Jump to content

Uvettige båtførere...... igjen.....


Helge

Recommended Posts

Ser det du skriver Amorosa, men nå er det bare 4 dager siden vi overnattet med en Sandvik 28 på gjestebrygga på Herføl Marina på Hvaler. Du kan tro vi irriterte oss ofte over all den uvettige kjøringen i Herfølrenna. Det var ikke fred å få der pga. all hekksjøen og bølgene fra passerende båter. Det var ikke mange som overholdt hastigheten i sundet der nei. Vi vurderte faktisk å ringe politibåten og be de legge seg der en stund for å overvåke.

Aldri mer enn en natt på Herføl nei.

 

Kjell

Ja både Herføl og Skjærhalden kan være problematisk i juli :rolleyes:. Enormt med trafikk og spesielt de som skal være framme før de dro. Hvorfor ikke prøve holmene utenfor Herføl eller andre holmer mellom Skjærhalden og Herføl?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke prøve holmene utenfor Herføl eller andre holmer mellom Skjærhalden og Herføl?

Joda Amorosa, vi pleier å gjøre det ellers, men akkurat denne gangen hadde vi kjørt fra Grebbestad og til Herføl i ett strekk.  :sleep: Da var vi slitne og klare for å slappe av.

Vi så ikke en politibåt på hele den tiden vi var der. :headbang:

Vi får heller gjøre som du og Lars H. gjør i år neste sommer. Nemlig å ta ferien i August når bøllene har dratt hjem. :wink:

 

Kjell

Link to post
Share on other sites

Da var vi slitne og klare for å slappe av. Vi så ikke en politibåt på hele den tiden vi var der.

Vi kom en gang inn til Lillesand i Juni. Egentlig fredelig da vi kom, men så kom en "rølpebåt" inn, styrte en halv meter langs oss mens en av "gutta" dro frem "snuppen" og pisset  på hele båtsiden vår. Jeg selvfølgelig i fyr og flamme da de la til. Ble nesten kastet i sjøen, men kom meg ombord i Trudelutt og grep VHF'en og kalte kystradioen med høy røst: Gi meg politiet, vi blir overfalt! Da ga de seg, men da politiet endelig kom (landeveien etter 3 timer), var "rølpen" selvfølgelig borte.

 

Velkommen til svenskekysten i august, natti natti i Søgen med 20 familiebåter klokken 2300 om kvelden (men bodene er fremdeles åpne om dagen).

 

Lars H.

(som starter på 4 ukers svenskekyst i tropevarme på lørdag kl. 0430)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Top coaten tålte nok litt mig,men det er den generelle bøllinga som er irriterende. Nå har jeg sett RIB med vannjet,de praktiserte tillegging på Slagskibet i 20 knop. Top coaten tåler nok det men hadde jeg fått rundt halsen på`n så hadde jeg ikke sluppet med det første.

Og går de tomme for bensin så tror jeg at jeg bare kjører videre uten å hjelpe.

Link to post
Share on other sites

Til alle som har følt at hekkbølgen min har vært ubehagelig, beklager.  Jeg vet veldig godt at jeg har en stor hekkbølge og prøver derfor etter beste evne å vise hensyn, men sett i etterpåklokskapens navn så har jeg nok ikke alltid vært like flink.  Velger stort sett alltid å gå utaskjers når jeg har dårlig tid, og prøver å passere andre båter med så stor klaring som mulig.  Legger man seg for å fiske i en skipslei, er det vel ikke til å unngå at man får er hekkbølge i ny og ne  :smiley: , men ligger man innaskjers, på en oppmerket ankringsplass eller i en båthavn forventer man at det vises hensyn.  Min erfaring fra i sommer er at de "verste" er planende båter mellom 17 og 25 fot som holder en hastighet som hverken er fugl eller fisk (les baugen rett til værs).

 

MVH

Kito

Link to post
Share on other sites

JAT:

"Har også opplevd mange seilbåter som seiler med motoren i gang, vet ikke om er for å lade men de kjører selvfølgelig som om de har forkjørsrett."

 

 

Hvis du virkelig tror at en båt med seilene oppe mister eventuell forkjørsrett fordi den har en motor i gang, da bør du ta båtføreprøven om igjen. Det som betyr noe er om "den drives frem av seil eller motor",- ikke om den har startet strømgeneratoren eller lader batteriene,- eller kanskje starter motoren i fortvilelsen av å ha motorbåter tett opptil seg som hindrer en i å manøvrere.

Dersom en båt drives fram for motor med seilene oppe skal den vise egne signaler for det, både dag og natt.......

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

Det tror jeg flere ville hvis disse dag-signalene  var bedre tilgjengelig i båtutstyrsforretningene.

 

Nå har vi bestilt dette hos plastimo.

 

Forøvrig skal båt som sleper baderinger o.a. føre lang rød vimpel.

 

stay cool in this heat

 

mvh jan

 

... og hvor mange "seilere" gjør det....?

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg flere ville hvis disse dag-signalene  var bedre tilgjengelig i båtutstyrsforretningene.

