Jump to content

En motor to gir to akslinger


skage

Recommended Posts

Satt bare og tenkte en tanke her en kveld. Har hatt båt med dobbelinstallasjon og ment at dette hadde klare fordeler, som det også har. Jeg sikter da til sikkerhet-retningstabilitet-manøvrering

og hastighet-slitasje osv.

Men jeg har jo nå enkelinnsallasjon og det går greit det også.

Så slo det derfor ned en tanke som jeg bare ville "lufte" litt her .

 

Se for dere en motor midtplassert videre fordeles denne kraften ut til to separate gir altså to akslinger som på dobbelinstall. Nå har vi en motor og to gir to akslinger. Det er jo nå mulig og reversere den ene mot den andre ved manøvrering, bedre stabilitet /retning vil vi jo oppnå også. Det er selvsagt mange detaljer her som må løses rent teknisk, men kunne dette gått ann eller er det allerede prøvd ut. :confused::confused::cheers:

Link to post
Share on other sites

Hadde en modellbåt for en del år siden der jeg bygget en slik løsning, fungert helt ok, men det var jo noe mindre dimensjoner da...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Kan vanslig se at dette skulle ha noe for seg.... Jeg vil anta at påliteligheten ikke vil øke noe særlig, siden vi fortsatt kun har en motor, og det sort sett er den som er mest sårbar.

 

Videre så vil det bli vanslig å korrigere for forskjellige turtall på propellakslene siden ingen propellere er 100% lik, dette medfører at den ene akslingen alltid vil ha et annet turtall enn den andre... Sluregear er nok ikke løsningen her...

 

Når det gjelder manøvreing i trange farvann blir vel ikke det så mye enklere heller, jeg benyttert i allefall motorene helt uavhengig av hverandre med tanke på turtall og akselretning når jeg manøverer...

 

Ved en slik innstallasjon så kan en jo kun gå på tomgang som gir begrenset manøvrengevne slik som jeg ser det...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt mange detaljer her som må løses rent teknisk, men kunne dette gått ann eller er det allerede prøvd ut.

Hva med F.E.Y.S / Fast Electric Yacht System?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

ikke småtteri de lover:

 

#Equal performance to traditional power

#Cost to the builder is between gas and diesel

#One half of normal noise generation

#40% improvement in fuel economy

#40% less maintenance

# 5% or more reduction in weight

#50% or more reduction in installation time

#Total lower cost of ownership (even compared to gas) for the boat owner.

Link to post
Share on other sites

ikke småtteri de lover:

Nei, fint skal det være :lol::lol::lol:

 

Så vidt jeg minnes så er der noen litt hårete sammenligninger de har brukt, som gamle bensinmotorer mot nye diesler....... men systemet ser lurt ut, fleksibelt og delvis bygd på standard industrikomponenter men det koster jo litt....

 

Fikk pris til et prosjekt jeg hadde for et par år siden, mener det dreide seg om drøye NOK 200.000 for utstyr til en dieselmotor på 450 Hk og to aksler.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er ingenting som ikke lar seg gjøre teknisk men det vil jo bli voldsomt tungt for en motor å dra to proppeller da. Denne motoren må jo ha langt over dobbel effekt for å kunne opprettholde farten som en dobbelinstalasjon klarer. Tror nok kanskje at disel-elektrisk framdrift kommer for fult i fritidsbåter etter hvert.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Nye festlige framdriftssystemer på gang: Ossa Powerlite.

 

Enkelt fortalt består dette systemet av en eller flere DC generatorer som mater en felles DC-bus. DC-busen mater igjen en eller flere fremdriftsmotorer og andre forbrukere. Ser for meg at dette systemet kan ha veldig gode egenskaper f.eks. i en båt med 2 propeller og varierende belastning (deplasement- og planefart). Fyr opp en liten generator i deplasementsfart og fyr opp en ellere flere store generatorer i planefart. Iflg. nettsiden finnes generatorer opptil 200 kW og framdriftsmotorer opptil 597 kW.

 

Der står jo ikke så veldig mye på nettsiden og videoen av systemet installert i en katamaran viser jo ikke annet enn at systemer driver båten framover...

 

Tviler vel på at noen har erfaringer med akkurat dette systemet men hva med andre diesel-elektriske framdriftssystem i fritidsbåt? Finnes der noe slikt i praksis i det hele tatt?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Videre så vil det bli vanslig å korrigere for forskjellige turtall på propellakslene siden ingen propellere er 100% lik, dette medfører at den ene akslingen alltid vil ha et annet turtall enn den andre... Sluregear er nok ikke løsningen her...

