Jump to content

Trenger gammel påhengsmotor


Honduras

Recommended Posts

Jeg bygger en liten Mahogni racer/passbåt som heter Glen-L Squirt. Dette er en 50-talls konstruksjon rent designmessig, men jeg bygger litt mer moderne med epoxyforsegling utvendig og innvendig. Til denne ønsker jeg en tidsriktig påhengsmotor på 15-20Hk fra 1950 eller 60-tallet. Har forsøkt å lete samt legge inn forespørsel på ulike fora uten nevneverdig hell til nå. Har blitt tipset om at dette er plassen å søke :)

 

Dersom du har en gammel motor liggende eller vet hvem som har vil jeg derfor sette stor pris på en tilbakemelding.

Slike gamle motorer har i utgangspunktet ikke all verdens bruksverdi etter 30 år i saltvann og 10 år i sjøboden, men vi blir sikkert enige om ett eller annet, om du vil ha kontant oppgjør eller foretrekker noen flasker god rødvin og en tur på fjorden når båt og motor er sjøsatt.

Sender gjerne noen bilder av prosjektet osv til den som har en motor de vil unne en verdig alderdom omgitt av krom og mahogni, i stedet for å ende opp som moring.

Tar gjerne i mot ett restaureringsobjekt.

Ønsker også kontrollboks for motor og ratt fra samme tidsepoke.

 

Håper med dette å treffe deg som i utgangspunktet ikke har vurdert på å selge, og derfor ikke frekventerer kjøp/salg spaltene, men som er villig til å la den gå videre til noen som kan gi den ett ”godt hjem”… :smiley:

 

 

Mvh Roy

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan denne være tilgjengelig for deg http://www.blocket.se/vi/7249608.htm?ca=1_14_s

 

Håper du lykkes bedre her en på båtmagasinets sin side

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Velkommen til baatplassen! :flag: - kan ikke hjelpe deg med en 15- 20hk, men har en 50-talls JB Marinoped (Svensk) på ca 3 hk hvis noen er interressert....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Kanskje DENNE er noe for deg, Honduras?

Ser ut til å være en Evinrude Big Twin ifra ca 1962>66 ?

 

Slettes ingen dum motor , men ikke la deg skremme av at den er på 40hk :eek: , sannheten er ligger vel nærmere 33 >35 hk etter dagen standard ( effekten ble før målt på motoren og ikke på propellaksel ).

 

Vet ikke om du har noen spesielle ønsker om et merke , men jeg ville sett meg om etter en gammel Mercury Johnson eller Evinrude , det er fremdeles mange deler tigjenngelig for disse .

 

Leter fortiden etter diverse deler til en 1963 West Bend Golden Shark ( 30 hk ) , min første "store" motor .

Var mye morro med den engang i tiden ( var først på ei 10fots jolle med DIY styring senere en Selco, malte opp innmaten i gearhuset ca rundt 1993 )

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger.

Jonkare: har sendt en mail til Conny, så får vi se om den fortsatt er tilgjengelg. Flott motor..

Bastard: Har sjekket lit på blocket, men motoren til conny er vel den som er nærmest det jeg er ute etter til nå. Skal se om jeg kan ta ett par bilder og laste opp. Påbegynte prosjektet i høst, og siden det nå er alt for kalt til å jobbe med epoxy (står i uoppvarmet garasje) er det litt stillestående i øyeblikket, men er ferdig med spant, stevn og akterspeil, og har rigget det opp på byggejiggen. Det neste blir å få på kjølbord.

