Jump to content

Magneter som reduserer dieselforbruk ?


Haba

Recommended Posts

Snake oil ?

 

For å få til en så stor forbedring av effekt uttaket til en diesel motor, eller enhver forbrennings motor, så måtte temperaturen i forbrennings kammeret økes dramatisk. Et lite sitat fra alle "forbrennings motorers far" Carnot, langt tilbake i tid men fremdeles gyldig.

 

Carnot also believed that the efficiency of a heat engine depended on the difference between the highest and lowest temperature reached in one cycle. That is, in mathematical terms, E = (T1 - T2 ) / T1.The difference of the temperatures is directly proportional to the efficiency of the heat engine.

 

Carnot Cycle

 

For ordens skyld er bensin motor (Otto), Diesel og Sterling motor alle en form av "heat engine".

 

Du klarer ikke å lure lovene for termodynamikk med mindre det er snakk om at masse blir til energi :yesnod: , men da måtte vi vel fore maskinrommet med blyplater ?

 

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Nytt revolusjonerende produkt: ECOFLOW Motoflow 2 - øker drivstoffeffekten!

Ifølge selgers erfaring sparer denne 10% drivstoff....

 

Mye annet spennede fra firmaet.... :nonod:

 

Det beste med denne magnetdingsen er etter mitt skjønn festeanordningen. Ellers var det et imponerende spenn i vareutvalget med alt fra bikkjefor til elskovsolje! Dette hjelper nok på den generelle oppfatningen av seriøsiteten til firmaet! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

 

 

Det beste med denne magnetdingsen er etter mitt skjønn festeanordningen.
Jeg reagerte også på prisen, det dreier seg om ett lowtech produkt som ikke kan koste mange kronene å produsere.
Forbrukerlovene i Norge er merkelige, iallfall håndhevelsen av dem. Om det ikke er snakk om å svindle rene penger later det til å være tilnærmet fritt frem.
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg leser her på båtplassen at veldig mange er skeptiske til disse magnetene. :confused:

Jeg fikk montert et sett på bilen min (VW Bora 1,6 100 hk bensin) for ca 2 mnd siden, siden jeg har kjørekomputer i bilen så har jeg mulighet til

å følge med på bensinforbruket, nå etter 2 mnd bruk har forbruket gått ned fra 8,4 til 7,9 L/100km (0,84 til 0,79 l/mil) på blandet kjøring, målt over en distanse på 1500 km, samtidig så merker jeg en liten økning i dreiemomentet.

 

Kona lurte på hva jeg hadde gjort med bilen siden hun fikk så lavt forbruk ved kjøring, hun brukte 5,9 l/100km (0,59 l/mil) på langkjøring ut til svigerforeldrene, dette forbruket

hadde hun aldri før hatt :yesnod:

 

Nå når båtsesongen nærmer seg så kommer jeg til å flytte magnetene over på båtmotoren, en Volvo Penta TAMD31P.

 

Så til alle skeptikere her på båtplassen, prøv produktet før dere kritiserer, det koster ingenting å prøve, er du ikke fornøyd får du pengene igjen ifølge Automec.

 

Dette var litt info om mine erfaringer med Automec magneter, jeg har ingen interreser i firmaet annet en å kjøpe produktet.

Redigert av freddyper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunnen til skeptis til slike produkter er at dersom det hadde virket hadde bilfabrikantene stått i kø for å sikre seg rettighetene.
Produsenten hadde også skaffet seg vanntette bevis for at produktet fungerer. Ift inntektene de ville kunnet fått vil utgiftene til å skaffe slik dokumentasjon være mikroskopiske.

Det er til en viss grad sammenlignbart med de som selger lottosystemer.

Link to post
Share on other sites

En kollega av meg har montert systemet på sin bil, han konstaterer at forbruket har gått ned! Systemet skal vistnok også fungere på bensin motorer, er det noen her som har erfaring med det? Jeg har en 135 HK Mercury Optimax og vurderer å montere en.

