Jump to content

Rimelige diesel-aggregat


Brutus

Recommended Posts

Aggregatene er sikkert OK men det er nok en del jobb å bruke dem i båt. Du må jo et sted å plasseredet, så må du ha en støydempende kasse utenpå, og dernest en metode for å kjøle ned aggregatet ... Den fingernemme kan nok komme ut av dette med en pen besparelse i forhold til å kjøpe "ekte" vare.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har lest tråder i flere internasjonale samtalefora er den eneste løsningen ombord å benytte vannavkjølte saktegående (1500 rpm) genreatorer ombord.

Jeg snakket med en forhandler av agregater på messa i år. Han sa at 1500Rpm er mye tyngre, og de gir fra seg en lavfrekvent lyd som går gjennom båten - en del har klaget på dette. 3000 Rpm agregater er billigere, støyer litt mer, men så lenge de ikke brukes hele døgnet anså han det som beste løsningen.
Link to post
Share on other sites

Samma greiene som jeg har, omtrent, en helt OK liten sak. Ville ikke ha brukt den døgnkontinuerlig, men det er ikke det den er laget for, heller. Who cares om den går på 3000 rpm? Spiller ingen rolle for meg, jeg har ikke tid til å telle rpm'ene uansett ... :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det går sikkert greit å bruke et lite luftavkjølt dieselaggregat ombord.

 

Det bør vel monteres en vifteanordning som tilfører motoren rikelig med luft og avgassen bør kanskje også suges ut i friluft. Jeg kjenner ikke til hvorledes varmeproduksjonen blir. De små luftavkjølte dieselaggregatene jeg har hørt bråker imildertid en del, og jeg ville tro at bruken bør tilpasses den havna man ligger i.

 

I båter hvor det er nødvendig med hyppig tilførsel av strøm anbefales som regel vannavkjølte dieselaggregat. Men vannavskiller for kjølevannet fra eksosutslippet og vannutslipp under vannlinjen er det noen av disse generatorene som er ganske stillegående når de er montert i lukket rom og med støydempet kasse.

 

Det står en fin oversikt om dieselaggregat i februarnummeret av Motor Boat & Yachting.

 

I denne artikkelen gis det også eksempler på hvordan man kan beregne strømbehov.

Link to post
Share on other sites

En annen mere støysvak løsning finner du på denne linken

 

http://www.berema.no/spes_EU10.html

 

Trenger du mere strøm, kan to stykker sammenkobles, eller man kan velge ett av de andre aggregatene. Disse er svært stillegående, og de er små, slik at plasseringen og støydempingen ombord blir enklere.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

En annen mere støysvak løsning finner du på denne linken

http://www.berema.no/spes_EU10.html

Jeg var Smart club lørdag. Norgessaggregatet 720 koster kr 999.-

Nå er begge disse luftkjølte bensinaggregat. I tillegg til problemet med å bli kvitt varmen når de monteres inn er det også litt heft og plunder forbundet med å montere en bensinmotor i båt, men det har vi diskutert i en annen tråd.

 

Jeg har hørt et rykte om at disse aggregatene er konstruert på en måte som gjør at det har veldig lett for å falle i vannet når de står i friluft på brygga. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt et rykte om at disse aggregatene er konstruert på en måte som gjør at det har veldig lett for å falle i vannet når de står i friluft på brygga

???

 

Javel... Honda EU10 har isolert kammer der ex.potten sitter, du kan i tillegg få kjøpt ex.adapter slik at eksos og varme forsvinner ut. Behovet for luft blir derfor langt mindre. Vekt 13 kg. De ganger en ligger slik at det passer er det egentlig bedre å sette aggregatet bak første busk. Dermed blir det lydløst i båten og du forstyrrer ingen.

 

Og montere et luftavkjølt dieselaggregat i båt har jeg liten tro på at vil fungere. Behovet for luft er så stort at du neppe vil få det til. Jeg kjenner til noen som har demotert ex.potte og laget et vannavkjølt ex.bend i syrefast. Som en nødløsning fungerer det på små bensinaggregat.

 

Vannavkjølt generator er marinemodeller som er konstruert for båt, de passer nok best - men er også dyrest :flag:

 

mvh

KK

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært interessant å høre fra flere av medlemmene på BP som har erfaring med bruk av bensin eller diesel aggregat. Jeg har i samtaler med forskjellige båteiere fått gangske variert svar over hvor mye de benytter aggregatene.

 

Jeg kan tenke meg at en småbåtbruker med kjøleskap, noe bruk av PC, Cd-spiller, noe lys og andre elektriske komponenter gjerne vil ha et strømforbruk på 100 Ah i døgnet eller mer. (På regntunge dager med mye bruk av dieselvarmer og PCer ombord er vårt forbruk atskillig høyere).

 

For å lade dette døgnforbruket på omlag 100 Ah ville jeg tro at det grovt sett kreves minst 2 timer generatorkjøring i døgnet for at en ganske kraftig lader skal holde batteriene vedlike.

