Jump to content

Hva slags treverk i båt.


Shore

Recommended Posts

I min søken etter båt vurderer jeg trebåt mot plastbåt. Er det noen i "trebåtligaen" som kan gi meg noen tips om eik kontra furu. Er det stor forskjell i vedlikehold, og er det stor forskjell i å bytte f.eks en bordgang i det ene eller andre materialet?

Er det slik at eik kan være en tidsinnstilt bombe mht råte, at det er vanskelig å oppdage før alt er jord?

Tar gjerne i mot tips vedr. mahogni også men regner med at dette er et treslag det blir vanskelig og svinedyrt å skaffe etterhvert.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen stor forskjell i vedlikehold.

Å bytte bordgang er stort sett like greit med begge typer materialer. Eika holder bedre på varme hvist den stimes for å lette bøying.

Egenskaper:

 

Eik Gran Furu

Bøyefasthet, MPa 88 78 87

Trykkfasthet, MPa 61 43 55

Slagbruddarbeid, kJ/m2 75 40 40

Hardhet (radielt), MPa 56 12 19

Densitet (basis), kg/m3 550 380 440

Krymping (volum), % 12,2 11,7l 12,1

 

 

litt fakta:

Eika blir ofte kalt for et maritimt treslag fordi det tidligere i stor utstrekning ble brukt til skipsbygging. Fortsatt blir det brukt i båter, blant annet til spant fordi treslaget både er slitesterkt, seigt og tåler fuktighet godt

 

Norsk furu er et utmerket materiale for båtbygging, også i internasjonal målestokk. Den har også gode lime/bøye-egenskaper

Redigert av kgt (see edit history)

kgt

Link to post
Share on other sites

slik jeg tror jeg har forstått det:

 

Eik har jo som det er skrevet meget gode egenskaper med tanke på vann men er vanskelig og lime hvis du skal stripplanke skrog.

Mahogany er penest syntes jeg, med det trutner dårlig og er ikke spessielt god mot råte.( Mahoganybåter har ofte furubunn med tanke på trutning..)

Teak er jo best mot råte, med sprø og vanskelig å lage skrog av.

Sibirsk Lerk blir brukt mer og mer og er litt mer gyllen enn furu og er bedre i alle målinger når det gjelder styrke, motstadnsdyktighet osv.

Origon pine er meget gyllen og vakker, kjenner ikke mekaniske egenskaper..

 

"furu på eik" er vel mest vanlig da eika er sterkere og brukt i spanter mens furuen er tradisjonellt brukt som hud.. )

"eik på furu" har jeg aldri hørt om?

 

Men hvis man bygger moderne som feks de vågen (kjempefin båt forresten!)båtene spiller jo ikke styrke så mye som limegenskapene og ønsket utseende. man legger jo bare på den siste fineren i ønsket kvalitet...

 

ikke ta det som vitenskap fra min side, men det er slik jeg har forstått det...

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Før i tida la de eika som skulle brukes til kjølstokk i myra i at par-tre år, slik at denne skulle "dø", dvs ikke utvide seg eller krympe resten av sitt liv...

 

Ellers er bunnstokken eik på kutteren, resten er nok furu, men det ble brukt bare ala-ved dvs kun kjernen som er mye sterkere.

 

Forøvrig så brukte de mange år før i tiden på å velge ut material, for gjerne flere år å kappet kvistene av rette sorten furu mens det vaks, for å få så lite kvist i materiale som mulig. Spant ble valgt ut etter fasong på treet, tre som voks skjevt ble valgt.