Frank A: 40Hk blir nok litt vell heftig og tungt. Båten er egentlig beregnet for 10-15Hk. Har en 25Hk Mercury "brown-band" fra midten av 80-tallet stående. Med den skal båten gjøre 35-40 knop. På en 10-foting er nok det også litt i heftigste laget når ungene kan kjøre den om ett par år. Så jeg tror en 15-20 er midt i blinken... :)

Droll: Jeg har også tenkt Mercury, Johnson eller Evinrude som det mest kurante. Har hørt om en 63 Evinrude med samme utseende som i posten til Frank A, men på 18hk. Skal forsøke å spore opp den, men er redd det kanskje er en langstammet motor. Jeg må ha kort. Er det enkelt å bygge om disse fra lang til kort, eller må man bytte hele undervannshuset. På noen er det vel slik at man kan skru av ett 5" midtstykke og skifte drivaksel. Har du noen erfaringer her om hva som kan sette en stopper for dette.

Link to post
Share on other sites

Har fått svar fra Conny angående Mercury'en, og den er solgt. Så jeg står fremdeles uten motor. Nå har jeg ingen planer om å ferdigstille denne båten i år, så jeg har god tid til å finne en motor. Men det er greit å begynne tidlig...

 

Dersom dere snubler over en motor som passer setter jeg stor pris på å bli varslet.

 

Roy

Link to post
Share on other sites

Jeg bygger en liten Mahogni racer/passbåt som heter Glen-L Squirt.

Lykke til med et heftig prosjekt :flag: , har også liggende noen tegninger i fullskala fra Glen-L, hadde tenkt å bygge en liten Tubby-Tug til minstejenta, (når pågående prosjekt er ferdig) det er såkalt stitch`n glue.

Håper du legger ut noen bilder etter hvert, flotte linjer på den Squirt`n. :smiley:

Lykke til også med jakten etter tidsriktig utstyr, prøv Ebay...

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Hei CF

Har en 4-åring som også har "bestilt" en Tubby Tug etter å ha sett bilde på Glen-L webben av den som er laget som brannbåt... :) Men han kunne godt tenke seg den som "Elias" fra barne-TV.

 

Bilde

 

 

Dersom Squirt-prosjektet blir slik jeg håper (det er mitt første båtprosjekt) kunne jeg godt tenke meg å heve listen litt til neste gang og bygge en Glen-L Crackerbox (15-16', slik som denne med en passe hot V8 med relativt tomme rør ut bak. Den perfekte ego-tripp...

 

Bilde

 

 

Men hvis guttungen skal få kjørt Tug før han blir konfirmant, må jeg nok lage den først.. :)

 

Roy

Link to post
Share on other sites

Hei Honduras

Ja er tøff-tøff den Tubby Tug`n, minstejenta mi er 3 år nå, hun var ikke født når jeg kjøpte tegningene fra Glen-L, hun blir nok både 4 og kanskje 5 år før jeg kan ta til på den.. Wicma en kompis her på forumet har en drøm om å bygge en Crackerbox, er noe av det råeste, villeste man kan ta til med spør du meg :yesnod: , tirrer også meg noe voldsomt med et slikt prosjekt.

Den du viser er jo ENORM, og så tenk smallblock V8 i den.. finner ikke ord, bortsett fra for noen linjer! :flag: Lykke til igjen med Squirt`n! Vi kan bygge Tubby Tug samtidig?!

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Har faktisk vurdert å bygge en Tubby Tug selv, men det spørs om gutten på snart 8 blir for stor før jeg kommer så langt. Må utføre diverse endringer på min egen båt først nå i vår. Så en eventuel Tubby Tug blir det ikke før om et år eller to, og da er han 10 år.

Link to post
Share on other sites

Minstepoden min er veldig fasinert av Elias, så jeg har kikket litt på disse tug båtene... Siden det går mye io brannmann sam også så virket jo denne brannbåten spennende.

 

Er det noen som har tegninger for en slik båt liggende....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

CF

Nå blir det garantert ett til to år til før det kan være aktuellt med en Tug. Men det er jo artg hvis flere bygger samme båten. Ser du holder til i Kristiansand. Er i Grimstad nesten hver sommer, da vi har min bestefars barndomshjem som feriehus. Han var forøvrig båtbygger av yrke...

