Jump to content

Strøm - diverse koblinger


Fenix

Recommended Posts

Jeg skal strigle ledningsnettet i båten, dels gammalt rusk og dels ting som har kommet til etter motorskiftet. Jeg har flere spørsmål, men begynner med disse:

 

Jeg har hørt at VHF'en bør kobles rett på batteriet og ikke via instrumentpanel/sikringsboks. Hva er fordeler/ulemper med det?

 

I kveld har jeg også i en bisetning sett at også varmeapparatet bør sluses utenom hovedbryter, angivelig fordi det ikke bør skrus av med hovedbryteren. Hvis jeg husker å ungå en slik prosedyre, er det da ellers noe poeng ved en slik kobling?

Link to post
Share on other sites

Ang. varmeapparat så er det fordi det ikke er bra at strømmen kobles ifra før det har fått kjølt seg ned. Skal montere varmeapparat nå og er faktisk usikker på hva jeg skal gjøre. Har koblet to varmeapparat via hovedstrømbryter før uten at det har skapt problemer men det er jo mer itdiotsikkert å koble det utenom hovedstrømbryter. Om varmeapparatet står tørt så er det vel ikke det første stedet man får krypstrøm så det er vel ikke så mye å uroe seg for.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det kan være lurt med tre hovedbrytere:

1. Startbatteri: Motor + evt. thrustere og vinsjer (vær forsiktig med motorelektronikk!)

2. Generelt forbruk: Lamper, 12V uttak, radio, plotter etc.

3. Standby: Lensepumpe, kjøleskap dieselvarmer etc.

 

Jeg har litt planer om å justere litt for å få det slik.

 

Hvis du legger ledninger direkte skal du være forsiktig. Faren for kortslutning og deretter brann er vel mindre enn i bil (pga minus på chassis), men jeg tror jeg ville satt på en sikring før jeg gikk inn i gjennomføringer el.l. hvor kabelen kan bli skadet. Hensikten med å gå direkte må være for å redusere muligheten for svikt i strømforsyningen til VHF ved f.eks. brann (mest mulig direkte tilførsel).

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at VHF'en bør kobles rett på batteriet og ikke via instrumentpanel/sikringsboks. Hva er fordeler/ulemper med det?

VHF kan kobles direkte til batteriet uten via sikringer eller instrumentpanel.

 

Fordelen er at kortslutninger i instrumentpanelet eller andre steder ikke påvirker sikkerheten knyttet til å kunne benytte VHF-oppkall i nødssituasjon.

 

Risikoen er at du har lagt opp ledningene til VHF slik at det oppstår avisolering og kortslutning med varmgang.

 

Det er derfor klokt å legge ledningssettet fra batteriet til VHFen i egen beskyttelseshylse/strømpe hele veien. Du kan kjøpe slik strømpe som metervare.

 

Dersom du ser på ledningssettet til nye båter vil du ofte se at det ligger beskyttelsesstrømper på alle ledninger - i alle fall hos de internasjonale anerkjente båtleverandørene. Disse strømpene ligner på K-rør som benyttes for skjult anlegg i vanlige hus.

Link to post
Share on other sites

Helt enig! Hvorfor sløyfe sikringen? Fordi den kunne ryke i feil øyeblikk? Da kan også årsaken til at sikringen ryker oppstå UTEN sikring - og da er du ute og kjører :smash:

 

Men at man ikke har noe som helst annet på samme kurs samt at sikringen overdimensjoneres en god del (men også kablingen) er sikkert lurt.

 

Samme gjelder lensepumpa.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det kan være lurt med tre hovedbrytere:

1. Startbatteri: Motor + evt. thrustere og vinsjer (vær forsiktig med motorelektronikk!)

2. Generelt forbruk: Lamper, 12V uttak, radio, plotter etc.

3. Standby: Lensepumpe, kjøleskap dieselvarmer etc.

Jeg har to hovedbrytere, og tror det greier seg: En for startbatteriet, som bare betjener motor. Og en for alt det andre som er lanterner, VHF, innelamper, GPS, autopilot, varmeapparat og tankmåler. Det er det hele, faktisk.

 

Jeg ser poenget med å koble VHF rett på batteriet (men med en egen sikring).

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neste spørsmål: Jeg skal anskaffe et litt større bryterpanel, og hadde egentlig tenkt å dra ut på SeaSea for å shoppe det og mye annet. I katalogen deres finner jeg mye kjekt, det aller meste uten merkenavn og til ganske varierende priser. Er det store kvalitetsforskjeller på en slik greie? Bør jeg heller gå til Swang og kjøpe noe dyrt med kjent varemerke?

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at noen paneler har ferdig skinne for negativkobling på selve panelet, mens på andre må dette monteres separat. Er det noen synspunkter på dette?

