Jump to content

Skal montere baugpropell for første gang


Nautic

Recommended Posts

Har bestillt baugpropell og delene har kommet. Ble litt skuffet over installasjons settet som er satt sammen av sleipner. Det var ikke mye støpemateriale som var med. Bare noen skvetter. Videon manglet også. Det må vel være billigere å kjøpe materialene man trenger løst? Enn å kjøpe dette settet.

 

Jeg har aldri montert slikt før og aldri støpt. Så er litt usikker.

Har skjønt hvordan hullet skal taes ut, og røret kappes til.

 

Det følger med en pose med filler. Det ser ut som om dette er oppkuttet glassfibermatter.

Kan man bruke glassfiber matter istedet? Forsto det slik at dette skal brukes på innsiden.

 

Når man skal støpe på innside, skal man da slipe ned litt på utsiden av røret og innsiden av båtsiden? Slik at støpen sitter, eller er dette feil? Eller er det bare å tre inn røret og støpe det fast?

 

Ser at Lotus mener at man ikke behøver å slipe ned gelcoat på utsiden. Hvis jeg allikevel velger det, hvor langt inn i tunellen skal jeg støpe? Skal tunnellen slipes ned i ytterkant før utvendig støping? Noen innsnevring i tunnell åpning er vel ikke ønskelig?

 

Er det noen som kan gi noen gode råd, slik at jeg har noe å tygge på til jeg skal begynne?

Spesiellt ang støpeprosessen, det er her jeg er litt i tvil.

Link to post
Share on other sites

Ser at Lotus mener at man ikke behøver å slipe ned gelcoat på utsiden. Hvis jeg allikevel velger det, hvor langt inn i tunellen skal jeg støpe? Skal tunnellen slipes ned i ytterkant før utvendig støping? Noen innsnevring i tunnell åpning er vel ikke ønskelig?

 

Er det noen som kan gi noen gode råd, slik at jeg har noe å tygge på til jeg skal begynne?

Spesiellt ang støpeprosessen, det er her jeg er litt i tvil.

Utdrag av tekst og bilder fra siden det refereres til:

BildeBilde

Endelig slo været og temperaturen til slik at støpingen kunne utføres! Et telt ble bygget over baugen, for sikkerhets skyld, og tunellen ble støpt etter alle kunstens regler. Deretter var det sparkling, sliping, sparkling, sliping til det kjedsommelige! Da skroget igjen hadde fått den rette formen kunne det påføres to lag med to-komponent primer. Så ble bunnstoffet påført, og propellen kunne monteres. På grunn av støpingen måtte tunellen justeres litt her og der med en Dremel for at propellen skulle løpe fritt.

 

Utgangspunktet er at du aldri støper noe som helst på utsiden av skroget og inne i tunnelen. Hvorfor i alle dager skulle du likevel velge å støpe inne i tunnelen og slipe ned gelcoaten? Her har du et skoleeksempel på hvor mye jobb det blir med sliping og sparkling til krampa tar deg. Fullstendig bortkastet arbeide. Og avrundingen av tunnelåpningen som er så viktig for vannstrøm, skyvekraft og støy? Den blir totalt fraværende. Vannavviseren er i tillegg helt uteglemt.

 

For all del. Du må gjerne gjøre det slik som på bildene. Da er du i godt selskap med mange andre, noen båtbyggere inkludert. Resultatet blir imidlertid dårlig og jobben betydelig større. Noen bruker matter utvendig langs skroget og inn i tunnelen. Til slutt skal de runde av tunnelåpningen. Da kuttet de effektivt over mattene som var lagt utvendig langs skroget og inn i tunnelen. Enden på visa? Et kladdete helvete på utsiden og et kladdete helvete inni tunnelen. Styrken som dette skulle avhjelpe forsvant med avrundingen av tunnelåpningen.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et lite eksempel om avrunding:

Ta handa ned i lomma di og finn frem en femkrone. Denne femkronen har akkurat den samme krumningen som tunnelåpningen skal ha på den aller minste tunnellen til Sleipner. Sleipners minste tunnell har diameter på 125mm. Radius på tunnelåpningskrumningen skal være en tidel av tunneldiameteren. En femkrone har radius 13mm og gir deg en pekepinn.

