Jump to content

Røntgenfotografering av kjølbolter?


Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

Hei.

 

Har planer om å sjekke kjølboltene på skøyta. Tenker i utgangspunktet å ta opp en for å se hvordan den ser ut. Hvis den er ok, kan vi sjekke en annen til neste år osv.

 

Men,.. det hadde vært greit å visst hvordan tilstanden er på alle sammen. De var nye i 78, syrefast/rustri (ikke magnetiske), ser greie ut på toppen, men de kan jo være "gulrot" innvendig likevel.

 

Noen som vet om det er noen som røntgenfotograferer kjølbolter i området rundt Haugesund og ca pris?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en gang en kontrollør fra Westcon Løfteteknikk til å kontrollere/sertifisere noen stativer, det det kritiske punktet var noen gjennomgående hengslebolter som ikke lot seg demontere for inspeksjon uten å ødelegge dem. Han brukte noe jeg ikke husker helt hva het, men jeg mener at det hadde noe med rotasjonsrøntgen å gjøre. I mitt tilfelle var riktignok begge ender av bolten tilgjengelige, men det er ikke sikkert at dette betyr noe. Jeg ville ha tatt kontakt med dem og hørt om de hadde noe forslag til løsning. De er i alle fall høyst oppegående på det som har med inspeksjon og sertifisering å gjøre!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei Hulda.

 

Veel,... Når jeg tenker på at jeg trodde steaming og påsetting skulle gjøres i løpet av en helg så må jeg riste på hodet av meg selv :lol:

 

Vi holder på enda med samme jobben :blush: Av og på for tilpassing, litt mer steaming for å vri endene inn nede, på igjen med bordet osv. Nå er det nesten på plass, mangler å få det helt inn mot dekk og å få det til "som hånd i hanske". (Mangler ca 1 cm et stykke langs bordet under, men her tror jeg vi må jukse med en list som vi setter på planken vha epoksy. Det var den tabben vi gjorde når vi skar den til uten å ta hensyn til springen.)

 

Når det har regnet som verst, har vi holdt på med å rive/ bygge nytt kahytt-tak (ikke ferdig det heller, men godt i gang :smiley: ), skrape/ pusse ned cockpit ol.

 

Vi lærer mye underveis, noe av det som etterpåklokskap :wink:, men vi trives med arbeidet og er vel litt "småtussete" med hensyn til ensporete samtale-emner. Eik og mahogny, lakk, linolje, boracol , trenagler og skips-spiker osv er det som surrer i hodet hele tiden.

 

Ser i sannhet frem til den dagen vi henter frem Skjælø-tråden og setter inn bilder av ferdig resultat!

 

...Og til Index:

 

Skal høre hos Westcon. Takk for tipset :smiley:

Link to post
Share on other sites

Snakket med Westcon i dag og ble henvist videre til Vetco Aibel. De mente det var en vanskelig jobb, og var ikke sikre på om det var mulig. Det ville dessuten bli me-e-eget dyrt.

 

Er det noen andre her som har fått utført dette noen plass? Mener å ha hørt at det går an, men kanskje det er noen spesialfirmaer el?

 

Ser ut som om vi heller må prøve på gamlemåten å ta en og en bolt opp for å sjekke.

Link to post
Share on other sites

Kanskje du skulle ringe Jeppe Juel på Risør trebåtbyggeri?? (håper dette var korrekte navner)

 

Slik jeg ser det, besitter disse en enorm kompetanse innen dette området.

 

Jeppe har sågar telefonlinje hvor det kan faktureres for råd avgitt per telefon. Sikkert et flott tiltak for dem som eventuelt "står fast"......

 

Kanskje det kan hjelpe deg noe videre ?

Link to post
Share on other sites

Normal prosdyre for å sjekke bolter, er å ta ut en eller to stk.

I den tiden jeg jobbet med trebåt forlangte skipskontrollen at di skulle demonteres, aldri hørt om røntgen av kjølbolter.

Bolter nær motorfundamenter er di mest utsatte.

