Jump to content

noen som har erfaring med SMF batterier fra Biltema?


Tommy_H.

Recommended Posts

Kanskje eg kjøper 3 nye til forbruk, og gjemmer de to andre(gamle) nautilus-batteria framme under ein benk, men tilkoblet som startbatteri :smiley:

 

Det er kanskje det beste ja. Nautilus batteriene har nok uansett ikke lenge igjen, hvis de er av samme kvalitet som mine. Men husk at resevebatteriene også må ha lading innimellom da, det er lite hjelp i et flatt batteri som reserve..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Ble anbefalt av en forhandler som selger batteri, sier at eg bør velger Gel enn AGM batteri til båt som forbruksbatteri, Tenkte på en 120 eller 140 ah, men eg har en Sleipner 10A lader ombord, går det bra nok med den, eller må eg har større lader.?

Har no 1 Stk 100 ah vanlig batteri, de var slik da eg kjøpte båt i 2011., er blitt dårlig no,

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 stk SMF batterier på 110 Ah fra BT, varenummer 80-31101 står det på de. De er vel 6-7 år gamle nå, og har fungert helt topp. Har dog aldri tappet de helt ned, vi liker å bevege oss litt hver dag når vi er på tur. Om vinteren tar jeg de hjem i garasjen og der står de med vedlikeholdslader.

 

Min gode erfaring er ikke basert på "ekstrembruk" :lol: -men pen bruk av batteriene...

Link to post
Share on other sites

Jeg har også SMF-batterier fra Biltema ombord. Så vidt jeg husker er disse fra 2005 (forrige eier klistret på dato for da batteriene ble installert). Fungerer fint til mitt bruk, men tapper de jo så klart ikke ned for mye. Batteriene er på totalt 600ah og holder fint til en helg, med bruk av kjøleboks, lys og elektriske dasser. Så kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd, batteriene holder seg godt til å være snart ti år :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 stk SMF batterier på 110 Ah fra BT, Om vinteren tar jeg de hjem i garasjen og der står de med vedlikeholdslader.

 

Min gode erfaring er ikke basert på "ekstrembruk" :lol: -men pen bruk av batteriene...

Ang. lagring i garasjen IKKE la de stå direkte på betongen det er visstnok ikke lurt ...bare til Info

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
  • 1 år senere...

Jeg har satt inn et 110ah biltema 80-31101 i bobilen min.

Hvor langt ned skal jeg tappe det? 12,2v?

 

5-stegs-laderen min lader på 14,7v - fyi

 

 

mvh Knut

Et batteri er teoretisk fullt ved 12.76v og flatt ved 11,88v målt hvilespenning. 

God regel er å ikke tappe ned mer enn 50% (12,32v) på std biltema og 70% på agm for å få lengst mulig levetid.

Når du måler, bør batteri ha stått en stund uten belastning/lading for å mest mulig nøyaktig avlesning

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...