Haba Startet 14.Mars.2006 Del på Facebook Startet 14.Mars.2006 Hei. Har lest med interesse innleggene om div . tilsetningsstoffer som skal gøre alt så meget bedre. Eneste jeg har brukt er Disolite eller Alron for å smøre dieselpumpa fordi etter som jeg har hørt er dieselen nå blitt nokså "tørr" etter svovel etc er fjernet. Heller likevel helst mot Lotus sin oppfatning av slike tilsetninger. Men,drivstofflinjen min er som følger: Racor 500 vannavskiller og forfilter og finfilteret på motoren. Har sett noe med magneter som skal være bra å montere i linja, men skjønner ikke hvordan det skal emulgere diesel og vann samt ta knekken på dieseldyr, men hvis det er bra vil jeg gjerne montere saken. Noen som har erfaring og kan forklare meg hvordan det virker/ikke virker ? hilsen Haba Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 14.Mars.2006 Del på Facebook Svart 14.Mars.2006 Har sett 2 forskjellige løsninger med magneter montert i drivstoffsystemet. Den ene er for å spare drivstoff. Den virker ikke. Hadde den virket, ville enhver motor hatt magneter, fordi magneter er en billig ting og drivstoffbesparelse blir det kjukt med penger av. Den andre er magneter for å kverke dieseldyr. Den virker ved at magnetene knuser driten slik at den passerer fiteret og brenner opp. Returen inneholder en del knuste partikler som igjen går gjennom kværna og knuses ytterligere. Har ingen slik selv, men noen her har vel montert denne volvo-greia? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 14.Mars.2006 Del på Facebook Svart 14.Mars.2006 Har sett 2 forskjellige løsninger med magneter montert i drivstoffsystemet. Den ene er for å spare drivstoff. Den virker ikke. Hadde den virket, ville enhver motor hatt magneter, fordi magneter er en billig ting og drivstoffbesparelse blir det kjukt med penger av. Den andre er magneter for å kverke dieseldyr. Lotus MEC påstår de har det Og så virker det også. Patenterte saker. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 15.Mars.2006 Del på Facebook Svart 15.Mars.2006 Tok meg tid til å lese testen det refereres til. MEC sier at i testen som ble gjort, ble partikkelutslipp redusert med 10%. Og på hjemmesiden sin sier de at man kan forvente 20-80% reduksjon i partikkelutslipp. Leser man testen litt nøyere fremgår det at først ble bilen kjørt uten magneter. Dernest ble bilen kjørt med magneter. Partikkelutslippet ble da redusert med 9%. Flott.... tilsynelatende. For så fjernet man magnetene og kjørte samme test igjen. Da var partikkelutslippet redusert med 20%. Konklusjon? Uten magneter reduseres utslippet 11% mer enn med magneter? For andre avgasser med unntak av CO2 er det ingen signifikant forskjell å spore. For drivstoff og CO2 har man en reduksjon på mellom 3 og 7%. Det må jo sies å være særdeles bra. Stemmer tallene vil vi bare med den norske bilparken kunne spare enorme beløp. Av totalt ca 3,4 millioner tonn drivstoff pr år, kunne vi spare 200.000 til 300.000 tonn drivstoff pr år. Til 10 kroner litern og gjennomsnittlig egenvekt 0,8 nærmer det seg 4 milliarder kroner i sparte drivstoffutgifter. Så kan vi jo telle med skipstrafikken og alle lystbåteiere....... Med disse tallene i bakhodet er det pussig at MEC forstatt er et lite Østfold-firma med beskjeden omsetning. For en drøy tusenlapp kan man kjøpe magneter som reduserer forbruket, gir renere motor, mindre utslipp, flere hester og bedre dreiemoment. Hvis dette faktisk stemmer vil MEC bli Norges desidert største firma og alle verdens forbrenningsmotorer går en lys fremtid i møte. Det samme kan miljøet vårt. Lite har imidlertid skjedd de 5 siste årene utover det å ta pantent på magnetprinsippet i en mengde land. Lotus PS: MEC sier følgende på sin hjemmeside: Reduserer drivstofforbruket med min. 5% Øker dreimoment og effekt (økt kraft) Reduserer partikkelutslippet med 20-80% Jeg sier at dette synes å være for godt til å være sant, men jeg håper jo at det allikevel stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mars.2006 Del på Facebook Svart 15.Mars.2006 Jeg sier at dette synes å være for godt til å være sant, Tror du har rett i det. Skulle anta at man må inn med betydelige energier for å få til noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 16.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 OK. Da ser det ut til at jeg trygt kan droppe "magnetrensingen" som skal drepe dieseldyr og emulgere vanndråper, var nok for godt til å være sant. Merkelig nok har jeg sett at de vanligste båtbladene våre går god for "dingsen" i sine artikler om dieselhygiene og oppgradering av drivstofflinja. hilsen Haba Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 Patenterte saker.At det er patentert betyr bare at man har ikke funnet bevis for at andre har kommet med ideen før, men det betyr ikke at ideen virkelig funker. Det må grove saker til for at du skal bli nektet patent pga at noe ikke virker. (Evighetsmakiner f eks) Ingen patentmyndighet i verden tester eller krever bevis for at dette fungerer - og når noe ikke fungerer er det heller ingen konkurrent som bryr seg om fremmede patenter. Sitér dette innlegget Link to post