Hvis boltene er i ok stand bruker de da å være greie å få ut eller sitter de vanligvis som bare fy? Har du noen mening om tilstand til 28 år gamle syrefaste/rustfrie (ikke magnetisk) bolter som ser fine ut ovenfra? (Håpet er lysegrønt :wink: )

Link to post
Share on other sites

Har jobbet med røntgenkontroll i DNV i mange år. Røntgen av kjølbolter er normalt ikke noe problem men kan by på vanskligheter på grunn av din skrogform og plassering av spanter og bunnstokk. Ultralyd er også en mulighet. Da sendes lydpulser via et lydhode aksiellt i bolten og manglende ekko tilsier korrosjon eller brudd. Heller ikke noen god metode. Trekke en kjølbolt er omstendig, dyrt og bør kun gjøres hvis du allikevel skal skifte. Har du utenpåliggende jernkjøl? eller kun innvendig ballast? Hvis den er utenpåliggende må den av for å skifte bolter. Har du ikke må stråkjølen av for å skifte boltene. Svær jobb okke som. Skulle gjerne ha gjort det selv men tør nesten ikke tenke på det engang. (har ikke utvendig stålkjøl. men innvendig ballast) Vurderer evt. å sette ned søsterbolter på begge sider av spantene med åk over disse. Tror nok dette er den billigste og sikreste måten. GAMLE BÅTER KAN VÆRE NOE HÆRK!

Link to post
Share on other sites

Har utvendig jernkjøl og boltene er inne i sementerte lommer der.

 

Forstår jeg deg rett når du sier at du ikke anbefaler å ta opp en kjølbolt bare for å se tilstanden på den, kun hvis en regner med at den må byttes? Hvordan og når regner en med dette? Helt sikkert dumt spørsmål, men hva går en utfra her? Alder, synlig tilstand, material, magefølelse???

 

Går det an å sette ned "søsterbolter" når vi har utvendig jernkjøl også? Hvor gamle er dine bolter og hva er de laget av?

 

Hører skrekkhistorier om bolter som er gjennomtært allerede etter 3-4 år, men hvorfor holder noen 50 år og noen kun i 3-4?

 

Boltene i skroget som ble montert samtidig (over vannlinje) så greie ut når vi tok dem ut. Kan det være en pekepinn?

Link to post
Share on other sites

Hvis boltene er i ok stand bruker de da å være greie å få ut eller sitter de vanligvis som bare fy? Har du noen mening om tilstand til 28 år gamle syrefaste/rustfrie (ikke magnetisk) bolter som ser fine ut ovenfra? (Håpet er lysegrønt :wink: )

 

Har utvendig jernkjøl og boltene er inne i sementerte lommer der.

 

Forstår jeg deg rett når du sier at du ikke anbefaler å ta opp en kjølbolt bare for å se tilstanden på den, kun hvis en regner med at den må byttes? Hvordan og når regner en med dette? Helt sikkert dumt spørsmål, men hva går en utfra her? Alder, synlig tilstand, material, magefølelse???

 

Går det an å sette ned "søsterbolter" når vi har utvendig jernkjøl også? Hvor gamle er dine bolter og hva er de laget av?

 

Hører skrekkhistorier om bolter som er gjennomtært allerede etter 3-4 år, men hvorfor holder noen 50 år og noen kun i 3-4?

 

Boltene i skroget som ble montert samtidig (over vannlinje) så greie ut når vi tok dem ut. Kan det være en pekepinn?

 

Uansett hva noen måtte mene, det er ingen lettvint metode. Jeg formoder at båten din har jernkjøl. Det betyr at kjølboltene dine vil bruke jernkjølen som anode for å hindre egenkorrosjon. Det er den gode nyheten.

 

Det du kan gjøre for å sjekke er følgende: Finn en bolt som er grei å komme til fra innsiden. Hakk ut sementen fra lommen til samme bolt utvendig. Rengjør jernet og bolten grundig. Skru av den utvendige mutteren, ta vekk skiven. Sjekk om det er sterkt rustangrepet rundt bolten og der mutteren/skiven har ligget an. Hvis alt ser bra ut, sjekk også om bolten ser ut til å være "markspist", skru på mutter/skive uten å trekke til for fullt. Bruk smørefett på gjengene. Bruk lommelykt og speil under kontrollen. Gå inn i båten. Skru på to- til tre muttere på bolten etter "kontramuttermetoden", slik at den øverste mutteren er litt over bolten. Klin til med en slegge. Sjekk om bolten beveger seg ned. Hvis den sitter i sju stein, trekk til utvendig og innvendig og glem hele bolten. Beveger den seg nedover, kan den også jekkes oppover. Jekkeanordning må til. Det er sjelden at gjengepartiet er sterkt nok til å trekke ut en bolt som sitter hardt.

 

Andre bolter enn kjølbolter er ingen pekepinn. Sjøvann og garvesyre fra eik er en sterk korrosjonsfremmer.

Link to post
Share on other sites

Heisann..

 

Må du sjekke alle boltene eller holder det med noen ?

Har tilgang på både røntgenfotografering, ultralyd, dp,mpi osv...

