Jump to content

Førsteinntrykk ved salg


Gudrun

Recommended Posts

I de siste månedene har jeg kikket litt på båter som ligger for salg på nettet.

De aller fleste klarer å ta bra bilder som forteller mye mer enn hva som kan fortelles via en telefon.

Men må si det finnes og det helt motsatte... Eller kanskje de forteller hvordan man har behandlet båten... ? Bildene avdekker ihvertfall at eieren ikke har tatt seg bryet med å rydde før bildene taes. Vil tro at en halvtime med div. plastsekker til å fjerne rusk og rask pluss en fuktig vaskeklut hadde gjort underverker....... Det ser så mye bedre ut.....

Jaja.......

 

Noe må vi jo sysle med når sesongen ikke har starter ennå.. :flag:

 

Kommer fra en liten lokal fjelltur og skal en tur i båten nå og fyre opp før den fryser helt inne...

Link to post
Share on other sites

...Eller kanskje de forteller hvordan man har behandlet båten... ? Bildene avdekker ihvertfall at eieren ikke har tatt seg bryet med å rydde før bildene taes.

Har også sette dette. Enkelte tar så katastrofalt dårlige bilder at jeg ville være flau over å vise de, spesielt i en salgsannonse. Og det handler ikke om å være noen god fotograf men rett og slett se bildene slik en kjøper ser. Ofte skal det som du sier bare en liten halvtime med rydding til så er katastrofen unngått. Kjøpere (i alle fall jeg) saumfarer bildene med lupe og små filleting kan gjøre store inntrykk...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I de siste månedene har jeg kikket litt på båter som ligger for salg på nettet.

De aller fleste klarer å ta bra bilder som forteller mye mer enn hva som kan fortelles via en telefon.

Men må si det finnes og det helt motsatte... Eller kanskje de forteller hvordan man har behandlet båten... ? Bildene avdekker ihvertfall at eieren ikke har tatt seg bryet med å rydde før bildene taes. Vil tro at en halvtime med div. plastsekker til å fjerne rusk og rask pluss en fuktig vaskeklut hadde gjort underverker....... Det ser så mye bedre ut.....

Jaja.......

Ja, det er jeg helt enig i :yesnod: Det er definitivt viktig at båten er rimelig ren og ryddig når en skal ta bilder av den (og/eller ha "visning" på den), og min erfaring er at det er smart å ta med en god del bilder i annonser på nettet. Jeg tror i alle fall at det, i kombinasjon med et kurant salgsobjekt, var medvirkende til et raskt salg av "gamlebåten" vår like før jul.

 

Noe annet jeg har reagert på, er bruken av brosjyrebilder i annonser. En del annonsører, ikke minst flere forhandlere og produsenter, averterer bruktbåter nærmest utelukkende med bilder fra brosjyrer. Jeg foretrekker klart gode bilder fra båten som faktisk skal selges.

 

Med gjennomført salg av "gamlebåten", og en (nesten) ny båt som lagres innendørs, og som skal hentes ferdig klargjort på Sørlandet (jeg gleder meg skikkelig :yesnod: ) om under to måneder, har jeg ingen båt å se til denne vinteren - og med årets snømengder er det kanskje like greit ....

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Husker et bilde i en annonse av en badeplatform som skulle illustrere hvor stor platformen var, innvendingen var at på denne platformen satt det en gutt som var surere enn eddik. Må jo si at bilde slo effektivt ihjel hvor trivelig båtlivet og denne båten var.

Da jeg solgte vår båt sist høst, fikk jeg en proff båtmann til å ta bildene og det betalte seg, både i respons på annonsen og prisen vi fikk.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjørte bort fem fulle billass med diverse utstyr etc fra båten, før jeg tok bilder av den. Utrolig hva det kan være plass til i en 24 foter... Dessuten fikk den en grundig vask inn og utvendig. Bildene ble tatt på en fin solskinnsdag, synes bildene ble mye bedre da enn de som ble tatt i overskyet vær. Man drømmer jo om sol og sommer når man handler båt :wink: .La inn masse bilder og tekst i annonsen, og det tok akkurat en time og 20 minutt før det ringte en og sa "Jeg tar den". Utrolig hva en skikkelig presentasjon kan ha og si ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Helt enig i at presentasjonen av salgsobjetet er fryktelig viktig. Det er ikke tvil om at kjøpslysten hos kunden i stor grad trigges av følelser, og det er utrolig viktig å presentere et objekt på en så god måte at følelsene settes i sving.

