Jump to content

40% luftfuktighet akseptabelt ?


Som

Recommended Posts

Guest Medusa

Har avfuktere i båten syntes det fungere bra. har stengt alle ventiler slik at uteluften ikke slipper inn

lurte på om det er riktig å ikke ha noen ventiler oppe ?

Det er riktig. Hvis du tilfører for mye "uteluft", vil aldrï avfukteren klare jobben sin. Blir som å sette en vifteoven ute om vinteren for å få våren til å komme raskere :smiley:

Link to post
Share on other sites

He,he. Ser at jeg gjorde som jeg ofte gjør. Jeg leste ikke teksten ordentlig før jeg svarte :blush: Og om kommentaren var til meg, så tror jeg at jeg skulle tåle DET også. Jeg har menneskelige egenskaper. Dette gjør at også jeg av og til kan være litt eplekjekk slik at jeg får meg en fortjent en på trynet :cryin:

Hei Seiler. Det er korrekt at mugg ikke gror ved minusgrader. Hvis prosenten er 100 så sier den at nå er lufta så fuktig som den kan bli! Men: Hvis temperaturen stiger (og rommet denne lufta befinner seg i er tett - og uten tilførsel av mere fukt) så vil luftfuktigheten minke. Dvs at jo høyere temperatur man har - jo mere fuktighet kan lufta ta opp. Dette antar jeg, ved ressonnement, gir svar på også de andre spørsmåla du stilte?

 

Takk for kommentaren. Men det jeg egentlig vil frem til, er at ved for eksemple 2 grader så har man kanskje 80 % fuktighet, så varmer man opp den samme lufta til 20 grader og da blir kanskje fuktigheten 30 %. Er den da mindre "farlig" for jern, mindre fuktighet i sengetøyet osv?

Hvis ikke, er det jo meningsløst å oppgi fuktighet uten å oppgi hvilken temeratur denne fuktigheten er målt ved.

Link to post
Share on other sites

Guest Medusa

Takk for kommentaren. Men det jeg egentlig vil frem til, er at ved for eksemple 2 grader så har man kanskje 80 % fuktighet, så varmer man opp den samme lufta til 20 grader og da blir kanskje fuktigheten 30 %. Er den da mindre "farlig" for jern, mindre fuktighet i sengetøyet osv?

Hvis ikke, er det jo meningsløst å oppgi fuktighet uten å oppgi hvilken temeratur denne fuktigheten er målt ved.

Kald luft kan ikke holde på like mye fuktighet som varm luft, og vannet i lufta vil kondensere raskere ved lavere temperaturer. Når du varmer opp luften øker luftens egenskap til å holde på fuktigheten proposjonalt med temperaturstigningen. Så svaret på spørsmålet ditt er da ja, i forhold til skader på jern/tekstiler/tre osv.

Eksempel:

En enhet med luft som har kapasitet på 10g vannfuktighet, og inneholder 4g, vil ha en relativ fuktighet på 40 %. Å legge til 2g mer vannpartikler (til en total av 6g) vil forandre fuktigheten til 60 %. Om samme enhet med luft blir varmet opp til den har en kapasitet på 20g vannpartikler, vil den relative fuktigheten falle til 30 % selv om fuktighets mengden ikke forandres.

Link to post
Share on other sites

Men det jeg egentlig vil frem til, er at ved for eksemple 2 grader så har man kanskje 80 % fuktighet, så varmer man opp den samme lufta til 20 grader og da blir kanskje fuktigheten 30 %. Er den da mindre "farlig" for jern, mindre fuktighet i sengetøyet osv?

Hvis ikke, er det jo meningsløst å oppgi fuktighet uten å oppgi hvilken temeratur denne fuktigheten er målt ved.

Så langt jeg har jobbet med denne problematikken på 70-tallet er dette en korrekt oppfatning.

 

Av den grunn benyttet jeg mye en kombinert luftfuktighets- og temperaturmåler som vist i bildet fra Medusa:

 

I "gamle dager" var det kun en thermohygrograf

Bilde

 

som var godt nok, men i dag er det elektroniske sensorer som tar seg av slikt. Finnes i mange varianter med varierende kvalitet

Målingen av luftfuktighet i termohygragrafen skjer faktisk med hjelp av menneskehår. Dette utvider seg som kjent proporsjonalt med stigende luftfuktighet inntil håret er helt vått.

 

Jeg har fremdeles en slik måler som registrerer luftfuktighet og temperatur gjennom en hel uke i form av opptegninger på en papirtrommel.

 

I hovedsak er ikke problemet i båten under opplag at luftfuktigheten er for lav

(slik den kan bli inne i hus eller i bobåter grunnet oppvarming av kald, tørr luft), men at luftfuktigheten er for høy grunnet lav lufttemperatur og påfølgende soppvekst.

