Jump to content

mercury viking, fra 10 til 15hk


byssegutt

Recommended Posts

Om jeg ikke husker feil: Skru av muttrene som holder forgasseren til motorblokka. Hekt av nødvendige stag etc slik at du kan dra forgasseren av boltene. Ta bort strypeplaten som er plassert mellom motorblokk og forgasser. Sett tilbake forgasser, hekt på stag etc og skru fast :cheers:

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan forklare hva som må gjøres for og få ut 15 hk av en 10hk mercury viking

Siden du bare spør om hva som må gjøres og ikke sier at du har tenkt å gjøre det så er det sikkert ikke noe problem.

 

Men er det egentlig lov å gjøre? Her tenker jeg på denne HK avgiften som vitterligen bare er betalt for en 10 HK (eller var den fri for de under 10 HK)

 

Har tilfeldigvis en maken motor.

 

Er det god etikk og moral å:

1) Spørre om hvordan man utfører et lovbrudd?

2) Fortelle hvordan det skal gjøres?

 

Ikke skal jeg sette meg til moralens vokter og passe på hva andre gjør eller ikke.

Men ser i andre tråder at slikt blir det slått ned på.

F.eks. salg/bruk av uautoriserte kartprogram.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

--- og hva med all såkalt "chiptuning" av biler som foregår i disse tider.... - helt sikkert uten at det blir betalt et eneste øre til statskassa.... nei, du - fjern strupinga, betal inn kr. 660.- og gå å legg deg med verdens beste samvittighet hver kveld.. :seeya: Det er ikke mange som gjør dette, kanskje du kan bli den første? :lol::lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mange som gjør dette, kanskje du kan bli den første? :lol::lol:

Vil bare oppfordre de som tenker på chip tuning og eventuell øking av HK på båtmotorer til også å lese forsikringsvilkårene så man ikke kommer opp i noen ubehagelige omstendigheter om noe uforutsett skulle hende
Link to post
Share on other sites

jeg har forsikringsdekning på båt som inkluderer jolle og påhengsmotor,men jeg har aldri blitt bedt om å oppgi hverken type eller merke hverken på jolle eller motor.

Eneste krav er at utstyret skal være merket med båtens navn. :confused:

Tviler også på at en 10 hester vil bli effekttestet ved et eventuelt uhell.

Redigert av kringeland (see edit history)

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Hvis vi nå strengt tatt ser bor ifra den relativt beskjedne effektøkning og en eventuell avgiftsunndragelse i akkurat dette tilfelle, så er jeg tilbøyelig til å være helt enig i Bitteliten sitt poeng. Men jeg tror videre at effektøkningen bør være av en slik karakter at hastigheten og bruksegenskapene går vidt utover det den eventuelle ekvipasje i utgangspunktet var beregnet for, før det eventuelt blir igangsatt tiltak for å bringe dette på banen etter et eventuelt uhell..

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Ikke uenig med deg. Skrekkscenariet er to unger som blir kvestet for resten av livet - så viser det seg at motoren er trimmet slik at ungene ikke hadde lov til å kjøre båten, og dette antakelig er årsak i ulykken. Dermed kommer advokatene til forsikringsselskapet inn i bildet, og det blir en viss fare for avkortning av forsikringssummen - men ikke erstatningen de skadde skal ha. Dermed må eier betale dette av egen lomme.

 

Naturligvis et skrekkscanario som er hypotetisk - men jeg er av typen som ikke sier "det hender ikke meg" - jeg tror det er bra å være på den sikre siden fordi konsekvensene kan bli veldig store. Særlig også fordi slike saker handler om mye penger og da har forsikringsselskapene vist at de ikke nøler med å dra en slik prosess langt i rettssystemet.

Link to post
Share on other sites

Tviler også på at en 10 hester vil bli effekttestet ved et eventuelt uhell.

Denne synes jeg er litt drøy.

De rette myndigheter vil nok forsøke å komme til bunns i alvorlige saker. Nettopp for å fastslå ansvarsforholdet og eventuell iverksettelse av straffeforfølgning.

 

Vet ikke hvilket forsikringsselskap du bruker men nå har jeg måttet oppgi de detaljer du ikke trenger å oppgi.

 

Siden jeg ikke tror at noen har fjernet denne platen mellom forgasser og motor vil dette bli et rent hypotetisk spørsmål ved en eventuell ulykke. Motoren trenger ikke å bli effekttestet. Det er jo bare å sjekke om restriksjonsplaten er tilstede eller ikke. Ihvertfall på Mariner Viking 10 HK.

 

Og at hullet i restriksjonsplaten har den opprinnelige diameteren inntakt.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Hmmm..... hva gjør vi med min 9,9 Vmax da... som vitterlig ikke er 10 hk i fra fabrikk...

