Fenix Startet 27.Mars.2006 Del på Facebook Startet 27.Mars.2006 Jeg skal strigle ledningsnettet i båten, dels gammalt rusk og dels ting som har kommet til etter motorskiftet. Jeg har flere spørsmål, men begynner med disse: Jeg har hørt at VHF'en bør kobles rett på batteriet og ikke via instrumentpanel/sikringsboks. Hva er fordeler/ulemper med det? I kveld har jeg også i en bisetning sett at også varmeapparatet bør sluses utenom hovedbryter, angivelig fordi det ikke bør skrus av med hovedbryteren. Hvis jeg husker å ungå en slik prosedyre, er det da ellers noe poeng ved en slik kobling? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Ang. varmeapparat så er det fordi det ikke er bra at strømmen kobles ifra før det har fått kjølt seg ned. Skal montere varmeapparat nå og er faktisk usikker på hva jeg skal gjøre. Har koblet to varmeapparat via hovedstrømbryter før uten at det har skapt problemer men det er jo mer itdiotsikkert å koble det utenom hovedstrømbryter. Om varmeapparatet står tørt så er det vel ikke det første stedet man får krypstrøm så det er vel ikke så mye å uroe seg for. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fluctus Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Jeg synes det kan være lurt med tre hovedbrytere: 1. Startbatteri: Motor + evt. thrustere og vinsjer (vær forsiktig med motorelektronikk!) 2. Generelt forbruk: Lamper, 12V uttak, radio, plotter etc. 3. Standby: Lensepumpe, kjøleskap dieselvarmer etc. Jeg har litt planer om å justere litt for å få det slik. Hvis du legger ledninger direkte skal du være forsiktig. Faren for kortslutning og deretter brann er vel mindre enn i bil (pga minus på chassis), men jeg tror jeg ville satt på en sikring før jeg gikk inn i gjennomføringer el.l. hvor kabelen kan bli skadet. Hensikten med å gå direkte må være for å redusere muligheten for svikt i strømforsyningen til VHF ved f.eks. brann (mest mulig direkte tilførsel). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Jeg har hørt at VHF'en bør kobles rett på batteriet og ikke via instrumentpanel/sikringsboks. Hva er fordeler/ulemper med det? VHF kan kobles direkte til batteriet uten via sikringer eller instrumentpanel. Fordelen er at kortslutninger i instrumentpanelet eller andre steder ikke påvirker sikkerheten knyttet til å kunne benytte VHF-oppkall i nødssituasjon. Risikoen er at du har lagt opp ledningene til VHF slik at det oppstår avisolering og kortslutning med varmgang. Det er derfor klokt å legge ledningssettet fra batteriet til VHFen i egen beskyttelseshylse/strømpe hele veien. Du kan kjøpe slik strømpe som metervare. Dersom du ser på ledningssettet til nye båter vil du ofte se at det ligger beskyttelsesstrømper på alle ledninger - i alle fall hos de internasjonale anerkjente båtleverandørene. Disse strømpene ligner på K-rør som benyttes for skjult anlegg i vanlige hus. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 (redigert) VHF kan kobles direkte til batteriet uten via sikringer eller instrumentpanel.Sikring må du ha Holder med en på selve ledningen nært batteriet, sikringen dimensjoneres etter hva ledningen tåler... Redigert 27.Mars.2006 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fluctus Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Bruk gjerne en overdimensjonert strømkabel og sett på en sikring som er mer enn stor nok for VHF-en. Jeg hadde ikke turt å ha usikrede ledninger gående rundt i båten! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Helt enig! Hvorfor sløyfe sikringen? Fordi den kunne ryke i feil øyeblikk? Da kan også årsaken til at sikringen ryker oppstå UTEN sikring - og da er du ute og kjører Men at man ikke har noe som helst annet på samme kurs samt at sikringen overdimensjoneres en god del (men også kablingen) er sikkert lurt. Samme gjelder lensepumpa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