 

Derfor er målsettingen å reduserte luftfuktigheten i båten mest mulig gjennom vinteren.

 

Bruken av grovt salt er en velkjent teknikk til dette formål, men krever endel ettersyn.

Link to post
Share on other sites

Ikke helt riktig, men nesten. Ideell luftfuktighet inne er mellom 20% og 40% relativ luftfuktighet.

Feil. Har du noengang forsøkt å puste inn luft med relativ fuktighet ned mot 20 %?. Innendørs bør luftfuktigheten ligge mellom 50 og 65 % ifølge eksperter på inneklima. Alt under 50 % vil medføre uttørking av materialer og tekstiler, alt over 65 % kan medføre fare for dannelse av muggsopp, men dette er temperaturavhengig. Relativ fuktighet på 40 % i en båt er faktisk for lavt hvis det er treverk i inredningen og du har tekstiler (madrasser, puter, gardiner etc.) som overvintrer i båten.

 

Jeg skjønner heller ikke hvordan du klarer å få luftfuktigheten ned mot 40 % i en båt som ligger på eller i nærheten av vann. Har du ikke luftgjennomgang i båten i det hele tatt? :rolleyes:

 

PS:

Jeg ser at Medusa i et innlegg etterlyser navn på eksperter. Min referanse er siv.ing Gaute Flatheim i firmaet med samme navn i Stavanger. Han blir av de fleste innenfor bransjen betraktet som den STORE eksperten på dette temaet selv om han i debatter i NRK i lokalt er bli kalt ekstremeksperten. En ekspert innenfor medisin som jeg ikke vil oppgi navnet på (ikke fått tillatelse - vil ikke bli involvert i en diskusjon på nettet) sier at allerede ved en rf på 40 % begynner slimhinnene å tørke inn og det kan oppstå såkalt tørrhoste, og ved 30% begynner mumifisering (dvs uttørking) av kroppen.

 

Jeg antar (ut fra Medusa sine innlegg) at han tilhører denne klanen http://www.bobyggogbolig.no/Articles/Misc/....htm&UnderID=18 , men dette er en ren antagelse.........

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det tror jeg ikke noe på.

Jeg begrunner min anbefaling utfra egen erfaring.

Helt i tråd med min erfaring også. Har hatt båt liggende på vannet fjerde vinteren på rad, i et område av landet hvor luftfuktigheten er realtivt høy. Mye midlvær med regn med temperaturer i området 2-6C stort sett hele vinterhalvåret.

 

Har både mekanisk og elektronisk hygrometer i båten. De viser nesten likt, kankje fem prosent forskjell, som er greit nok til dette bruk. Luftfuktighet mellom 50 og 70% i båten gjør absolutt ingen skade så langt jeg har erfart.

 

Tett båt med passe lufting, som ligger på vannet hele året, er er perfekt. Garantert ingen fuktskader. Har du tilgang til strøm, så kan et par hundre watt varme fra en frostvakt øke damptrykket inne relativt ute. Da er garantien ytterligere forbedret.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Medusa:

 

Jeg ligger ute hele året og har en ovn på ca 500W. Presenning på båten med lufting foran og akter. Normal lufting inne gjennom ventiler etc. Ovnen er termostatstyrt, og jeg har en helt stabil temp på noen få + grader når det flere minusgrader ute. RF er også stabil på ca 60%. Å påstå at dette er for fuktig mener jeg er feil. Alt er knusktørt ombord. Sengetøy mm som befinner seg ombord har vært kontrollert flere ganger. Helt tørt. Til og med kjeks og knekkebørd trives godt. :lol:

 

Er det fuktig ombord ser jeg det fort ved at det blir liggende kondensdråper på alu rammene rundt vinduer og luker.

 

Blir det fuktig mildvær ute går selvsagt temp inne noe opp. RF holder seg på litt under 60.

 

Tror ikke det er mulig å få ned RF til under 60% når det er kaldt ute hvis jeg ikke skal opp i en helt annen innetemp. Fyrer jeg opp wallasen har jeg etter et par timer ca 8 - 10+ og en RF på 50 - 55. Etter ca 4 - 5 timer med wallas har jeg nesten normal innetemp. Har ikke lest av RF ved normal innetemp med minusgrader ute, men vil tippe godt under 50.

 

Slik jeg oppfatter deg mener du altså at dette ikke er bra for båtens ve og vel?

Link to post
Share on other sites

Slik jeg oppfatter deg mener du altså at dette ikke er bra for båtens ve og vel?