Størels på boltene ?

 

Hvis det bare er noen få og du kan sende disse, så fikser jeg det..., gutta som kan dette ser jo fort hvilken metode som er best..

 

 

Helsing CJ

Link to post
Share on other sites

Klin til med en slegge. Sjekk om bolten beveger seg ned. Hvis den sitter i sju stein, trekk til utvendig og innvendig og glem hele bolten.

Ja, det er jernkjøl :smiley: Må spør om noe her angående sitatet jeg har kopiert inn. "Glem hele bolten" i betydning av at alt er ok og vi trenger ikke tenke mer på den eller at den er defekt og må glemmes av den grunn og skiftes ut med en ny?

 

Ellers tusen takk for svar. Vi har god tilgang på den ene bolten nær motorfestet og det blir nok denne som må til pers først.

Link to post
Share on other sites

Heisann..

 

Må du sjekke alle boltene eller holder det med noen ?

Har tilgang på både røntgenfotografering, ultralyd, dp,mpi osv...

Størels på boltene ?

 

Hvis det bare er noen få og du kan sende disse, så fikser jeg det..., gutta som kan dette ser jo fort hvilken metode som er best..

Helsing CJ

Tusen takk for et meget godt tilbud, men jeg håpet å få røntgenfotografere de mens de sto i skøyta slik at jeg slapp å ta dem ut....Har dere utstyr for å utføre slikt?

Link to post
Share on other sites

Ja, det er jernkjøl. Må spør om noe her angående sitatet jeg har kopiert inn. "Glem hele bolten" i betydning av at alt er ok og vi trenger ikke tenke mer på den eller at den er defekt og må glemmes av den grunn og skiftes ut med en ny?

Hvis en rustfri bolt sitter "i sju stein", er det trolig at jerkjølen har rustet den fast, den lever i et "semitørt miljø", den kan være grei. Før du gjør noe annet, kan du tørke kjølplanken inne i båten, se om det renner/har rent rustvann fra boltene, dette er ikke et godt tegn (båten må naturligvis ligge i sjøen). Ikke rustrenning er delindikasjon på at saken er grei.

 

Det som vanligvis skjer med AISI 316 type bolter, er at de får tildekkingskorrosjon. På bolten vil dette fremstå som om stålet har blitt markspist. Denne markspisingen vil du sannsynligvis se når du hakker ut boltlommen og skrur av mutteren. Hvis det ikke er noen skade der, og det er noe rustangrep under mutteren, har sannsynligvis kjølen gjort sin misjon. Det at kjølen ofrer seg til bolten, er i seg selv ingen katastrofe i og med at kjølarealet og massen er så mye større enn arealet til bolten.

 

Skal du skifte en bolt som har rustet dønn fast i kjølen, kan resultatet bli å jekke opp båten slik at kjølen henger fritt. Deretter løsnes samtlige bolter som bankes ned slik at det blir glippe mellom jern og kjølplanke. Deretter kappes boltene i glippen. Kjølen frigjøres, bolrestene bankes/jekkes inn i båten og gamle bolter bores ut av kjølen. Dette er en krevende jobb.

 

Hvis du plukker ut bolter, så har det ingen hensikt å sjekke dem. Bytt dem ut og lag nye i minimum 22% Cr,Ni,Fe-stål, også kalt Duplex, en grad bedre er Super Duplex (24%). Det er bare å kjøpe rundtjern og få dreid gjenger. Det går ikke å "snekre" gjenger selv i dette materialet, emnet må i benk. Disse kvalitetene er meget motstandsdyktige mot de korrosjonsformer vi er redde for. Boltene vil garantert overleve alle lesere på Baatplassen i denne generasjon, og trolig også neste. Ikke bruk gjengestenger, vannet vil krabbe langs gjengene i flere år før det blir tett. Det må brukes glatte bolter som gjenges i begge ender.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer inn ett spørsmål i tråden din Skjælø;

 

I Bastarden så er det litt merkelig, jeg har 3 eller var det 4 kjølbolter i de 3-4 bunnstokkene i forskipet før stevnen. Midtpartien og akterover har jeg derimot ikke sett/funnet noen.

Syns det er merkelig, eller er det slik at på noen kravellbygde båter så henger kjølen i bordene?

Det er forøvrig ikke bunnstokker heller i de partiene jeg nevnte, men spantene her er sammenhengende med jern lask som følger spantet.

Et slikt spant fjernet jeg pga råte, men der var ikke noen kjølbolt.