 

Er tunneldiamterern 150 mm? En 20-kroners mynt har da for liten radius. 180mm tunnelåpning? Glem mynter som pekepinn. Så store mynter finnes ikke i kongeriket.

 

Hva betyr disse sammenligningene egentlig? Jo det betyr at prøver du på forhånd å runde av åpningen før du legger på utvendig matte, ender du opp med et gapende stort hull lenge før avrundingen er ideell.

 

Og vannavviser? Du må jo ikke ha den. På den annen side er det greit med minst mulig vannmotstand. Det er også greit at vannstrømmen lager minst mulig turbulens inne i tunnelen når båten er i fart. I en kort tunnel kan du risikere at propellen snurrer hele tiden, for propellen er ikke vanskelig å snurre rundt. Blir litt mer slitasje av slik snurring sammenlignet med at propellen bare beveger seg når du bruker baugpropellen.

 

Lotus

 

Bilde

Bilde

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Da forstår jeg noe bedre. Jeg vil følge rådet til Lotus.

Sparkler kun på utsiden

 

Men denne posen med filler, som fulgte med, er denne nødvendig?

 

Før jeg støper innvendig, bør jeg slipe/rubbe litt først? eller er dette unødvendig?

 

Nå er det en stund til jeg skal montere baugproppellen men jeg liker å planlegge litt i god tid.

Tenke igjennom litt.

Så Lotus, har du en god beskrivelse av støpingen innvendig? For en som aldri har støpt før.

(Men har gjort de fleste andre ting)

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri montert slikt før og aldri støpt. Så er litt usikker.

Har skjønt hvordan hullet skal taes ut, og røret kappes til.

Hei.

Var selv i samme situasjon i 2004, endte opp med å sette bort jobben til et firma, og har ikke angret et sekund. Betalte 5000,- for jobben inklusive støpematerialer og gelcoat.

Jeg hadde ingen kunnskap om støping og tok ikke risikoen på at dette kunne gå galt. En feil og vannet kommer svært fort inn gjennom selv en liten åpning.

 

Hilsen Petter-B

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Du kan og la røret gå litt utforbi i forkant og sparkle det pent til slik at vannet blir ledet litt ut når du er i fart. Ser det er flere som har slitt med støy under gange og noe mindre fart når man ikke tar høyde for sjøevannet som i verste fall kan streke for deg..

Link to post
Share on other sites

Bland ut epoxy (med mindre du bestemmer deg for å bruke polyester) med f.eks. ullpulver eller noe lignende, og du får en fin tykk masse slik du vil ha den. Klin på en pølse på innsiden og lag en fin hulkil. Så begynner du med glassfibermatte som du metter med epoxy og legger på innsiden. Klipp opp matter på f.eks. 10x20 cm og legg på rundt det hele med overlapping, gjerne også diagonalt. Støp helst vått i vått og blir du ikke ferdig, kan du gjerne fortsett neste dag før herdingen er ferdig. Hold på til du har mange lag (Sleipner synes jeg å huske anbefaler 8). Du ser selv når det er tykt nok. Når alt er ferdig herdet, kan du kutte tunellen utvendig og så har du hele den pølsen du la på innersiden å gå på før du treffer glassfiberduken du la på innersiden når du lager avrundingen utvendig. Denne er meget viktig. Jeg kan ikke se noen grunn til å la være å legge på litt duk på utsiden. F.eks. 3 lag bygger ikke nye. Da bør du slipe ned gelcoat der også på samme måte som på innsiden. Når du legger på epoxy utvendig til slutt, trenger du ikke gelcoat. Det værste med jobben er rengjøringen av alt slipestøvet innvendig. Selv om du dekker godt til, er det utrolig hvor dette støvet finner veien. Ellers er ikke dette noen heksekunst. Det er bare å gå igang.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Innlegget til Lotus beskriver en perfekt tunnelingang.

