Jump to content

Førsteinntrykk ved salg


Gudrun

Recommended Posts

Kan det være noe forbedringspotensiale her ?

Annonsen er fin den. Skulle jeg ha noe å utsette - og det skal man jo ha.... - så måtte det være hovedbilledete. Noe mørkt og "truende" etter min smak. Dette er det første bildet man får opp, og da er det viktig at det ser innbydende ut.

 

Tillot meg og lyse det opp (kanskje litt FOR lyst?) med Gamma+ slik at skroget kommer bedre frem:

Bilde

 

Originalen:

Bilde

 

Lykke til, black!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Er det slike annonsebilder dere sikter til? :wink:

 

Bilde

 

 

Bilde

 

 

(Kopiert fra en annonse på finn.no for et par år siden, håper ikke vedkommende er medlem her... :lol: )

 

Skulle kanskje være unødvendig å tilføye at jeg ikke tok kontakt med vedkommende som averterte denne. Ikke det at rotete kabin i og for seg er noe stort problem, men som kjøper frykter man at dette rotet kanskje forteller noe om båteierens holdning også til båtens mer vitale deler, - vedlikeholdet av skrog, motor, osv...

 

Det behøver selvsagt ikke være tilfelle, men særlig trygg på det blir man ikke av slike bilder, så da hopper man kvikt til neste annonse...

Link to post
Share on other sites

Annonsen er fin den. Skulle jeg ha noe å utsette - og det skal man jo ha.... - så måtte det være hovedbilledete. Noe mørkt og "truende" etter min smak. Dette er det første bildet man får opp, og da er det viktig at det ser innbydende ut.

 

Tillot meg og lyse det opp (kanskje litt FOR lyst?) med Gamma+ slik at skroget kommer bedre frem:

Bilde

 

Originalen:

Bilde

 

Lykke til, black!

:seeya:

Du har glemt godværshimmelen til NOTAR :lol:
Link to post
Share on other sites

Hva med å "låne" orginalbildene å sette de i din annonse. Er vel lov det siden de ligger på Scand sidene?

Det er absolutt ikkje lovleg. Bilde er opphavsretts-beskytta anten dei er tekne av amatørar eller profesjonelle fotografar. Så lenge eit bilde er offentleggjort (t.d. i annonser) utan løyve frå opphavsmann (fotograf eller den han har gitt rettane), er det brot på Åndsverkloven. At bilda er henta frå den aktuelle båtprodusentens web-sider eller brosjyrar, har ingenting å bety.

 

Ein skilnad på amatørar og profesjonelle fotografar, er i denne samanheng at dei profesjonelle er meir medvitne rettane sine og kan koma med økomiske krav mot den som brukar bilda (offentleg) utan løyve. Det er dei i så fall i sin fulle rett til, og det er difor all grunn til å åtvara mot slik bildebruk.

 

Eksempla med NB 750-bilde henta frå brosjyre virkar tvilsame, men eg kan sjølvsagt ikkje vita om annonsørane har fått løyve. I så fall skal fotograf/rettighetseigar nomalt oppgjevast/krediterast.

 

Husk at planteikningar også er opphavsretts-beskytta. Dei same reglane gjeld her (når dei er "lånt" frå andre web-sider og brosjyrar).

 

Redigert: trykkfeil

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mye copyright kan f.eks. en båtprodusent egentlig påberope seg.

 

De ønsker jo seg all reklamen de kan få. At bruktbåteieren bruker deres web-side og laster opp noen bilder, er jo fortsatt reklame for merket.

 

I en videre konsekvens kan jo bildegallerier og plantegninger over båtmerket oppretholde interessen for det aktuelle merket og dermed bidra til en høyere annenhåndsverdi osv. osv.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hvor mye copyright kan f.eks. en båtprodusent egentlig påberope seg.

 

De ønsker jo seg all reklamen de kan få. At bruktbåteieren bruker deres web-side og laster opp noen bilder, er jo fortsatt reklame for merket.

 

I en videre konsekvens kan jo bildegallerier og plantegninger over båtmerket oppretholde interessen for det aktuelle merket og dermed bidra til en høyere annenhåndsverdi osv. osv.

I forhold til opphavsrett (copyright) spelar dette inga rolle. Det er forbode å formidla opphavsrett-beskytta materiale offentleg utan løyve.

 

Dersom det er båtprodusentane som sjølv sit på rettane til bilda, kunne ein jo tenka seg at dei av slike grunnar kunne vera rause med å gje bruktbåtselgjarar slike løyve (gratis...). Men ein MÅ uansett spørja og få løyve til bruk.

 

Men husk at det i utgangspunktet er fotografen som sit på retten til eit bilde. Som regel leiger eit firma (t.d. båtprodusent) inn ein profesjonell fotograf til å ta bilde. Då inngår partane ein avtale som gjev firma rett til ein begrensa bruk av bildet (t.d. brosjyrar, annonser, web-sider etc). Dette får fotografen betalt for. Men det er framleis fotografen som "eig" bildet og har framleis rettane til det.

 

ELLER: Firmaet kjøper rettane til bildet av fotografen. Då må dei nok betala meir, men kan bruka bildet så mykje dei vil, også selga eller gje det til andre. Og no er det altså firmaet som må spørjast om løyve til bruk.

 

Dette er det som gjer at det er mogleg å leva av å vera fotograf. Opphavsretten er heilt grunnleggande.

