Jump to content

40% luftfuktighet akseptabelt ?


Som

Recommended Posts

Stort sett er det nesten aldri problemer med for tørr luft i båt. De flete av oss forsøker vel etter beste evne å redusere luftfuktigheten så langt det lar seg gjøre.

 

Observerer at fuktigheten nå ligger mellom 50 og 60 om bord (i boblehavn). Det virker helt ok.

 

Den eneste advarselen mot for lav fuktighet jeg kan huske å lest var fra den tidligere redaktøren i Seilas som gjerne har båten liggende ute om vinteren. Var vinterene kalde og tørre, pleide han å helle litt vann i kjølsvinet for å unngå at treverket under dekk tørket ut og slo sprekker.

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg uttale meg om hvilken relativ fikutghet man bør ha i båten.... Men litt generelt så kan man vel si at en relativ luftfuktigeht på under 30% ved romtemperatur er vanskelig å finne under normale forhold...

 

Vi må nok skille litt på relativ fuktighet og absolutt fuktighet når vi snakker om luft... Om vi ved 0 grader Celsius har en relativ fuktughet på 100% så tilsavarer dette en absolutt fuktighet på ca. 3.8 gram vann/kg luft. Varmer vi denne luften opp til 20 grader C så har vi en relativ fuktighet på 25%

 

Ser vi på luft ved 20 grader C så har denne ved 100% relativ fuktighet en absolutt fuktighet på ca. 15 g/kg.. Kjøler vi av denne luften til 0 grader og leder bort de 10g/kg luft så vil vi ende ved samme punkt som 0 grader og 100%... altså 3.8 g/kg..

 

Luften tetthet er ca. 1.25 kg/m3 ved normal atmosfære.... (mener jeg å huske) Da vet vi va. hvor mange kg luft vi har i båten....

 

Det har vært nevnt her at luften evne til å ta opp fuktighet øker proporsjonalt med temperaturøkningen...Det stemmer nok ikke helt i henhold til det som vår gode Mollier fant ut i sin forskning for noen århundre siden..

 

Det som ønsker å sette seg litt mere inn i hvordan temperaturen innvirker på luftens evne til å ta opp fuktighet kan gjøre det ved å kikke litt på dette Mollier diagrammet... De som lurer litt på de lilla linjene så er de luftens entalpi. På toppen er absolutt fuktighet i g vann/kg luft, den ralative fuktigheten er de pene buente linjene....luften tempertur finnes til venstre..

Bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei

Her var det mange sterke meninger..

Har brukt avfukter i mange år på båter som har vært i vinteropplag.

Det er ikke ofte at RF har kommet under 50%.

Men mellom 45 og 60% Rf har båtene (og folket) hatt det bra.

Det går ann å bruke varmovner for å tørke opp båten også, men hvis det snør (som det kan gjøre om vinteren:) så blir det så mye is.

Jobber litt med skadesanering. Der får vi ikke lov å tørke hus under 40%RF forde da kan bilderammer og møbler sprekke.

Men jeg har IKKE prøvd det selv, og tror ikke at det vil forekomme sånn over natten. :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...