Jump to content

Uvettige båtførere...... igjen.....


Helge

Recommended Posts

Hei.

 

Og jeg traff for mange år siden på en kar i Strømstad som var så imponert over at det var så godt merket inn til byen. Det var jo bare å følge disse små pinnene med flagg på som sto på runde røde bøyer! Slike hadde de ikke i Mjøsa der han frem til denne turen hadde brukt båten!

 

Lars H.

PS. Jeg har selv gjort utrolig mye dumt i min båtkariere, men det snakker vi ikke om! :blush:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og jeg traff for mange år siden på en kar i Strømstad som var så imponert over at det var så godt merket inn til byen. Det var jo bare å følge disse små pinnene med flagg på som sto på runde røde bøyer! Slike hadde de ikke i Mjøsa der han frem til denne turen hadde brukt båten!

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror kanskje jeg kjenner denne karen fra Mjøsa!

Han er i transportbransjen og vant til å kjøre vogntog nedover kontinentet. En sommer lastet han båten (Bayliner, tror jeg) opp på bilen og satte kursen mot salt sjø. Han ville til Sverige, Danmark og Tyskland, altså med båt denne gangen.

Da han før avreisen ble spurt om han hadde nok kunnskaper om navigasjon for en slik tur, svarte han med et lett skuldertrekk: "Jeg gjør vel bare som jeg pleier, stopper ved en bensinstasjon og spør noen lokalkjente om veien!"

Det hører med til historien at "sjåføren" faktisk kom seg til Kiel og velberget hjem... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er vel stykt å si det men jo dummere og uforsiktig du er jo bedre går det ser det ut som .Har et par kamerater i et par store båter 35 og 45 . Dem har hatt mindre båter i mange år og er veldig forsiktige synte og mener jeg da , men jaggu klarte dem og banke på så dem blei propell løse og litt til i sommer.

 

Derfor denne

 

Møtte en kar i sommer etter at vi kom ned fra telemarkskanalen , møtte han i Helgeroa .Den flotte båten ,nesten ny 29 foter til ca 1.2 mill . Han spurte om vi skulle videre hjemmover (Horten) for han skulle til Tønsberg . Han kom fra Knarvik , men hadde ikke kart bare en drøss med masse skjermer som jeg ikke trur han hadde mye peil på. Han fant ut vis han kjørte i marsfart så var det ikke lange biten så han dro aline videre . Veit ikke hvor han havna , men utrulig at folk kommer fram i det hele tatt uten kart og peil på anna utstyr i båtane sine .

 

Kjenner mye båtfolk ,flinke folk . Men det er skremmede mange som går på i løpet av årene . Bank i bordet jeg har klart meg , men det kommer min tur og sier dem . Håper det er leeeenge til .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
quote.gif
Hei Mons.
Jeg har virkelig sans for handlemåten din. Noen båtførere tar seg til rette, gir fanden og aner kanskje ikke engang hvordan de skal vike. Hvis ingen sier i fra, enten muntlig eller ved handling, betyr det jo bare at slike båtførere kan drive på som de vil. Det de gjør aksepterer man jo hver gang. Det fører jo bare til at de alltid gjør det som passer dem. Deres handling får ingen konsekvenser for dem.

Nei. Hvis alle som utsettes for båtbøller sier i fra med passende munnbruk eller handling hver eneste gang, så skjønner bøllene kanskje at de bør begynne å vise litt hensyn og følge almenne sjøveisregler og allmen høflighet. Hvis ikke kan det få konsekvenser. Konsekvensen er at de får kjeft over alt. Da skal nesa være velgidg høyt i sky og huden veldig tykk for at man fortsetter som før. Selvfølgelig skal ikke din tilbakemelding lage farlige situasjoner.

Hvorfor tror man egentlig slike bøller oppfører seg ordentlig med politibåten i nærheten? Nettopp. Handlingen får konsekvenser.

Mange sutrer over ditt og datt, til alle og enhver som gidder å høre - alle unntatt den som er årsak til sutringen. Hvorfor ikke gi fyren det gjelder beskjed med en gang?

