Jump to content

VHF-konsesjon


kai

Recommended Posts

Sitter her med VHF lappen i hånda... men da dukker konsesjonspøkelset opp...

 

Når søker jeg om konsesjon... Nå eller med engang, eller gjør jeg det når jeg kjøper VHF'en via forhandleren... Skjemaet har jeg lastet ned fra Maritimradio.no.... men kan jo ikke fylle ut alt uten at man har et konkret aparatur, slik som jeg ser det...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det kommer litt an på hva slags apparat. Fast VHF søker du ikke konsesjon på før den er montert. Formelt sett skal det komme fram av søknaden hvem som har montert utstyret. Et håndapparat kan du fylle ut papirene på i butikken, men husk at konsesjonen er knyttet til båten og ikke apparatet eller den som kjøper apparatet.

Link to post
Share on other sites

Kort sagt. Du søker når som helst. Men du må ha bestemt deg for kallenavn og hvilken type VHF du skal kjøpe, ...

Det stemmer dessverre ikke. Dersom du mener kallesignal når du skriver "kallenavn" så er ikke dette noe du velger. Det er lisensavdelingen i Telenor Maritim Radio som tildeler kallesignal. Dersom båten har kallesignal fra før skal du oppgi dette på søknaden. En valgmulighet du har er å beholde kallesignal og MMSI dersom du selger båten.

 

Dersom Sjøfartsdirektoratet har utstedt identitetsbevis eller målebrev for båten er kallesignalet det kjenningssignalet direktoratet har tildelt båten og både dette og MMSI følger båten.

Link to post
Share on other sites

Kort sagt. Du søker når som helst. Men du må ha bestemt deg for kallenavn og hvilken type VHF du skal kjøpe, så det er like greitt å vente til du har bestilt radioen. Søknadsbehandlingen er ikke mer enn en uke. Har nettopp gjort det.

 

Ragnar

 

Det er riktig at du skal bestemme deg for kallenavn før du sender inn papirene. Det vanlige er båtens navn. Har du ikke det, får dere finne på et passende navn.

 

Kallesignalet fra Telenor får du tildelt derfra. Det blir som et "telefonnummer" å regne, for å si det litt grovt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at du skal bestemme deg for kallenavn før du sender inn papirene. Det vanlige er båtens navn.

Tja, dette blir å vri og vende på faste begreper. På søknadsskjemaet for konsesjon finnes det ikke noe som heter "kallenavn". Det er derimot et krav om at du skal fylle ut fartøyets navn, og har du ikke gitt båten et navn ennå så må den få et før søknaden sendes inn. Det er nokså viktig å understreke at dette faktisk er båtens navn og ikke noe annet. Endrer du navn på båten skal du sende en endringsmelding til lisensavdelingen hos Maritim Radio. :wink:

 

(Det kan virke som pirk, men når fartøyets navn omtales som kallenavn så går det sikkert ikke lang tid før en eller annen insisterer på å kalles opp som "sabeltann" selv om båten heter "den sorte dame" :crazy: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik som jeg tolker svarene så kjøper jeg aparaturen først, sender inn papirer etterpå... eller via butikken... kobler aparaturen til litt strøm, en antenne og et par GPS signaler... Når papiret er kommer telenor kan jeg trykke på ON knappen på aparaturen..

 

Pr. definisjon kan jeg vel ikke montere før konsesjonen er kommet....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så meget... :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja, dette blir å vri og vende på faste begreper. På søknadsskjemaet for konsesjon finnes det ikke noe som heter "kallenavn". Det er derimot et krav om at du skal fylle ut fartøyets navn, og har du ikke gitt båten et navn ennå så må den få et før søknaden sendes inn. Det er nokså viktig å understreke at dette faktisk er båtens navn og ikke noe annet. Endrer du navn på båten skal du sende en endringsmelding til lisensavdelingen hos Maritim Radio. :wink:

 

(Det kan virke som pirk, men når fartøyets navn omtales som kallenavn så går det sikkert ikke lang tid før en eller annen insisterer på å kalles opp som "sabeltann" selv om båten heter "den sorte dame" :crazy: )

 

Hei.

 

No er det vel slik att fartøyets navn vanligvis blir benyttet når man kaller opp.(Kallenamn)

Det er vel og slik att flere fartøy kan ha samme namn.(Kallenamn)

 

Medan kallesignalet som blir tildelt av Telenor er du ålaine om å ha.

 

Når annlegget er montert og godkjent av aut.firma/person får du konsensjonen.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

tok Vhf sertifikatet i helga.

skal til å handle fastmontert vhf.

er det noe i veien med å montere den selv?

 

Forstår det nesten slik at det må monteres av godkjente fagfolk...

 

Hei.