- når det gjelder barn under 16 og båt er det fremdeles en grense inntil 10 knop som gjelder, selv om motoren ikke er på mer enn 6 hk. Tviler derfor på om motoren blir undersøkt da det er snakk om en hastighetsøkning på mer enn 2-3 knop i fra 10 til 15 hk, og en 10hk fra før bringer mange såkalte ungdomsbåter opp i 18-20 knop. Grensen er således overskredet for lenge siden. Jeg tror vi må opp i langt større effektøkninger før Bitteliten sitt scenario blir en realitet. F.eks hvor det kreves utbetalt kaskoforsikring opptil flere ganger ved brudd på båt/drev/utstyr eller at garantikrav i mot produsent blir fremmet etter en 20% effektøkning av en 300hk dieselmotor. Såkalt chiptuning er en ting som innebefatter omfattende kunnskap av de som utfører dette. Det er svært få aktører i bransjen som er skikkelig seriøse på dette, - og de som er - tror jeg neppe ville utført dette på en båtmotor.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Siden jeg ikke tror at noen har fjernet denne platen mellom forgasser og motor vil dette bli et rent hypotetisk spørsmål ved en eventuell ulykke. Motoren trenger ikke å bli effekttestet. Det er jo bare å sjekke om restriksjonsplaten er tilstede eller ikke. Ihvertfall på Mariner Viking 10 HK.

 

Og at hullet i restriksjonsplaten har den opprinnelige diameteren inntakt.

 

KAT

Kjære KAT..... det er nok svært mange som har fjernet denne strypeplaten på Mercury og Mariner Viking. På min Viking-motor var det faktisk forhandleren som gjorde dette mens jeg sto og så på når jeg kjøpte motoren i 1997. Der påsto de at en høy andel av Viking motorene var gjort om til 15 Hk på denne måten. De gjorde det til mange av sine kunder.

 

Men spiller det noen rolle da, dersom:

 

- motoren fremdeles er innenfor det båten er godkjent for

- du oppgir korrekt antall hk til forsikringsselskapet (dersom de krever slik opplysning)

- båten ikke brukes av noen under 16 år

 

...ja og så skal man vel også prinsippielt betale noen kroner i avgift?

 

???? :confused:

Link to post
Share on other sites

Neida, spiller sikkert ingen rolle.

Men det er nok ikke uten grunn at denne restriksjonsplaten er satt akkurat der den er.

 

Jeg tok da også opp på generelt grunnlag om det var lovlig eller ikke å fjerne denne plata. Og det blir ikke mere lovlig om "alle" gjør det.

 

Men om folk flest (de bor forresten i Kina) mener at det ikke gjør noe, og tilogmed noen forhandlere også mener at det ikke gjør noe å fjerne platen så er kanskje rettsoppfatningen forskjellig mellom brukerne av motorene og lovmakerne - eller er det kanskje regelmakerne.

 

Hvor mye ulovlighetsgraden er her sammenlignet med det å kjøre for fort kan kanskje andre mene noe om, men stadig vekk ser jeg at speedometeret på min bil er over den aktuelle fartsgrensen på stedet.

 

Og da har jeg nok gjort noe ulovlig.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje du er "litt" ute på feil jorde her nå KAT? Jeg er helt enig i at det spiller liten rolle om folk flest (i følge deg i Kina) fjerner platen eller ikke.

 

MEN... du er kanskje ikke klar over at Mercury og Mariner Viking og Mercury og Mariner 15 Hk i er identiske motorer med unntak av denne strypeplaten? Fabrikken lager bare EN motor, nemlig 15 HK og så lager de en 10 Hk ved å sette inn en begrensning i form av strypeplaten. Dermed skulle det vel ikke være noe snakk om lovlighet eller ulovlighet bare man fulgte det jeg skrev over? Dersom man kjøper en 10 Hk og deretter betaler inn ekstra avgift for 5 Hk til, skulle det vel ikke være ulovlig å gjøre om motoren til en 15 Hk? Problemet, dersom det anses det som et problem, eller "ulovligheten", er vel dersom man ikke betaler tilleggsavgiften?

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

--- eller lar de unge håpefulle få kjøre en motor som man vet yter 15hk selv om loven setter en begrensning på 10hk for disse. Det KAT setter søkelyset på, er prinsippet, ikke en moralliberalisering basert på antall fjernede sperrer og utbredelsen av dette.

--- og det må han få gjøre, synes jeg.... :smiley:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

--- eller lar de unge håpefulle få kjøre en motor som man vet yter 15hk selv om loven setter en begrensning på 10hk for disse. Det KAT setter søkelyset på, er prinsippet, ikke en moralliberalisering basert på antall fjernede sperrer og utbredelsen av dette.

--- og det må han få gjøre, synes jeg.... :smiley:

Det KAT skrev som jeg mente burde kommenteres var "Siden jeg ikke tror at noen har fjernet denne platen mellom forgasser og motor" og "om det var lovlig eller ikke å fjerne denne plata"

 

Jeg vet at mange HAR fjernet denne platen og ville bare bringe inn det faktum at mange har tatt bort platen. Videre kan jeg ikke skjønne på noen som helst måte at å fjerne platen skal være ulovlig om man betaler hk-avgift for de 5 hk ekstra, ikke lar noen under 16 år bruke motoren/båten og båten er godkjent for 15 Hk. KAT må selvsagt gjerne stille spørsmålet, men det må også gå an å komme med svar :cheers:

Link to post
Share on other sites

Helt riktig det; men du vet jo hvordan det er:

---"Den som roper i skogen, får kjeften full av kongler" :lol::lol:

Det blir fort mye suboptimalisering og millimetertolkninger av utsagn i en slik diskusjon :wink:

- og alle har litt rett, har de ikke? :smiley:

(-sier han som har kjøpt 9,9 Vmax hvor hk-avgift for 15 hk er betalt i prisen hos forhandler) :wink:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...