Din regulering holder i massevis Lasse. Jeg er lykkelig så lenge jeg klarer å holde r.f. under 80%. Normal fuktighet på våteste vinteren, i min båt, er 70% Den går nok stundom opp mot 80, men da tar luftfukteren ansvar :smiley: De eneste gangene jeg ser fukt, er når det er væromslag til kaldere vær. Da vil rutene på båten få kondens noen få timer. Dette kan jeg nok ikke unngå uten at jeg foretar glassisolering.

Hadde jeg derimot hatt fylkesbiblioteket ombord, burde jeg kanskje ha sponset litt mere strøm på avfukteren. :fishing:

Link to post
Share on other sites

Jeg var nede i Hulda nå. Temp. 8,6 grader og 51% futkighet.

 

I sommer hadde jeg to forksjellig fabrikat fuktighetsmålere (Biltema og "en annen" som jeg ikke husker navnet på). Den andre var måleren på en "værvarsler". Måleforskjellen mellom disse to var hva man kan kalle markant. De hadde heller ikke liniær sammenheng. Muligheten, i hvert fall hos meg, for sikker måling er ikke tilstede. Men det jeg ser, er at en dorull med Biltemafuktighet 60% fremdeles føles tørr. Om sommeren ligger fuktigheten mye rundt 60- til 70%. Båten er godt isolert, og det finnes ikke fritt vann inne i båten, altså ikke f.eks. bunnvann. Det er ikke ventilasjon annet enn det som trekker gjennom skyveluka og kjettingklysset. I denne fuktigheten snekrer, limer og maler jeg uten problemer. Jern som har ligget løst i båten i flere år ruster ikke.

 

Så lenge man ikke har en kalibrert måler, skal man ikke tro blindt på prosenten. En bekjent har flere målere fra Clas O og Biltema. Clas O målerene viser samme resultat, men forskjellig fra Bilteama, som innbyrdes viser samme resultat.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Medusa

Feil. Har du noengang forsøkt å puste inn luft med relativ fuktighet ned mot 20 %?.

Ja, helt problemfritt. Du gjør det sikkert selv stadig vekk uten å merke det!!!

 

Min referanse er siv.ing Gaute Flatheim i firmaet med samme navn i Stavanger. Han blir av de fleste innenfor bransjen betraktet som den STORE eksperten på dette temaet selv om han i debatter i NRK i lokalt er bli kalt ekstremeksperten.

Tor Erling Staff i pedofilisaker, Carl I. Hagen i innvandringsspørsmål, Gaute Flatheim i innemiljø diskusjoner- det er slik det blir underholdende TV...

Du velger den mest ekstreme "eksperten", med meninger og påstander som krasjer med resten av bransjen. Hvorfor ikke høre på Statens Byggtekniske Etat, SINTEF, o.b.lix nevner Professor Kjell Aas, du nevner Ing. Per Kristian Karlsen, eller for den saks skyld 95 % av bransjen som er enig om dette???

 

En ekspert innenfor medisin som jeg ikke vil oppgi navnet på (ikke fått tillatelse - vil ikke bli involvert i en diskusjon på nettet) sier at allerede ved en rf på 40 % begynner slimhinnene å tørke inn og det kan oppstå såkalt tørrhoste, og ved 30% begynner mumifisering (dvs uttørking) av kroppen.

Dette er renspikket tøv! Hvorfor i all verden vil ikke en "ekspert" ha sine synspunkter på trykk???

Kanskje det er du som utgir deg for å leke ekspert? Uansett: de fleste mennesker merker overhodet ikke forskjell på 20 eller 60% relativ fuktighet i luften de oppholder seg. Det er rart vi ikke er mumifisert hele gjengen hvis denne liksom eksperten hadde rett. Og hva med følgende av så høy luftfuktighet i alle hjem? Astma, sopp, avgassing osv.. ?

 

Jeg antar (ut fra Medusa sine innlegg) at han tilhører denne klanen

Så vidt meg bekjent så finnes det ingen "klaner" innen innemiljødiskusjonen, bare et par ekstremister, hvor Gaute Flatheim (han driver eget firma, og forsøker å profittere på sine ekstreme meninger) er en av dem.

 

Når det gjelder dere andre som "syns mye" rundt luftfuktighet, så er det fakta som engang teller...

Hva er grunnen til at vi vedlikeholder båtene våre så mye som vi gjør?

Stadig lakkering og sliping av treverk, fjerning av rust, dårlig lukt osv osv. Problemene kommer over tid, for noen raskt, for andre etter mange år. Poenget er at for høy luftfuktighet reduserer de fleste materialers levetid, og kan medføre mugg og andre skader. Det er fakta, så kan dere andre "synse" videre... :wink:

Link to post
Share on other sites

Uansett: de fleste mennesker merker overhodet ikke forskjell på 20 eller 60% relativ fuktighet i luften de oppholder seg.

