Jump to content

Zink / Magnesium?


Halvor

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har akkurat byttet ut Skarpnesen med en stålbåt, og har et problem jeg begynte å tenke på i går. Båten vil ligge hovedsaklig i ferskvann, men vi vil smake litt på saltvannet i ferier ol. Jeg vet at i ferskvann bør jeg ha magnesium anoder, men disse vil bli tæret opp ganske fort i saltvann. Kan jeg kombinere, og feks la zinken sitte på skroget og legge på ekstra magnesium anoder på aksel og ror? Må jeg ha magnesium i ferskvann, eller holder det med zink?

 

Det er upraktisk å løfte opp båten og bytte til magnesiumanoder når jeg kommer opp i ferskvann igjen. Har ikke tilgang til stor nok kran, og mobilkrana er dyr som f.... å leie. Båten står på land ennå, og jeg har mulighet til å montere på ekstra magnesium anoder før sjøsetting.

 

Båten er utstyrt med et spesielt "anti galvanisk strøm system". Dette består bla av en diger kobberspole med størrelse på en liten fotball. Anlegget er montert av en autorisert fagmann, men jeg vet ikke hvordan dette systemet virker. Jeg har ingen erfaring på området, og trenger hjelp av noen kyndige.

 

På forhånd takk.

 

Halvor

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har akkurat byttet ut Skarpnesen med en stålbåt, og har et problem jeg begynte å tenke på i går. Båten vil ligge hovedsaklig i ferskvann, men vi vil smake litt på saltvannet i ferier ol.

 

Båten er utstyrt med et spesielt "anti galvanisk strøm system". Dette består bla av en diger kobberspole med størrelse på en liten fotball. Anlegget er montert av en autorisert fagmann, men jeg vet ikke hvordan dette systemet virker. Jeg har ingen erfaring på området, og trenger hjelp av noen kyndige.

Halvor

Ta det med ro. Det skjer ikke veldig mye om magnesiumen er i sjøvann en måned eller to i løpet av året. Hvis båten i tillegg er primet med rusthindrende maling med toppstrøk under, skjer det veldig lite skade. Hulda er stålbåt og har ligget ute i noen få år nå. Malingen er såvidt god at jeg ikke har byttet skroganoder enda. Jeg har igrunnen ingen anodeavgang på annet enn propellen og spesiell beskyttelse på rustfritt der innvendige sveiser er beskyttet.

 

Fotballen din har jeg ingen formening om hva kan være.

Link to post
Share on other sites

Det skjer ikke veldig mye om magnesiumen er i sjøvann en måned eller to i løpet av året.

...jeg er jo ikke helt spesialist for anoder, men så langt jeg vet nå

virker ikke magnesium i saltvann (med mye salt) i det hele tat,

fordi Natriumchlorid (salt) er dårligere i spenningsrekkefølgen enn magnesium.

I saltvann skal brukes sinkanoder eller Aluminiumanoder.

Omvent (det er ikke noe forveksling) virker sinkanoder i ferskvann dårligere enn magnesiumanoder,

menn de virker.

 

OBS: utvalget er avhengig av type drev og/eller skrog.

Så er beskyttelsen av en drev fra f.eks. Volvo ikke det samme som gjelder f.eks. for Mercruiser eller Mercury.

Det finnes også mange varseler om billig-anoder som er produsert f.eks. i Italia og Frankerike.

Som kan leses ha Mercruiser kommet seg helt borte fra sinkanoder overhodet.

Tillegs varsles f.eks. også om billige aluminiumanoder som ikke tilsvarer kravene om kvaliteten (egene og US-forsvar MIL-A-24779 (SH) )

Resultatet er vel stor korrosjon pga. at disse billigprodukter delvis ikke tilbyr materiell med riktig og kompleks legering / som med det galvanisk ikke er aktivert.

 

Forresten finnes det en gammel regel.

"Elektrolyten spiser brødet sin, uansett.".

Det skal betyr at det er noe meget galt på båten, utvalget eller plassering av anodene,

når anodene ikke blir spist på det minste.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke helt riktig det du skriver Jörg, i hvert fall er jeg ikke helt enig:

 

Jeg har regnet på magnesiumsanoder for offshore installasjoner, grunnen til at de ikke blir brukt er pris. Så vidt jeg husker er potensialforskjellen (drivende spenning) større enn for zink. Jeg kan sjekke dette hvis det er av interesse, men jeg har ikke tid akkurat nå.

 

Forbruk av anoder: Det er to forhold som må være tilstede: Potensialforskjell og elektrolytt. Hvis jeg maler Hulda med diffusjonstett maling, er elektrolytten borte fra skroget, og det kan ikke gå noen ione-transport. Det blir bare de anodene som er fysisk nærmest bart metall som ofrer seg. F.eks. propellanoden. Denne vil ofre seg helt til at den er utbrukt, deretter vil skroganoder tre inn, men med lavere effekt grunnet avstand og elektrisk kontakt.

 

Jeg tror fremdeles at vår venn kan ferdes i saltvann mindre deler av året uten skade på stålet. Vi skal ikke overdramatisere. Jern er et forholdsvis korrosjonstregt materiale, tross alt.

 

Men Jörg, har du noe kjennskap til "kopperballen" som er installert? Jeg er interessert i å vite hva det kan være for en innretning.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror fremdeles at vår venn kan ferdes i saltvann mindre deler av året uten skade på stålet. Vi skal ikke overdramatisere. Jern er et forholdsvis korrosjonstregt materiale, tross alt.

 

Men Jörg, har du noe kjennskap til "kopperballen" som er installert? Jeg er interessert i å vite hva det kan være for en innretning.

...det er deg som er fagmen i saken korrosjon, Hulda, det vet jeg.

Og jeg er enig med deg at man ikke må forvente "voldsome" skader når han vennen går på salt

i bare en kort period og at man ikke må overdrive.

 

Men jeg tenkter meg at det ikke kan være skadelig hvis man innespiller en kort tillegg,

sånt at også andre blir bevisst om at man ikke skal tar det helt "på lett".

 

Jeg har snakket med han vennen i dag allerede om "ballen" :smiley:

Men han har kjøpt båten akkurat nå og henter det først om en liten stund.

Så vil han se hva som står på "ballen" og så snakker vi igjen.

Jeg er også meeeeeget interessert om det :yesnod: , som du sikkert kan tenker deg.

 

Ha en fin dag så lenge.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for innspill alle sammen.

 

Jeg skal undersøke alt i hele båten og gjøre meg godt kjent i løpet av sommeren. Skal se hva som står på "ballen" og ta et bilde av den. Jeg tror det er en skilletrafo som Ingar sier, men som sagt er jeg fersk i "stålbåtverdenen", og håper på å lære av dere som kan.

 

Halvor

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...