Helge Startet 7.August.2003 Del på Facebook Startet 7.August.2003 Vår lille hvite Pionerjolle, Pioner235, bruker aldri å ligge mer i sjøen enn maks 4 uker av gangen før det igjen går ukesvis før den kommer i sjøen igjen. Derfor har vi aldri hatt behov for å bunnsmøre den før i sommer....! Den lå bare i sjøen 4 uker sammenhengende i år også, men det var altså nok i år for første gangen på 7 år med denne jolla. Det var ikke kommet rur, grønnalger etc av betydning, men noen merkelige runde brune greier som jeg tydeligvis ikke har fulgt godt nok med i biologitimen til å vite hva er. De vises ganske godt på bildet under som er på undersiden av jolla. Den største runde flekken på bildet var over en tomme i diameter. Når en skrapte vekk f**nskapen (som ikke var en så tung jobb) luktet det ille fisk og skjell . Det lot seg ikke skylle av med vann, men med kost og vann gikk det ganske greit så vi slapp å bruke skrape. "Storbåten" er bunnsmurt så der fikk vi ikke dette griseriet, men det gjorde vi til en viss grad på den nyinnkjøpte gummijolla og ikke minst på de blå 200L tønnene på flytebrygga som også lå i sjøen i 4 uker. En teori på hvorfor vi fikk denne groingen i år (har ikke fått på tønnene til flytebrygga før heller) er kanskje det flotte været med så mye sol Det kan delvis forklare mer på Pioneren enn gummijolla da lyset slipper mer gjennom den hvite plastbunnen på Pioneren enn den 3-doble gummibunnen (oppbåsbar dørk og kjøl). Gummibåten var også på tørt land i noen timer flere dager. Er dette begynnelsen/forstadiet til noen slags skjell eller hva er det? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Slagskibet Svart 7.August.2003 Del på Facebook Svart 7.August.2003 Sånne har jeg på båten hvert år.Ligger i brakkvann hvor det kommer ut en bekk.Dette greiene er veldig tjukt når det er avrenning fra jordene men går av flatbunn når båten kjøres. Innbiller meg at dette er en slags rundmark? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 7.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2003 Hmmm, brakkvann. Det stemmer med bekk.... da vi i ferien holder til i munningen av en liten bukt der det innerst inne i bukten kommer ut en liten bekk. Men det litt merkelige er jo at i sommer var det så fint og tørt vær at det nesten ikke kom vann i bekken i det hele tatt de tre første ukene. Et par dager i den fjerde og siste uka regnet det imidlertid så kraftig at vannet i hele bukta ble brunt av vann fra bekken i stedet for å være svært klart og rent med god sikt som det bruker å være. Men det var jo i siste uka.... Fine innspill thor, men er det noen som vet om dette er "rundmark" som thor sier, begynnerstadiet av en slags skjell eller hva det er.......og hvorfor vi har vært plaget i år og ikke tidligere år. Mer sol og mindre vann i bekken en tidligere år og jolla like lenge i sjøen...? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Helge Svart 7.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2003 Søkte litt etter rundmark..... og det jeg fant tyder ikke på at det vi hadde under båten er noe i den gata. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Sabrina Svart 7.August.2003 Del på Facebook Svart 7.August.2003 Dette minner mistenkelig om begynnende sjell begroing. Sjellene kalles Ru på sørlandsk og ser ut som små hvite vulkaner når de er ferdigvokst. De vokser oftest i skvalpesonen langs svabergene og krabben beiter på dem. Sjellene er noe dritt å få av, spesielt når de kun er kommet så langt som på bildet. Jeg tror fortynnet saltsyre er det som skal til for enklest å fjerne elendigheten. (Husk verneutstyr, forsiktighet og skyll med rikelig vann etter behandlingen.) Alternativt er mekanisk fjerning med stålbørste eller liknende, men det går meget hardt ut over gelcoaten! Lykke til! Mvh sabrina Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 7.August.2003 Del på Facebook Svart 7.August.2003 Mulig det er skjell Sabrina,men de er lette å blåse av med høytrykks vasker ihvertfall.Har aldri latt de tørke inn,da kan det være en annen historie.Hele flatbunn på Slagskipet er dekket av denne brune puddingen til stunder og det er litt artig å se hvordan logger viser fartsøkning uten å forandre turtall.Denne guffa er grei nok så lenge den er fuktig ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 7.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2003 Dette minner mistenkelig om begynnende sjell begroing. Sjellene kalles Ru på sørlandskJeg er vandt til å kalle det rur jeg da (ru - rur :discuss) men det spiller ingen rolle for jeg bor jo litt lenger nordover Jeg tenkte også på rur, men...... som jeg kommenterte i det opprinnelige innlegget er jo enkelte av disse rundingene over en hel tomme i diameter (>2,5 cm) enda mens de må være på begynnerstadiet fordi de er eksempelvis bare ca 1 mm tykke. De er også lette å skrape av i motsetning til de harde hvite "rurvulkanene". Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Sabrina Svart 7.August.2003 Del på Facebook Svart 7.August.2003 Navnet er sikkert Rur, men uansett er jo det viktigste å få det av en fart. Formodentlig er den beste metoden høytrykkspyling før elendigheten får sjansen til å tørke inn. Mvh sabrina Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 7.August.2003 Del på Facebook Svart 7.August.2003 Rur er jo hvite og harde,ikke brune og slimete? