Jump to content

Førsteinntrykk ved salg


Gudrun

Recommended Posts

Enkelte ganger kan det være en fordel å tone sin personlige smak litt ned:

 

...

 

:lol:

 

Båten var fin den, men herregud hvor mange tigre det var der.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Som _kjøper_ ønsker jeg å se båten uten for mye innblanding av "megler-psykologi" i form av regiserte bilder. Da ville jeg foretrekke bilder som kan være fortellende om eier og hvilke bruk og behandling båten har vært utsatt for.

 

Som _selger_ tror jeg at man kan tjene på å ha mennesker med på bildene. En kjedelig "stikk-lugar" kan eksempelvis bli utrolig mye mer innbydende med fager kvinne med på bildet...! :wink:

Link to post
Share on other sites

Det var en rask konklusjon!

 

Jeg vil nok fremdeles ikke fjerne alt av pynteting når jeg tar bilder. Rart at ikke alle tømmer leilighetene når de skal selge de. Der er det vel allmen enighet om at den tar seg bedre ut med "pynt" så lenge den er i små mengder og noe som faller i smak hos flertallet? Kanskej jeg tar feil der også?

 

Rart jeg fikk solgt den gamle 86- modell "skraggen vår" med pynt så lenge det var 4-5 andre Scand av samme type til salgs på FINN da jeg solgte. De fleste var også rimligere.

Synes litt pynt gjør det mer hjemmekoselig jeg da. Her er et par bilder som jeg brukte fra kabinen.

Flertallet mener da at putene, duken etc skulle vært fjernet iflg deg. Bildene er kanskej ikke de beste, men de funket nå greit i hvertfall. Tror vel også at gode utvendige bilder av en ren og godt vedlikholdt båt teller mye.

Så, så, ingen grunn til å være så hårsår? Båten din ser flott ut, ryddig og ordentlig. Du viser m.a.o. ikke et eksempel på hvordan det ikke skal gjøres, men hvordan det skal gjøres- ok?

 

Om putene/dukene skulle vært fjernet i dette eksempelet tror jeg blir en marginal diskusjon, men jeg tror ikke du fikk høyere pris p.g.a av at dukene/putene var med på bildene - en påstand, ja vel, men vanskelig både å bevise/motbevise.

 

Nei, man tømmer ikke en leilighet ved salg, men man fjerne en hel del pyntegjenstander for å skape mer luft og plass. Dette gjelder hvis man har det som oss hjemme, nemlig med en masse koselige ting som vi har et forhold til, men kanskje ikke like flotte i "alle" andres øyne. Min vinkling på denne diskusjonen dreier seg ikke om smag og behag (hverken din eller min), men hva som rent økonomisk er det beste ved et salg. Forutsetter da at målet er å få en best mulig pris! Hva selger mener er ikke så interessant, det som teller er jo kjøpers mening - ikke?

 

Minimalisme er inn for tiden og det betyr hus/leiligheter nesten helt uten pyntegjenstander, lite møbler, store gulvflater og lite farger. Ikke min stil, men som sagt det er stilen du finner i interiørblader/magasiner. Dette ser du også i f.eks. Hanse seilbåter og flere andre også. Smag og behag.

 

Dette er rådene til de som lever av å selge andres hus, leiligheter, båter, biler osv og deres eneste interesse er jo å få til et raskt salg til best mulig pris - kanskje verdt å høre på dem også?

 

Egentlig tror jeg ikke vi er uenige, men finnes et begrep som heter "skinnuenighet" som vel betyr tilsynelatende uenige (men ikke i realiteten).

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Lønner seg sikkert også å skille mellom hus og båt?

 

Ved salg av hus så skal man i mye større grad fokusere på de muligheter som ligger der, og la kjøpere kunne se mest mulig av potensialet slik de ser det.

 

Ved båt mener jeg at det å vise at ting fungerer og at plassen er utnyttet godt er vel så viktig. Som oftest er det ikke like store muligheter for å forandre så mye i en båt - som det gjerne er i et hus/leilighet.