 

For min egen del som både er på kjøper'n og selger'n om dagen, merker jeg at jeg bruker mye mer tid på annonser med mange gode bilder og forklarende tekst, en på de som ikke har det.

 

I tillegg til bilder er det etter min oppfatning viktig Å IKKE BRUKE STORE BOKSTAVER I TEKSTEN. DET BLIR UTROLIG ROTETE OG VANSKELIG Å LESE.

 

Når salget bestemmes midt på vinteren med båten under burkaen er det ikke alltid lett å produsere gode salgsbilder. Det kan jo være greit å ta noen slike med digitalkameraet med jevne mellom rom. Det er jo aldri godt å vite når man får lyst på større båt.... :rolleyes:

 

Her ligger annonsen på båten min med innebilder tatt i februar, og med utebilder fra sommeren som var..... (Svært god respons - tipper den er solgt i løpet av helgen...)

Link to post
Share on other sites

Hvordan vet du at det var bildene som solgte båten?

Ja du har poeng der, da jeg solgte dracoen min, hadde jeg bare tekstannonse i avisen, og den var solgt første dagen avisen kom ut...

 

Men det jeg lurer på er når noen skriver Pris: RING, ringer noen da? Jeg styrer i alle fall klar, hvis ikke de kan si prisen, er det for de har noe å skjule... Hvordan føler dere det?

Link to post
Share on other sites

Enig med deg o.b. lix - står det Pris: RING - i annonsen, så gidder i hvertfall ikke jeg. Kan ikke selgeren antyde prisen så får det være.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Enig i at pris må med :yesnod:

 

Tror også at bra bilder betyr mye for om folk blir interessert i båten. Ingen vits å ta bort "pynten" når bildene skal taes. Gjør det så "hjemmkoselig" og ryddig som mulig inne i båten. Bilder utvendig tror jeg er lurt å ta i penvær (ikke regn), og med både nærbilder og avstandsbilder.

Båten må være ren og pen - det reflekterer litt om eieren, tror jeg.

Ta mange bilder og velg ut de som ser best ut når du har lagt de inn på PC`n.

Link to post
Share on other sites

Bilder og salgsannonser er min hverdag.

 

Se på boliger som presenteres; Ut med gamlemor og stresslessen. Bort med blomstrede gardiner og nips. Inn med designmøbler (kan ikke brukes) og glassbord. Mal alt hvitt, også katten.

 

Man kan mene hva man vil om hjemmekos og upersonlige hjem, men det selger!

 

Samme gjelder alt annet, også båter; bort med alt; askebegre, svigermor, tepper, såpedispensere, løse ledninger til VHF'n, 4 båtshaker og den utrolige praktiske men grelle skliduken.

 

Joda, man får solgt båten sin så lenge alle de andre konkurrentene (båtene) presenteres på samme måten. Men det er jo unektelig lite profesjonelt i dagens mediesamfunn.

 

Men det jeg savner i annonsene er en PLANTEGNING.

 

De få bruktbåtannonsene som har det, er profesjonelt utført og sannsynligvis klippet fra originalbrosjyren. Enkelte båtklubber eller produsenter har også disse arkivert.

 

En god beskrivelse av innredning kan være vanskelig å klatte ned på tastaturet. Mange båter er jo også blitt ombygd senere.

 

Tro om noen arkitekter eller takstmenn gjør dette på bakgrunn av en skisse?

 

Takstmenn jeg bruker i jobben lager plantegninger på no-time (bolig). Pris ca. 5-600 kr.

 

Fremdeles bare min mening. :flag:

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Her ligger annonsen på båten min med innebilder tatt i februar, og med utebilder fra sommeren som var..... (Svært god respons - tipper den er solgt i løpet av helgen...)

 

Ser ut som om du fikk rett. :yesnod:

 

Da gjenstår det vel bare å se hva neste båt blir? Er det noen utvikling i det departementet?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Men det jeg savner i annonsene er en PLANTEGNING.

..

En god beskrivelse av innredning kan være vanskelig å klatte ned på tastaturet. Mange båter er jo også blitt ombygd senere.