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 7.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2003 Siden jeg aldri har sett rur i nærheten av 2,5 til 4 cm i diameter som de største ringene under jolla var så anser jeg det som meget usannsynlig at dette var rur - med mindre noen kan foklare meg at de krymper fra 4 cm til et X antall millimeter når de begynner å vokse i høyden. Noen som har andre forslag? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Lijanka Svart 12.August.2003 Del på Facebook Svart 12.August.2003 Dette minner mistenkelig om begynnende sjell begroing. Sjellene kalles Ru på sørlandsk og ser ut som små hvite vulkaner når de er ferdigvokst....Rur er ikke skjell, men krepsdyr. Cirripedia (Rankefotinger) er som voksne fastsittende krepsdyr med en meget spesialisert oppbygning. De er alle marine - og sitter fast på forskjellige steder som stein, større dyr (eks. hvaler), drivved og planter. Ungene er frittsvømmende og minner om ostracoder (muslinger), men etter kort tid fester de seg på et fast underlag og begynner å utskille et "kalkskjellet". Som fastsittende har de seks kalkplater som er sammensatt til en kort kjegle. Ut gjennom toppen av denne kjeglen kan krepsdyret stikke ut seks par ben for å fange mat (ser ut som tentakler eller fangarmer) Jeg vil tro at det som har festet seg på båten her er en algeart. Blant påvekstorganismene har algene størst artsrikdom. Det er påvist flere tusen arter av påvekstalger og det oppdages stadig nye. Påvekstalgene finnes i alle typer vann. De kan ofte si mye om kvaliteten på vannet. En årsak til en oppblomstring i år kan være økt tilsig fra feks. landbruket. En annen nær forklaring: Ved lav vannføring i bekken - som Helge nevner - vil det kunne bli en opphopning av "avfallsstoffer" (gjennom tilsig) fra omkring liggende jorder. Ved et kraftig regnvær så blir da disse "frigitt". Dette kombinert med mye sol vil føre til en kraftig oppblomstring av alger. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 13.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2003 En eller annen algeart kan det kanskje være ja Lijanka. Men det er litt rart at ikke noen av de over tusen medlemmene her kjenner til litt mer detaljer (f.eks. navn) om den dersom den er ganske vanlig/utbredt. Men vi trenger vel ikke gi opp at noen her vet det da det kanskje er mange som er på ferie enda. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Lijanka Svart 13.August.2003 Del på Facebook Svart 13.August.2003 Hei igjen, Helge. Ovenfor så ser du enkle plansjer på hvordan alger sprer seg. Se spes på hvordan de ser ut i tidlig stadium... Sitér dette innlegget Link to post
Jon_R Svart 20.August.2003 Del på Facebook Svart 20.August.2003 ...og så kom biologen hjem fra ferie. Tror nok jeg (med et visst forbehold) ville satset på s.k. mosdyr. Dette er en broget gruppe av kolonidannende smådyr som det kan leses mer om her: http://www.toyen.uio.no/palmus/galleri/bla...ader/blad15.htm http://home.online.no/~kaatelne/UV_bilder/...dyr/membran.htm http://www.marinbi.com/bryozoa/bryozoa5.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 20.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2003 Mosdyr....., tja det kan det kanskje være. Men da må det være et tidlig stadium da det ikke føltes som det var dannet noe kalkskall (celler) mellom "dyrene" ei heller virket "flekkene" harde av andre årsaker. Det virket som litt seig og gjenstridig gele. Jeg merker meg også at det var relativt jevne og runde flekker på opp i 4-5 cm i diameter. Som det fremgår av det nederste bildet (nede til venstre i bildet) var det ikke så vanskelig å skrape av "svineriet". Det kunne en gjøre med en negel og det lot seg koste av med en kost med litt stive nylonbust. Luktet ubehagelig gjorde det i alle fall. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Lijanka Svart 21.August.2003 Del på Facebook Svart 21.August.2003 Nå begynner vel dette kanskje å bli en link for oss med litt spesielle interesser, men men... Bladde litt i noen bøker og fant følgende om mosdyr: "Koloniene, som vanligvis bare er noen få millimeter høye, danner ofte bløte, hornaktige eller sterkt forkalkede overtrekk over steiner, vannplanter eller andre dyr." videre: " Under ugunstige forhold degenererer polypidene ofte til en brunlig masse, men nye individer dannes fra knopplignende statoblaster når gunstige forhold inntrer." Jeg har liten kunnskap om disse dyrene, og det er godt mulig at det er en kolonier av mosdyr som har festet seg til båten (leser forøvrig at det er kjent over 4000 arter, fordelt på 3. kasser). Men, ser du helt bort fra at dette kan være et algebelegg (groe), Jon_R? (tenker spes. på at båten lå ute i kun få uker) Sitér dette innlegget Link to post
Jon_R Svart 21.August.2003 Del på Facebook Svart 21.August.2003 Jeg har liten tro på alger. Heller absolutt mest i retning av et koloni-dannenede smådyr. Jeg har jo også sette dette før, og får vie det litt mer oppmerksomhet neste gang. Hvis noen har en liten håndlupe kan dere jo kikke på det og se etter en kolonistruktur. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.