Jump to content

Spenningsfall i hovedbryter


index

Recommended Posts

Holdt på å måle litt i sikringsskapet i båten i kveld, og målte for moro skyld spenningen på inn og ut på hovedbryteren til forbruksbanken. Det viste seg at jeg har et spenningsfall på 0,2 volt i hovedbryteren! Hovedbryteren til startbatteriet derimot, som er av samme type, hadde ikke målbart spenningstap.

 

I tillegg så fant jeg et par andre punkter som heller ikke er helt bra. Så her må det pusses og sprayes litt! Men jeg er litt usikker når det gjelder hovedbryteren: Har det noe for seg å åpne denne og pusse rene kontaktene, og sette den inn med ny vaselin? Eller kan jeg like godt skifte den ut først som sist...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Spenningsfallet sier lite og ingen ting uten å vite om den lasten som er i det øyeblikket man måler. Det kan være forklaringen på at det ikke er spenningsfall over hovedbryteren for startbatteriet. Målte du med last?

 

Her gjelder ohms lov R=U/I som fører til at spenningsfallet er U=I*R. U= spenning, I= strøm og R=resistans. Det vil si 0 strøm er lik 0 spenningsfall. (forutsetter at r<uendlig i dette tilfellet.) Er R= uendlig vil du måle batterispenningen over R om det er last etter bryteren. R er i dette tilfellet bryteren. Setter du inn spenningsfallet og strømmen i ohms lov finner du resistansen i hovedbryteren. Sammenlign den med databladet for bryteren eller tilsvarende bryter. Da får du en ide om noe er galt. Generelt må du ha strøm i kretsen for å måle spenningsfall.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Spenningsfallet sier lite og ingen ting uten å vite om den lasten som er i det øyeblikket man måler. Det kan være forklaringen på at det ikke er spenningsfall over hovedbryteren for startbatteriet. Målte du med last?

 

Her gjelder ohms lov R=U/I som fører til at spenningsfallet er U=I*R. U= spenning, I= strøm og R=resistans. Det vil si 0 strøm er lik 0 spenningsfall. (forutsetter at r<uendlig i dette tilfellet.) Er R= uendlig vil du måle batterispenningen over R om det er last etter bryteren. R er i dette tilfellet bryteren. Setter du inn spenningsfallet og strømmen i ohms lov finner du resistansen i hovedbryteren. Sammenlign den med databladet for bryteren eller tilsvarende bryter. Da får du en ide om noe er galt. Generelt må du ha strøm i kretsen for å måle spenningsfall.

Ble dette helt riktig?

 

Man kan vel måle fra inngående kopling på bryteren og til batteriets minuspol. Deretter fra utgående kopling og til minus. Begge målinger skal gi samme spenning, hvis ikke er en differanse svar på at det er spenningsfall over bryteren. Går det strøm i kretsen kan man måle over inngående og utgående kopling på bryteren, denne skal være null. Er den ikke det, er det motstand i bryteren.

 

For å finne hvor mange ohms motstand i bryteren kan man sikrest gjøre det ved å kople bort inngående ledning (+) på bryteren, for så å sette målestikkene på inn/ut-kopling og måle motstanden med multimeteret. Den skal være null (bryteren må være i på - posisjon) om det ikke er spenningsfall.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

0,2volt spenningsfall over en hovedbryter er alt for stort tap, selv om det skulle vært ved f.eks. en ladestrøm på 70A. (og da forutsetter jeg at dette er en korrekt utført måling) Det er klart du kan åpne bryteren og pusse og smøre (dersom den lar seg åpne og sette sammen igjen). Men jeg ville like godt kjøpt en ny kvalitetsbryter.

 

Samtidig vil jeg minne om at det er maaaange steder en kan få spenningstap frem til en forbruker. Jeg gjentar derfor et innlegg jeg hadde tidligere:

 

Mange båtfolk opplever at spenningen frem til kjøleskap, varmeapparat er alt for lav (varmeapparatet vil ikke starte), selv med fulladet batteri. Alle vet vel nå etter hvert at tynne ledninger kan gi spenningsfall.

 

En annen feilkilde som ofte blir oversett er brytere, kontakter og sikringer. En dårlig tilskrudd kabelsko, en slapp kontakt i en flatstiftkontakt eller at ledningen inn i disse er dårlig klemt til eller er blitt irret, kan hver for seg fort gi en tiendedels volt spenningstap dersom det går litt strøm i ledningen.

 

Som et eksempel kan jeg ta forbindelsen fra batteriet via sikring til glødetråden på et varmeapparat (pluss forbindelsen tilbake til batteriet)

 

Overgangene kan da være slik:

 

batteriterminal(+) - kabelsko

kabelsko - ledning

 

Ledning - kabelsko

kabelsko - hovedbryter

to kontaktpunkter inni bryteren

bryter - kabelsko

kabelsko - ledning

 

ledning - kabelsko (flatstift)

kabelsko(flatstift) - sikringsholder

sikringsholder sikring

sikring -sikringsholder

sikringsholder - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - ledning

 

ledning - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - terminal i varmeapparat

 

intern forbindelse til glødetråd

intern forbindelse fra glødetråd

 

terminal i varmeapparat - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - ledning

 

ledning - kabelsko

kabelsko batteriterminal(-)

 

Dette ble mange steder det kan bli dårlig kontakt, faktisk 22 steder! Og det kunne fort blitt flere ved bruk af fordelingsskinner for jord og skjøtekontakter her og der.