Link to post
Share on other sites

Har du ikke vurdert kaldbaking? Det blir ihvertfall et helt annet vedlikehold. Jeg har ihvertfall ikke mer arbeid enn på en plastbåt, heller mindre. (Jeg har hatt begge deler)

Jeg har til nå først og fremst tenkt på brukt båt men det finnes vel noen kaldbakte på bruktmarkedet også. Hvordan er det med utbedring av skade på disse? Vil det kunne gå råte i disse eller er de så innbakt (i epoksy?) at fukt ikke når treverket?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke tenke meg at det noen gang vil gå råte i dette. Hvert lag i min båt er 5 mm tykt. (Består av tre lag furu og mahogny ytterst) Mesteparten er gjenomtrukket med epoksy. Får man skade er det vel stort sett i ytterste laget og da må en evt. frese bort det som er skadet og få lagt inn nytt.

Link to post
Share on other sites

Det vestentligste med brukt båt enten det er tre eller plast så er det hvordan båten er vedlikeholdt som er viktig. Kjøper du en båt som er godt holdt og fortsetter med det så har du ikke noe å bekymre deg for. Ta med deg en som har peiling når du er og ser på båt.

Link to post
Share on other sites

Det vestentligste med brukt båt enten det er tre eller plast så er det hvordan båten er vedlikeholdt som er viktig. Kjøper du en båt som er godt holdt og fortsetter med det så har du ikke noe å bekymre deg for. Ta med deg en som har peiling når du er og ser på båt.

Det er nok riktig men inntil jeg finner rette objektet prøver jeg å øse av dette forums viten. Har sjelden lest så mye interessant stoff.

 

Er veldig opptatt av å stille så godt forberedt som mulig for man har vel ikke allverdens tid på seg hvis nettopp drømmebåten står til salgs, det er jo andre som leser annonser også.

 

Jeg ser at noen trebåter er drevet og natet. Om dette er i skroget, er det riktig med nating der?

Snakket med en trebåtbygger en gang og hadde forståelsen for at det ikke var vanlig med nating i skroget. Er det rett oppfattet?

 

Kunne tenke meg noen flere svar på båteieres erfaringer med forskjellige treverk. :smiley:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Det er nok riktig men inntil jeg finner rette objektet prøver jeg å øse av dette forums viten. Har sjelden lest så mye interessant stoff.

 

Er veldig opptatt av å stille så godt forberedt som mulig for man har vel ikke allverdens tid på seg hvis nettopp drømmebåten står til salgs, det er jo andre som leser annonser også.

 

Jeg ser at noen trebåter er drevet og natet. Om dette er i skroget, er det riktig med nating der?

Snakket med en trebåtbygger en gang og hadde forståelsen for at det ikke var vanlig med nating i skroget. Er det rett oppfattet?

 

Kunne tenke meg noen flere svar på båteieres erfaringer med forskjellige treverk. :smiley:

Ja, det er nok noen begreps forvirring ute og går.

Ett dekk er natet f.eks.

Ett slettbygd skrog (kravell) er ofte drevet

 

Har ikke så lang erfaring med eik, men eik er litt lumsk syns jeg.

Den råtner innenfra, slik at spanter kan se ok ut men de kan være hule innvendig.

Jeg pirket i ett spant i mitt prosjekt, og det endte med at jeg må bytte en stor del av spantet.

Ikke noe krise for min del, men ble litt overasket :smiley:

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser at noen trebåter er drevet og natet. Om dette er i skroget, er det riktig med nating der?

Snakket med en trebåtbygger en gang og hadde forståelsen for at det ikke var vanlig med nating i skroget. Er det rett oppfattet?

Nating er "nymotens" måte å jukse på, egentlig ble det brukt dreving både i skrog og dekk, dvs først med tjæredrev som tetter og så med farm100 under vannlinje og linoljekitt over vannlinje på skroget for å "beskytte drevet, og bek ("stivnet" tjære) på dekk til å beskytte drev i dekk.

 

Nå er det blitt vanligere å nate dekket, men problemet er at treverket skal være svært tørt for å få det til å henge, og det er en tidkrevende prosess for at resultatet skal vare.

 

Sånn sett er det "skumlere" med natet dekk, fordi "alle" kan nate slik at det ser bra ut (men ikke nødvendigvis tett over tid), mens det er bare "drevne" folk som beker dekket...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...