Dette er helt rett. Mennesket har ikke "sensorer" som føler luftfuktighet, i alle fall ikke tørr luft. Viser til inneklima.com:

"Tørr luft" er en følelse ved irritasjon av hud eller slimhinner som vanligvis skyldes luftforurensninger og særlig svevestøv lastet med kjemi.

Link to post
Share on other sites

Da er Kjell Aas, professor i barnemedisin ikke enig din ekspert i følge denne artikkelen.

 

Forøvrig er Innneklima.com enig med Medusa...

I artikkelen sier prof. Kjell Aas at tørr luft i noen få dager ikke vil være skadelig, og det er det vel heller ingen som bestrider? Når det snakkes og diskuteres inneklima, gjelder det ikke "noen få dager", men på års- eller sesongbasis. Forøvrig er avd.lederen i Sintef sine uttalelser i samme artikkelen i samsvar med den generelle oppfatningen om at liten relativ fuktighet bør unngås og at det bør tilføres fuktighet hvis dette inntreffer (åpne døren til badet etc.)

 

Den dagen vi i vårt kystmiljø på vestlandet over tid får en relativ fuktighet på under 30 %, vil panelen dette ned fra veggene og parketten komme ut fra fotlistene. Etter å ha bodd i 50 år i trehus med hygrometer som fast del av inventaret har aldri min mor, far, min kone eller jeg klart å få rf ned under 40%, men det kan muligens komme av at når tempen passerer 30 grader, driver svetten av oss slik at luften får tilført den nødvendige fuktigheten.

 

I Medusa sitt innlegg nr. 42 antydes det nokså sterkt at siden jeg ikke vil oppgi navnet på overlegen, lyver jeg. Dette er en insinuasjon som jeg ikke vil ha sittende på meg, og som motsvar (er det ikke det det heter i retten, skipper Worse?) antyder jeg derfor sterkt at nå har Medusa sluppet opp for andres argumenter og griper derfor til det letteste av sine egne - at motparten lyver! :rolleyes:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det snakkes og diskuteres inneklima, gjelder det ikke "noen få dager", men på års- eller sesongbasis. Forøvrig er avd.lederen i Sintef sine uttalelser i samme artikkelen i samsvar med den generelle oppfatningen om at liten relativ fuktighet bør unngås og at det bør tilføres fuktighet hvis dette inntreffer (åpne døren til badet etc.)

Nå jukser du litt, ved å ta ut en setning fra helheten, kan man få de underligste meninger frem, og som det står i artikkelen: Kjell Aas, professor i barnemedisin, er uenig. Aas har spesialisert seg på inneklima og mener farene ved tørr luft er overdrevet..

 

Heller mener ikke avd.leder i Sintef at lav fuktighet bør unngås, fordi som hun sier: ølge Monica Berner ved avdeling for energiforskning i SINTEF, trenger man først og fremst sunn fornuft.

 

– Ved lav luftfuktighet er det lurt å senke temperaturen, lufte – eller åpne døra til badet etter at man har dusjet. Det kan være nok, sier hun.

 

Hvem er det som ikke lufter i vårt samfunn?

 

Forøvrig: om treverket har det bra eller ikke - les hva Tarkett-gutta mener...

Link to post
Share on other sites

Poenget her er vel ikke så mye om du kan få astma av 20% luftfuktighet gjennom hele vinteren, men hva som er best for båten? Som Lasse sier så holder det godt for ham med 60% uten skader, det stemmer godt med mine observasjoner. Omvendt så har nok Medusa helt rett i at en lavere luftfuktighet er helt utmerket og kanskje noe å strebe mot. At det kan bli for tørt i båten tror jeg ikke er særlig trolig.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Har et hygrometer i stua og på skalaen så vises "comfort" som området 50 til 80 % relativ fuktighet. Et annet jeg har (på hytta) viser "normal" som 40 til 60 % RF.

 

Min enkle konklusjon på det opprinnelig spørsmålet som var: "40 % luftfuktighet akseptabelt?"

 

Svaret er JA!

 

END STORY!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Husk også at skikkelig luft sirkulasjon er svært viktig. Jeg har alltid sirkulkasjonsvifte stående på i min båt. Dette er type bord modell til kontor med sving effekt. Dette gjør at sopp og andre sporer sliter veldig med og etablere seg.

Stillastående luft er det beste for et dårlig innemiljø. Det er ikke nok bare med åpne vinduer/lufting.

Viften trekker lite strøm og lager et skikkelig storm senter nede i båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...