Jump to content

VHF-konsesjon


kai

Recommended Posts

Fikk "Begrenset radiotelefonisertifikat - VHF" til helga. :smiley:

Kom akkurat hjem fra hytta og båten (båten og hytta høres bedre ut :smiley:)og sitter nå å skal fylle ut konsesjons-søknaden for VHF radio som hovedstasjon ombord i mindre fartøy.  Vil jo gjerne ha alt klart så fort som mulig.

I skjemaet spørres det om en del ting som er litt uklart.

 

MMSI nr (9 siffer)!    Dette får en vel når en får konsesjon???

 

Utstyr:

Serienummer:  Den står selsagt i båten allerede og er ikke tilgjengelig før på fredag!  Men kanskje Seatronic lagrer serienummeret på ting de selger.  

 

VHF-kanalnummer:  Hva mener de med dette?  Skal en ramse opp alle kanalene radioen kan håndtere?

 

Utstyr for selektiv kalling (SSFC)/Digital Selektiv kalling (DSC):  Her er det vel nok å skrive DSC vil jeg tro.

 

Installatør av utstyret:  Jeg har jo tenkt å installere den selv: Er det ikke tillatt?

 

Installatørens stempel/ PT autorisasjonsnummer:   Kanskje jeg kan bruke radioamatør kallesignalet mitt, LA2VKA  :wink:

 

Er det noen som har greie på disse tingene.  Jeg skulle jo gjærne ha sendt denne søknaden med ilpost så tidlig som mulig i morra!

Link to post
Share on other sites

Jeg er selv litt på gyngende grunn, men jeg er av den oppfattning at du kan få ”Begrenset radiotelefonisertifikat” uten å ha eller eie utstyr. Dette kan du jo kjøpe senere. Dette betyr at du ikke må føre opp nr og lignende på ditt utstyr.

 

Når det gjelder kallesignal så får du det tildelt etter at du sender inn papirene.

 

Installere utstyret kan du gjøre selv.

 

Håper ikke jeg er helt på jordet.

:rolleyes:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg er selv litt på gyngende grunn, men jeg er av den oppfattning at du kan få ”Begrenset radiotelefonisertifikat” uten å ha eller eie utstyr. Dette kan du jo kjøpe senere. Dette betyr at du ikke må føre opp nr og lignende på ditt utstyr.

 

Når det gjelder kallesignal så får du det tildelt etter at du sender inn papirene.

 

Installere utstyret kan du gjøre selv.

 

Håper ikke jeg er helt på jordet.

:rolleyes:

En kan få Begrenset radiotelefonisertifikat uten å ha utstyr. Det gir deg retten til å betjene en radiostajon.  Men skal du ha en stasjon å betjene, må du ha konsesjon.  Konsesjonen er vel hovedsaklig et sted å sende regningen til, vil jeg tro?

 

Er du sikker på at man kan installere selv?

Link to post
Share on other sites

En kan få Begrenset radiotelefonisertifikat uten å ha utstyr. Det gir deg retten til å betjene en radiostajon.  Men skal du ha en stasjon å betjene, må du ha konsesjon.  Konsesjonen er vel hovedsaklig et sted å sende regningen til, vil jeg tro?

 

Er du sikker på at man kan installere selv?

Man skal være forsiktig med å være skråsikker, men jeg blir svært overrasket dersom du må montere utstyret med en godkjent VHF installatør.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Fikk "Begrenset radiotelefonisertifikat - VHF" til helga. :smiley:

Kom akkurat hjem fra hytta og båten (båten og hytta høres bedre ut :smiley:)og sitter nå å skal fylle ut konsesjons-søknaden for VHF radio som hovedstasjon ombord i mindre fartøy.  Vil jo gjerne ha alt klart så fort som mulig.

I skjemaet spørres det om en del ting som er litt uklart.

 

MMSI nr (9 siffer)!    Dette får en vel når en får konsesjon???

 

Utstyr:

Serienummer:  Den står selsagt i båten allerede og er ikke tilgjengelig før på fredag!  Men kanskje Seatronic lagrer serienummeret på ting de selger.  

 

VHF-kanalnummer:  Hva mener de med dette?  Skal en ramse opp alle kanalene radioen kan håndtere?

 

Utstyr for selektiv kalling (SSFC)/Digital Selektiv kalling (DSC):  Her er det vel nok å skrive DSC vil jeg tro.

 

Installatør av utstyret:  Jeg har jo tenkt å installere den selv: Er det ikke tillatt?

