Jump to content

VHF-konsesjon


kai

Recommended Posts

Så nå fikk du lurt deg til konsesjon på en ikke godkjent Uniden UM625 VHF DSC fra USA :nono:

Vil MMSI kunne registreres og DSC nødoppkall virke på denne da ?

Jeg har ikke registrert vhf fra usa nei, og isåfall hvorfor skulle ikke en få legge inn mmsi på en slik en?!
Link to post
Share on other sites

På mitt apparat kan MMSI i utgangspunktet legges inn 3 ganger av bruker. Forhandleren syntes ikke dette var noen god ide (jeg er igrunnen enig) og la inn mitt nummer 3 ganger slik at jeg ikke kan forandre det selv.

 

Eivind

De apparatene jeg kjenner til har tilsvarende, gjerne ett eller to "forsøk". Når det leveres ut av fra forhandler er derimot disse "forsøkene" brukt opp med mindre en resetter apparatet helt.
Link to post
Share on other sites

Det er ganske enkelt på nyere apparater å legge inn MMSI-nummeret selv.

Dette ligger i hovedmenyen på f.eks. Navman.

 

Det tar kun ett minutts tid dersom man leser bruksanvisningen. (Noe de færreste gjør.) :lol:

 

Deretter er det bare å fylle opp "Byddy-listen" med MMSI-nummer og kallenavn.

Når dette er gjort, og man har koblet opp GPS, kan man i det stille kalle opp kompisbåten, uten å gå veien om kanal 16.

 

På mitt apparat gjøres flg. for oppkall:

 

Finn en ledig kanal og lytt om den er ledig.

Gå i "Buddy-listen" og finn mottager, eller tast inn MMSI-nummeret.

Velg den kanalen som var ledig.

Trykk send.

 

Er du heldig svarer mottager med en gang.

Hos meg skal jeg kvittere med "Enter-knappen".

Da får mottageren beskjed at samtalen kan begynne.

 

Det hele er unnagjort i løpet av et snaut minutt.

 

Ingen er blitt forstyrret på kanal 16.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

De er veldig hyggelige å prate med, på maritim radio. Jeg trengte en ny konsesjon siden jeg har byttet vhf (sailor), og ringte til dem. Vedkommede kjente godt til den gode gamle RT 144, ny konsesjon kom i posten 2-3 dager senere.

 

Eneste feil med denne er at man kan muligens sende på kanal 71, skal se om det går an å koble den i fra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...