 

Snakker vi 70 fot med 3 rom og kjøkken, så kan vi kanskje sammenligne, men på de fleste 20-30 fotere er ikke rommet for forandringer så store (om man ikke skal kjøpe noe for total oppussing).

Da er det desto viktigere å vise at det fungerer slik det er, noe dagligdagse saker og ting (kanskje ikke så mange tigre? :wink: )er med på å understreke - og at båten brukes i en fungerende tilstand.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

:lol: Så da er vi kanskje ikke uenige da. Jeg synes fremdeles at det bør ryddes og se pent ut, men at noen pynteting bør være igjen. Dette for at det ikke skal se helt sterilt og forlatt ut.

Jeg er heller ikke så glad i det minimalistiske - det virker kaldt og lite hjemmeksoelig.

Ser man i de tusen hjem så er nok heller ikke det slik majoriteten vil ha den selv om den er trendy.

 

I båt har jeg tro på at mange bilder bedre viser hvordan båten er innredet (plass og løsninger).

 

En annonse blir som en arbeidsøknad - det gjelder å få kontakt slik at partene kan møtes. Er søkanden dårlig kommer man ikke på intervju, og er annonsen (og bildene i den) dårlig så kontakter kanskje ikke potensielle kjøpere deg

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sterilt eller "overpyntet" - begge deler KAN ha negative vibrasjoner. Det kommer like mye an på kjøperens personlighet (vi er jo alle forskjellig). Vil tippe at den "gyldne middelvei" er tingen. OLPI sin presentasjon er "berre lækkert" i så måte - i mine øyne! Jeg klarer "å se forbi" noen småbamser.......

Bilde

...... men tigre i salongen blir litt heftig for meg...

....men herregud hvor mange tigre det var der.

:wink: Bare for å ha noe å krangle om - TIGEREN er en gepard! :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Bare for å ha noe å krangle om - TIGEREN er en gepard!

..syns det ligna mest på en KANIN han som satt i sofakroken ,jeg..:crazy: . Dessuten så var det faktisk en tiger på bordet, og opp til flere pandaer om bord.

Klarer noen å finne flere dyr?

 

 

..

Ellers kan jeg fortelle at jeg kjøpte båt som var lagt ut for salg UTEN bilder på nett. Men da hadde jeg på forhånd bestemt meg for hva slags båt jeg skulle ha ved å se på bilder av andre båter på nettet...

Redigert av pontus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vedr. personlig smak....se badet på side 8 i dette prospektet. En utfordring for de fleste meglere :-)

 

bad for spesielt interesserte

Er vel bare å ta fatt og rive ned og bygge opp igjen her :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Fin annonse synes jeg, men jeg ville fyllt opp med mange flere bilder av alt mulig.

Gjerne badeplattformer/vinsjer, mer av kabin også i nedslått form, flere bilder av alt ekstrautstyr etc. etc.

 

Men fin annonse synes jeg.

Synd at du bare fikk kjørt 27 timer i fjor. :sailing:

 

Redigert: Om du har et bilde av båten i mørket med downlight på badeplattform, ville jeg lagt dette ut også. :)

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...&pos=22&tot=127

 

Kan det være noe forbedringspotensiale her ?

Så fint ut dette. ville kanskje droppet beskrivelsen "pluss pluss" i utstyrslisten og heller skrevet hva det er.

 

I tillegg vil jeg anbefalle å skrive nederst på utstyrslisten hva originalutstyret er slik at kjøpere slipper og klikke seg inn på andre sider for å finne ut av det. (Der du har skrevet "I tillegg til standardutrustning" skriver du Se nederst)

 

Kan være lurt å markere slik at det tydelig synes hva som er tillegsutstyr og hva som er standard.

 

Lykke til med salget :drink:

Håper ikke du har tenkt til å forlate oss da :rolleyes:

 

Red: Ellers støtter jeg det Vikers skriver her: Masse bilder...

Redigert av Flipper Flash (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest alle kommentarene i denne tråden,fikk jeg lyst til å få respons på min egen salgsannonse fra forumet :

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...&pos=22&tot=127

 

Kan det være noe forbedringspotensiale her ?