 

Og når det under gløding går så mye som opp til 10 A strøm, kan det fort bli 0,1volt tap i hver overgang dersom forbindelsen er dårlig, det blir 2,2volt totalt! Med 12,6volt på batteriet blir det da bare 10,4volt på glødetråden! Og dette under forutsetning at kablene er så tykke at det ikke er tap der! Men det er det. Litt av et senario?

 

Heldigvis kan tapet reduseres betraktelig.

 

6 av disse forbindelsen er der en ledning er klemt fast i en kabelsko(flatstift). Er ikke ledningen skikkelig klemt til, er den irret? Dersom ja, klipp av ledningen så langt inn at du kommer til ren kobber og sett på ny kabelsko(flatstift). Klem den på med en skikkelig klemmetang med retursperre. Kr.99,90 varianten hos OBS duger ikke, men en bra tang med retursperre som klemmer ordentlig til, får du i bilrekvisitaforetningene til 200 - 300 kroner.

 

6 av forbindelsene kan være dårlige pga. dårlig forbindelse mellom en kabelsko og terminal eller en flatstift han/hun overgang. Her kan det være irr som kan fjernes, kabelskoen kan skrues bedre til eller hunkontakten på flatkontakten er blitt slapp og kan skiftes.

 

Dersom en har "gammeldagse" sikringsholdere av biltype, den typen med porselenssikringer, bør denne byttes ut til en bedre type. Har faktisk erfart at det hadde irret så mye i overgangen mellom sikring og sikringsholder at det ble totalt brudd! Den nye bilvarianten med"flatstiftsikringer" fåes i god kvalitet.

 

Når en har gått over alt dette er det på tide å spraye over med f.eks CRC for marine elektriske forbindelser (CRC 6-56? husker ikke helt betegnelsen).

 

Dette var bare et eksempel, hvordan står det til med forbindelsene frem til kjøleskapet, til lanternene, osv?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Belastningen under måling var ca 2A, så jeg synes spenningsfallet var litt i overkant ja. I tillegg så målte jeg 0,1V mellom hovedbryter og sikringsboks, som forsvant ved litt riksing med ledningene :crazy: . Så jeg har helt klart en jobb å gjøre her. Kjøleskapet bør vel også få seg nye kabler, 4meter med 1,5 kvadrat kabel er nok heller ikke ideelt. Mye å henge fingrene i ser det ut til...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ett meget grundig og bra svar her Lars. Det gir ett veldig godt bilde av hvor mange plasser slike feil kan oppstå.

Men jeg er ikke helt enig i at 0,2 Volt spenningstap ved 70 A gjennom hovedstrømbryteren behøver å være så galt. Tror dette er ganske vanlig for de billigste bryterene. Bruker vi ohms lov her, er det altså 2,9 milliohm i bryteren.

En annen sak er at det går neppe 70 A i den aktuelle målingen som er gjort her, og jeg er helt enig at man bør byttes.

 

Når det gjelder hovedbrytere generelt, er det viktig at mutterene er godt strammet. Ved start går det flere hundre ampere og ved dårlig overgang mellom ledning/kabelsko/bolt i bryter, blir det gjerne varmt og bryteren kan bli svidd innvendig.

Link to post
Share on other sites

Er nok bare å bytte bryter ja, hadde ca 0.1V fall på min forbruksbryter i Fjorden, men det økte til nesten 2V når varmeapparat og kjøleskap kom på..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Denne ville jeg byttet med en gang index.

Jeg fikk en feil på en hovedbryter i fjor. Med 70 A generator som kjørte nesten full effekt gjennom den var jeg en hårsbredd fra brann ombord. Både bryter og skottet den sitter i var så varmt at jeg ikke kunne ta på det.

Ikke prøv å mekke denne. Bytt den. Billig forsikring.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Nå går ikke ladingen gjennom hovedbryteren hos meg, kun rent forbruk. Ladingen er koplet via BEP rele direkte på batteriet. Men uansett, spenningsfall er en uting da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei. igjen.

 

Jeg åpnet en gang en hovedbryter som hadde fått spenningsdropp. Og hadde den fungert korrekt, burde det vært omtrent null ohm motstand. Selve tilførselsskruene var i 6-10mm kobber, og ved kontakt ble det lagt en kobberstav med dim ca. 4x8mm tvers over disse boltene. Slikt blir det ikke mye motstand av, men kontakttrykket av en liten fislete fjær var alt for lite. Så hos meg var kobberet korrodert og brent. Dette var av de billigste svarte bryterne med løs rød nøkkel. Så bytt ut til en kvalitetsbryter. Har dessverre ikke noe konkret merke å anbefale.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

billigste svarte bryterne med løs rød nøkkel

Det var en slik som nesten tok fyr hos meg. Kjedelig sak. Det var rekken av hendelser som kunne ført til en ulykke, fordi en battericelle kortsluttet samtidig med at hovedbryteren røyk. Det var svære strømmer i omløp.

Jeg satte inn en original Volvo bryter. Beregnet til startstrømmen på de største sekserne deres.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...