starpowr Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 heisann mener å ha hørt av flere at vhf skal koples direkte på batteriet for å vere sikker på strøm i ein nødsituasjon. Sikring er eit must. mvh starpowr Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fenix Svart 27.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 (redigert) Jeg synes det kan være lurt med tre hovedbrytere: 1. Startbatteri: Motor + evt. thrustere og vinsjer (vær forsiktig med motorelektronikk!) 2. Generelt forbruk: Lamper, 12V uttak, radio, plotter etc. 3. Standby: Lensepumpe, kjøleskap dieselvarmer etc. Jeg har to hovedbrytere, og tror det greier seg: En for startbatteriet, som bare betjener motor. Og en for alt det andre som er lanterner, VHF, innelamper, GPS, autopilot, varmeapparat og tankmåler. Det er det hele, faktisk. Jeg ser poenget med å koble VHF rett på batteriet (men med en egen sikring). Redigert 28.Mars.2006 av Fenix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fenix Svart 28.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 Neste spørsmål: Jeg skal anskaffe et litt større bryterpanel, og hadde egentlig tenkt å dra ut på SeaSea for å shoppe det og mye annet. I katalogen deres finner jeg mye kjekt, det aller meste uten merkenavn og til ganske varierende priser. Er det store kvalitetsforskjeller på en slik greie? Bør jeg heller gå til Swang og kjøpe noe dyrt med kjent varemerke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 28.Mars.2006 Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 Paneler får du i alle prisklasser, fra Biltema typen og opp til svindyre saker. Jeg trengte et ekstra panel til diverse ting og kjøpte dette på Malfix. Kostet ikke stort, og virker som det er av helt grei kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fenix Svart 28.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 Jeg ser at noen paneler har ferdig skinne for negativkobling på selve panelet, mens på andre må dette monteres separat. Er det noen synspunkter på dette? ... Dette kan bli en lang tråd - strøm er jo som enkelte her vet ikke min sterkeste side... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 1.April.2006 Del på Facebook Svart 1.April.2006 Jeg ser at noen paneler har ferdig skinne for negativkobling på selve panelet, mens på andre må dette monteres separat. Er det noen synspunkter på dette?Det er vel bare skinne for pluss spenning inn på panelet? Eller kanskje det er negativ skinne når det er lys på bryterne? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Svart 1.April.2006 Del på Facebook Svart 1.April.2006 (redigert) I kveld har jeg også i en bisetning sett at også varmeapparatet bør sluses utenom hovedbryter Varmeapparatet kobles utenom hovedbryter først og frems for sikkerhetens del. Hvis man stenge hovedbryteren før apparatet stanses, vil flammen fortsette å brenne i brennkammeret helt til det ikke er mere lampeolje / diesel igjen der. Dette kan føre til overoppheting så lenge vifta ikke går. Rent praktisk er det heller ikke heldig med kobling via hovedbryteren, for men vil få en ekstrem soting i varmeren så lenge vifta til eksosen ikke går. Mener å huske at dette er en egen liten vifte på samme aksling som hovedvifta på de fleste apparater. Hensikten skal være å "suge" eksosen ut. Redigert 1.April.2006 av GeV (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 2.April.2006 Del på Facebook Svart 2.April.2006 Neste spørsmål: Jeg skal anskaffe et litt større bryterpanel, og hadde egentlig tenkt å dra ut på SeaSea for å shoppe det og mye annet. I katalogen deres finner jeg mye kjekt, det aller meste uten merkenavn og til ganske varierende priser. Er det store kvalitetsforskjeller på en slik greie? Bør jeg heller gå til Swang og kjøpe noe dyrt med kjent varemerke?Det finnes gigantiske forskjell.Kjøp ikke noe fra biltema (italiensk produksjon), fordi sikringsholdere sprekker etter en liten stund og kontaktene ruster. Spørsmål om kvaliteten angår også både brytere og f.eks. automatsikringer som finnes på panellene. Jeg anbefaler deg i tillegg at du tar deg et panell som har 2 eller 3 krets mer enn du behøver nå. Og til sist: ikke vær gjerrig ved kjøp av en sånt panell, fordi man får det man betaler for og panellet skal holde i mange år. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Svart 2.April.2006 Del på Facebook Svart 2.April.2006 Jeg har selv sansen for BEP`s produkter. Her er et "luksus" eksempel. Har kikket på disse selv, og får et helt annet intrykk av kvaliteten på disse sammenlignet med de man får kjøpt på Biltema e.l. Et raskt søk på "BEP" på feks Maritim viser at de har masse produkter fra BEP der. Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 2.April.2006 Del på Facebook Svart 2.April.2006 Jeg har bra erfaring i mange år med produkter fra Philippi, Tyskland. På sidene finnes det også en download for katalog på engelsk. Ikke billige, men riktig bra produkter, ETA sikringer m.m. og bare til å anbefales. Jeg har hatt bare en eneste reklamsjon i alle år pga. feil på automatsikringene. Kundenens panell ble byttet fra Philippi etter 5 år, helt kostnadsfritt untatt post ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 2.April.2006 Del på Facebook Svart 2.April.2006 Jeg likte katalogen fra Philippi. Mye flott utstyr. Jeg en interessert i måter å handle noe av utstyret herfra over nettet, samt priser vi må betale ved internetthandling fra Philippi. Kanskje Joerg Becker har noen råd. Videre skal jeg montere generator ombord og ønsker å få tak i tilsvarende strømstyrte releer som er til motororene og forbrukssiden, både på pluss og minus. De ser slik ut: (releet til venstre er til pluss på forbrukssiden, releet i modten er til felles minus, de to releene som er satt utenpå hverandre er til SB og BB motor. Den blå boksen til høyre er multibatteri isolator, modell 3203 fra sure power industries.) De er produsert av Soederep Ecans, er for 12 volt, og styres fra hovedsikringsskapet. vet noen hvor jeg kjøper slike og hva som er prisen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 2.April.2006 Del på Facebook Svart 2.April.2006 Jeg likte katalogen fra Philippi. Mye flott utstyr. Jeg en interessert i måter å handle noe av utstyret herfra over nettet, samt priser vi må betale ved internetthandling fra Philippi. Kanskje Joerg Becker har noen råd.Ja, har jeg.Det finnes tre muligheter. Enten bestiller man i Tyskland, i Danmark, ellers kan man også bestille hos meg i Larvik. Men fra Philippi har jeg ikke noe på lager. Poenget hos meg er at jeg henter varer fra Tyskland i perioder av 2 til 4 uker, noen ganger også innimellom. Ulemper ved bestilling hos meg er litt ventetid og forhåndsbetaling for ikke hos meg lagerførte produkter, men man betaler på DNB-NOR. Fordeler er kjøp i Norge, absolut like listepriser som i Tyskland (untatt forskjellen på mva), lave fraktkostnåder (kr. 87,- for Norgespakke), ikke noe fortolling, ikke noe gebyrer. Det gjelder forresten for mange andre produkter som finnes i Tyskland også. Så går man på websidene på Philippi, leter etter det man ønsker seg, sender artikkelnummer og betegnelse per e-post til meg (vennligst ikke som IM) og så svarer jeg med prisinformasjon og ca. leveringstid. Hvis det blir mye interesse i disse produkter så kan jeg gjerne lage prislister. Men det tar ca. 2 uker fordi jeg reiser til Tyskland i morgen igjen og er borte for denne uken. Men jeg er tilgjengelig likevel. E-post, telefon, salg og forsendelse virker fortsatt Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Jeg leter fremdeles etter strømstyrte(12 v) 12 volts releer som tåler relativt stor strømstyrke. Jeg skal ha slike releer til minus og pluss mellom startbatteri og genset (Onan e-QD model MDKAV 7 kW). Jeg vil koble til og fra strøm fra hovedbryterpanelet hvor det er tilsvarende for startbatterier og forbruksbatterier. Beklageligvis stavet jeg navnet feil på de nåværende releene. Det skal være Soderep-ecans, 12 V DC. Jeg har lett i flere kataloger, men finner ikke tilsvarende i Norge. Hva kan jeg velge som alternativ? Startbatteriet må være minst 70 Ah 12 volt, men jeg finner ikke i brosjyren opplysninger om hvor mye strøm startmotoren trekker i starttidspunktet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ole-2 Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Jeg vet ikke helt hvor mye strøm du tenker på, men Odelco AB har noe de kaller for elektrisk hovedstrømbryter varenummer 1185-9012 den tåler kontinuerlig 250 A, og maks startstrøm i 10 sek 500A. I min prisliste 1900 SEK ink mva. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skage Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Det sies her at man vurderer og koble VHF direkte til batteriet uten sikring, her er det nok "litt" misforsåelser. Det menes at VHF skal kobles direkte til batteri, men med sikring. Men man skal ikke koble via et eksisterende anlegg som er usikkert. Altså når det står direkte så er det ikke uten sikring men med et eget ledningsnett direkte på batteri. Alt utstyr skal via sikring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.