...men kanskje vribart?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Der finnes i alle fall relativt standard løsninger for 2 motorer mot en aksling men det blir lett litt mye leamikk. Hydraulikk er også nevnt men det sliter en smule med stort effekttap. I industrien er det kun frekvensomformerdrifter som gjelder nå til dags (om en ikke må ha hydraulikk av en eller annen grunn). Det ser veldig fristende ut med en slik løsning som Ossa Powerlite har.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hydraulikk er på tur ut på alt untatt spesiele ting som kraner og denslags, årsaken til det er de store efekttapene en har i hydrauliske anlegg. Som et eksempel kan jeg nevne at stor hydraulisk vinsj bruker ca 40% mer energi for og gjøre samme joben som en tilsvarende elektrisk vinsj. Systemer med elektrisk fremdrift blir det stadig mer av og de har etervørt vist seg meget driftsikre og bra. Bøygen så langt har vært prisen på disse systemene 12P trafoer og frekvensomformere er forholdsvis kostbare saker.

Link to post
Share on other sites

En motor / to propellere høres ut som invitasjon til at det en bare har en av, alltid skal trøbble. Dessuten vil en ikke samtidig kunne bruke mer enn 50 % effekt på hver propell, jfr. Pendelferjer.

 

Dieselelektrisk fremdrft er velkjent teknologi, bla. fra Nordsjøen, typisk f.eks. 4 x 1500 kw motorer, tilkoblet hver sin generator og kraften er via busbar på hovedtavle valgfritt fordelbart til ønsket antall maskineri – fremdrift, baugpropellere, pod'er, HVAC, HPU'er for winsjer, fortøyningsutstyr . . . absolutt alt kraftbehov ombord, innbefattet frekvensomformere for turtallsvariasjon av propellere og omformere fra 690 v via 440 v til 220 v.

 

Et viktig aspekt er kjøling av utstyret, og Ossa Powerlite snakker om både vann- og luftkjølte komponenter.

Kun luftkjøling er det vel blandet erfaring med, på tyngre utstyr brukes ofte vannkjøling på generatorer, frekvensomformere og og frekvensstyrte motorer, i tillegg til chillwaterkjølt luft i rommet de står i.

Dette betinger todelt vannkjølingssystem med tilhørende pumper etc., det er ikke ønskelig med sjøvann direkte på komponentene, der brukes ofte glycolblandinger, rødsprit o.l.

 

I tillegg kan alt fjernopereres fra pc'en via IAS'en (integrated automatic system) som kan bestå av alt fra 2-3000 kontrollpunkter og oppover.

Alle alarmer kommer inn her, avlesinger foretas, likedan kan motorer startes, fases inn på tavlen, kontrolleres, fjernstyres – og ligger en i Automode er det kraftbehovet som til enhver tid automatisk tar seg av hva som skal gå og hva som skal stoppes av generatorer – dvs. skipet skal kunne fungere med ubemannet maskinrom.

 

Det bør ikke være noen grunn til at mindre utstyr ikke skal kunne fungere på samme måte – men foreløbig ser jeg kanskje for meg at alt utstyret (selv om det er forenklet og komprimert) vil fylle mye opp i mindre båter, gå på bekostning av de øvrige fasiliteter ombord, samt er det kanskje et spørsmål om totalvekt (fart) – kontra bare motorene og et lite gear ?

Samt sikkert mer kostbart ?

 

Bildeserie av lignende skip og utstyr:

Denne var på nyhetene i kveld, skal lete etter det savnede AirFrance-flyet i Atlanteren, på 3-4ooo m dyp.

http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=5128&page=2

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg svipper av og til inn på side 222 i åpent forum bare for å se om det var noe interessant for 222 sider siden. Nå kom jeg over denne tråden, som jeg har vært innom før. Så tenkte jeg at det var da rart jeg ikke hadde klart å finne det jeg snakket lenger oppe. Og nå tok det jo bare et halvt minutt å finne noe.

http://www.philbrooks.com/YardServices/GearedUpSystems.aspx

http://www.boatered.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=127243

 

Men det virker ikke som produsenten har overlevd finanskrisa, for nettsiden deres er borte...

 

Og jeg ville ikke hatt noe sånt.

Link to post
Share on other sites

Fyr opp en liten generator i deplasementsfart og fyr opp en ellere flere store generatorer i planefart.

 

Her bør det ligge en forretningside. Få inn en dynastartlignende sak på akslingen som driver båten frem ved hjelp av batterier eller en liten generator når liten fart/økonomisk fremdrift er å foretrekke.

Så fyres hovedmotoren opp ved behov for større fart og vips har man en diger dynamo på akslingen...

:thumbsup:

 

Da kan systemet ettermonteres i mange båter slik at det er mulig å få stort volum på salget...

Eller er det teknisk håpløst???

Link to post
Share on other sites

Det går nok ikke lenge før lystbåter kommer med to elektriske motorer og en diselgenerator, og hvorfor ikke legge baugthruster til samme systemet. Dette har vert vanlig i handelsflåten i mange år og biler har såvidt fått smake på det. At det kommer er jeg ikke i tvil om, særlig på saktegående båter burde dette vert ypperlig.

Link to post
Share on other sites

Mastervolt har allerede kommet med ett alternativ, er ikke rare motorene enda men det kommer nok kraftigere modeller tenker jeg, da kunne man plassert en diesel midt i båten og fått en bedre vektfordeling. Nå gjenstår det å se hvem som setter elektromotor på ett drev først. Tipper ZF...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...