Jump to content

40% luftfuktighet akseptabelt ?


Som

Recommended Posts

Nei, det tror jeg er meget bra.

Mugg/muggsopp gror ikke når relativ luftfuktighet er under 80%.

Jeg har fylt båten med ca 10 engangstallerker med calsium cloride (veisalt kjøpt på felleskjøpet for 70,- pr sekk).

Disse er byttet ut hver 3-4 uke siden båten kom på land, og jeg har vel tatt ut mellom 6-8 liter væske fra september til nå, og fuktigheten ligger mellom 50-60%.

Og båten virker mye tørrere enn nabobåter som har mye lufting og uten noe for for tørremiddel.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Har båten liggende innpakket og på sjøen. Luftfuktigheten er nå 40%, er det akseptabelt eller bør den enda lavere ?

Mener å ha hørt/lest at "normal" luftfuktighet i et godt inneklima skal ligge på 40/60 % og det betyr at 40 % er så tørt at man innendørs vil vurdere luftfukter! For båten må det jo være perfekt?

 

Et lite spørsmål er vel alltid hvor pålitelige disse fuktighetsmålerne er? Har lest for mange år siden at hvis man pakker de inn et et godt fuktet håndkle så skal det vise 100%, og hvis det ike gjør det så må man justere det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har lest for mange år siden at hvis man pakker de inn et et godt fuktet håndkle så skal det vise 100%, og hvis det ike gjør det så må man justere det.

Min påstand er at hvis du har oppholdt deg lengre enn 5 minutter i 100 % relativ fuktighet, så er det ikke bare håndkleet som er fuktig. Det er også du!

Ved 100 % r.f. så har lufta tatt opp så mye fukt som den er i stand til ved den temperaturen målinga er foretatt.

Link to post
Share on other sites

Guest Medusa

Mener å ha hørt/lest at "normal" luftfuktighet i et godt inneklima skal ligge på 40/60 % og det betyr at 40 % er så tørt at man innendørs vil vurdere luftfukter! For båten må det jo være perfekt?

Ikke helt riktig, men nesten. Ideell luftfuktighet inne er mellom 20% og 40% relativ luftfuktighet.

Når det er høyere luftfuktighet ute, blir det tilsvarende høy luftfuktighet inne i båten. Du må slite litt for å opprettholde jevn luftfuktighet i en båt gjennom hele vintersesongen. (les: montere et klimaanlegg...)

For høy luftfuktighet inne fører svært ofte til kondens og fuktskader og/-eller økt tendens til muggsoppvekst. Det ønsker vi selvsagt ikke i båtene våre.

Link to post
Share on other sites

I min båt er luftfuktigheta sjelden under 50% og den svinger svært i tråd med fuktighet i lufta utenfor. Jeg tilstreber å holde den under 80% og dette klarer jeg fint så lenge jeg har luftavfukter i drift. Har ikke hatt sopp eller muggvekster om bord etter at avfukter ble anskaffet.

Link to post
Share on other sites

Bær over med mitt "dummy" spørsmål, men hva slags instrument måler dere luft-fuktigheta med ???

 

Min "manuelle" måling har til nå fungert tilstrekkelig, nemlig sjekke gardinger/madrasser en gang i blant for tilstand...........

 

Kunne kanskje vært greit å ha noe å sjekke mot.....

Link to post
Share on other sites

Mener å ha hørt/lest at "normal" luftfuktighet i et godt inneklima skal ligge på 40/60 % og det betyr at 40 % er så tørt at man innendørs vil vurdere luftfukter!

Helt riktig :wink:

 

 

Ikke helt riktig, men nesten. Ideell luftfuktighet inne er mellom 20% og 40% relativ luftfuktighet.

Feil!

Alle spesialister på inneklima, anbefaler relativt luftfuktighetn inne på mellom 40-60%

Lavere luftfuktighet enn 40% kan gi luftveis plager :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Guest Medusa

Bær over med mitt "dummy" spørsmål, men hva slags instrument måler dere luft-fuktigheta med ???

I "gamle dager" var det kun en thermohygrograf

Bilde

 

som var godt nok, men i dag er det elektroniske sensorer som tar seg av slikt. Finnes i mange varianter med varierende kvalitet

Link to post
Share on other sites

Guest Medusa

Helt riktig :wink:

Feil!

Alle spesialister på inneklima, anbefaler relativt luftfuktighetn inne på mellom 40-60%

Lavere luftfuktighet enn 40% kan gi luftveis plager :yesnod:

Det beste jeg vet er når noen henviser til "alle spesialister"... Hvem er det du snakker om her???