 

NB: Eg er ikkje fotograf, men jobbar ein god del med opphavsrett-beskytta materiale... :wink:

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den båtprodusenten som anmelder kundene for å distribuere reklamebilder blir nok raskt veldig populær :lol:

Men at ein fotograf (som sit på rettane til bilda) gjer det, kan nok vera meir sansynleg...

 

Ble forresten veldig glad for at vi i eget firma (ikke båtbransje) aldri har leid inn fotograf! Hurra for digitale kameraer :flag:

Då sit du med den same opphavsretten sjølv. Og kan kreva betaling av andre for bruk av bilda, - med lova i hand... (lova skiller ikkje mellom profesjonelle fotografar eller oss andre).

 

Og for den som vil kosa seg med "Lov om opphavsrett til åndsverk m.v" til kvelds, så fins den her.

Link to post
Share on other sites

Burde ikke et slikt materiale som ligger på nettet, være merket på noen måte da?

Slik at man hadde noen spørre.

Dei fleste web-sider (i alle fall profejonelle) har som regel oppgitt kven som har copyright på sidene. Som oftast finn du det nederst på sida. Det treng ikkje bety at det er denne som har rettane til vidareformidling av alle element på sida (t.d foto), men det viser i alle fall kor ein kan begynna å spør.

 

Men i mange samanhengar er også bilda merka i teksten under. T.d "Foto: Per Olsen", eller Scanpix, NRK el.l

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg trur ikkje produsenten har noko i mot at vi låner fotografi av båt eller planteikningar. Verre er det at kjøparane kan bli lura. Eg hadde blitt lura, om eg ikkje hadde funne dei same fotografia to stader. Folk som klipper frå brosjyra bør skrive "brosjyrebilde" eller "standard bilde".

Link to post
Share on other sites

Verre er det at kjøparane kan bli lura. Eg hadde blitt lura, om eg ikkje hadde funne dei same fotografia to stader. Folk som klipper frå brosjyra bør skrive "brosjyrebilde" eller "standard bilde".

Det har du sjølvsagt rett i. Men utan løyve blir det ikkje noko meir lovleg opphavsrettsleg med slik merking.

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å unngå hele opphavsrett spørsmålet kan en jo bare legge en link i annonsen som peker til bildene på hjemme siden til den respektive produsent.

 

I og med at det ligger ute på nettet er det jo ikke ulovlig å fortelle hvor en kan finne det?????

Ein link til produsentens web-sider, er sjølvsagt ikkje i strid med opphavsretten. Reknar også med at produsent, fotograf og andre er glade for dei som vil sjå (den lovlege) presentasjonen av bilda.

 

Men å legga inn linka bilder på ei annan web-side, altså slik at det ser ut som produsentens bilder ligg på sida, er derimot meir tvilsomt utan løyve.

Link to post
Share on other sites

Tror du må jobbe litt mere med fargen på sjøen også, GeV... Den var nitrist i forhold til den flotte "Notar"-himmelen :wink:

 

Tilbake til temaet... personlig foretrekker jeg bilder av båter som det bor folk i - dvs at det er ryddig og rent men at man likevell ser hvordan eierne har det i båten. På denne måten får man det beste inntrykket av båtens størrelse, baggasjeplass, sturom og andre praktiske løsninger. Helt ribba båter er jeg ikke særlig tilhenger av - man trenger jo ikke ha sett særlig mange båter av en type før man skjønner i grove trekk hva som finnes av inredningsalternativer osv. Derfor gir ikke slike bilder meg særlig mye.

 

Skitne, rotete båter styrer jeg unna! Eneste fordelen med slike er at det gjør de fleste andre også, så da er det jo muligheter for et bra kjøp. :lol:

Link to post
Share on other sites

Skitne, rotete båter styrer jeg unna! Eneste fordelen med slike er at det gjør de fleste andre også, så da er det jo muligheter for et bra kjøp. :lol:

Dette kan jeg underskrive på at er riktig. Men i slike tilfeller er det viktig å dobbel sjekke alt teknisk også. En rotete og skitten båt er ofte neglisjert rent teknisk også. Men at dette kan skremme mange andre som ellers kunne vært med å dratt budene høyt opp er sikkert.

 

(Tror ikke jeg tar meg bryet med å pynte på sjøen i dette tilfellet :wink: )

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

personlig foretrekker jeg bilder av båter som det bor folk i

Jeg synes det er kjekt med bilder av båten, med folk i. For da får man bedre perspektiv å størrelsesforhold etc. F.eks. et bilde av en lugar med en innbydende køie. Med en smekker blondinne oppi køien, kan man jo lett se om der også er plass til en bold skipper. :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Når vi snakker om "førsteinntrykk",- Skipper-Worse......! :wink:

 

Når har du fått tilbake den avataren som jeg virkelig forbinder med den Skipper_Worse som jeg kjenner!

 

Når jeg scroller sidene her på forumet, så er det lett å få øye på, som noe som jeg vil "lytte" til, - som også en god del andre etablerte/velrenomerte avatarer, som jeg også har på netthinna....! :seeya:

 

:wink: Det ser ut som du koser deg, der oppe på flyvebridgen....! :flag::sailing:

 

Ship'O'Hoi :seeya:

Link to post
Share on other sites

Er også skeptisk til broschyre bilder bortsett fra plantegningen da

Helt enig. De sier jo ingenting annet en det en selv kan finne fram til av bilder på nettet. Har merket meg at særlig mange Bavaria-eiere tyr til "standardbilder". For meg drar dette inntrykket ned.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...