Jump to content

Gyro fra Forsvarets Overskuddslager


Harald-

Recommended Posts

Er på utkikk etter et brukt Gyrokompass, og ble anbefalt tidligere på Baatplassen under Ønskes Kjøpt" at jeg skulle høre med Forsvarets Overskuddslager.

 

Etter mye telefoner finner jeg ikke tak i dem.

 

Noen som har en mailaddresse til Dem?

 

Eventuelt andre som kan ha slikt liggende?

Link to post
Share on other sites

Takker for mange svar.

 

Har tidligere vurdert en GPS kompass.

Prisene på disse har gått nedover de siste to årene.

 

Men ble litt skeptisk etter jeg hørte flere som har problemer med snø på toppen av antennen, samt der som er dårlig GPS dekning fungerer de selvsagt dårlig.

Link to post
Share on other sites

Takker for mange svar.

 

Har tidligere vurdert en GPS kompass.

Prisene på disse har gått nedover de siste to årene.

 

Men ble litt skeptisk etter jeg hørte flere som har problemer med snø på toppen av antennen, samt der som er dårlig GPS dekning fungerer de selvsagt dårlig.

Tja, er nok ikke problemer med snø på antennen for de som beveger seg litt, verre er det med fugler som setter seg på de. Furuno sine kommer med små pisker på toppen for at fuglene skal...

...sitte på en annen antenne?!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke peiling på om det er mulig å få tak i noe avlegs fra forsvaret, men jeg har litt peiling på gyroene deres. Såpass mye at jeg er enig med en løsning som den Krapyl foreslår, men det blir ditt valg.

Skulle du komme over ett brukbart gyrokompass så prøv å få med så mye reservdeler og som mulig. For ikke å glemme spenningskilden. Jeg er redd den i mange tilfeller kan bli svinedyr å anskaffe utenom. Ukurante driftspenninger fra trefase 24V til 2-300V og frekvenser fra 333Hz til 600Hz, avhengig av hvilken type gyro du får tak i. Kan være alt fra små DC omformere til noen roterende beist. Felles for dem alle: RÅDYRE!

For å svartmale enda litt mer: Vedlikehold! Det vil kreves service og vedlikehold på eldre gyroer. Svinedyrt om du ikke kan det selv eller kjenner noen som driver med det.

Link to post
Share on other sites

Viktig det Sigurd sier.

Det er skamdyrt bare å eie en gyro.

Og så har du interfacingen med stepper, syncro og andre rare greier.

 

Et sted jeg gikk og tråkket ble det montert et GPS kompass fra Furuno.

Det gikk ikke mange ukene før gyroen var avslått, caged og glemt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke peiling på om det er mulig å få tak i noe avlegs fra forsvaret, men jeg har litt peiling på gyroene deres. Såpass mye at jeg er enig med en løsning som den Krapyl foreslår, men det blir ditt valg.

Skulle du komme over ett brukbart gyrokompass så prøv å få med så mye reservdeler og som mulig. For ikke å glemme spenningskilden. Jeg er redd den i mange tilfeller kan bli svinedyr å anskaffe utenom. Ukurante driftspenninger fra trefase 24V til 2-300V og frekvenser fra 333Hz til 600Hz, avhengig av hvilken type gyro du får tak i. Kan være alt fra små DC omformere til noen roterende beist. Felles for dem alle: RÅDYRE!

For å svartmale enda litt mer: Vedlikehold! Det vil kreves service og vedlikehold på eldre gyroer. Svinedyrt om du ikke kan det selv eller kjenner noen som driver med det.

26V 400Hz var ganske vanlig før i marinen, er nok rikitg at de krever sin service disse gyroene, men samtidig er de overhalt med jevne mellomrom.

 

Er det spesielle grunner til at du ønsker gyro eller kan du bruke andre typer? Finnes alltids bokser som konverterer til det signalet du trenger. Øverland lager slike og du ramler sikkert overe noen på ebay også...

Link to post
Share on other sites

Grunnen til Gyrokompass er å få en mer stabil kurs på autopilot, samt styrestrek på Kartplotter.

Har en Simrad Fluxgate, og når jeg tar kalibrering på denne fungerer den på nordlig kurs, men vestlig kurs er den ikke riktig, da er GPS kursen bedre.