Ingen tvil at båten er velholdt, men det bør den jo være - er jo nesten ny. Bildene er OK, men jeg må si at bildene i DENNE LINKEN gir meg et bedre inntrykk av båten. Tenker da ikke kvaliteten på foto, men at de gir et en bedre oversikt.

Jammen har de ikke litt pynt på de også :wink:

Jeg pleier som regel å sjekke linkene som er oppgitt, men tror kanskje det ikke er så vanlig.

Hva med å "låne" orginalbildene å sette de i din annonse. Er vel lov det siden de ligger på Scand sidene?

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest alle kommentarene i denne tråden,fikk jeg lyst til å få respons på min egen salgsannonse fra forumet :

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...&pos=22&tot=127

 

Kan det være noe forbedringspotensiale her ?

Flott prospekt, men du kunne hatt med en plantegning også. Er lett å finne da det er en ny båt. Tegningen er fin for den som ikke kjenner båttypen.

 

Generelt er mange forskjellige ukritiske benevnelser ute går spesiellt når det gjelder kokeplassen; bysse, pantry, kjøkken, dinette etc.

 

Tekniske begreper kan jo også noen ganger være litt vanskelig å forstå, f.eks. saltvannskjølt motor med ferskvannskjøling? Venstremontert førerstol!

 

Ikke det store probelemet. Er man interessert, så ringer man. Er man kverulant, ringer man også. :lol:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest alle kommentarene i denne tråden,fikk jeg lyst til å få respons på min egen salgsannonse fra forumet :

Kjempefin annonse dette her, skule vel kanskje hatt noen bilder av stikk-cabinen, sengeplasser er ofte det mange er ute etter i en bo-båt.

 

Men, ikke for å ta motet fra deg, jeg synes nå disse snekke-prisene er vel høye, når en ser hva annet en får for 600 000. Dette har ikke noe med at båten din ikke er verdt det, for det er den helt sikkert.

Men ser en på bruksverdien av 600 000 synes nå jeg ville hatt noe større plass. Men for all del, det selges jo skjærgårdjeeper til denne prisen også da...!

 

Alikevel, nytt er nytt da, og det er mange som vil ha et problemfritt båthold, istedet for noe eldre årganger med ditto vanskeligheter

Link to post
Share on other sites

......... Alikevel, nytt er nytt da, og det er mange som vil ha et problemfritt båthold, istedet for noe eldre årganger med ditto vanskeligheter

Må innrønne jeg aldri har forstått dette med nye båter, og problemfritt båthold (er det en sånn damegreie? :eek: ) Hva skal man ellers ta seg til å båthavna, om det ikke var for å bytte noen fall, eller feste et løst dekkbeslag?. Sole seg?

 

Funderer på følgende salgstekst til mitt eget ikke fullførte renoveringsobjekt:

 

"Seilbåt selges med stort utbud av aktiviteter for den rastløse fritidsskipper....." :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Eg ser alltid på bileta. Men når to båtar blir så like som i desse to annonsane, lurer eg på kven som har fotografert og kven som har stole fotografia.....

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...054&pos=1&tot=3

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...054&pos=2&tot=3

 

Då eg såg fruktfatet, vart eg skeptisk, eg har aldri hatt fruktfat i ein båt. Og då same fruktfatet dukka opp to stader, begynte eg å lure på kor tillitsverdig seljaren kunne vere. Ikkje for å hengje ut nokon, meir som et råd: orden er ikkje nok, det å skape tillit er viktigare!

Link to post
Share on other sites

Det er jo tydelig at enkelte av bildene er tatt fra en brosjyre. da er det ikke så rart at de er like for flere annonser. Men når det er sagt. Jeg lurer fælt på hvordan båten ser ut, når annonsen KUN inneholder produsentbilder. Man kan se mye ut fra hva det IKKE er bilde av også. Hvis eieren har tatt mange bilder av båt og interiør, men bruker produsentens bilde (evt ikke noe bilde) av motoren f.eks. tenker jeg jo mitt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...