toto Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 Jeg kan sene deg mer informasjon om du ønsker. www.mec.as Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 Da ser det ut til at jeg trygt kan droppe "magnetrensingen" som skal drepe dieseldyr og emulgere vanndråper, var nok for godt til å være sant. Merkelig nok har jeg sett at de vanligste båtbladene våre går god for "dingsen" i sine artikler om dieselhygiene og oppgradering av drivstofflinja.Nå blander du vel sammen flere ting? Magnetene i "dieseldyrdreperen" til Volvo funker. Den knuser "dieseldyr" i et system av labyrinter og magneter, en slags cracking, og lar restene passere gjennom filteret og brennes opp i sylinderen. Magnetene emulgerer ikke vann eller gjør noe annet kjekt. Hvor effektivt de gjør jobben med knusing av dieseldyr skal jeg ikke uttale meg om. Så hvis du trenger en slik enhet, synes jeg du skal vurdere å kjøpe en slik. Trenger du vannfjerning, må du bruke vannutskiller. Trenger du vannfjerning i drivstofftanken må du tappe av manuelt eller tilsette noe som emulgerer fritt vann. Trenger du noe som får motoren til å bruke mindre drivstoff, har jeg ingen tips. Finner du noe med dokumentert virkning, så la oss høre om det. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 Jeg kan sene deg mer informasjon om du ønsker. www.mec.as Patentnummeret hadde vært kjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 Sitter med endel spørsmål etter å ha kikket på den siden, endel har Lotus allerede tatt opp. Hvordan kan bensin/diesel påvirkes av magnetisme? Og luft?? Prinsippskissen viser at systemet er montert både på drivstoff og luft-tilførsel, de sier også i teksten at luften påvirkes.... Over 4.000 biler, varebiler, lastebiler, busser, anleggsmaskiner, båter, skip og asfaltverk bruker teknologien Rart at de ikke da har kundereferanser? Er det et passivt system, står ingenting om tilkobling av strøm i monteringsanvisningen..... Noen som vet hva patentet går ut på? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 http://www.mec.as/admin/common/getImg.asp?FileID=1240 Venter ellers på patentet. Fant det ikke bland de amerikanske patenter heller. Men en prioritetsdato er da heller ikke all verden å søke med Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 Luft er magnetisk. Hvor magnetisk drivstoff er, vet jeg ikke. Prinsippet går jo ut på å få luft/drivstoffblandingen mer homogen og mer forstøvet slik at forbrenningen kan skje med nær 100% effektivitet. Da utnytter man energien til fulle, slipper halvbrente deler og dertil tilhørende sotdannelse. I et system der forbrenningen er langt fra optimal, vil gevinsten være desto større. I systemer som allerede på ulike måter er optimalisert for et mål om 100% forbrenningseffektivitet blir da gevinsten mindre. Fungerer magnetprinsippet og det blir bekreftet i flere uavhengige tester, skal jeg stille meg først i køen av gratulanter. Intet er bedre enn på en rimelig og enkel måte kunne utnytte hver eneste dråpe drivstoff til fulle. Og selv for en skeptiker som meg må jeg jo innrømme at det jo en liten sjanse for at dette faktisk virker. En liten og uhyre enkel ståltrådbit bøyd i en finurlig form har jo vist seg å virke ypperlig og kalles nå for binders. At ideen med magneter er uhyre enkel, betyr jo bare at dette er billig å produsere og montere. Selv billige ting kan funger utmerket. Likevel. Jeg er en skeptiker som synes dette er for godt til å være sant, men jeg kan utmerket godt ta feil. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 Så langt kunne jeg fra NTNU-artikkelen bare lese ut at magnetene kan endre O2-konsentrasjonen i luften i nærheten av magneten. Er skeptisk til at det kan bety noe for forbrenningen LENGE etterpå - fordi i denne sammenhengen er det LENGE. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 (redigert) Patentnummeret hadde vært kjekt. Det var da ikke vanskelig. (i hvert fall ikke da jeg fant navnet på oppfinnerene) Norge: Søknadsnr: 20021297 Benevnelse: Magnetisk forbehandling av luft til en forbrenningsmotor Oppfinnere er Anders Thalberg og Terje Gudmundsen USA: Søknadsnr: 20030209233 Benevnelse: Magnetic pre-treatment of air and fuel (Som referanser er i den amerikanske søknaden anført U.S. Pat. No. 5,331,807 og 4,050,426) Etter at jeg leste noen hundre sider om magnetisme i helga så vet jeg ikke helt hva jeg skal si om dette lesestoffet, men jeg kan bekrefte at patenter nå og da blir meddelt oppfinnelser som ikke virker. Redigert 16.Mars.