Harald- Startet 1.August.2003 Del på Facebook Startet 1.August.2003 Dersom jeg vil trykkteste kjølevannssystemet etter skifting av en topp, hvor stort trykk kan man teste med? Hva er normalt trykk på f.eks en VP ved fullt turtall på trykk og sugeside på pumpa? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 2.August.2003 Del på Facebook Svart 2.August.2003 Det er vanlig å teste med ca en 1bar, testere har gjerne en skala til ca 2 bar så noe mer enn dette tror jeg ikke er å anbefale. Forsøkte for en tid siden å finne noen typiske verdier for trykket ut fra pumpa uten resultat. Dette var ifm spørsmålet om hvor høyt man kan montere bereder etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonny Svart 2.August.2003 Del på Facebook Svart 2.August.2003 Dette er noe jeg og skulle hatt gjort. Men med mine (manglende) ferdigheter må jeg vel på verksted for å få dette gjort. Hvordan gjør man dette egentlig i praksis, og er det en dyr operasjon, eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas Svart 2.August.2003 Del på Facebook Svart 2.August.2003 Jeg har som regel gått ut fra at det er radiatorlokket som bestemmer trykket i hele systemet og det ser ut til å variere mellom 0,6 og 0,9 kg, europeisk/ japansk? Og da skulle vannet kunne trykkes henholdsvis ca. 6meter og 9 meter opp. Trykktesting gjøres ofte med et manometer som settes på i steden for "radiatorlokket" og med en blære til å pumoe opp ønsket trykk. Max 1,5 - 1,6 kg ?? Jeg tror ikke det er stor forskjell på trykksiden og sugesiden, men det regner jeg med å få vite senere i denne tråden. Tror heller ikke at pumprtrykket har noen betydning når det gjelder hvor høyt utstyr kan monteres, da det er systemtrykket som presser vannet opp, også når pumpa står stille. Vannpumpa er som regel bare en sirkulasjonspumpe som ikke kan gi noe særlig trykk. Expansjonstanken bør være høyest oppe, men dette har jo sin begrensing i hvor mye trykk det laveste utstyret tåler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 2.August.2003 Del på Facebook Svart 2.August.2003 Sorry Jonas, her tar du feil. Det statiske trykket har intet å si i denne sammenheng. Det som gjelder er trykkforskjellen mellom pumpas trykk og suge-side. Dette vil sikkert variere mye mellom motorløsninger og er bl.a. avhengig av størrelsen på den innvendige bypass'en. (Som forøvrig kan tettes hvis man kobler til bereder eller defroster) Min erfaring er at 1m høydeforskjell går fint. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 2.August.2003 Del på Facebook Svart 2.August.2003 Sorry Jonas, her tar du feil. .Er ikke dette litt blanding av hummer og kanari? Systemtrykket begrenses av radiatorlokket og vannpumpa gir kun en moderat trykkøkning som jeg vil tro ikke er særlig vesentlig i denne sammenheng. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 2.August.2003 Del på Facebook Svart 2.August.2003 Er ikke dette litt blanding av hummer og kanari?Jo, ift den opprinnelige problemstillingen er det jo det, da kjølesystemet utsettes for trykkforskjellem mellom omgivelsene og summen av det statiske (skapt av oppvarming) og pumpe-trykket. Men når det gjelder å kunne løfte vannet opp til en bereder/defroster som er montert høyere enn motoren er det kun pumpen som betyr noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 2.August.2003 Del på Facebook Svart 2.August.2003 Jeg må nok støtte Jonas i hans teorier. Det er trykklokket som bestemmer trykket i kjølesystemet og intet annat. De fleste trykklokk har en påtegnelse om hvilket åpningstrykk dette har. Nevnte åpningstrykk testes med et manometer og en dertil egnet pumpeanordning slik som Jonas beskriver. 1bar er ca 10m vannsøyle og det Jonas nevner er derfor någenlunde korrekt. Trykkøkningen som vannpumpa gir er minimal ettersom vannet pumpes i ring hele tiden, dette enten termostaten er lukket eller åpen. Hvor høyt vannet kan løftes ved ex. varmtvannsbereder er kun bestemt av pumpa slik som Ingar beskriver. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chrian Svart 2.August.2003 Del på Facebook Svart 2.August.2003 Jo, ift den opprinnelige problemstillingen er det jo det, da kjølesystemet utsettes for trykkforskjellem mellom omgivelsene og summen av det statiske (skapt av oppvarming) og pumpe-trykket. Men når det gjelder å kunne løfte vannet opp til en bereder/defroster som er montert høyere enn motoren er det kun pumpen som betyr noe. Når kjølesystemet er luftet vil ikke høyden opp til varmeapparat/varmtvannsbeholder ha noe å si da vannsøylen på retursiden fra disse vil utligne trykket. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 2.August.2003 Del på Facebook Svart 2.August.2003 Etter å ha postet innlegget mitt er jeg kommet frem til at siste avsnitt er feil. Det blir slik som Chrian beskriver. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 2.August.2003 Del på Facebook Svart 2.August.2003 For å unngå missforståelser, det jeg tenkte på når jeg sa at Jonas tok feil var dette: Tror heller ikke at pumprtrykket har noen betydning når det gjelder hvor høyt utstyr kan monteres, da det er systemtrykket som presser vannet opp, også når pumpa står stille. Når kjølesystemet er luftet vil ikke høyden opp til varmeapparat/varmtvannsbeholder ha noe å si da vannsøylen på retursiden fra disse vil utligne trykket.Ja, men i praksis er det ikke smart å montere noe høyere enn det pumpa klarer å løfte vannet.Både fordi det blir problematisk å lufte og fordi man risikerer at gjennomstrømningen stopper pga luftbobler som samler seg på det høyeste punktet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 2.August.2003 Del på Facebook Svart 2.August.2003 Det er trykklokket som bestemmer trykket i kjølesystemet og intet annat.Dette mener jeg også er feil. Ekspansjonstanken sitter på pumpas sugeside og er kun påvirket av det statiske trykket. Motorblokk/topp står i tillegg under trykk fra pumpa. (Trykkfallet skjer i bypass/termostat) Regner med at det var dette Celina tenkte på. Om dette har noen praktisk betydning er en annen sak. Inntil vi vet noe om hvilket trykk en slik pumpe leverer blir det vel et ubesvart spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Harald- Svart 2.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2003 Det ble jo en konstruksjon diskusjon av dette Det jeg egentlig lurte på var hvor stort trykk det er f. eks når kjølevannet kommer ut av toppene. Jeg har vert bort i dette en gang, etter verkstedsopphold begynte toppene å lekke ut vann, og ville derfor trykkteste dette. Men det har jeg jo i grunn fått svar på, 1 bar??? Dette kan jeg vel sette på ekspansjonstanken, da skulle det vel bli det samme rundt i hele systemet?? Takker for mange svar!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chrian Svart 2.August.2003 Del på Facebook Svart 2.August.2003 Ja, men i praksis er det ikke smart å montere noe høyere enn det pumpa klarer å løfte vannet. Både fordi det blir problematisk å lufte og fordi man risikerer at gjennomstrømningen stopper pga luftbobler som samler seg på det høyeste punktet. Helt enig, det beste er trolig å plassere disse tingene så lavt som mulig pga. broblemer som kan oppstå pga. luft i kjølesystemet. Mitt poeng var bare at høyden ikke betyr noe så lenge det er et lukket system. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 3.August.2003 Del på Facebook Svart 3.August.2003 Dette kan jeg vel sette på ekspansjonstanken, da skulle det vel bli det samme rundt i hele systemet??Ville nok satt manometeret på "hovedradiatorlokket" da det åpner ved et visst trykk for så å slippe overskuddsvann over til ekspansjonstanken.Trykket i kjølesystemet og ekspansjonstanken trenger slett ikke være identisk. I radiatorlokket er også en annen ventil, som åpner ved nær null trykk, som slipper vannet tilbake igjen når motoren kjøles ned. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.