 

Tenkte da dersom man fann en gyrokompass for en billig penge kunneman sette inn denne.

 

Men prisen blir gjerne for høy.

 

Vanlig vedlikeold på båtene jeg har vert på (supertankere) er det vanlig at trikkeren skifter vann på disse, det er stort sett vedlikeholdet som blir gjort.

 

Dette vannet blir kjøpt av fabrikat, da det er viktig med riktig egenvekt.

 

 

Men enkleste er vel kanskje en GPS kompass når det ramler mere i pris.

Link to post
Share on other sites

.....Vanlig vedlikeold på båtene jeg har vert på (supertankere) er det vanlig at trikkeren skifter vann på disse, det er stort sett vedlikeholdet som blir gjort.

 

Dette vannet blir kjøpt av fabrikat, da det er viktig med riktig egenvekt.

...

Da er det snakk om et Anschütz kompass. Det eneste av disse du kan komme over i forsvaret er eventuelt gamle Std 4... stoooore som krever mye plass. Tviler vel egentlig på at det finnes noen tilgjengelige da det kun var kobben klasse ubåter som hadde disse. Spenning 110V 333Hz trefase!!!

"Vannet" er ikke rare utgiften. Koster mindre enn en hundrelapp på apoteket. Dette kompasset har analog syncro utgang til repeater.

Skulle du være så heldig å komme over ett eksemplar kan jeg advare deg mot spenningskilden som eventuelt følger med. Stooooor kasse, drøyt 100kg tenker jeg. 200-240V DC inn og 110V 3-fase 333Hz ut.

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en Simrad Fluxgate, og når jeg tar kalibrering på denne fungerer den på nordlig kurs, men vestlig kurs er den ikke riktig, da er GPS kursen bedre.

På din breddegrad begynner det å bli tøft for et fluxgatekompass, særlig hvor du har en bår hvor dette må monteres høyt. (I en tre eller plastbåt er den beste plasseringen for en fluxgate i høyde med vannlinjen mest mulig midt i båten.) Jordens magnetfelt er innrettet sånn at et fluxgatekompass er mye mer følsomt for bevegelser på høyere breddegrader enn det er nærmere ekvator.

 

Et fluxgatekompass med rategyro kan være løsningen. For Simrad vil det antagelig si at du bytter ut en RFC35 med en RC36.

Link to post
Share on other sites

Da vil jeg isåfall anbefalle ett fluxgate kompass med rate sensorer, koster 6 lapper. Hvilken pilot har du?

Du har plassert kompasset utendørs regner jeg med?

 

Har en Robertson AP-9 pilot.

Magnetkompasset står i styrhuset.

 

Fluxgatekompasset står i batterirommet under styrhuset, ca. 1 m over vannlinjen.

Dette rommet er IKKE fritt for magnetismer og metall, så jeg bør kanskje prøve å flytte det....

Link to post
Share on other sites

Har en Robertson AP-9 pilot.

Magnetkompasset står i styrhuset.

 

Fluxgatekompasset står i batterirommet under styrhuset, ca. 1 m over vannlinjen.

Dette rommet er IKKE fritt for magnetismer og metall, så jeg bør kanskje prøve å flytte det....

Da har du iallefall en knall god pilot, har du begge kompassene tilkoblet? Da kan du få alarm om de avviker fra hverandre :yesnod:

Ut av bildet ser det ut som en stålbåt dette så jeg tror du skal lage en pedestal på taket til fluxgaten din, du kan jo stripse den på taket i første omgang og se :smiley:

 

Ellers vil jeg tipse deg om at du kan mate inn gps informasjon på piloten, da vil den bli adaptiv, den vil med andre ord bruke fart fra gps for å begrense rorutslaget.

Link to post
Share on other sites

Ut av bildet ser det ut som en stålbåt dette så jeg tror du skal lage en pedestal på taket til fluxgaten din, ...

:yesnod:

 

Løfter du fluxgatekompasset opp over styrehus eller i en mast så er det enda en grunn til å bruke en fluxgate med rategyro. Jeg har ikke metallskrog og den mest fornuftige plasseringen av fluxgaetkompasset for min båt er ca 1/3 av båtens lengde fra baugen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...