Nå har vi bestilt dette hos plastimo.

Forøvrig skal båt som sleper baderinger o.a. føre lang rød vimpel.

mvh jan

Hei igjen navnebroder,

 

Manglende tilgjengelighet har formodentlig en sammenheng med manglende etterspørsel  -  for kan båtutstyrspusherne klare å tjene penger på noe, så er de vanligvis raske å tilby det  :nonod:

 

Den med lang rød vimpel var ukjent for meg, hvor har du den fra?

 

mvh

Poseidon

(Som sleper både det ene og det andre, vanligvis med dagsignaler ihht Sjøveisreglene)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

Hei, står i Plastimokatalogen side 373.

 

I de fleste europeiske land skal båter som drar gummifarkoster inneha en 2m lang stang med en rød vimpel på.

 

Illustrasjonen med tekst sier : Orange vimpel, 2 meter.

 

Noe selvmotsigende??

 

mvh jan

 

Hei igjen navnebroder,

 

Manglende tilgjengelighet har formodentlig en sammenheng med manglende etterspørsel  -  for kan båtutstyrspusherne klare å tjene penger på noe, så er de vanligvis raske å tilby det  :nonod:

 

Den med lang rød vimpel var ukjent for meg, hvor har du den fra?

 

mvh

Poseidon

(Som sleper både det ene og det andre, vanligvis med dagsignaler ihht Sjøveisreglene)

Link to post
Share on other sites

Hei, står i Plastimokatalogen side 373.

I de fleste europeiske land skal båter som drar gummifarkoster inneha en 2m lang stang med en rød vimpel på.

Illustrasjonen med tekst sier : Orange vimpel, 2 meter.

Noe selvmotsigende??

mvh jan

Hei igjen,

 

Det er godt mulig at det er jeg som er håpløst gammeldags, det forbeholdet må jeg ta.

 

Men hittil har jeg forholdt meg til de signaler som er fastsatt i Sjøveisreglene. De kommer jeg fortsatt til å forholde meg til, og de samme Sjøveisreglene vil jeg fortsatt forsøke å formidle videre til deltagerne på mine kurs.

 

At en leverandør forsøker å introdusere egne "reklameflagg" :cheers: for dem som bruker deres produkter  -  enten det er Plastimo eller andre  -  virker helst forvirrende.....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

enig, skal spørre hva de baserer sine uttalelser på.

 

mvh jan

 

Hei igjen,

 

Det er godt mulig at det er jeg som er håpløst gammeldags, det forbeholdet må jeg ta.

 

Men hittil har jeg forholdt meg til de signaler som er fastsatt i Sjøveisreglene. De kommer jeg fortsatt til å forholde meg til, og de samme Sjøveisreglene vil jeg fortsatt forsøke å formidle videre til deltagerne på mine kurs.

 

At en leverandør forsøker å introdusere egne "reklameflagg" :cheers: for dem som bruker deres produkter  -  enten det er Plastimo eller andre  -  virker helst forvirrende.....

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

heihei,

Nu ringte jeg Plastimo i Sverige og de opplyser at dette gjelder for endel middelhavsland.

 

Men kanskje ingen dum ide allikevel?

Synes det er av og til er vanskelig å få øye på slike slep

der ringen er mørk og sorte/grå våtdrakter.

 

mvh jan

 

 

 

Hei igjen,

 

Det er godt mulig at det er jeg som er håpløst gammeldags, det forbeholdet må jeg ta.

 

Men hittil har jeg forholdt meg til de signaler som er fastsatt i Sjøveisreglene. De kommer jeg fortsatt til å forholde meg til, og de samme Sjøveisreglene vil jeg fortsatt forsøke å formidle videre til deltagerne på mine kurs.

 

At en leverandør forsøker å introdusere egne "reklameflagg" :wink: for dem som bruker deres produkter  -  enten det er Plastimo eller andre  -  virker helst forvirrende.....

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Låner denne tråden litt, selv om innholdet her ikke passer helt inn med det jeg opplevde i dag :

 

Har vært på hytta i helgen, og ville ned å sjekke til skuta siden det etter sigende blåste "litt" på fredagen.

 

Der var et par hyggelige karer iferd med å fylle diesel på en Halco. (i tilfelle diskusjon om personifisering, velger jeg å avstå fra ytterligere detaljer om båten). Han ene kom bort til meg og en annen jeg pratet med og spurte om vi var kjent i skjærgården her (Grimstad), og jada, det kunne vi bekrefte...

 

Han forklarte at han kom fra Moss, skulle til Stavanger og hadde kommet inn "den derre veien der", (dvs Smørsund for dere som er kjent her i Grimstad). "når jeg nå skal videre vestover, må jeg ut samme veien ?" Neeeeiiii???? Du kan jo bare ta ut fjorden der, da kommer du rett på Homborsundsletta sier jeg. "Ja må jeg utaskjærs noe ?" Ja selvfølgelig sier jeg, men du kan ta inn Grunnesund ved Lillesand og gå blindleia fra Lillesand etc" svarer jeg. Men kan du ikke finne frem kartet så viser jeg det sier jeg?