 

Dersom du snakkar med forhandler får du kansje montere den sjølv,

Men forhandlar eller nokon andre som er godkjent må ombord for å godkjenne installasjonen, og

bl.a måle utgangseffekt på stasjonen.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dersom du snakkar med forhandler får du kansje montere den sjølv,

Men forhandlar eller nokon andre som er godkjent må ombord for å godkjenne installasjonen, og

bl.a måle utgangseffekt på stasjonen.

 

Steinar

Jeg trodde dette bare gjaldt radiopliktige fartøy? Er det slik at alle må ha et målebrev??
Link to post
Share on other sites

Slik som jeg tolker svarene så kjøper jeg aparaturen først, sender inn papirer etterpå... eller via butikken... kobler aparaturen til litt strøm, en antenne og et par GPS signaler... Når papiret er kommer telenor kan jeg trykke på ON knappen på aparaturen..

Pr. definisjon kan jeg vel ikke montere før konsesjonen er kommet....

 

Det kan du sikkert. I disse amnesti-tider er det vel greit å ha et apparat tilkoblet hvis nøden skulle være ute?

 

Må bare få sagt det. Jeg besto VHF-prøven for en time siden. ( 2 feil).

Har lest mye i emneregisteret og fulgt med i VHF-tråder og vil takke forumet for masse praktisk lærdom. :flag:

Gratulerer! :flag:

De aller fleste av oss har montert dette selv.

Det finnes ike noe krav i dag for at VHF-apparatet og antennemontasjen skal monteres av aut. firma. Det gjelder vel bare radiopliktige skip.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Sitter her med VHF lappen i hånda... men da dukker konsesjonspøkelset opp...

 

Når søker jeg om konsesjon... Nå eller med engang, eller gjør jeg det når jeg kjøper VHF'en via forhandleren... Skjemaet har jeg lastet ned fra Maritimradio.no.... men kan jo ikke fylle ut alt uten at man har et konkret aparatur, slik som jeg ser det...

Fyllte ut samme skjema for noen dager siden (har ikke fått svar enda), slik jeg tolker det trenger en ikke å ha apparat for å søke, på skjemaet står det iallefall "#" ved vhfen, det betyr "må fylles ut om utstyret er ombord".

Men så er det vel kansje ikke vits å søke før man har ett apparat da...

Link to post
Share on other sites

Fyllte ut samme skjema for noen dager siden (har ikke fått svar enda), slik jeg tolker det trenger en ikke å ha apparat for å søke, på skjemaet står det iallefall "#" ved vhfen, det betyr "må fylles ut om utstyret er ombord".

Men så er det vel kansje ikke vits å søke før man har ett apparat da...

Jeg tror ikke du får konsesjon UTEN å ha en radiostasjon. Kallesignalet og MMSI-nummeret er "brent" i et kort i radiostasjonen (kanskje et SIM-kort i dag???)

For fritidsflåten mener jeg kallesignalet består av 2 bokstaver og 4 tall (f.eks. LJ2889), kjøper du en helt ny radiostasjon leveres denne når kort med kallesignal og MMSI-nummer er montert (brent).

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke du får konsesjon UTEN å ha en radiostasjon. Kallesignalet og MMSI-nummeret er "brent" i et kort i radiostasjonen (kanskje et SIM-kort i dag???)

For fritidsflåten mener jeg kallesignalet består av 2 bokstaver og 4 tall (f.eks. LJ2889), kjøper du en helt ny radiostasjon leveres denne når kort med kallesignal og MMSI-nummer er montert (brent).

En bruker ikke sim kort i en vhf...

En programmerer inn mmsi fra frontpanelet, en kan ikke endre dette nummeret uten videre når det først er lagt inn...

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fyllte ut samme skjema for noen dager siden (har ikke fått svar enda), slik jeg tolker det trenger en ikke å ha apparat for å søke, på skjemaet står det iallefall "#" ved vhfen, det betyr "må fylles ut om utstyret er ombord".

Men så er det vel kansje ikke vits å søke før man har ett apparat da...

Tja, jeg vet ikke helt hva Maritim Radio vil si til en konsesjonssøknad som ikke angir verken VHF eller nødpeilesender, men det vil ikke overraske meg om de tilordnet kallesignal. Antagelig vil de vel sende regning på konsesjonsavgift også. Formelt sett skal de ha en endringsmelding når du får radioen.

 

En programmerer inn mmsi fra frontpanelet, en kan ikke endre dette nummeret uten videre når det først er lagt inn...

MMSI kan endres, men det må gjøres av autorisert verksted. Med andre ord behøver du ikke kjøpe nytt apparat om du taster feil, men det medfører litt heft og plunder. :wink: Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk svar i dag, de ville ha typebetegnelsen og lurte på om den var ce-merket... Får registrere det gamle apparatet...

Da var kallesignal og mmsi mottatt :-) på e-post :flag:

Så nå fikk du lurt deg til konsesjon på en ikke godkjent Uniden UM625 VHF DSC fra USA :nono:

Vil MMSI kunne registreres og DSC nødoppkall virke på denne da ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...