 

Føler at jeg bør sette inn bunsstokker og bolter, men er veldig usikker.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer inn ett spørsmål i tråden din Skjælø;

 

I Bastarden så er det litt merkelig, jeg har 3 eller var det 4 kjølbolter i de 3-4 bunnstokkene i forskipet før stevnen. Midtpartien og akterover har jeg derimot ikke sett/funnet noen.

Syns det er merkelig, eller er det slik at på noen kravellbygde båter så henger kjølen i bordene?

Det er forøvrig ikke bunnstokker heller i de partiene jeg nevnte, men spantene her er sammenhengende med jern lask som følger spantet.

Et slikt spant fjernet jeg pga råte, men der var ikke noen kjølbolt.

 

Føler at jeg bør sette inn bunsstokker og bolter, men er veldig usikker.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med "før stevnen", slik jeg oppfatter vil man da være ute i sjøen foran baugen, mulig jeg er for trøtt nå.

 

Men for å ta det "andre veien". Først legger man kjølplanken. På denne kjølplanken reises stilk og stevn. Disse blir forbundet til kjølplanken med daumann (kan ha mange navn). Daumannen ble boltet fast på større båter, spikret på mindre. Det kan være disse boltene du ser i baugen. På kjølplanken ble det reist spanter (kravellbygging). Spantene ble festet til kjølplanken ved hjelp av bunnstokkene (som er starten på spantene). Bunnstokkene ble spikret eller boltet til kjølplanken. På større båter, båter som skulle tåle stor belastning, ble det oppå bunnstokkene lagt en "ekstra kjølbjelke". Ved slik konstruksjon ble det brukt gjennomgående bolter kjølbjelke/bunnstokk/kjølplanke/(ballastkjøl). Dette er ikke vanlig på båter av Bastard sin størrelse. Motorfundamentene ble lagt over minimum 3 spanter/bunnstokker. Ofte ble det lagt inn ekstra bunnstokker for å holde motoren, spesielt semidiesel. Ofte sluttet "ekstra kjølbjelke" i forkant av motoren (ikke nok høyde for å kunne ha kjølbkjelke under motoren).

 

Hvis Bastard ikke har fått montert ballast(jern)kjøl, skulle det ikke være grunn til å sette inn flere bolter enn originalt. Slike kravellbygde småbåter som var yrkesbåter pleide å være særs solid bygget.

 

Du kan si at bordene henger i kjølplanken, ikke omvendt. Kjølen detter ikke av om du tar vekk kjølplanken.

Link to post
Share on other sites

Her er bilder Hulda.

 

Først akter, her er en plank på høykant som nesten er løs.

Hva slags misjon den har aner jeg ikke.

I denne fant jeg en diger spiker som var som en gulrot, den er festet bare ett sted til mener jeg.

 

Bilde

 

Her er forstevnen, den er lang.

 

Bilde

 

Bilde

 

Siste bolt slutter her ved ved skottet, spantet før skott.

 

Oversikt, jakka dekker bolten :rolleyes:

 

Bilde

 

Dårlig med bunnstokker i denne båten.

3 spanter går over hele skroget, de det jern på av en eller annen grunn.

De ligger under septiktanken og den gadd jeg ikke og flytte på nå

Link to post
Share on other sites

Her er bilder Hulda.

 

Først akter, her er en plank på høykant som nesten er løs.

Hva slags misjon den har aner jeg ikke.

I denne fant jeg en diger spiker som var som en gulrot, den er festet bare ett sted til mener jeg.

Her er forstevnen, den er lang.

Siste bolt slutter her ved ved skottet, spantet før skott.

Oversikt, jakka dekker bolten

Dårlig med bunnstokker i denne båten.

3 spanter går over hele skroget, de det jern på av en eller annen grunn.

De ligger under septiktanken og den gadd jeg ikke og flytte på nå

Aner ikke hva en plank på høykant er. Hvis det er daumann/dødtre, eller-hva-man-ønsker-å -kalle-det, så er det viktig at den henger fast. Klin inn en fersk gulrot og kast den gamle.

 

Spanter forsterket med jern: Her har det sikkert vært montert et eller annet som har hatt behov for ekstra moment (f.eks. en winch).

 

De at det er montert bolter noen steder, og ikke andre, kan jeg tippe er fordi båtbyggeren har vært litt slapp med konstruksjonen på bunnstokkene. Jeg anbefaler at du ikke gjør noe med det. Sette inn ekstra bolter vil bare øke muligheten for lekkasjer. Jeg tror ikke du har noe å tjene på det i lystbåtsammenheng. Revurder hvis du får "uforklarlige" lekkasjer i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...