 

Installatørens stempel/ PT autorisasjonsnummer:   Kanskje jeg kan bruke radioamatør kallesignalet mitt, LA2VKA  :wink:

 

Er det noen som har greie på disse tingene.  Jeg skulle jo gjærne ha sendt denne søknaden med ilpost så tidlig som mulig i morra!

MMSI nr (9 siffer)!    Dette får en vel når en får konsesjon???

det er unikt for det VHF apparatet du har/evt. kjøper har du apparat så skal det stå på apparatet evt.i papirene til apparatet

 

Utstyr for selektiv kalling (SSFC)/Digital Selektiv kalling (DSC):  Her er det vel nok å skrive DSC vil jeg tro.

hvis du har selektiv kalling utstyr på apparatet du har/kjøper setter du dette inn der ,,hvis ikke er det blankt felt

 

 

Installatørens stempel/ PT autorisasjonsnummer:   Kanskje jeg kan bruke radioamatør kallesignalet mitt, LA2VKA  :wink:

hvis du er godkjent innstallør med autorisasjon er det ok ellers skal det og stå blankt eller ...monert selv

Kallesignal får du tildelt Kallenavn da bruker en gjerne Båtens navn el.

 

håper dette hjelper litt med utfyllingen din

Har du ikke VHF apparat så trenger du ikke gjøre dette før du kjøper dette og da gjør du dette sammen med forhandler ..... :seeya:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

MMSI nr (9 siffer)!    Dette får en vel når en får konsesjon???

det er unikt for det VHF apparatet du har/evt. kjøper har du apparat så skal det stå på apparatet evt.i papirene til apparatet

Dette er ikke riktig. MMSI-nr. får du av Telenor når du søker/endrer konsesjonen. Deretter legger du inn MMSI-nr. på din VHF (kan være på noen radioer at forhandler må gjøre det, men på Simrad gjør du det i hvert fall selv).

 

Som jeg nvente i en annen tråd vil MMSI-nr. som hovedregel følge installasjonen, dvs. at hvis du selger båen m/VHF, ev. selger selve VHFen så vil kjøper overta MMSI-nr. og du vil bli tildelt et nytt når du registrerer en ny VHF på din konsesjon. Kallesignalet beholder du derimot.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke riktig. MMSI-nr. får du av Telenor når du søker/endrer konsesjonen. Deretter legger du inn MMSI-nr. på din VHF (kan være på noen radioer at forhandler må gjøre det, men på Simrad gjør du det i hvert fall selv).

 

Som jeg nvente i en annen tråd vil MMSI-nr. som hovedregel følge installasjonen, dvs. at hvis du selger båen m/VHF, ev. selger selve VHFen så vil kjøper overta MMSI-nr. og du vil bli tildelt et nytt når du registrerer en ny VHF på din konsesjon. Kallesignalet beholder du derimot.

Her var det noe som jeg ikke har fått med meg, skal man programere VHF'en med dette MMSI-nr?

Hvordan gjør jeg dette på min Simrad HD50?

 

 

Revidert:

Jeg fant mitt MMSI nr i mine papirer, men hvordan får jeg dette inn i VHF'n.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Fant dette:

 

Norske maritime kallesignaler

og MMSI nummer

 

Det er Lisensavdelingen som tildeler kallesignaler til fartøyer som ikke er registrert i Sjøfartsmyndighetene. Dette gjelder først og fremst fritidsfartøyer.

 

Kallesignal er det samme som det Sjøfartsdirektoratet betegner som kjenningssignal.

 

Vi tildeler MMSI nummer til alle norske fartøyer og til alle stasjoner på land som deltar i maritim trafikk.

 

Vi utfører også nasjonal og internasjonal tildeling og koordinering i samarbeid med PT.

Norge er et av de få land i verden laget en nasjonal plan for tildeling og bruk av MMSI nr til fartøyer.

 

Lisensavdelingen anmoder ITU direkte om tildeling av nye landskoder til MMSI nr. (MID). og har et meget godt samarbeid med ITU.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Her var det noe som jeg ikke har fått med meg, skal man programere VHF'en med dette MMSI-nr?

Hvordan gjør jeg dette på min Simrad HD50?

 

 

Revidert:

Jeg fant mitt MMSI nr i mine papirer, men hvordan får jeg dette inn i VHF'n.