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 Etter at jeg leste noen hundre sider om magnetisme i helga så vet jeg ikke helt hva jeg skal si om dette lesestoffet, men jeg kan bekrefte at patenter nå og da blir meddelt oppfinnelser som ikke virker. Litt utenfor temaet om diesel, men knyttet til magneter: Opp igjennom årene har det også blitt hevdet at magneter virker inn på kalsium-molekyler og vannmolekyler slik at kalsium ikke fester seg til glass ved vask i oppvaskmaskin. Særlig i husstander med eget borrevann anbefales å montere magneter omkring vanninntaket. Er det noe av den samme molekyleffekten man diskuterer? Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 (redigert) Rart at de ikke da har kundereferanser? Her er referanselisten: Hvem bruker AutoMEC? Nå er jeg i den situasjonen at jeg kan dokumentere reduksjon i drivstoff-forbruket ved bruk av AutoMEC. Kan til og med dokumentere det med video. Det gjelder en Caterpillar på 1074 hk, V12, som normalt bruker ca. 8 liter diesel/timen på tomgang og som reduserte forbruket til ca. 5-6 liter/timen på tomgang. Fullbelastningmodus har ennå ikke vært målt. Regner med reduksjon fra ca. 100 l/timen til ca. 80 l/timen. Et annet eksempel jeg kan vise til er en Mercedes Sprinter som reduserte forbruket fra 0,8 l/mil til 0,7 liter/mil. De som ønsker navnet til vedkommende kan få oppgitt det på IM. Pluss mange andre eksempler. Avgassproblematikken blander jeg meg ikke bort i. Vil foreslå at Båtplassen tar tak i dette og eventuelt gjennomfører egne målinger. Er sikker på at MEC AS stiller materiell til rådighet. PS. Har egeninteresse i dette da jeg har forhandlerrettigheter på Sørlandet. Men jeg ber likevel at folk gjør seg opp sin egen mening om dette. KAT Redigert 16.Mars.2006 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 Vil foreslå at Båtplassen tar tak i dette og eventuelt gjennomfører egne målinger.Kanskje noen av de som har forbruksmåler kan være intr.?Stemmer det at den er passiv, altså et den ikke "går på strøm"? Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 (redigert) Systemet er helt passiv. Trenger ikke strøm. Kan til og med monteres av "amatører", selv om jeg ikke anbefaler det. KAT Redigert 16.Mars.2006 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 Har hørt eller lest en gang tilbake i tid om at magneter fra defekte harddisker surret fast runt dieselslangen på tilførselen kan gjøre susen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 Systemet er helt passiv. Trenger ikke strøm.Så den består av en eller flere permanentmagneter? Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 (redigert) Har hørt eller lest en gang tilbake i tid om at magneter fra defekte harddisker surret fast runt dieselslangen på tilførselen kan gjøre susen. Muligens er det riktig det du skriver. Men det må bero på rent tilfeldige hendelser. I dette tilfellet må magnetens "styrke" være tilpasset dieselmengden og polariteten må være riktig for at dette skal virke. Jeg kan imidlertid ikke svare "vitenskapelig" da jeg ikke har deltatt i utviklingen av akkurat dette produkt. KAT Redigert 16.Mars.2006 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 Så den består av en eller flere permanentmagneter? Består av et sett som plasseres på dieseltilførselen og et sett som plasseres på forbrenningsluft-tilførselen. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 I dette tilfellet må magnetens "styrke" være tilpasset dieselmengdenHvordan kan det ha seg at det kun er motorens sylindervolum som bestemmer hvilken modell som skal brukes?Hvis brennstoffmengden er viktig burde det vel være forskjell om den skal brukes på bensin eller diesel? Vil tro at forholdet mellom forbruk og retur varier mellom forskjellige motor typer. Moderne bensinmotorer har også retur. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 16.Mars.2006 Del på Facebook Svart 16.Mars.2006 (redigert) Som jeg skrev ovenfor: Jeg kan imidlertid ikke svare "vitenskapelig" da jeg ikke har deltatt i utviklingen av akkurat dette produkt. KAT Ditt neste spørsmål: Hvordan kan det ha seg at det kun er motorens sylindervolum som bestemmer hvilken modell som skal brukes? Hvis brennstoffmengden er viktig burde det vel være forskjell om den skal brukes på bensin eller diesel? Vil tro at forholdet mellom forbruk og retur varier mellom forskjellige motor typer. Moderne bensinmotorer har også retur. Uten at jeg skal foregripe begivenhetens gang så kan jeg opplyse om at sylindervolumet har veldig mye med hvor mye forbrenningsluft (og diesel som skal tilføres) redigert -som skal gjennom innsugningsmanifolden og derved bestemmes magnetens "styrke". Men likevel: Her tror jeg at jeg må overlate roret til det utmerkede mannskap i MEC AS som befinner seg i Sarpsborg til å svare på disse spørsmålene og andre spørsmål. Nå er jo dette "merkelig nok" en norsk oppfinnelse så derfor vil jeg anbefale Båtplassens medlemmer om å avvente de sakkyndiges forklaring før sløyekniven hentes frem. KAT Redigert 16.Mars.2006 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.