Jeg kjenner ingen i MEC, men jeg kjenner en som er selger av produktet. Av han fikk jeg faktisk lov å prøve magnetene først og betale når/om jeg merket positiv effekt og eventuelt ville beholde magnetene. Jeg monterte magnetene ihht beskrivelsen i min bil med 3 liter V6.24 bensinmotor. Jeg sjekket forbruk både med kjørecomputeren og ved å føre kjøre-/fylleregnskap på bensin. Jeg klarte dessverre ikke å konstatere målbar/merkbar effekt på bensinforbruk eller på motorens kraft/effekt og har levert magnetene tilbake. Jeg må imidlertid legge til at jeg på forhånd ble fortalt at det var lettest å oppnå effekt med dieselmotorer uten at jeg fikk noen forklaring på hvorfor.

 

Jeg har ikke dieselmotor i hverken noen av familiens båter eller biler og orket ikke prøve magnetene på noen av de andre bensinmotorene siden jeg ikke fikk effekt med den første jeg prøvde på. Jeg har imidlertid ingen ting å utsette på den service/oppfølging jeg fikk i forbindelse med prøving av MEC magnetene. De lover at man ikke skal tape penger på å prøve om man ønsker å prøve, så seg ser vel ikke helt noen grunn til at de som er nysgjerrige ikke skal ta seg tid til å prøve. Jeg kan ikke bekrefte eller avkrefte om dette virker utover at det ikke virket i min bil med bensinmotor. Men får man pengene igjen når man leverer tilbake magnetene eller som jeg fikk - betalingsutsettelse til jeg hadde fått sjekket produktet... så er det vel greit?

Link to post
Share on other sites

En alternativ utprøving kan jo være om freddyper demonterer magnetene en periode og observerer om drivstofforbruket øker igjen.

 

Kanskje leverandøren tar kostnadene ved det ekstra drivstoffforbruk dette vil medføre.

 

Mener å huske at Astor skulle prøve ut et slikt system i sin båt - vet ikke hva hans endelige erfaringer er.

Link to post
Share on other sites

En alternativ utprøving kan jo være om freddyper demonterer magnetene en periode og observerer om drivstofforbruket øker igjen.

 

Planen er at jeg demonterer magnetene i bilen og monterer disse i båten, ser om jeg får gjort dette i løpet av helgen.

Må bare finne ut hvor jeg skal montere disse i båten, problemet er magneten som skal stå mellom luftfilteret og motoren??

Skal magneten monteres på slangen som går ut mellom turbo og luftfilter og inn på aftercooleren??

Link to post
Share on other sites

vad er det i förbrenningsluften som disse magneter skall dra til sig ?? confused.gif

 

Det må du nesten spørre Automec om, jeg har 2 stk magneter som fulgte med når jeg kjøpte, den ene skal monteres på brenselsslangen og den andre på luftrøret inn til motoren

Link to post
Share on other sites

min egen og helt personlig mening;

verden vil bedras.

 

Sålenge disse produktene kan selges, er min egen konklusjon helt klar.

Den siste _________* er ikke født enda.

 

* Av taktfull respekt for øvrige medlemmer, og bruker av produktet, printer jeg ikke det ordet som skulle vært skrevet her. :smiley:

 

Det finnes ikke dokumentsasjon som holder vann på at disse " vidunderkurene" virker i det hele tatt. At " Marianne, husmor 40 fra Kløfta " mener de er " veldig fine og effektive", er ikke dokumentasjon. Iallefall ikke i min verden, der jeg bla a har arbeidet i nesten 5 år med FOU på drivstoffer.

 

Når det gjelder medlemmer som tilhører meningheten, og er overbevist om effekten, foreslår jeg at de leser om

" placebo-effekt" f.eks på Google.