Har selv en Simrad RD 68 og hele prossesen med å programmere dette inn sto i bruksanvisningen. Dette gjelder hvis VHF er ny, hvis ikke så må du til en Simradforhandler for å få dette programmert.

Link to post
Share on other sites

Her var det noe som jeg ikke har fått med meg, skal man programere VHF'en med dette MMSI-nr?

Hvordan gjør jeg dette på min Simrad HD50?

 

 

Revidert:

Jeg fant mitt MMSI nr i mine papirer, men hvordan får jeg dette inn i VHF'n.

Simrad HT50 er en VHF uten DSC -> den kan ikke programmeres med MMSI nummer

Simrad HD52 er VHF med DSC -> her må MMSI legges inn

Jeg regner med at det er HT50 du har, HD50 er ikke noe typebetegnelse som finnes

 

Når jeg søkte om konsesjon hadde jeg ikke serienummeret, og fikk heller aldri spørsmål om det i ettertid.

Link to post
Share on other sites

Simrad HT50 er en VHF uten DSC -> den kan ikke programmeres med MMSI nummer

Simrad HD52 er VHF med DSC -> her må MMSI legges inn

Jeg regner med at det er HT50 du har, HD50 er ikke noe typebetegnelse som finnes

 

Når jeg søkte om konsesjon hadde jeg ikke serienummeret, og fikk heller aldri spørsmål om det i ettertid.

Det er riktig dette med HT50 - ikke DSC, dermed ikke MMSI. Jeg tror det var slik inntil for litt siden at håndholdte DSC-VHFer ikke var tillatt brukt i Norge.

 

Og dette med serienr ved søknad om konsesjon er heller ikke noe problem. Jeg hadde heller ikke tilgang på noe serienr. første gang jeg søkte. Ikke noe problem.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det var slik inntil for litt siden at håndholdte DSC-VHFer ikke var tillatt brukt i Norge.

Sånn er det nok fortsatt.  

Hvofor sier dere ?

 

Tenkt situasjon:

du har VHF en i laderen og posisjonen oppdateres automatisk. Du er i; la oss si Mossesundet. Du skal gå, og tar VHF en ut av laderen, og ut i cockpit.  Så freser du sørover, og kjekk og grei som du er, smeller du på et skjær utenfor Hvaler. Du veit selvfølgelig ikke hvor du er, men er klartenkt nok til å presse ned Distress knappen på VHF`en. Det er det eneste du rekker i farta.  Redningsskøyta og politiet rykker ut til MOSSESUNDET, for det er jo der VHF`en har sagt du ligger å plasker. Imens sitter du i gummijolla på utsiden av Hvaler, og venter på hjelp..

 

Ikke sælig til hjelp for noen parter....., ei heller særlig smart...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Beklager det er Simrad HT50 jeg har som ikke har DSC. Dvs denne VHF'en skal da ikke ha MMSI-nr.

 

Når jeg nå kjøper ny VHF med DSC system så får jeg bruk for denne MMSI-nr.

 

Men hvilket apparat/VHF jeg skal velge er uklar og forvirrende. :crazy: :crazy:

_____________________________________________________________________

 

Beklager det er Simrad HT50 jeg har som ikke har DSC. Dvs denne VHF'en skal da ikke ha MMSI-nr.

 

Den har MMSI-nr bare sjekk konsesjonen for apparatet ditt ..alle apparater får tildelt et unikt MMSI-nr

____

 

Når jeg nå kjøper ny VHF med DSC system så får jeg bruk for denne MMSI-nr.

 

da får du bruk for MMSI-nr ...Ja og da må du få programmert det inn i apparatet enten hos forhandler eller hvis en kan gjøre det selv ,,, noen apparater har den muligheten

Håper forrvirringen er fulstendig nå da ..men sånn er det bare  

____

Hvilket apparat du skal velge ..

ja da vil jeg bare si VELG APPARAT MED DSC

har du i tillegg GPS ombord ja da kan disse kobles sammen og ved evt.utløsning av distress alarm får du gitt eksakt posisjon på hvor du er ,samt kallesignalet ditt vises hos redningsentralen  

Ville ikke valgt apparat uten DSC vil ha hjelp fortest mulig om situasjon skulle dukke opp  :yesnod:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

_____________________________________________________________________

 

Beklager det er Simrad HT50 jeg har som ikke har DSC. Dvs denne VHF'en skal da ikke ha MMSI-nr.

 

Den har MMSI-nr bare sjekk konsesjonen for apparatet ditt ..alle apparater får tildelt et unikt MMSI-nr

____

 

Når jeg nå kjøper ny VHF med DSC system så får jeg bruk for denne MMSI-nr.