Link to post
Share on other sites

Min påstand er at hvis du har oppholdt deg lengre enn 5 minutter i 100 % relativ fuktighet, så er det ikke bare håndkleet som er fuktig. Det er også du!

Ved 100 % r.f. så har lufta tatt opp så mye fukt som den er i stand til ved den temperaturen målinga er foretatt.

Saksopplysning - Det er hygrometeret og IKKE du som skal være innpakket i fuktig håndkle! Ja, poenget med det hele er jo å kalibrere hygrometeret - selv er du vel kalibrert? Prøvde bare å bruke litt folkelige ord og utrykk for å slippe å få disse sure gryntene om at; "du må ikke tro du er noe, eller ekspert eller flink eller....".

 

Mange på dette forumet som burde få seg et par ski så skal jeg med glede veilede/hjelpe til med prepping og smøring og kanskje ta en tur sammen i det våte (men frosne) element? Gjør godt for kropp, sjel og humør - bare prøv! Denne kommentaren er helt generell og ikke ment til deg Vannskrekk!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva sier denne fuktighets prosenten egentlig hvis man ikke oppgir temperaturen samtidig?

 

Man kan ha 70 -80 % fuktighet ved minus grader, gror vel ikke mugg. Og sengetøyet blir vel ikke fuktig heller. Har man den samme fuktigheten ved 20 - 30 grader, så har man vel et problem?

Link to post
Share on other sites

Mener å ha hørt/lest at "normal" luftfuktighet i et godt inneklima skal ligge på 40/60 % og det betyr at 40 % er så tørt at man innendørs vil vurdere luftfukter! For båten må det jo være perfekt?

 

Et lite spørsmål er vel alltid hvor pålitelige disse fuktighetsmålerne er? Har lest for mange år siden at hvis man pakker de inn et et godt fuktet håndkle så skal det vise 100%, og hvis det ike gjør det så må man justere det.

Som det er nevnt tidligere i tråden er måling av luftfuktighet knyttet til ordet relativ luftfuktighet.

 

Relativ luftfuktighet er et sentralt tema for oss båtfolk her i nord hvor temperaturen ofte beveger seg i området 0 - 10 grader celsius.

 

Når lufta er varm klarer den å ta opp i seg mye fuktighet.

 

Når lufta er kald, eksempelvis under null grader, klarer den ikke å holde på fuktighet (fuktigheten vil for det meste krystaliseres).

 

Et flott eksempel på hva som skjer med vannholdig luft om vinteren er frostrøyk som kan ligge over åpne vann selv om den absolutte luftfuktigheten er liten.

 

Når lufttemperaturen går ned inne i en en båt avtar luftas evne til å holde på vanndamp (den relative luftfuktigheten tiltar) og fuktigheten kan legge seg på puter og inventar. Dersom lufttemperaturen er konstant under 0 grader vil fuktigheten fryse. Problemene oppstår gjerne når det er stadige vekslinger i området 1 - 8 grader, da vil det ofte kunne oppstå fuktighet på overflater i båten - som igjen er grunnlaget for fremvekst av sopper.

 

Slik er det forstått av meg - med forbehold om unøyaktige og uvitenskapelige beskrivelser.

Link to post
Share on other sites

Saksopplysning - Det er hygrometeret og IKKE du som skal være innpakket i fuktig håndkle..............kommentaren er helt generell og ikke ment til deg Vannskrekk!

He,he. Ser at jeg gjorde som jeg ofte gjør. Jeg leste ikke teksten ordentlig før jeg svarte :blush: Og om kommentaren var til meg, så tror jeg at jeg skulle tåle DET også. Jeg har menneskelige egenskaper. Dette gjør at også jeg av og til kan være litt eplekjekk slik at jeg får meg en fortjent en på trynet :cryin:

 

Hva sier denne fuktighets prosenten egentlig hvis man ikke oppgir temperaturen samtidig?

 

 

Man kan ha 70 -80 % fuktighet ved minus grader, gror vel ikke mugg. Og sengetøyet blir vel ikke fuktig heller. Har man den samme fuktigheten ved 20 - 30 grader, så har man vel et problem?