Det er vel bare skinne for pluss spenning inn på panelet? Eller kanskje det er negativ skinne når det er lys på bryterne? :smiley:
Link to post
Share on other sites

I kveld har jeg også i en bisetning sett at også varmeapparatet bør sluses utenom hovedbryter

Varmeapparatet kobles utenom hovedbryter først og frems for sikkerhetens del. Hvis man stenge hovedbryteren før apparatet stanses, vil flammen fortsette å brenne i brennkammeret helt til det ikke er mere lampeolje / diesel igjen der. Dette kan føre til overoppheting så lenge vifta ikke går. Rent praktisk er det heller ikke heldig med kobling via hovedbryteren, for men vil få en ekstrem soting i varmeren så lenge vifta til eksosen ikke går. Mener å huske at dette er en egen liten vifte på samme aksling som hovedvifta på de fleste apparater. Hensikten skal være å "suge" eksosen ut. Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Neste spørsmål: Jeg skal anskaffe et litt større bryterpanel, og hadde egentlig tenkt å dra ut på SeaSea for å shoppe det og mye annet. I katalogen deres finner jeg mye kjekt, det aller meste uten merkenavn og til ganske varierende priser. Er det store kvalitetsforskjeller på en slik greie? Bør jeg heller gå til Swang og kjøpe noe dyrt med kjent varemerke?

Det finnes gigantiske forskjell.

Kjøp ikke noe fra biltema (italiensk produksjon), fordi sikringsholdere sprekker etter en liten stund og kontaktene ruster.

Spørsmål om kvaliteten angår også både brytere og f.eks. automatsikringer som finnes på panellene.

Jeg anbefaler deg i tillegg at du tar deg et panell som har 2 eller 3 krets mer enn du behøver nå.

Og til sist:

ikke vær gjerrig ved kjøp av en sånt panell, fordi man får det man betaler for og panellet skal holde i mange år.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bra erfaring i mange år med produkter fra Philippi, Tyskland.

På sidene finnes det også en download for katalog på engelsk.

Ikke billige, men riktig bra produkter, ETA sikringer m.m. og bare til å anbefales.

Jeg har hatt bare en eneste reklamsjon i alle år pga. feil på automatsikringene.

Kundenens panell ble byttet fra Philippi etter 5 år, helt kostnadsfritt untatt post !

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg likte katalogen fra Philippi. Mye flott utstyr. Jeg en interessert i måter å handle noe av utstyret herfra over nettet, samt priser vi må betale ved internetthandling fra Philippi. Kanskje Joerg Becker har noen råd.

 

Videre skal jeg montere generator ombord og ønsker å få tak i tilsvarende strømstyrte releer som er til motororene og forbrukssiden, både på pluss og minus. De ser slik ut: (releet til venstre er til pluss på forbrukssiden, releet i modten er til felles minus, de to releene som er satt utenpå hverandre er til SB og BB motor. Den blå boksen til høyre er multibatteri isolator, modell 3203 fra sure power industries.)

 

Bilde

 

De er produsert av Soederep Ecans, er for 12 volt, og styres fra hovedsikringsskapet.

 

vet noen hvor jeg kjøper slike og hva som er prisen?

Link to post
Share on other sites

Jeg likte katalogen fra Philippi. Mye flott utstyr. Jeg en interessert i måter å handle noe av utstyret herfra over nettet, samt priser vi må betale ved internetthandling fra Philippi. Kanskje Joerg Becker har noen råd.

Ja, har jeg.

Det finnes tre muligheter.

Enten bestiller man i Tyskland, i Danmark, ellers kan man også bestille hos meg i Larvik.

 

Men fra Philippi har jeg ikke noe på lager.

Poenget hos meg er at jeg henter varer fra Tyskland i perioder av 2 til 4 uker, noen ganger også innimellom.

Ulemper ved bestilling hos meg er litt ventetid og forhåndsbetaling for ikke hos meg lagerførte produkter, men man betaler på DNB-NOR.

 

Fordeler er kjøp i Norge, absolut like listepriser som i Tyskland (untatt forskjellen på mva),

lave fraktkostnåder (kr. 87,- for Norgespakke), ikke noe fortolling, ikke noe gebyrer.

Det gjelder forresten for mange andre produkter som finnes i Tyskland også.

 

Så går man på websidene på Philippi, leter etter det man ønsker seg, sender artikkelnummer og betegnelse per e-post til meg (vennligst ikke som IM) og så svarer jeg med prisinformasjon og ca. leveringstid.

Hvis det blir mye interesse i disse produkter så kan jeg gjerne lage prislister.

Men det tar ca. 2 uker fordi jeg reiser til Tyskland i morgen igjen og er borte for denne uken.

Men jeg er tilgjengelig likevel. E-post, telefon, salg og forsendelse virker fortsatt :yesnod:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg leter fremdeles etter strømstyrte(12 v) 12 volts releer som tåler relativt stor strømstyrke.

 

Jeg skal ha slike releer til minus og pluss mellom startbatteri og genset (Onan e-QD model MDKAV 7 kW). Jeg vil koble til og fra strøm fra hovedbryterpanelet hvor det er tilsvarende for startbatterier og forbruksbatterier.

 

Beklageligvis stavet jeg navnet feil på de nåværende releene. Det skal være Soderep-ecans, 12 V DC. Jeg har lett i flere kataloger, men finner ikke tilsvarende i Norge. Hva kan jeg velge som alternativ? Startbatteriet må være minst 70 Ah 12 volt, men jeg finner ikke i brosjyren opplysninger om hvor mye strøm startmotoren trekker i starttidspunktet.

Link to post
Share on other sites

Det sies her at man vurderer og koble VHF direkte til batteriet uten sikring, her er det nok "litt" misforsåelser. Det menes at VHF skal kobles direkte til batteri, men med sikring. Men man skal ikke koble via et eksisterende anlegg som er usikkert.

Altså når det står direkte så er det ikke uten sikring men med et eget ledningsnett direkte på batteri.

Alt utstyr skal via sikring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...