Når Squirten blir ferdig en eller annen gang er det ikke umulig at jeg tar den med på henger nedover for å komme litt ut i skjærgården.

 

OK67

Det spørs om ikke Tug'en blir litt kjedelig for en 10-åring... Har selv en til på 11, og han er ikke lysten på å kjøre hverken brannbåt eller Elias etter å ha fartet rundt i en steady230 med 5hk de siste 3 årene(har stående ordre om å slå av gassen hvis han ser politibåten, den gjør jo 17-18 knop med bare han oppi... :) . Du må nok få deg tegninger på en Squirt eller en TNT tenker jeg, hvis han skal bruke båten mer enn det første året..

 

Så får du heller ha Tug'en klar når barnebarna kommer... :)

Link to post
Share on other sites

Hadde hvert fint om noen hadde noen innspill om hva en slik tug ville koste

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

OK67

Det spørs om ikke Tug'en blir litt kjedelig for en 10-åring... Har selv en til på 11, og han er ikke lysten på å kjøre hverken brannbåt eller Elias etter å ha fartet rundt i en steady230 med 5hk de siste 3 årene(har stående ordre om å slå av gassen hvis han ser politibåten, den gjør jo 17-18 knop med bare han oppi... :) . Du må nok få deg tegninger på en Squirt eller en TNT tenker jeg, hvis han skal bruke båten mer enn det første året..

 

Så får du heller ha Tug'en klar når barnebarna kommer... :)

Er vel egentlig kommet til det samme selv, spørs om det blir en knall rød Squirt, i 10 års gave kansje.

Link to post
Share on other sites

Disse kit pakkene, hva inneholder den rimeligste av dem... Er tegningene av spanter ol i 1:1 målestokk eller må vi til meg tankearbeided her... og forstørringer..

 

Å kjøpe en pakke med en del ferdig kuttet medfører jo økte fraktkostnader fra uniten, så det blir vel neppe særlig lønnsomt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

På mindre båter inneholder tegningene ofte fullskala tegninger. Som regel er det oppgitt på websidene hva som er i pakkene. Eller så kan du sende en mail til GlenL og spørre, de bruker å svare rimelig raskt på spørsmål. I tillegg så har de fleste også egne diskusjonsfora på sidene sine, der du kan stille spørsmål og få svar fra både de som står bak og fra andre byggere.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte tegninger på http://www.glen-l.com

Fant ut at frakt på frame-kit ville bli dyrt. Samtidig har ikke jeg noe press på meg om å bli fort ferdig osv. Så jeg lager alt selv. Fin måte å få varmet opp båtbygger-muskelen :smiley:

Etter å ha bestilt tegninger og boken "how to build with plywood" (som er rene bibelen på området, anbefales) fra samme sted, tok det en uke eller to før jeg fikk dette i posten. De har veldig god service på alt de driver med.

Kjøpte meg ett 1" (26mm uhøvlet) mahogny-bord (sipo) fra Isene Jordan i Oslo. Bordet var på 50x550 cm. For dette betalte jeg ca 1000,- Dro innom en lokal trappesnekker på veien hjem og fikk høvlet hele bordet på begge sider i tykkelseshøvelen hans. tok 200,- for dette. Tok 2mm på hver side før det var plant. I byggebeskrivelsen snakker de om 1" materialer, som blir høvlet til 3/4". Jeg ønsket å beholde så mye materiale som mulig, så vi høvlet det til det var slett, men ikke mer.

Denne bordingen holdt til å lage alle delene til spant og akterspeil, samt kjøl og alle lister jeg trenger til å gjøre skroget ferdig. I tillegg kommer en 3/4" Luan plywoodplate til stem og akterspeil for 3-400 kroner.

