Jump to content

noen som har erfaring med SMF batterier fra Biltema?


Tommy_H.

Recommended Posts

Har også lurt på det samme. Men disse batteriene er vel nye i år etter hva jeg har sett, så da er det vel begrenset hvilken erfaring noen kan ha med dem. Dessuten er de såpass dyre at prisforskjellen til Varta m.m. ikke er noe videre stor. Så det er mulig at jeg heller går for et mer anerkjent merke..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Er en dårlig beskrivelse av batteriene her ja.

 

SMF = Sealed Maintenance Free

 

Alle SMF batterier benytter kalsium-kalsium eller kalsium-bly teknologi etter det jeg har forstått.

Kalsium inngår i gitteret der blyet blir avsatt ved opplading.

 

Svært svakt av Biltema å ikke oppgi hvem som har produsert batteriene og datablad for disse.

Skal vi kjøpe disse batteriene på Biltema's gode navn og rykte ?

 

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

kjøpte smf 120 AH på biltema håper dette er bra

bruker c-tek multi xs7000

 

håper dette er bra i allefall

 

sleiper har sin smf fra delphi/delco freedom

 

var borti en nå han hadde hatt sitt 110 AH i 10 ÅR og det virket fortsatt :yesnod:

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Siden Blitema slutter å selge bly syre batteriene, vurderer jeg å gå over til disse SMF batteriene.

Jeg lurer på om SMF batteriene er mere ømfindtlig for ladespenningen, og om de har dårligere kapasitet eller holdbarhet enn bly-syre batterier.

Til nå har jeg hatt 3 Varta 110 Ah i båten, og er godt fornøyd, men de er nesten dobbelt så dyre som SMF på biltema.

 

Det er vel kanskje ikke så mange erfaringer her enda, men hva sier teorien?

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker slik til forbruksbanken.

 

VARTA PRO motive:

Opfylder til fulde de store krav moderne professionelle køretøjer kræver, f.eks. lastvogne, landbrugs- og entreprenørmaskiner.

For første gang bruges den innovative Calcium-silver teknologi i batterier til professionelle - det giver længere levetid

100% vedligeholdelsesfri med større koldstartstrøm

Nyt labyrintlåg med centraludluftning og flammehæmmendefiltre giver større sikkerhed i hverdagen

PowerCheck giver en hurtig oplysning om batteriets ladetilstand

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...

Tiden var inne nå for å bytte batteriene ombord i min gamle Viksund.

 

Har ikke god greie på batterier, det er jo en hel vitenskap i seg selv.

Har imidlertid nå anskaffet 2 stk SMF batterier fra Biltema (1999.- pr.stk) hver på 150 Ah.

Jeg har problemer med å lett kunne inspisere/etterfylle batteriene og valget falt derfor på disse to som er lukket.

Av den begrensede info jeg finner på BT batterier kan jeg ikke se at elektrolytten er forskjellig fra vanlige blysyre batterier, annet enn at disse er av lukket type,

SMF Sealed Maintanance Free.

Batteriene er tilkoplet 0-1-2 Both, switch og vil begge benyttes til både start og forbruk.

Dynamoen leverer 70 A og det er en tungbygget Sabb-Ford som skal nøstes igang.

Noen med kunnskap til denne typen batterier?

Regner med å lade fra tid til annen med min Ctek 25XS.

Bør forresten disse batteriene lades noe FØR de tas i bruk?

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kjørt biltema batterier i hele 2010 sesongen, 110ah med 4 års garanti. måtte ikke bruke landstrøm og lade en eneste gang, og gikk aldri tom for strøm mens vi lå ute med musikk, kjøleboks osv, så overasket på positiv måte, hovedgrunnen til å kjøpe så store var at de passet batteriboksene med 0mm ledig, og således ikke ville skli rundt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har SMF 100ah biltema batteri. Kjøpte det faktisk brukt. Nytt sommeren 2009.

Har ladet det en gang tidlig i vinter.

Målte det igjen nå, har en hvilespenning på 13,11v

 

Har to helt nye ubrukte sønnak nautilus 115ah de har en hvile spenning på 12,84v 12,88v

 

Alle batteriene har stått like lenge etter lading.

Link to post
Share on other sites

Det voltmeteret ville jeg kontrollert :smiley:

 

Hvorfor det, det er ikke noe tull. Har et gammelt startbatteri det viser 12,64v

 

Men ble også overrasket når SMF biltema batteriet viste over 13volt.

Har prøvd med 2 forskjellige voltmetere. Viser det sammme på alle 3 batteriene. :)

Link to post
Share on other sites

Det var nylig ein tråd om lader, og der var det ein del som rett og slett gav uttrykk for at ein båtmann som kjøpte billige batterier og lader fra feks maritim, ikkje var glad i båten, og ikkje brydde seg om fritid og familie...

 

Eg vurdere å utvide batteribanken fra 2 til 3 batterier på forbruk. Hvordan er det å mixe to som er 4 år gamle + 1 nytt?

Eller to på 115 Ah med 1 på 105 Ah feks?

 

Tenkte kjøpe biltema eg og, må bare måle litt ekstra på plassen.

 

Vurderer å fjerne startbatteriet fra "kassen" , og sette det under ein benk sammen med startkabler....er det heilt dumt? Eg starter nesten alltid med vrideren på "2" (forbruk) uansett.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

[sitatslettet]

Vil jo kanskje tru at dette kan være årsaken. Utklippet er ifra en Sønnak publikasjon.

 

for_hoeg_kvilespenning_paa_batteri___20110105_175127.jpg

 

dvs at det er bra med høy lade spenning, eller har jeg misforstått?

Har brukt ctek 3600 å lade med. Og er vel 14,8v maks ladespenning på denne.[/sitatslettet]

Link to post
Share on other sites

Eg vurdere å utvide batteribanken fra 2 til 3 batterier på forbruk. Hvordan er det å mixe to som er 4 år gamle + 1 nytt?

Eller to på 115 Ah med 1 på 105 Ah feks?

 

Det er ikke ideelt, men vil som regel fungere så lenge de batteriene du allerede har er i orden. Minuset er jo at om du tilfører ett nytt batteri nå, så vil jo dette igjen være "halvveis" når de to eksisterende tar kvelden om to-tre år.

 

Men hva med startbatteriet ditt? Hvis dette er av samme alder som forbruksbanken så kan kanskje dette få gå inn i banken, og et nytt "reservebatteri" innkjøpes? Størrelse på batteriene som paralellkoples har ikke så veldig stor betydning, så det burde gå fint.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det var det eg egentlig trudde ang levetid og slik. Eg får tenke litt. Kanskje eg kjøper 3 nye til forbruk, og gjemmer de to andre(gamle) nautilus-batteria framme under ein benk, men tilkoblet som startbatteri :smiley:

Startbatteriet mitt ser ut som det er 15 år gammelt... Gelebatteri.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

dvs at det er bra med høy lade spenning, eller har jeg misforstått?

Har brukt ctek 3600 å lade med. Og er vel 14,8v maks ladespenning på denne.

Når du bruker denne laderen blir det trolig for lite gassing under ladeprosessen. Se på deen laderen som er større, 7000 kan lade med 7A og det bør du minst bruke. Den laderen har et program i tillegg som lader med over 15 V spenning, men med redusert strøm og maks 4 timer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...