Jump to content

Dugnad i båthavna


avsluttet

Recommended Posts

Noen som vet hvordan man skal få medlemmer med på dugnad i båtforeninger? Da tenker jeg gjerne på hvordan vedtekter om dugnadsplikt fungerer i praksis i små båtforeninger som mer eller mindre er basert på dugnad.

 

Noen som har synspunkter om dette? Ev. forslag om hvordan en vedtekt for dugnadsplikt skal virke?

Link to post
Share on other sites

Vi har dette i vår båthavn på Cocheplassen... Det fungere på et vis... vi har en form for bot om en ikke møter på dugnad... Det er med andre ord mulig å kjøpe seg fri fra dugnaden om det ikke passer... Det fungerer greit..

 

vi har også et minimumsantall dugnadstimer som hvert medlem må jobbe, det settes opp utfra hva vi planlegger å gjøre den gitte sesongen.

 

Vi har ikke problemer med å få folk til å stille, i allefall ikke på våren.. på høstens økter er det værre for alle har fyllt opp den pålagte timekvoten på våren..

 

Vi er vel noen og tredve medlemmer i havnen..... vil jeg tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tidligere så hadde vi sånn generell innkalling til dugnad hvor de samme 28 møtte opp hver gang. Vi har ca. 150 plasser så det var litt kjedelig å ikke få med resten, samtidig som det var vanskelig å få sysselsatt alle 28 med noe fornuftig sånn der og da.

For et par/tre år siden innførte vi dugnadsplikt og oppnevnte to stk. fra styret som dugnadsansvarlige. Disse følger liste etter båtplassnummer og innkaller pr. telefon så mange som de trenger til hver dugnad. Ubegrunnet fravær "belønnes" med kr. 300,- i gebyr.

Dette fungerer helt utmerket og tilbakemelding fra medlemmene som tidligere ikke møtte er faktisk også gode. Føler litt mer tilhørighet osv. Samtidig blir ikke dugnadsarbeidet så mye på hver enkelt. Det er vel ikke oftere enn annen hvert år du blir innkalt.

Det er heller ikke sånn at du blir bråpurret og værsågod må møte opp. Dersom det ikke passer denne gangen så blir du heller innkalt neste gang. Tror ikke vi har skrevet ut noen gebyrer ennå, og havna holdes fint i hevd og er godt vedlikeholdt, og alle synes tilfredse.

Bortsett fra de som alltid må ha noe å klage på, men sånn skal det jo være i et samfunn, så det er helt ok.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Syntes for manger i f i dugnaden rundt om , kansje sette bota for og ikke stille opp etter verdien på skuta? Gutta som har båt til noen mill betaler sikkert gladelig xempel en lapp for å slippe og andre må stille opp da dem syntes en lapp er mye , hummm.......

 

Du kan jo bare gå inn på div småbåthavner på nettet å lese lover og vedtekter rundt om.

Tine II

Redigert av TINE II (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Høres fornuftig ut Tine II

Med unntak av han stakkaren som har arvet skuta da og faktisk ikke kan den helgen.

 

Hvis man kunne brukt inntekt til grunn ville det vært rettferdig

Gjelder egentlig fartsbøter og mye annet også :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Dugnad er greit nok når man har båtplass. Jeg stiller villig opp. Men hva synes dere om å betale kr.500,- pr år for å være medlem i en båtforening og stå på venteliste, som for tiden er 10-15 år lang? Er en smule lei av å subsidiere andres båtplasser som går i arv, både nedover, oppover og sidelengs..... :puke:

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med unntak av han stakkaren som har arvet skuta da og faktisk ikke kan den helgen.

Nå vel, dersom synes det er synd å arve en båt så kan finn.no være en god trøst. :rolleyes:

 

Med hensyn til hvor mye noen skal betale for å droppe dugnad vil det enkleste være å be om anbud på at et firma tar jobben og dele tilbudet på antall båter i havna. :eek: Er tilbudet bra nok er det selvsagt en fare for at flertallet stemmer for å droppe dugnaden helt, men slike tilbud hører vel med til unntakene. :wink: En annen ting er at slike dugnader bør ta hensyn til at noen har et liv utenfor båten og legges opp med to alternative dager/helger, eventuelt å gi valget mellom å delta på dugnad vår- eller høst. Gjør det enklere å stille opp, og sett en "bot" som merkes.