 

Tegninene kommer med full størrelse på alle deler til spant osv. Det følger også med en liten byggebeskrivelse, samt forklaring på hvordan man overfører tegningene til materialene osv. Dersom du skal kjøpe tegninger, kjøp også de store blåpapir-arkene glen-l har. Dette gjorde ikke jeg, og brukte mange A4 blåpapir ved siden av hverandre for å få tegnet hele delen på en gang. Alt var ferdig merket i løpet av ett par kvelder. Grovskar alt ut med en nikkesag, og fin-skjærte alt på en 14" bandsag med 6mm blad. Skikkelig trivelig synes nå jeg, da.. :) La de bitene det skulle være to av dobbelt, slik at jeg skar begge samtidig.

 

Kjøpte en "start-pakke" (3,5kg?)med West epoxy for laminering og liming av spant. Usikker på om det holder for å gjøre båten ferdig med duk på skrog, liming av dekk osv. Men da kjøper jeg bare en til...

 

Regner med å kjøpe en tilsvarende mahognyplanke når jeg snur båten og skal begynne med dekksbjelker osv. Husk at dette ikke er så store båten, 10 fot.

 

Når det gjelder marin bs1088 finer har jeg tenkt til å kjøpe Bruinzeel okumee-finer fra West System i Oslo. Ikke billig, men jeg tar ikke sjansen på å spare 200 kroner pr plate på en båt som trenger 5 plater. Alminnelig Meranti-finer fra byggmakker har ingenting i skroget på en båt å gjøre. Sikket grei til innredning, men ikke i skrog. BS1088 finer er uten skjøter i laminatet, de er ultralyd-scannet for sprekker og kvisthull, og de har sammenhengende limflate mellom laminatene, ikke bare striper og punkter som rimeligere eksteriørplater. Tar ingen sjanser på delaminering :diving:

 

Foreløpig har jeg ikke lagt ned en eneste time arbeid i båten. Men det har blitt noen timer med ren rekreasjon og sjelefred. Håper det fortsetter.... :)

Link to post
Share on other sites

Foreløpig har jeg ikke lagt ned en eneste time arbeid i båten. Men det har blitt noen timer med ren rekreasjon og sjelefred. Håper det fortsetter.... :)

Planlegging er halve jobben og vel så det spør du meg.... så dette er viktige saker...

 

Takker ellers for en meget hyggelig og fin beskirvelse av hva man kan forvente seg om en går i gang med Tug til poden...

 

Forøvrig så var mye lækkert på siden til glen-l....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Foreløpig har jeg ikke lagt ned en eneste time arbeid i båten. Men det har blitt noen timer med ren rekreasjon og sjelefred. Håper det fortsetter.... :)

 

Planlegging er halve jobben og vel så det spør du meg.... så dette er viktige saker...

Skulle skrevet "arbeid"

Jeg har påbegynt båtbyggingen, men håper jeg slipper å telle timer med "arbeid", og bare betrakte det som rekreasjon. Kan kanskje bli vanskelig når man skal begynne å slipe skroget plant, men kommer vel igjenom det også... :)

 

Det er mye lekkert på Glen-L. Noen båter virker kanskje litt utdatert, men når man går inn i "customer photos / archives" ser man utrolig mye fint folk lager, og mange ganger er det litt "dølle" design som fremstår i helt nytt lys når man ser de ferdig på vannet.

 

Sjekk f.eks på ZIP, som er en 14-15 fots passbåt. Mye lekkert. For ikke å snakke om Gentry, Crackerbox, Monte Carlo osv. Eller den ro-sculleren de har. Hadde passet fint på hytta for noen roturer med minstemann i "baksetet" (bare å strekke designet litt og lage ett lite sete) mens sola henger lavt og havet er rødt...

Link to post
Share on other sites

Litt tilbake til det opprinnelige... Jeg har sett mange motorer i USA som er fra 40-50-60 tallet som tiltider ser ut å være i utmerket stand...og som vi passe på en slik vakker dame

 

Kikket innom e-bay som har mye snacks for oss som samler på gammel dritt, som kjæringen kaller det.. :nonod:

 

E-bay Vintage Outboard

 

Redigert for noen trykkleifer, men ikke alle

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...