 

Fram til dokumentasjon som holder vann foreligger, er dette i mine øyne regelrett humbug, og svindel i høyeste grad.

 

PS - dokumentasjonen bør ikke komme fra " vitamin-instituttet i Schweitz.. " :smiley:

 

Suzuki

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Dokumentasjonen kommer da selvfølgelig fra Magnetinstituttet i Sweits. :wink:

Dette blir en liten avsporing, men poenget er at tro kan flytte fjell.

Etter min mening ble min far nermest svindlet da han i høst kjøpte seg et magnet teppe til nærmere 6 lapper.

Dette skulle hjelpe på alt fra stølhet til gikt.

Det merkelige var at det gikk ikke lenge før han sluttet å klage over vondt i rygg og ræv. Og nå har han ikke hatt slike plager på flere måneder.

Poenget er at om dette skyldes teppet, eller om det skyldes troen på teppet, så blir det underordnet så lenge den som bruker det føler det virker.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder behandlinger av menneskets smerter, sykdom og ubehag, så er det godt dokumentert at troen virker (såkalt placebo effekt - å behage).

 

Jeg formoder at en motor ikke har samme kompliserte sjelsliv som et menneske - men man vet jo aldri.

 

Inntil sjelslivet til motorene er avklart satser jeg på at det må finnes fysiske forklaringer på hvorvidt magneter virker eller ikke virker.

 

Noen er kanskje kjent med at bl.a. Oso utviklet magnetsystemer for å motvirke at kalkholdig vann skulle gi kalkavleiring på glass i oppvaskmaskiner.

 

Hos oss virket faktisk dette magnetfilteret fra Oso,

 

men om dette skyldes at kalknivået i borrevannet avtok, eller om det var forhold ved magnetene, fant jeg aldri ut av.

 

Oso selv forklarte magnet-effekten i forhold til kalk i vann ved at "molekylstrukturen" til kalken endret seg.

 

Dette har jeg aldri forstått.

 

Er det tilsvarende forklaringer som verserer når det gjelder effekter av magnetisme for drivstofforbruket i båter?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder behandlinger av menneskets smerter, sykdom og ubehag, så er det godt dokumentert at troen virker (såkalt placebo effekt - å behage).

 

Jeg formoder at en motor ikke har samme kompliserte sjelsliv som et menneske - men man vet jo aldri.

 

Nja. Om føreren bare letter LITT på gassefoten i en bil, eller throttelen på en båt, er besparelsen betydelig. Særlig fordi man gjerne vil at det skal virke også..... :smiley:

 

Kom med seriøse tester foretatt i benk, med uttak målt over et kalibrert dynamometer, og tilført drivstoff veid ved en kalibrert vekt, så skal jeg tro på det.

 

At Tante Olga på Toten klarer å redusere forbruket på Bobla si, kaller jeg litt sleivete for udokumentert. Så får andre gjøre seg opp sin mening..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det underlige med selgerene av disse vidundermidlene, er at de aldri

klarer å komme seg ordentlig inn hos storforbrukerene. Busselskap og ferjeselskap

bruker tonnevis av diesel hver måned. Hadde de kunnet spare 5 - 10% drivstoff,

hadde de montert disse duppedittene for lenge siden. Og i tankene hadde det svømt

Hammerdown, STP, eller hva det nå heter alt sammen.

Og til dere som synes vi skeptikere er altfor raskt ute med negative vibber.

Det finnes nok av firmaer med motortestbenker her til lands, som mer enn gjerne

selger sine tjenester. Kostnadene ville vært minimale i forhold til salgspotensialet.

Sier som Suzuki, kom med seriøse tester foretatt i benk, da skal det ikke stå på min

lommebok.

Apropos Lottosystem, hadde jeg funnet opp et som virket, hadde jeg ikke nevnt det for en

kjeft. Selge et sånt system ville virkelig være å sage over grenen man satt på.

 

Ben

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...