 

Spørsmålet er hvor man kan ligge med båt, eller rettere, hvor generatoren kan plasseres og gå så pass lenge uten at andre småbåtfolk blir irriterte. Jeg har opplevd at folk i uthavner har plassert bensinaggregat langt unna sin egen båt, men til sjenanse for andre. Det er kanskje ikke så heldig.

 

Jeg har vært ved siden av en båt med dieselaggregat og vannavskiller for kjølevann og eksos og blitt imponert over hvor stille de litt større aggregatene med 1500 rpm går. Etter å ha hørt på litt forskjellige aggregat er jeg ikke i tvil om å installere ett som går på 1500 rpm, selv om jeg har registrert synspunktet fra selgeren som ble nevnt av Bitteliten.

 

Jeg antar at det er en grunn til at et stort antall genset som benyttes i USA er vannkjølte og går med 1500 rpm. Dette er aggregat som forøvrig går mer enn selve motoren på båten fordi de driver luftkjølingsanlegg.

Link to post
Share on other sites

De ganger en ligger slik at det passer er det egentlig bedre å sette aggregatet bak første busk. Dermed blir det lydløst i båten og du forstyrrer ingen.

Det må være noen heftige buskevekster på dine kanter. :lol:

 

Det blir kanskje ikke så mye lyd av et enkelt aggregat som står et stykke unna. Det som kan bli et problem er når halvparten av båtene i en uthavn bruker samme løsning. :rolleyes: Den største praktiske ulempen med slike aggregat er selvsagt at du kan ikke bruke aggregatet underveis, og det er i beste fall upraktisk og litt bråk å bruke det når du ligger på svai.

Link to post
Share on other sites

Har selv et av de billigste 2000watts bensinaggregatene fra smart club. Nå er jo jeg heldig som har god plass - foreløpig har det gjort tjeneste som strømkilde til et par ovner da vi flyttet båten sist høst. Har tenkt å få det ned i maskinrommet snart - tviler sterkt på at det blir noe problem med friskluften når det står sammen med en motor som trekker luft tilsvarende 500 hester!

 

Utløpet blir forsåvidt den eneste utfordringen - men der har jeg lurt på å demontere webastoen ombord og enkelt koble til den lille skorsteinen den har... Det skulle være 100% safe, da webastoen sikkert er på ca. 10 kw...

 

Er det egentlig så vrient å montere kjøling da? Vil ikke en sirkulasjonspumpe og et par kobbersløyfer rundt toppen av motoren være nok for en liten sak på 4 hester?

 

Poenget med å bruke et av disse er vel uansett å droppe en utgift på nærmere 40-50.000,-.... Når et OK aggregat koster ned mot et par tusen, så kan man slite ut MANGE før det nærmer seg halve investeringen! Og et kjøle og/eller friskluftsopplegg blir jo stående igjen dersom man må bytte etter noen år...

Link to post
Share on other sites

Er det egentlig så vrient å montere kjøling da? Vil ikke en sirkulasjonspumpe og et par kobbersløyfer rundt toppen av motoren være nok for en liten sak på 4 hester?

Når en motor på 4 hester går for fullt så produserer den varme omtrend tilsvarende 3 panelovner på 1000W hver, uten termostat, minst - når det gjelder en enkel billig motor. I tillegg kommer varmen i eksosen som du muligens fører for en stor del ut sålenge eksospotta står ute.

 

Det holder ikke med litt kobbberrør. :nonod:

Link to post
Share on other sites

OK - ser det kan trenges mer dersom det står i et lite rom i alle fall...

 

Lurer på hvordan det hadde blitt med en defroster kobla til en sirkulasjonvifte, og så en kraftig vifte som forsyner hele installasjonen med mye luft?

 

Tror nok det blir å teste ut en enkel løsning for min del - maskinrommet er jo nærmere 15 kubikkmeter... Så får jeg heller se hvor varmt det faktisk blir - det eneste jeg trenger å tenke på er egentlig å få eksosen ut på en trygg måte...

 

Har faktisk flere ledige utløp for kjølevann og slikt - så en pumpe koblet rett på 12-voltsuttaket på aggregatet hadde gjort det hele ganske så elegant...

Link to post
Share on other sites

Jeg skal snart montere dieselaggregat i båten. Jeg ser i to tilsvarende båter at det er montert dynaplate med jording i forbindelse med aggregatet.

 

Jeg har også fått tilbud fra en leverandør som spesifiserer "jordingsplate for båt" i forbindelse med spesifikasjon av tilbudet.

 

To spørsmål (kanskje generatorbrukerne er på påskeferie?):

 

1. Hvor kobles ledningen fra jordingsplata.

 

2. Finnes det noen spesiell formel for størrelsen til jordingsplata, eller er det bare å kjøpe den "mellomstore" til Dynaplate?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...