Hei Seiler. Det er korrekt at mugg ikke gror ved minusgrader. Hvis prosenten er 100 så sier den at nå er lufta så fuktig som den kan bli! Men: Hvis temperaturen stiger (og rommet denne lufta befinner seg i er tett - og uten tilførsel av mere fukt) så vil luftfuktigheten minke. Dvs at jo høyere temperatur man har - jo mere fuktighet kan lufta ta opp. Dette antar jeg, ved ressonnement, gir svar på også de andre spørsmåla du stilte?
Link to post
Share on other sites

Kom over en liten notis for råd om inneklima i bibliotekenes boksamlinger. Det gir vel en og annen indikasjon - om ikke annet så for de som lar den maritime litteraturen overvintre om bord... :wink:

 

"Den relative luftfuktigheten må holdes innenfor to grenseverdier. Den nedre grensen er 20% (papirets mekaniske styrke reduseres ved lavere luftfuktighet, papiret utsettes lettere for skader, blekket på pergamentdokumenter kan bli ødelagt, og skinnbind mister fasongen). Den øvre grensen ligger på 60% (samlingene kan bli angrepet av mikroorganismer som sopp, mugg og lignende). I mange samlinger vil en velge en mest mulig stabil relativ luftfuktighet innenfor området 40-55%, som kan representere et kompromiss mellom hensynet til materialet og til menneskene som skal arbeide i slike rom."

Link to post
Share on other sites

Hva sier denne fuktighets prosenten egentlig hvis man ikke oppgir temperaturen samtidig?

 

Man kan ha 70 -80 % fuktighet ved minus grader, gror vel ikke mugg. Og sengetøyet blir vel ikke fuktig heller. Har man den samme fuktigheten ved 20 - 30 grader, så har man vel et problem?

Ja, det er riktig. Mitt utgangspunkt med å anbefale 60% gjelder båt i vinteropplag
Link to post
Share on other sites

Guest Medusa

Ja, det er riktig. Mitt utgangspunkt med å anbefale 60% gjelder båt i vinteropplag

Jeg vet ikke hvordan du begrunner denne anbefalingen din Lasse, men 60% relativ fuktighet er er nok for høyt for båtens ve og vel. Gjenstander med kombinasjonen av metall og organisk materiale (tre, lær, tekstil) krever at relativ fuktighet bør ligge i nedre del av området 40-55 %. Jern vil gjerne ruste eller korrodere ved relativ luftfuktighet over 55 %. Jern som allerede er rustet, har en stor porøs overflate og ingen "patina" som beskytter. Også ved lavere luftfuktighet forekommer korrosjon av jern.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er riktig. Mitt utgangspunkt med å anbefale 60% gjelder båt i vinteropplag

Saken er vel delvis den at når inneklimaforskere angir anbefalt relativ luftfuktighet så opererer de med en innetemperatur i komfortsonen,

som gjerne er 18 til 23 grader celsius.

 

Jeg kjenner ikke til at forskere har angitt anbefalt relativ luftfuktighet når temperaturen er omkring 0 grader celsius.

 

Forholdet for oss båtfolk er vel at dersom luftgjennomstrømningen i båten er lav, vil stadige skiftninger i temperaturområdet 1 - 8 grader kunne gi fuktighetsdannelse på overflater.

 

Ei lita vifte, eksempelvis PC-vifte kan avhjelpe dette.

Link to post
Share on other sites

Guest Medusa

Saken er vel delvis den at når inneklimaforskere angir anbefalt relativ luftfuktighet så opererer de med en innetemperatur i komfortsonen,

som gjerne er 18 til 23 grader celsius.

Jeg kjenner ikke til at forskere har angitt anbefalt relativ luftfuktighet når temperaturen er omkring 0 grader celsius.

Her er nok en liten oppklaring på sin plass:

Når vi snakker om relativ fuktighet snakker vi om det prosentvise forholdet mellom den mengden vanndamp som finnes i lufta ved en gitt temperatur og den mengden som maksimalt kan finnes der.

Kald luft kan ikke holde på like mye fuktighet som varm luft, og vannet i lufta vil kondensere og felles ut på kalde flater.

Når utendørs luft varmes opp en kald vinterdag, kan RF komme ned i under 20 % innendørs. For en gitt mengde luft vil RF stige når temperaturen senkes, og omvendt.

Link to post
Share on other sites

He,he. Ser at jeg gjorde som jeg ofte gjør. Jeg leste ikke teksten ordentlig før jeg svarte :blush: Og om kommentaren var til meg, så tror jeg at jeg skulle tåle DET også. Jeg har menneskelige egenskaper. Dette gjør at også jeg av og til kan være litt eplekjekk slik at jeg får meg en fortjent en på trynet :cryin:

 

Kompliment til deg Vannskrekk; Du har selvironi, selvinnsikt, tåler litt og tar en spøk! Trenger flere som deg og kanskje noe færre av de som leter etter en "god" diskusjon som kanskje flere enn meg opplever som meningsløs krangel uten egentlig innhold!

 

Ha en fortreffelig aften! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...