Jump to content

Ankervinsj/kabling


Avmønstret4

Recommended Posts

Skal montere en quick flair ankervinsj i baugen, og i den forbindelse lurer jeg på hva som er rett kabling?

Hos Seatronic hvor den er kjøpt sier de at de tror en skal bruke 25mm2, men i instruksjonsboka som er vanskelig å tolke, ser det ut som om det skal brukes 16mm2.

Synes 25mm2 høres mye ut men hva vet nå jeg.

Det er forøvrig ca 4-5m fra ankervinsjen til batteri og ca 0,5m mellom batteri og rele.

Og hvilken tykkelse skal brukes fra rele/batt. til styringen på dashbordet og fotbryter v/ankervinsjen?

Takknemlig for svar av folk med kunnskap, for synse kan jeg gjøre selv :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

har samme vinsjen (500W) i baugen på vår båt. Her er avstanden fra vinsjen til rele/terminering ca 7 m (14 m tur/retur). Hos oss er det lagt 35 kvadrat RK i k-rør.

Var opprinnelig sikret med 63A treg høyeffektsikring som jeg har byttet til 80 A automatsikring (Anchorwinch/BEP).

 

Mellom rele og bryterpanel hhv fotbryter er det lagt 3 x 1,5 kvadrat (også forlagt i k-rør).

 

Montasjen er orginal fra Bavaria.

 

Grei vinsj, men litt mye plastdeler rund kabularet.

 

Lykke til.

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Da velger jeg 25mm2

:cheers:

 

Jeg vil anbefale deg å gå et steg opp: bruk 35 mm2.

 

Du har innpå 10 meter tur/retur med kabellengde og en kraftig motor.

 

Du taper lite i kroner på å oppgradere det elektriske kabelsettet i forhold til fremtidig salg.

 

Sørg videre for at du legger styrestrøm i k-rør: dette vitner om profesjonell opplegging i forhold til bare å stripse styrestrømledningene.

 

Dersom du ser på båter bygd i utlandet vier de stadig større oppmerksomhet mot å legge opp forsvarlig kabelsett.

 

I Norge har mange produsenter prød å spare på ledningspakkene - til besvær for oss brukere.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Dekslet på den ene fotbryteren til ankervinsjen ble skadet av fortøyningstau i høst og jeg vil bytte denne fotbryteren. Jeg kjenner ikke til denne brytertypen, men det ser ut som at den styres av lufttrykk. Er det noen som kjenner til om det er greit å fjerne stips og slange i underkant av bryteren og erstatte med ny fotbryter? Bildene under viser bryter sett hhv ovenfra og nedenfra.

 

fotbryter.jpg

 

 

 

fotbryter2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 1200W Anchorlift akterut, og bruker 2x95mm2 kabling.. Avstanden til startmotor hvor jeg henter strømmen er 3,5m til rele, fra rele og til vinsjmotor er det rundt halvannen meter, der er det vel 70mm2...

 

Det er vel bedre med stor dimensjon enn liten, så er man "sikker" på at men får fullt utbytte av vinsjen, samt merkostnaden med stor kabel er gjerne marginal..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg ikke forklarte meg godt nok i innlegget over. Selve el-kablene frem til ankervinsjen hos meg er relativt tykk, 90 kvmm. Poenget mitt er selve fotbryterne for å aktivere vinsjen. Det går ingen ledninger fra fotbryteren til releet som starter vinsjen. Fotbryterne overfører signalet ved trykk på fotbryter. Deretter skapes et overtrykk som påvirker releet på ankervinsjen slik at den går opp eller ned. I tillegg har jeg både fjernkontroll og bryterkontroll på styreposisjonene. Jeg ønsker nå bare litt mer info om selve forbryterne som overfører trykket via slange til releet. Kan jeg bytte bryteren ved å fjerne strips i underkant av fotbryteren og trekke av slangen?

Link to post
Share on other sites

Min ankervinsj er på 1200W og den står ca. 10 m. fra batteriene. Jeg har valgt å sette batteriene i en kasse sammen med vinsjen, så lengden på kablene er ca. 50 cm. Jeg har brukt 35 mm2. I samme kasse har jeg en 18 amp lader. Strøm til laderen henter jeg fra inverteren, sånn at transporten av strøm fra batteriene til laderen går i 220 volt via inverteren (1500w ren sinus). Det sparer masse kroner i kabling. Når det gjelder kablene mellom fotbryterenn og releet, så er det ikke så store strømmen som går der så der kan man godt klare seg 3mm2.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...