Jump to content

Kjølevannstrykk


Harald-

Recommended Posts

Det er vanlig å teste med ca en 1bar, testere har gjerne en skala til ca 2 bar så noe mer enn dette tror jeg ikke er å anbefale.

Forsøkte for en tid siden å finne noen typiske verdier for trykket ut fra pumpa uten resultat.

Dette var ifm spørsmålet om hvor høyt man kan montere bereder etc.

Link to post
Share on other sites

Jeg har som regel gått ut fra at det er radiatorlokket som bestemmer trykket i hele systemet og det ser ut til å variere mellom 0,6 og 0,9 kg, europeisk/ japansk?  Og da skulle vannet kunne trykkes henholdsvis ca. 6meter og 9 meter opp. Trykktesting gjøres ofte med et manometer som settes på i steden for "radiatorlokket"  og med en blære til å pumoe opp ønsket trykk. Max 1,5 - 1,6 kg ??  Jeg tror ikke det er stor forskjell på trykksiden og sugesiden, men det regner jeg med å få vite senere i denne tråden. Tror heller ikke at pumprtrykket har noen betydning når det gjelder hvor høyt utstyr kan monteres, da det er systemtrykket som presser vannet opp, også når pumpa står stille. Vannpumpa er som regel bare en sirkulasjonspumpe som ikke kan gi noe særlig trykk.  Expansjonstanken bør være høyest oppe,  men dette har jo sin begrensing i hvor mye trykk det laveste utstyret tåler.

Link to post
Share on other sites

Sorry Jonas, her tar du feil.  :wink:

Det statiske trykket har intet å si i denne sammenheng.

Det som gjelder er trykkforskjellen mellom pumpas trykk og suge-side.

Dette vil sikkert variere mye mellom motorløsninger og er bl.a. avhengig av størrelsen på den innvendige bypass'en. (Som forøvrig kan tettes hvis man kobler til bereder eller defroster)

Min erfaring er at 1m høydeforskjell går fint.

Link to post
Share on other sites

Sorry Jonas, her tar du feil.  :wink:.

Er ikke dette litt blanding av hummer og kanari? Systemtrykket begrenses av radiatorlokket og vannpumpa gir kun en moderat trykkøkning som jeg vil tro ikke er særlig vesentlig i denne sammenheng.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette litt blanding av hummer og kanari?

Jo, ift den opprinnelige problemstillingen er det jo det, da kjølesystemet utsettes for trykkforskjellem mellom omgivelsene og summen av det statiske (skapt av oppvarming) og pumpe-trykket.

 

Men når det gjelder å kunne løfte vannet opp til en bereder/defroster som er montert høyere enn motoren er det kun pumpen som betyr noe.

Link to post
Share on other sites

Jeg må nok støtte Jonas i hans teorier.

 

Det er trykklokket som bestemmer trykket i kjølesystemet og intet annat.

 

De fleste trykklokk har en påtegnelse om hvilket åpningstrykk dette har.

 

Nevnte åpningstrykk testes med et manometer og en dertil egnet pumpeanordning slik

som Jonas beskriver.

 

1bar er ca 10m vannsøyle og det Jonas nevner er derfor någenlunde korrekt.

 

Trykkøkningen som vannpumpa gir er minimal ettersom vannet pumpes i ring hele tiden,

dette enten termostaten er lukket eller åpen.

 

Hvor høyt vannet kan løftes ved ex. varmtvannsbereder er kun bestemt av pumpa

slik som Ingar beskriver.

Link to post
Share on other sites

Jo, ift den opprinnelige problemstillingen er det jo det, da kjølesystemet utsettes for trykkforskjellem mellom omgivelsene og summen av det statiske (skapt av oppvarming) og pumpe-trykket.

 

Men når det gjelder å kunne løfte vannet opp til en bereder/defroster som er montert høyere enn motoren er det kun pumpen som betyr noe.

Når kjølesystemet er luftet vil ikke høyden opp til varmeapparat/varmtvannsbeholder ha noe å si da vannsøylen på retursiden fra disse vil utligne trykket.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

For å unngå missforståelser, det jeg tenkte på når jeg sa at Jonas tok feil var dette:

Tror heller ikke at pumprtrykket har noen betydning når det gjelder hvor høyt utstyr kan monteres, da det er systemtrykket som presser vannet opp, også når pumpa står stille.

Når kjølesystemet er luftet vil ikke høyden opp til varmeapparat/varmtvannsbeholder ha noe å si da vannsøylen på retursiden fra disse vil utligne trykket.

Ja, men i praksis er det ikke smart å montere noe høyere enn det pumpa klarer å løfte vannet.

Både fordi det blir problematisk å lufte og fordi man risikerer at gjennomstrømningen stopper pga luftbobler som samler seg på det høyeste punktet.

Link to post
Share on other sites

Det er trykklokket som bestemmer trykket i kjølesystemet og intet annat.

Dette mener jeg også er feil. :yesnod:

Ekspansjonstanken sitter på pumpas sugeside og er kun påvirket av det statiske trykket.

Motorblokk/topp står i tillegg under trykk fra pumpa. (Trykkfallet skjer i bypass/termostat)

Regner med at det var dette Celina tenkte på.

 

Om dette har noen praktisk betydning er en annen sak. :wink:

Inntil vi vet noe om hvilket trykk en slik pumpe leverer blir det vel et ubesvart spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Det ble jo en konstruksjon diskusjon av dette :wink:

 

Det jeg egentlig lurte på var hvor stort trykk det er f. eks når kjølevannet kommer ut av toppene. Jeg har vert bort i dette en gang, etter verkstedsopphold begynte toppene å lekke ut vann, og ville derfor trykkteste dette.

Men det har jeg jo i grunn fått svar på, 1 bar???

Dette kan jeg vel sette på ekspansjonstanken, da skulle det vel bli det samme rundt i hele systemet??

 

Takker for mange svar!!!

Link to post
Share on other sites

Ja, men i praksis er det ikke smart å montere noe høyere enn det pumpa klarer å løfte vannet.

Både fordi det blir problematisk å lufte og fordi man risikerer at gjennomstrømningen stopper pga luftbobler som samler seg på det høyeste punktet.

Helt enig, det beste er trolig å plassere disse tingene så lavt som mulig pga. broblemer som kan oppstå pga. luft i kjølesystemet. Mitt poeng var bare at høyden ikke betyr noe så lenge det er et lukket system.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Dette kan jeg vel sette på ekspansjonstanken, da skulle det vel bli det samme rundt i hele systemet??

Ville nok satt manometeret på "hovedradiatorlokket" da det åpner ved et visst trykk for så å slippe overskuddsvann over til ekspansjonstanken.Trykket i kjølesystemet og ekspansjonstanken trenger slett ikke være identisk. I radiatorlokket er også en annen ventil, som åpner ved nær null trykk, som slipper vannet tilbake igjen når motoren kjøles ned.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...