 

da får du bruk for MMSI-nr ...Ja og da må du få programmert det inn i apparatet enten hos forhandler eller hvis en kan gjøre det selv ,,, noen apparater har den muligheten

Håper forrvirringen er fulstendig nå da ..men sånn er det bare  

____

Hvilket apparat du skal velge ..

ja da vil jeg bare si VELG APPARAT MED DSC

har du i tillegg GPS ombord ja da kan disse kobles sammen og ved evt.utløsning av distress alarm får du gitt eksakt posisjon på hvor du er ,samt kallesignalet ditt vises hos redningsentralen  

Ville ikke valgt apparat uten DSC vil ha hjelp fortest mulig om situasjon skulle dukke opp  :yesnod:

Takker

 

Har GPS (Garmin 276C Kartplotter) ja, men den er koblet opp med NMEA signalet mot Ekkoloddet.

 

Lurer på om jeg kan koble til flere NMEA enheter til utgangen på GPS'n? Er det noen som har peiling på dette?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Beklager det er Simrad HT50 jeg har som ikke har DSC. Dvs denne VHF'en skal da ikke ha MMSI-nr.

 

Når jeg nå kjøper ny VHF med DSC system så får jeg bruk for denne MMSI-nr.

 

Men hvilket apparat/VHF jeg skal velge er uklar og forvirrende.

Når jeg kommer hjem skal jeg scanne inn testen av Simrad RD68 (sek 4.500),  Navman VHF 7100 (SEK 2.695) + Raymarine Ray 54E (SEK 3.450) som var testet i siste nr. av Vi Båtägare og sende deg på IM. (Alle priser er ekskl. antenne)

 

Konlusjonen der var at alle var like gode, og at pris, tilgjengelighet og tro på forhandler burde legges til grunn. Skal du ha en fastmontert VHF tror jeg en av disse vil være et godt valg.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Takker

 

Har GPS (Garmin 276C Kartplotter) ja, men den er koblet opp med NMEA signalet mot Ekkoloddet.

 

Lurer på om jeg kan koble til flere NMEA enheter til utgangen på GPS'n? Er det noen som har peiling på dette?

å koble opp flere enheter mot din GPS skal ikke være noe problem ,,hvordan du løser dette kan du jo spørre forhandler om ,eller kanskje det er noen lyse hoder her som kan gi en enkel forklaring på dette , vil tro at det står en forklaring på hvordan en gjør det i brukermanualen til den VHF èn du kjøper og ..  :wink:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

å koble opp flere enheter mot din GPS skal ikke være noe problem ,,hvordan du løser dette kan du jo spørre forhandler om ,eller kanskje det er noen lyse hoder her som kan gi en enkel forklaring på dette , vil tro at det står en forklaring på hvordan en gjør det i brukermanualen til den VHF èn du kjøper og ..  :wink:

Dette blir kanskje litt OT, men skitt la gå.....

 

Tenkte å koble NMEA signalet til en terminal (koblingsbok), deretter tar jeg signalet inn til ekkolodd og VHF.

 

Slik tenkte jeg det.  :rolleyes:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Åssen repeater da Lars_Herman ? For i Norge er jo reaperterne like dyre ( nesten ) som selve GPS en jo...

 

Suzuki

Hakke kjøpt i Norge vettu! Kjøpte en sånn når jeg seilte forbi England:

Bilde

NASA Clipper

 

Jeg tror den kosta £119 i 2001. Nå ser jeg at den averteres for £85. Den er uansett verdt alle pengene! På lange havstrekk er det greit å følge med på at man seiler i riktig retning, og på nattevakt er den fin å se på for ikke å  :sleep:

 

På Gran Canaria kjøpte vi denne:

Bilde

ICS Navtex plus

 

Den kosta ca 6000 NOK, men den averteres nå for £425 i England. Det er primært en navtexmottaker, men denne varianten har mulighet for å koble til GPS. Den kan logge dataene i ønsket intervall, og den kan også bruke de til å luke ut navtex-signaler som er for langt unna til å være interessante (hvis ønskelig) Vi fikk f.eks inn melding om at Feistein lykt var slukket, 1 uke før vi ankom Irland. Og stadige meldinger fra spansk og nederlandsk kystvakt, mens vi seilte rundt i Hebridene...

 

Begge repeaterene leser NMEA 0183

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...