 

Tro om noen arkitekter eller takstmenn gjør dette på bakgrunn av en skisse?

 

Takstmenn jeg bruker i jobben lager plantegninger på no-time (bolig). Pris ca. 5-600 kr.

Plantegning er i og for seg min hverdag.....

Enkle plantegninger av leiligheter og eneboliger med 90 graders vinkler er stort sett raske og greie å få til.

Båt er i prinsippet noe helt annet. En eller annen form for grunnlagstegning trengs, jo mindre en skulle bruke mye tid til å måle opp selv. Dataskissing vil trolig være utelykket, fordi det tar for lang tid når man skal jobbe med kurvede linjer (+ at det i tillegg ikke ser "unøyaktig nok" ut. Håndtegning trolig det beste i forhold til tidsbruk. (da har du eliminert takstmenn :lol: ) Kan stort sett finne ut av en amatørskisse av en bolig. I forbindelse med båt pleier det å være en helt annen sak.

Mye foto + feks linjetegninger av skrog burde bære greit å ta utgangspunkt i, men du må nok fint gange beløpet ditt med 4 for å få igjen noe som var nokså likt + var salgsfremmende.

Link to post
Share on other sites

Flott annonse, goggen. Slikt selger. :yesnod: Lykke til med neste båt.

Takk for det - båten gikk til et medlem av dette forum som bor i Molde - håper han blir fornøyd!

 

Da gjenstår det vel bare å se hva neste båt blir? Er det noen utvikling i det departementet?

Jeg er nå kun eier av en liten Bombard 260. Kjenner abstinensene komme. Kona truer med de værste ting dersom jeg ikke klarer å få ny båt på plass før sesongen starter... :lol:

 

Siden båten nå er solgt starter søket etter ny båt for alvor! Så langt ser det ut til at Fairline 37 Phantom eller tilsvarende fra tidlig 90-tall er drømmebåten... Så får vi se hva det blir. De som ligger tilsalgs nå mangler ett eller annet i forhold til hva jeg ønsker meg - enten er det ikke ankervinsj akter, baugpropell, generator e.l. Mulig jeg må akseptere å ettermontere noe...

 

Vi får se - båt MÅ det i allefall bli!!

Link to post
Share on other sites

Tror også at bra bilder betyr mye for om folk blir interessert i båten. Ingen vits å ta bort "pynten" når bildene skal taes. Gjør det så "hjemmkoselig" og ryddig som mulig inne i båten.

Litt uenig her. Man bør ta vekk ALT av pynt og løst, også vaskekluter/håndklær osv. Husk at ny eier skal få et forhold til båten som "sin" båt og da skal man skape den illusjonen at båten aldri har vært brukt av andre (enn kjøper)! Den skal m.a.o. se ut som en båt du kikker på på en båtutstilling!

 

Dette gjelder også ved salg av bil, bolig, hytte osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vaskeklut og håndkle er vel ikke pynt?

 

Det jeg vil frem til er at det etter min mening er ok å vise bilder der det er ryddig og rent, men ikke helst ikke "sterilt". Det blir det ofte hvis du tar vekk alt av puter, duker etc. og all pynt.

Det er bare min mening, og jeg har aldri hatt problemer med å selge noe som helst :wink:

Link to post
Share on other sites

...

 

Den skal m.a.o. se ut som en båt du kikker på på en båtutstilling!

Dette gjelder kun for de som er ute etter sterile plastikkbåter.

 

For veldig mange båtmennesker (både med plast og trebåter), så er dette sterile salgsfremstøt ikke direkte positivt.

 

Mange ser at når en båt fungerer så godt at eier bruker denne masse, og det ser slik ut innvendig (altså ikke slitasje, men slik at man ser at båten brukes), så våger jeg å påstå at dette er positivt.

 

Skitt, og ødelagte ting er jo noe annet.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kone som har hengt seg voldsomt opp i at enkelte har bilder av blomsterpotter og vaser med masse blomster i annonsene. Etter hennes mening er det IKKE positivt.. (Hun er ellers glad i blomster - mener bestemt at jeg kjøper blomster alt for sjeldent. :crazy: )

 

Det viktige med en annonse er nok å presentere båten på en måte som gjør at man får i sving fornuft og mye følelser hos målgruppen. Hva folk som ikke skal ha den type båt mener er jo ikke viktig. Det lønner seg nok uansett å forsøke å legge seg på et nivå som flest mulig kan like - ikke for spesielt og ikke for mye. Personlige gjenstander ville jeg nok ha fjernet. Poenget er at potensielle kjøpere skal diskutere båten, ikke om pynten var fin eller ikke.