 

Dugnad er greit nok når man har båtplass. Jeg stiller villig opp. Men hva synes dere om å betale kr.500,- pr år for å være medlem i en båtforening og stå på venteliste, som for tiden er 10-15 år lang? Er en smule lei av å subsidiere andres båtplasser som går i arv, både nedover, oppover og sidelengs..... :puke:

Enkelte båtforeninger har nok utviklet usunne tendenser. Dersom båtforeningen har et reelt tilbud ut over havneplass så er det ingenting i veien for å kreve inn noen hundrelapper i kontingent, men når folk betaler i årevis kun for å stå på venteliste bør nok foreningen være svært forsiktig med å tøye og bøye på skrevne og uskrevne regler for å stå i kø. Betaler man for å være medlem så bør man vel faktisk ha stemmerett på årsmøtet, og er det mange nok som står på venteliste bør det også være mange nok til å påvirke hvordan foreningen drives. :smiley:
Link to post
Share on other sites

Hos oss er det dugnads"plikt" for de båteiere som har båt i havna. Man kan be seg fritatt for dugnad på aktuell kveld/helg, men den dugnaden må taes igjen. Uteblivelse uten grunn belastes med kr. 600,-

Uteblivelse fra vakt belastes med et laken! Man kan "kjøpe" seg fri for 600,- men da må det gies beskjed i forkant.

De fleste bytter vakter seg i mellom, hvis det ikke passer. Noe som selvsagt ikke koster noe! Det kan synes som høye tall, men det er tross allt 150 plasser som skal overvåkes! For egen del blir det 2-3 vakter i sessongen og DET er ikke mye. Synes jeg. Det koster meg ca. 1500,- i året å ha egen båtplass (etter at innskudd osv. er betalt. Kontingent er inkludert!). At jeg deltar på 2-3 dugnader i tillegg, synes jeg heller ikke er avskrekkende.

OG: Medlemmer UTEN båtplass, slipper dugnad og vakter!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

I vår båthavn må alle som har båtplass betale et dugnadsgebyr på kr. 600,- hver sesong, til gjengjeld får alle medlemmer som stiller opp på dugnad utbetalt en sum pr. arbeidet time. Vedlikeholdsjobber som vi ikke får tatt på dugnad blir utført av eksterne og betalt fra dugnadskassa. Dette systemet har fungert i alle de 11 - 12 åra jeg har vært medlem, og de fleste tror jeg er fornøyd med det.

 

Vidar E.

Link to post
Share on other sites

Båtforeningen jeg er medlem i gjør et stort poeng av at det skal være en FORENING, ikke bare et hvbilket som helst sted du har båtplass. Hvert medlem pålegges 2 dugnadslørdager og to nattevakter. Etter dugnadene får man gratis middag i restauranten. Man skriver seg selv opp på ønsket nattevakt og dugnad. Har du ikke fyllt opp kvoten, koster det 1000 per vakt/dugnad. Det er nok satt så høyt for at folk skal møte på dugnad. På denne måten blir folk bedre kjent, og miljøet blir mye bedre. Det er store områder og mange bygninger som skal vedlikeholdes, så det er gjerne 10-15 personer på dugnad hver lørdag i sesongen (untatt midt på sommeren)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

I foreningen jeg er medlem av har vi kun dugnad når det gjelder nattevakt. Det er flere medlemmer enn vaktdøgn, så det vanlig er at man må gå vakt en natt i året i to år, og slipper så vakt året etter.

 

Gebyr for ikke å møte er kr 2.000, og lurer man seg unna to ganger så mister man båtplassen.

Vi har også en vaktvikarordning slik at det er mulig å leie en annen til å gå vakta. Vaktvikar koster kr 1.500, og man må ordne vikar selv.

 

Man kan selvsagt også bytte vakt med andre, sende tanta si e.l. Poenget er at den som står oppført som vakt også har ansvaret for at det blir gått vakt den dagen uansett hvem som utfører vakta.

Link to post
Share on other sites

I havnen jeg er er det slik at det er pålagt 10 timer. Møter du ikke koster det 100,- pr time. Dette gjorde at jeg nettopp fikk regning på 200,- for 2005 da jeg bare haddde 8 timer. Helt grei ordning synes nå jeg da

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...