Tommy_H. Startet 15.Mars.2006 Del på Facebook Startet 15.Mars.2006 Batteriene mine begynner å bli dårlige etter 7-8 års bruk. Er det noen som har erfaring med SMF batterier fra Biltema? Dette er tette batterier bygd på kalsium teknologi. (Står det så fint i reklamen!) 898 kroner for et 105 AH batteri. Lurer på om det er verdt å prøve..... Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 15.Mars.2006 Del på Facebook Svart 15.Mars.2006 Har også lurt på det samme. Men disse batteriene er vel nye i år etter hva jeg har sett, så da er det vel begrenset hvilken erfaring noen kan ha med dem. Dessuten er de såpass dyre at prisforskjellen til Varta m.m. ikke er noe videre stor. Så det er mulig at jeg heller går for et mer anerkjent merke.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
sailorboy Svart 9.Januar.2007 Del på Facebook Svart 9.Januar.2007 Er en dårlig beskrivelse av batteriene her ja. SMF = Sealed Maintenance Free Alle SMF batterier benytter kalsium-kalsium eller kalsium-bly teknologi etter det jeg har forstått. Kalsium inngår i gitteret der blyet blir avsatt ved opplading. Svært svakt av Biltema å ikke oppgi hvem som har produsert batteriene og datablad for disse. Skal vi kjøpe disse batteriene på Biltema's gode navn og rykte ? SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 11.Januar.2007 Del på Facebook Svart 11.Januar.2007 kjøpte smf 120 AH på biltema håper dette er bra bruker c-tek multi xs7000 håper dette er bra i allefall sleiper har sin smf fra delphi/delco freedom var borti en nå han hadde hatt sitt 110 AH i 10 ÅR og det virket fortsatt Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
searay270-1998 Svart 6.Mars.2007 Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 Siden Blitema slutter å selge bly syre batteriene, vurderer jeg å gå over til disse SMF batteriene. Jeg lurer på om SMF batteriene er mere ømfindtlig for ladespenningen, og om de har dårligere kapasitet eller holdbarhet enn bly-syre batterier. Til nå har jeg hatt 3 Varta 110 Ah i båten, og er godt fornøyd, men de er nesten dobbelt så dyre som SMF på biltema. Det er vel kanskje ikke så mange erfaringer her enda, men hva sier teorien? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 6.Mars.2007 Del på Facebook Svart 6.Mars.2007 Jeg bruker slik til forbruksbanken. VARTA PRO motive: Opfylder til fulde de store krav moderne professionelle køretøjer kræver, f.eks. lastvogne, landbrugs- og entreprenørmaskiner. For første gang bruges den innovative Calcium-silver teknologi i batterier til professionelle - det giver længere levetid 100% vedligeholdelsesfri med større koldstartstrøm Nyt labyrintlåg med centraludluftning og flammehæmmendefiltre giver større sikkerhed i hverdagen PowerCheck giver en hurtig oplysning om batteriets ladetilstand Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
searay270-1998 Svart 20.April.2007 Del på Facebook Svart 20.April.2007 Da har jeg kjøpt 110 Ah smf batterier fra Biltema. Det første jeg merker meg er at de er lettere enn 110 ah Blysyre batteriene mine. 25 kg kontra 28 kg. Selgeren skrøt veldig, så nå håper på god ladning i sommer. :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 (redigert) Tiden var inne nå for å bytte batteriene ombord i min gamle Viksund. Har ikke god greie på batterier, det er jo en hel vitenskap i seg selv. Har imidlertid nå anskaffet 2 stk SMF batterier fra Biltema (1999.- pr.stk) hver på 150 Ah. Jeg har problemer med å lett kunne inspisere/etterfylle batteriene og valget falt derfor på disse to som er lukket. Av den begrensede info jeg finner på BT batterier kan jeg ikke se at elektrolytten er forskjellig fra vanlige blysyre batterier, annet enn at disse er av lukket type, SMF Sealed Maintanance Free. Batteriene er tilkoplet 0-1-2 Both, switch og vil begge benyttes til både start og forbruk. Dynamoen leverer 70 A og det er en tungbygget Sabb-Ford som skal nøstes igang. Noen med kunnskap til denne typen batterier? Regner med å lade fra tid til annen med min Ctek 25XS. Bør forresten disse batteriene lades noe FØR de tas i bruk? Redigert 4.Januar.2011 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 kjørt biltema batterier i hele 2010 sesongen, 110ah med 4 års garanti. måtte ikke bruke landstrøm og lade en eneste gang, og gikk aldri tom for strøm mens vi lå ute med musikk, kjøleboks osv, så overasket på positiv måte, hovedgrunnen til å kjøpe så store var at de passet batteriboksene med 0mm ledig, og således ikke ville skli rundt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ajax Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Det første jeg merker meg er at de er lettere enn 110 ah Blysyre batteriene mine. 25 kg kontra 28 kg. 25kg bly gir ca 90amp på 20t utlading ved 20grader, ikke sant? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arild81 Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Jeg har SMF 100ah biltema batteri. Kjøpte det faktisk brukt. Nytt sommeren 2009. Har ladet det en gang tidlig i vinter. Målte det igjen nå, har en hvilespenning på 13,11v Har to helt nye ubrukte sønnak nautilus 115ah de har en hvile spenning på 12,84v 12,88v Alle batteriene har stått like lenge etter lading. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Det voltmeteret ville jeg kontrollert Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Arild81 Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Det voltmeteret ville jeg kontrollert Hvorfor det, det er ikke noe tull. Har et gammelt startbatteri det viser 12,64v Men ble også overrasket når SMF biltema batteriet viste over 13volt. Har prøvd med 2 forskjellige voltmetere. Viser det sammme på alle 3 batteriene. :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Ja hvis du har sjekket det med to instrumenter så er det vel riktig. Jeg syns bare det var påtagelig høyt med 13,11V hvilespenning etter et par måneder Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Arild81 Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Ja hvis du har sjekket det med to instrumenter så er det vel riktig. Jeg syns bare det var påtagelig høyt med 13,11V hvilespenning etter et par måneder I know!!! Noen andre som har opplevd noe liknende før? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 5.Januar.2011 Del på Facebook Svart 5.Januar.2011 Tja, det høres jo bra ut at erfaringene fra noen så langt er gode... Får vel komme tilbake med mine egne erfaringer når/hvis de får noen år på baken! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 5.Januar.2011 Del på Facebook Svart 5.Januar.2011 (redigert) Det var nylig ein tråd om lader, og der var det ein del som rett og slett gav uttrykk for at ein båtmann som kjøpte billige batterier og lader fra feks maritim, ikkje var glad i båten, og ikkje brydde seg om fritid og familie... Eg vurdere å utvide batteribanken fra 2 til 3 batterier på forbruk. Hvordan er det å mixe to som er 4 år gamle + 1 nytt? Eller to på 115 Ah med 1 på 105 Ah feks? Tenkte kjøpe biltema eg og, må bare måle litt ekstra på plassen. Vurderer å fjerne startbatteriet fra "kassen" , og sette det under ein benk sammen med startkabler....er det heilt dumt? Eg starter nesten alltid med vrideren på "2" (forbruk) uansett. Redigert 5.Januar.2011 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 5.Januar.2011 Del på Facebook Svart 5.Januar.2011 Målte det igjen nå, har en hvilespenning på 13,11v Vil jo kanskje tru at dette kan være årsaken. Utklippet er ifra en Sønnak publikasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arild81 Svart 6.Januar.2011 Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 [sitatslettet] Vil jo kanskje tru at dette kan være årsaken. Utklippet er ifra en Sønnak publikasjon. dvs at det er bra med høy lade spenning, eller har jeg misforstått? Har brukt ctek 3600 å lade med. Og er vel 14,8v maks ladespenning på denne.[/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 6.Januar.2011 Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 Ikke mitt fag dette, men eg tolka det som du har dårlig blanding av syra i batteriet. Det skal ikke være slik, men det kan kjelpe å lade de på en høyere spenning enn vanlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arild81 Svart 6.Januar.2011 Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 Godt Biltema har mange års garanti ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 6.Januar.2011 Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 Biltema lover 3 års garanti på SMF batteriene. Problemet er at det ikke finnes gode spesifikasjoner (datablad) å oppdrive for disse batteriene fra BT! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 7.Januar.2011 Del på Facebook Svart 7.Januar.2011 Eg vurdere å utvide batteribanken fra 2 til 3 batterier på forbruk. Hvordan er det å mixe to som er 4 år gamle + 1 nytt? Eller to på 115 Ah med 1 på 105 Ah feks? Det er ikke ideelt, men vil som regel fungere så lenge de batteriene du allerede har er i orden. Minuset er jo at om du tilfører ett nytt batteri nå, så vil jo dette igjen være "halvveis" når de to eksisterende tar kvelden om to-tre år. Men hva med startbatteriet ditt? Hvis dette er av samme alder som forbruksbanken så kan kanskje dette få gå inn i banken, og et nytt "reservebatteri" innkjøpes? Størrelse på batteriene som paralellkoples har ikke så veldig stor betydning, så det burde gå fint. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 7.Januar.2011 Del på Facebook Svart 7.Januar.2011 Det var det eg egentlig trudde ang levetid og slik. Eg får tenke litt. Kanskje eg kjøper 3 nye til forbruk, og gjemmer de to andre(gamle) nautilus-batteria framme under ein benk, men tilkoblet som startbatteri Startbatteriet mitt ser ut som det er 15 år gammelt... Gelebatteri. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 7.Januar.2011 Del på Facebook Svart 7.Januar.2011 dvs at det er bra med høy lade spenning, eller har jeg misforstått? Har brukt ctek 3600 å lade med. Og er vel 14,8v maks ladespenning på denne. Når du bruker denne laderen blir det trolig for lite gassing under ladeprosessen. Se på deen laderen som er større, 7000 kan lade med 7A og det bør du minst bruke. Den laderen har et program i tillegg som lader med over 15 V spenning, men med redusert strøm og maks 4 timer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.