 

Her er et bilde som viser hvordan det er blitt på båten min. Profileringen med spoiler er ganske perfekt, men ifølge "formelen" til Lotus kunne kanskje avrundingen vært med større radius. Er ikke uenig i det.

 

Bildet er tatt før montering av thrusteren.

 

Bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det som er spesielt med den epoxyen jeg brukte, er prisen. Tipset fikk jeg forøvrig her på Baatplassen. Den koster en brøkdel av annen epoxy i markedet, er produsert av et tysk firma som heter Ebalta og forhandles av Svas Kjemi AS på Fetsund. Jeg tror ikke det er noen vesentlig kvaltetsforskjell mellom produktene som finnes på markedet i Norge. Ullpulver er ett av alternativene for å tykne epoxyen når du har behov for det. Det finnes flere. De som selger epoxy, har også slike ting. Husk å være nøyaktig med blandingsforholdet når du blander epoxy resin og herder. Pass også på å bruke hansker og unngå hudkontakt.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Innlegget til Lotus beskriver en perfekt tunnelingang.

 

Her er et bilde som viser hvordan det er blitt på båten min. Profileringen med spoiler er ganske perfekt, men ifølge "formelen" til Lotus kunne kanskje avrundingen vært med større radius. Er ikke uenig i det.

 

Bildet er tatt før montering av thrusteren.

 

Bilde

Fytti rakkærn så blankt bunnstoff ! :wink:

Link to post
Share on other sites

Fytti rakkærn så blankt bunnstoff ! :wink:

Profilen rundt tunellåpningen er lagt inn i formen. Derfor er har det ikke vært noe inngrep utvendig som kan skade "lakken". Desverre blir finishen borte når bunnstoffet kommer på. :sad:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Profilen rundt tunellåpningen er lagt inn i formen. Derfor er har det ikke vært noe inngrep utvendig som kan skade "lakken". Desverre blir finishen borte når bunnstoffet kommer på. :sad:

:lol: Ja, jeg forsto det, men det hadde vært litt tøft med den finishen på bunnstoffet da :yesnod:.
Link to post
Share on other sites

Kjenner meg i gjen i din beskrivelse av prosjektet. Var der selv i januarmåned i fjor. Etter mye frem og tilbake både på dette forum og andre, fant jeg ut at dette arbeidet satt jeg bort. Fikk etablert kontakt med Bærum Plastservice og er glad for det. Har støpt litt tidligere så var ikke det jeg var engstlig for å gå i gang med. Når jeg så hvor mye arbeid som ligger i et slikt arbeid bør en ha litt kunnskap. Mulig Bærum Plastservice er nøye/dyktige men det er vel bare en fordel? Men noen har både tid og kunnskap så da er det jo bare å gå i gang. Men det er jo ikke ei jolle en skjærer hull i så ville vurdere dette opp mot ønsket resultat.

Et tips jeg plukket opp: når tunell var ferdig innstøpt, ble det for å sikre homogen støp på steder som er vansklig tilgjenglig, laget en "velling" av polyester/sand som fylte hele underdel av tunnel mot skroget. Ikke dumt med ekstra vekt heller. Bør huske at man fjerner en del av bæringen til båten og at vannlinjen kan trenge en justering etterpå.

Og resultatet var topp. Mange klager over at baugpropellen bråker så fælt? Det tyder vel på feilmontering kanskje eller at tunellen ikke kommer dypt nok i vannet. Jeg har ingen knattring/kavitasjonsproblemer under bruk. Og mye av forbredelsene til montering gikk med på å finmåle for å få den optimalt plassert. Dette hadde jeg kanskje ikke lagt ned så mye tid på og kanskje resultatet hadde vært deretter.

Lykke til! :cheers:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7942/Baerum_Plas...kommer_1130.jpg

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...