 

Neida, kart har vi ikke sier han. Vi har en bitteliten GPS slik at vi kan følge den, men det er klart det er litt tungvint fordi alle symbolene der gjør det vanskelig å se hvor vi skal og litt knotete å planlegge tur innaskjærs :cryin::cryin::headbang:

 

Her har altså 2 voksne karer hevet seg på en båttur fra Moss til Stavanger, med "bitteliten GPS" og ellers intet annet utstyr (jeg så til min store lettelse at der lå 2 flytevester på dekk) :eek:

 

Du må vite kjære leser, han båtføreren mente seg meget godt kjent i stavangerskjærgården :eek:

 

Du må vite kjære leser at det bølget så mye der ute, at de gjerne ville gå innaskjærs stort sett hele turen, men som naturligvis blir vanskeliggjort grunnet manglende kartmateriale :eek:

 

Jeg håper for all del at disse gutta kommer seg velberget hjem. Nå har jeg og en annen forklart etter beste evne seilingsrute frem til Kristiansand, og håper at noen også kan forklare dem ferden videre godt nok for dem :headbang:

Link to post
Share on other sites

Ser det er fyrt av nødbluss utenfor Søgne. Kanskje det er "kameratene" dine Perlen, eller de hadde vel antakelig ikke sånt "extra-utstyr" ombord?

<{POST_SNAPBACK}>

Det betviles på det aller sterkeste at gutta boys har slikt utstyr. Det nødblusset du nevner, er vel avfyrt i går? Gutta dro av gårde fra Grimstad for ca. halvannen time siden.......

Link to post
Share on other sites

Hadde en lignende opplevelse for noen år siden. Det startet med at han lurte på hvorfor vi ankret opp så nære båten og hvorfor vi hadde en hyssing ned til ankeret. Jeg dro opp daumann for han og viste prisippet med å bruke den på dregge tauet. Mannen ble meget forundret og skjønte da først hvorfor tauet hans lå nærmest og fløt ut i bukta.

Jeg fårsto mannen søkte en del opplysninger om alt av sjølivets mysterier. Under samtalen kommer det fram at han og familien hadde kjøpt båten den samme uken og at de nå var på ferietur i båt for aller første gang, på tur fra Østfold til Risør.

Tålmodig som jeg er, prøvde jeg etter beste evne og forklare han det han lurte på. Under samtalen spør han omdet er langt til butikken... jeg tenker meg om og forteller om en bukt en nautisk mil lenger ute i fjorden og navnet på plassen .Hvorpå mannen utbryter: ligger vi ikke der nå da? Jeg fårstår at vi her har et alvorlig navigasjonsproblem i tillegg til en betydlig mangel av praktisk sjømannskap.

Heldigvis var dette i sommerferien så jeg kunne klare å forklare hvordan han skulle komme seg videre til Stavern og ligge der og vente på kystpatrulien dagen etter.

Jeg nevner at den loser ham ned til Jomfrulandsrenna og at han der skal seile videre ned til Portør. I forbifarten kom jeg til å nevne røde og grønne staker og retning på leia osv. Hvorpå han utbryter: ååå er det det de er til.

Da måtte jeg få han til å finne frem kartene sine hvorpå jeg tegnet inn kursen for han og fikk lagt kartene hans i riktig rekkefølge.

Jeg ble stående og forklare i lang tid inntil vi måtte sette kursen hjemover.

Jeg lyttet til nyheter i flere dager etterpå for å høre om det hadde vært noen uhell i området. Heldigvis hørte jeg aldri noe mer så jeg føler i ettertid at jeg klarte å lære han noe ivertfall.

Dette skjedde meg for ca 15 - 16 år siden og er en opplevelse jeg aldri glemmer.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Der var et par hyggelige karer iferd med å fylle diesel på en Halco

Kan det være disse karene:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk...e7?OpenDocument

 

hehe.. tenkte ikke det var så farlig å dra frem den. De er jo anonyme

 

 

 

 

og sjekk denne, fysja meg nå er jeg stygg, men dem er jo fremdeles anonyme hoho:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk...52?OpenDocument :cheers:

 

 

 

 

....bare spekulasjoner. etter en god søndagsmiddag.

Link to post
Share on other sites

Jammen er det mange hårreisende historier å høre. Man kan lure på om det er høyere makter som har en finger med i spiller når det tross alt går så godt som det gjør.

 

Her for noen år siden kom det en nybakt båteier inn til Sildefabrikken på N Kirkeøy på Hvaler. Der er det endel skjær og man bør følge kartet om man skal gå klar. Han kjørte i full fart uten tanke på at det var skjær og kom helskinnet fram. Da vi spurte om hvordan han navigerte fortalte han at det hadde han ikke tenkt over og trodde alle skjær hadde staker. Jeg hadde noen gamle kart som jeg gav ham og tok meg god tid til å lære ham forståelsen av skjær, grunner, staker og sjømerker. Jeg burde ha fått en belønning fra forsikringsselskapet hans.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...