Avmønstret4 Startet 29.Mars.2006 Del på Facebook Startet 29.Mars.2006 Skal montere en quick flair ankervinsj i baugen, og i den forbindelse lurer jeg på hva som er rett kabling? Hos Seatronic hvor den er kjøpt sier de at de tror en skal bruke 25mm2, men i instruksjonsboka som er vanskelig å tolke, ser det ut som om det skal brukes 16mm2. Synes 25mm2 høres mye ut men hva vet nå jeg. Det er forøvrig ca 4-5m fra ankervinsjen til batteri og ca 0,5m mellom batteri og rele. Og hvilken tykkelse skal brukes fra rele/batt. til styringen på dashbordet og fotbryter v/ankervinsjen? Takknemlig for svar av folk med kunnskap, for synse kan jeg gjøre selv Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquarius Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Hei, har samme vinsjen (500W) i baugen på vår båt. Her er avstanden fra vinsjen til rele/terminering ca 7 m (14 m tur/retur). Hos oss er det lagt 35 kvadrat RK i k-rør. Var opprinnelig sikret med 63A treg høyeffektsikring som jeg har byttet til 80 A automatsikring (Anchorwinch/BEP). Mellom rele og bryterpanel hhv fotbryter er det lagt 3 x 1,5 kvadrat (også forlagt i k-rør). Montasjen er orginal fra Bavaria. Grei vinsj, men litt mye plastdeler rund kabularet. Lykke til. Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post Share on other sites More sharing options...
Avmønstret4 Svart 29.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Da velger jeg 25mm2 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Da velger jeg 25mm2 Jeg vil anbefale deg å gå et steg opp: bruk 35 mm2. Du har innpå 10 meter tur/retur med kabellengde og en kraftig motor. Du taper lite i kroner på å oppgradere det elektriske kabelsettet i forhold til fremtidig salg. Sørg videre for at du legger styrestrøm i k-rør: dette vitner om profesjonell opplegging i forhold til bare å stripse styrestrømledningene. Dersom du ser på båter bygd i utlandet vier de stadig større oppmerksomhet mot å legge opp forsvarlig kabelsett. I Norge har mange produsenter prød å spare på ledningspakkene - til besvær for oss brukere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 Dekslet på den ene fotbryteren til ankervinsjen ble skadet av fortøyningstau i høst og jeg vil bytte denne fotbryteren. Jeg kjenner ikke til denne brytertypen, men det ser ut som at den styres av lufttrykk. Er det noen som kjenner til om det er greit å fjerne stips og slange i underkant av bryteren og erstatte med ny fotbryter? Bildene under viser bryter sett hhv ovenfra og nedenfra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 Jeg har en 1200W Anchorlift akterut, og bruker 2x95mm2 kabling.. Avstanden til startmotor hvor jeg henter strømmen er 3,5m til rele, fra rele og til vinsjmotor er det rundt halvannen meter, der er det vel 70mm2... Det er vel bedre med stor dimensjon enn liten, så er man "sikker" på at men får fullt utbytte av vinsjen, samt merkostnaden med stor kabel er gjerne marginal.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 Beklager at jeg ikke forklarte meg godt nok i innlegget over. Selve el-kablene frem til ankervinsjen hos meg er relativt tykk, 90 kvmm. Poenget mitt er selve fotbryterne for å aktivere vinsjen. Det går ingen ledninger fra fotbryteren til releet som starter vinsjen. Fotbryterne overfører signalet ved trykk på fotbryter. Deretter skapes et overtrykk som påvirker releet på ankervinsjen slik at den går opp eller ned. I tillegg har jeg både fjernkontroll og bryterkontroll på styreposisjonene. Jeg ønsker nå bare litt mer info om selve forbryterne som overfører trykket via slange til releet. Kan jeg bytte bryteren ved å fjerne strips i underkant av fotbryteren og trekke av slangen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tjaldur Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 Min ankervinsj er på 1200W og den står ca. 10 m. fra batteriene. Jeg har valgt å sette batteriene i en kasse sammen med vinsjen, så lengden på kablene er ca. 50 cm. Jeg har brukt 35 mm2. I samme kasse har jeg en 18 amp lader. Strøm til laderen henter jeg fra inverteren, sånn at transporten av strøm fra batteriene til laderen går i 220 volt via inverteren (1500w ren sinus). Det sparer masse kroner i kabling. Når det gjelder kablene mellom fotbryterenn og releet, så er det ikke så store strømmen som går der så der kan man godt klare seg 3mm2. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 Kjenner ikke til de fotbryterne, men ville ikke hatt noe betenkeligheter med å ta av den luftslangen. Men det må vel finnes noe dokumentasjon på fabrikat på nettet eller hos båt forhandler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.