 

Det almenne rådet ved salg av bolig er å fjerne alle personlige gjenstander som tannbørster, klær, sko - veldig spesielle dekorasjoner som viser politisk tilhørighet, sære holdninger eller legninger...

Håndklær, duker mv. kan godt benyttes, men skal da være som pynt og ikke se brukt ut.

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan vet du at det var bildene som solgte båten?

Det var bildene som gjorde kjøperen interessert. Prisforlangende lå langt over hva som kjøperen hadde tenkt seg. For ordens skyld. båten ble solgt for prisforlangende.

Det hjelper lite med fine presentasjoner hvis kunden ikke kommer, ikke sant?

Link to post
Share on other sites

Vaskeklut og håndkle er vel ikke pynt?

Nei, helt enig i at vaskeklut og håndlke ikke er pynt, men så har jeg heller ikke sagt (skrevet) det! Legg merke til at det står et komma etter "pynt og løst" og før "også vaskekluter/håndklær osv."

 

Ser at noen liker at bilder viser puter, duker osv., men ingen som misliker at private eiendeler er helt fjernet? Med andre ord er det beste alternativet å fjerne alt!

 

En annonse med bilder skal jo fange flest mulig potensielle kjøperes interesse og da er det viktig at annonsen er "nøytral" og viser mest mulig av båten uten forstyrrende elementer. En rask prat med båtmegler, eiendomsmegler, bilmegler osv tror jeg vil bekrefte min ringe påstand om at det er det beste/riktigste valget. At det finnes noen som er av en litt annen oppfatning er helt naturlig og greit, men så lenge de tilhører et (lite?) mindretall så er jo saken klar?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nei, helt enig i at vaskeklut og håndlke ikke er pynt, men så har jeg heller ikke sagt (skrevet) det! Legg merke til at det står et komma etter "pynt og løst" og før "også vaskekluter/håndklær osv."

 

Ser at noen liker at bilder viser puter, duker osv., men ingen som misliker at private eiendeler er helt fjernet? Med andre ord er det beste alternativet å fjerne alt!

 

En annonse med bilder skal jo fange flest mulig potensielle kjøperes interesse og da er det viktig at annonsen er "nøytral" og viser mest mulig av båten uten forstyrrende elementer. En rask prat med båtmegler, eiendomsmegler, bilmegler osv tror jeg vil bekrefte min ringe påstand om at det er det beste/riktigste valget. At det finnes noen som er av en litt annen oppfatning er helt naturlig og greit, men så lenge de tilhører et (lite?) mindretall så er jo saken klar?

Det var en rask konklusjon!

 

Jeg vil nok fremdeles ikke fjerne alt av pynteting når jeg tar bilder. Rart at ikke alle tømmer leilighetene når de skal selge de. Der er det vel allmen enighet om at den tar seg bedre ut med "pynt" så lenge den er i små mengder og noe som faller i smak hos flertallet? Kanskej jeg tar feil der også?

 

Rart jeg fikk solgt den gamle 86- modell "skraggen vår" med pynt så lenge det var 4-5 andre Scand av samme type til salgs på FINN da jeg solgte. De fleste var også rimligere.

Synes litt pynt gjør det mer hjemmekoselig jeg da. Her er et par bilder som jeg brukte fra kabinen.

Flertallet mener da at putene, duken etc skulle vært fjernet iflg deg. Bildene er kanskej ikke de beste, men de funket nå greit i hvertfall. Tror vel også at gode utvendige bilder av en ren og godt vedlikholdt båt teller mye.

 

BildeBilde

 

Bilde

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche og OLPI har begge rett og er sikkert enige om at dette er fine salgsbilder.

 

Personlig smak er jo det det er, nemlig PERSONLIG og den er det skummel å mene noe om.

 

Noen ganger er veldig greit bruke en interiørdesigner eller fotograf som "buffer" når det gjelder sånne hårsåre ting som heimen sin.

 

Slik kan vi beholde fortroligheten med selger.

Redigert av alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...