Jump to content

Hovedstrømbryter baugpropell


Baracuda

Recommended Posts

Har montert Sleipner baugpropell men jeg har en kabellengde på 14 meter tur retur med en hovedstrømbryter ved batteribanken og 75 kvadrats kabler.

Dette synes jeg er lang avstand og vil montere inn 100 amp batteri i forpiggen ved propellen. Men trenger jeg hovedstrømbryter foran på det ekstra batteriet??? Det vil bli stykt og vrient og montere og strømkretsen er jo brutt bakover til batteribanken. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det høres fornuftig ut å montere et batteri så nær baugpropellmotoren som mulig. Da får du lite spenningsfall og du behøver ingen lange, tykke kabler fra startbatteriet (jeg regner med at det er der de går fra nå). De veier vel nesten like mye som et batteri. Du klarer deg sannsynligvis med et par meter. Men du må ha kabler til lading. 16 kvadrat er nok. Men hva skal du med et batteri på 100Ah (jeg går ut fra at det er det du mener)? Du har ikke bruk for slik kapasitet. Men et batteri som f.eks. Exide Maxxima eller Optima som kan gi mye strøm, tror jeg du vil bli fornøyd med. Et slikt batteri er riktignok dyrt. Da slipper du også å bruke batterikasse. Men strømbryter og sikring må du ha. Bryteren må du slå av når du forlater båten. Pass på å bruke en som tåler mye strøm. Jeg har et slikt opplegg selv og er godt fornøyd.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Jo jeg har ett 100 amp batteri med kasse til overs så derfor vil jeg bruke det. og jeg har tidligere lagt opp 75 kvadrats kabler fram så de vil jeg bruke også. Sikringen vil jeg plasere mellom batteriet foran og propellen 250 amp.

men det blir bare hovedstrømsbryter bake ved batteribanken som fører framover, så håpte det var nok.

Det blir masser med strøm tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Dette med strøm er jo alltid et interessant felt, hvor jeg har inntrykk av at småbateiere får utfolde sine interesser for ledninger og kabler i fullt monn.

 

Eivindch påpeker at det er nødvendig å ha egen hovedstrømbryter til baugpropellen slik at strømforsyningen kan skrus av når båten forlates. Jeg vet ikke om dette er påkrevd, men i alle fall fornuftig dersom det skulle skje noe med bryteren til releet eller noen uforvarende komme borti den. Har sett flere tilfeller av dette opp gjennom årene.

Spørsmålet er så: hva slags hovedstrømbryter skal velges. Jeg leter etter noen ikke alt for kostbare som kan slåes av og på fra f.eks. førerposisjon (kraftige releer).

 

Baracuda kommer muligvis til å ha separat batteri i forpiggen til baugpropellen. Av ren nysgjerrighet: hvilket tversnitt bruker du for lading av dette, og hvordan lades det?

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert en Bep hovedstrømbryter på plusskabelen som går fra batteribanken bake ved motoren og fram til batteriet foran med retur av minus. Kablene der er 75 kvadrat og ladingen til batteriet foran vil gå gjennom disse kablene. Men jeg er i tvil om at jeg ikke også skulle hatt en hovedstrømbryter foran også. Men finner ingen fornuftig plass og plasere den uten at det blir stygt.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et lignende ditt problem.

SP75 baugpropell og 15 meter 95 kvadrat sveisekabel strukket ifra 170 Ah Delphi Freedom start batteri.

Men spenningsfallet ble for stort, jeg fikk ikke full guff utav thrusteren.

 

Løsningen min ble å sette inn et Optima Redtop ekstra fremme i baugen.

Dette batteriet på bare 50 Ah og 17 kg gir hele 850 CCA ved -18 grader.

Batteriet koplet jeg via en fjernstyrt automatisk batteribryter fra BEP.

BEP'en er negativt trigget, så jeg koplet triggingen av BEP'n via et vanlig signal-relee for å få positiv trigging fra tenningen på motoren.

Så nå blir Optima batteriet koplet inn ved start av motoren og fra igjen når motoren stoppes.

BEP bryteren kan også betjenes manuellt ved behov.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, det kan stemme det.

Den tåler 300 A kontinuerlig og 1200 A peak tror jeg det var.

SP75 drar opptil 450 A.

Jeg konsulterte direkte med BEP i NewZealand pr. email ang. bruk isammen med SP75 thruster'n min.

Fikk til svar at den tålte dette trøkket utmerket. En thruster kjøres som kjent ikke kontinuerlig over lengre perioder.

Husker ikke eksakt pris, men mener det var rett over tusenlappen uten nøkkelbryter panelet.

Signal-releet jeg brukte er standard enkelt relee til 20-30 kroner.

Kjøpte bryteren via den lokale pusher'n, måtte bestilles fra importøren, tok etpar dager.

Denne løsningen fungerer utmerket, batteriene skilt fra hverandre automatisk, + at jeg slipper å ligge på hue nedi kollisjonstanken min i baugen for å betjene en manuell bryter. :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Signal-releet jeg brukte er standard enkelt relee til 20-30 kroner.

Et par ting:

Er det nødvendig med "signal-rele" i tillegg til det releet som er integrert i BEP bryteren du fikk importert?

 

Kan du i tillegg gi meg mest mulig detaljert informasjon for hvordan jeg bestiller dette releet?

 

Jeg ser at Maritim i sin katalog s. 122 har BEP hovedstrømbrytere uten releer. Det tar nok tid før denne løsningen vi snakker om blir mer brukt i Norge - eller tar jeg feil her?

Link to post
Share on other sites

Et par ting:

Er det nødvendig med "signal-rele" i tillegg til det releet som er integrert i BEP bryteren du fikk importert?

Her er'n den heter BEP 722 HER

Du får den hos den lokale sjappa. Importøren for Norge lagerfører BEP 722.

Bryteren er negativt trigget. http://www.bepmarine.com/PDF/INST-722.pdf

Skal du fjernstyre den positivt fra f.eks tenningen på motor, må du ha et signalrelee.

Det får du på f.eks Biltema eller ClasO

 

 

Link to post
Share on other sites

Flott, jeg skal utelukkende benytte Carlingswitch brytere i hovedsikringsskapet til å koble støm fra/til batteri. Og da følger jeg anvisningen i koblingsskjemaet for BEPen.

 

Antar Jolo har koblet et nytt interessant opplegg - kan du skissere hva det dreier seg om i korthet - virker som om du har mange interessante elektriske løsninger ombord?

Link to post
Share on other sites

Det systemet som jolo viser til har vært brukt på annleggsmaskinene i mange år og jeg har det selv i maskiner i dag og det fungerer meget bra. Det var bare hjernen min som ikke fungerte da jeg la fram problemet for jeg kunne bare tatt en titt i koblingsskjemaet til maskinen så hadde jeg sett det. Men det er godt å lufte det uansett. :flag:

Link to post
Share on other sites

Det funker utmerket å trigge BEP 722 med minus 12 Volt via en Carlingswitch.

Cluet var bare at jeg ville legge inn BEP'n min og Optima batteriet automatisk via "tenning" på motoren. Slik at jeg slapp å huske å skru av/på manuellt. Thrusteren brukes jo kun når motoren er igang likevel. + at jeg ønsker jo å skille Optima batteriet og startbatteriet fra hverandre automatisk når motoren ikke sviver / lader.

Derfor et enkelt signal-relee. For å kunne trigge BEP'n via +12 Volt. Istedet for -12 Volt.

Det var ikke vankeligere enn det.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...