Trekk det gjerne videre. Når fyren gjør klar til å forlate uthavnen uten å ta med søpla si, så gi han beskjed - kjeft på ham hvis han fortsatt ikke gidder. Ikke bare irriter deg over at han gjør slike ting.

Lotus


Dette er nok ikke veien å gå Lotus. Det må andre metoder til for å temme verstinge. En slåsskamp ute i havgapet kan føre mye trøbbel med seg og man bør absolutt ikke ta sakene i egne hender. For uvettig adferd burde man miste førebeviset for en periode.
Link to post
Share on other sites

Nei. Hvis alle som utsettes for båtbøller sier i fra med passende munnbruk eller handling hver eneste gang, så skjønner bøllene kanskje at de bør begynne å vise litt hensyn og følge almenne sjøveisregler og allmen høflighet. Hvis ikke kan det få konsekvenser. Konsekvensen er at de får kjeft over alt. Da skal nesa være velgidg høyt i sky og huden veldig tykk for at man fortsetter som før. Selvfølgelig skal ikke din tilbakemelding lage farlige situasjoner.

 

Båttrafikken må inn i ordnede former og man kan ikke risikere å få seg en på trynet , når en eller annen tilfeldig båtfører mistenker deg for å bryte en sjøveisregel. Skal man bruke munn på andre, som det oppfordes til over, må man ihverfall være skråsikker på regelverket selv . Her på berget er vi ikke engang enige om at opplæring har noen effekt. Skal den ha noen effekt så må den ihverfall være frivillig. Da blir det innmari vansklig å opptre som politi på sjøen og snakke andre til rette..

Link to post
Share on other sites

........ Her på berget er vi ikke engang enige om at opplæring har noen effekt........

 

 

For ordens skyld:

 

Hvem her på båtplassen er det som har skrevet at opplæring ikke har noen effekt?

 

Jeg synes det er ryddig i et offentlig forum at vedkommende som eventuelt har uttalt dette kan få anledning til å presisere sitt synspunkt.

Link to post
Share on other sites

Da blir det innmari vansklig å opptre som politi på sjøen og snakke andre til rette..

 

Snakker du om politiet eller deg selv som selvutnevnt politimann? Var ikke klar over at politiet trenger å få innført et OBLIGATORISK (hørte du?) sertifikat for at de skal kunne snakke andre til rette? :confused:

 

Trenger du at det skal innføres et OBLIGATORISK båtførersertifikat for at DU skal kunne opptre som selvutnevnt politimann?

 

Imøteser en avklaring, hvis mulig!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du misforstår nok Mauche. Jeg oppforder ikke til å opptre som politi i motsetning til innlegget jeg siterer.

 

Vær glad du ikke er båteier i Danmark. Disse reglene hadde nok fremskaffet mange grå hår i hodet på de norske fritidsbåtførerene. Endringene kom for 8 år siden og i 2002 omfattet det ALLE . Uregelmessigheter blir bøtelagt med kr 3-5000 . :flag_da:

 

http://www.ulnits.dk/baade/frame229.htm

 

Hvem skal have kørekort til speedbåd?

 

- Ét er som bekendt søkort at forstå - et andet skib at føre. Det vidste allerede Ludvig Holberg, da han skrev "Den Politiske Kandestøber" for mange år siden. Men nu er det altså mere aktuelt end nogensinde - i hvert fald for dem, der ifølge den nye bekendtgørelse skal op til en sejlerprøve for motorbådsførere.

 

Det har siden 1999 alle nybegyndere skullet, der aldrig tidligere har sejlet motorbåd. Og det skal fra juni 2002 også de, der ellers har sejlet motorbåd i flere år. Alle skal de nu dokumentere, at de er i stand til at føre motorbåd på forsvarlig vis. Hvis de vel at mærke har en motorbåd, der i størrelse og motorkraft hører ind under de nye definitioner for speedbåde.

 

Der er allerede på nuværende tidspunkt faldet bøder for manglende kørekort til speedbåd. Det koster kr. 3.000 at blive taget uden kørekort - den første gang. Bliver man taget anden gang, lyder bøden på kr. 5.000. Så der kan hurtigt blive penge at spare ved at tage det lovpligtige kørekort![/i]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...