pete Startet 16.April.2006 Del på Facebook Startet 16.April.2006 Nå er Pete ute å kjøre . Jeg besluttet at jeg ønsket å bytte dybdemåler, logg, samt vindinstrumenter og kartplotter. Alt er innkjøpt, jeg sitter nå å klør meg i hue og lurer på hvordan jeg får dette til å prate sammen. For å få full nytte av kartplotter og vindinstrumenter må begge ha signaler fra lodd/logg, og plotter og vindinstrumenter skal prate med hverandre. I bruksanvisningen står det kun at det kan kobles sammen via NMEA. Her er det mitt problem ligger: Ut av disse instrumentene stikker det en ledning, her er to ledere merket for NMEA in/out. Jeg forstår at jeg da kan koble signaler ut fra lodd/logg til f.eks in på vindinstrumentet, og videre fra vindinstrumentet til plotter, videre kan jeg ta signal ut fra plotter til vindinstrumentet, men det blir da på samme leder som signalet fra lodd7logg ? Hvis dette er riktig, hva da med ledning inn på lodd/logg skal den gå noe sted? Nå går det litt rundt i en stakkar ikke-teknikkers hode. Trenger litt konstruktive input på dette. Videre fra plotter til vindinstrument og lodd/logg er det kanskje 5 meter, er det greit å bruke en 1,5 kvmm leder for å overføre signaler? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Al-Tec Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 Du må ha et instrument som gir NMEA signal ut. NMEA signalet inneholder forskjellig innformasjon som fart, posisjon, kurs osv. Det betyr at NMEA signalet må komme FRA en GPS mottager / kartplotter. Signalet FRA GPS'en kobles til NMEA IN på øvrige instrumenter. Noen har bare NMEA INN, og ikke ut. De forskjellige instrumenter kan da kobles i PRALELL med NMEA signalet. Jeg ser selv at dette kan virke forvirrende dersom du overhodet ikke har peiling, men det er ganske enkelt og virker alltid om det kobles riktig! PS: NMEA signalet er avhengig av at + og - kobles riktig. Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 Det er riktig det som Jon_P skriver, men jeg vil i tillegg påengtere at man må huske å programere GPS'n til å gi ut NMEA signaler og ikke f.eks Garmin data eller noe slikt. Les bruksanvisningene til dine instrumenter/GPS/Plotter nøye og eventuelt tegne opp ditt eget koblingsskjema. Dette skal gå.... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 Vil ikke være FOR sikker på det.... Det er visstnok et begrenset antall "NMEA INN" som kan tilkobles en "NMEA UT". Mener dette har vært diskutert her tidligere og at det var snakk om NMEA-Router... Fant ikke igjen dette i farten. Har sjøl problemer med dette ombord: Den nye VHF-en leser ikke NMEA hvis autopiloten er tilkoblet... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 Jeg selv har VHF og ekkolodd tilkoblet sammen NMEA signal som kommer fra GPS/Kartplotter. Det fungerer det. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 Hvis dette er riktig, hva da med ledning inn på lodd/logg skal den gå noe sted?Uten å vite hva slags instrumenter du har så blir dette mest gjetting ov velmente råd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
stko Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 Når det gjelder tverrsnitt på NMEA-kabel, holder det i massevis med 0,5 mm2. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pete Svart 16.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2006 (redigert) Takker for svar. a) Vindinstrumentet trenger input fra kartplotteren for å vise vindretning, og ikke bare vindretning ifht. båtens baug. Dette er data som kommer fra plotteren, da må NMEA inn på vindinstrumentet være fra plotteren. b) Kartplotteren kan vise vinddata samt lodd/logg, ddette må via NMEA inn på plotteren. c) Logg/lodd skal bare levere data til kartplotteren, trenger ikke data inn fra andre instrummenter for noen funksjoner. Jeg tenker da at koblingen skjer slik at data fra logg/lodd samt data fra vindinstrumentet kobles inn på plotteren. Videre at vindinstrumentet får data fra plotteren. Høres dette greit ut? Redigert 16.April.2006 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 Trur det du skriver er rett, men hos meg sender jeg NMEA signalet kun en vei til loddet. Trur ikke Plotteren har behov for informasjon fra loddet. Håper jeg oppfattet deg rett. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 (redigert) Høres dette greit ut?Ja, men det var dette med å få tre instrumenter inn på plotteren. Jeg vet ikke hvor mange inn og utganger du har på plotteren din, men det høres ut som om du trenger en vaskebjørn fra dyrehagen. Det kan også hende at lodd- og logginstrumentene ditt sender NMEA-data videre fra inn til ut etter å ha lagt til sine egne opplysninger. I så fall kan du lage en kjede av instrumentene. (Uten å vite hva slags instrumenter du har så er dette bare gjetting.) Trur ikke Plotteren har behov for informasjon fra loddet.Det kommer an på hva slags plotter det er. Redigert 16.April.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 16.April.2006 Del på Facebook Svart 16.April.2006 Pete, flere års erfaring med instrumenter ombord har vist at det er greit å starte med å få opplysniner om fabrikat og type av instrumentene dine. Kan du vennligst oppgi dette så skal nok flere av oss komme med innspill. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pete Svart 17.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2006 Det er alt sammen Navman instrumenter. Plotteren har ikke behov for informasjon fra lodd/logg, men kan vise dette på displayet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Når alle instrumentene er levert fra en og samme produsent er du i en heldig stilling. Før du går videre kan det være lurt å vurdere om du skal investere i en NavBus som gjør at alle instrumentene kan kommunisere med hverandre. Jeg ser at Seatronic i Moss har en slik sammenkoblingsboks til kr. 550. Dermed kobles alle instrumentene inn på denne boksen og alt "går av seg selv". Dersom du ikke ønsker å investere i Navbus har du likevel en enkel oppgave foran deg. Jeg vil i likhet med John_Kr anbefale at du starter med å tegne instrumentene og se hvilke ledninger du har å gjøre med. Alle instrumentene skal ha tilførsel av pluss 12 volt og felles jord. Du kan benytte felles sikring for alle instrumentene. Jeg husker ikke i farten strømforbruket på hvert instrument, men du kommer sannsynligvis langt med felles sikring på 1 A. Noen velger å sikre hvert enkelt instrument. Dersom du sender beskrivelse av antall ledninger samt fargekode for hvert instrument hjelper vi videre her på BP. Du kan senere montere en repeater hvor som helst ombord og lese viktig informasjon, sakser fra Seatronics katalog: NAVMAN 3100 repeater, repeterer all informasjon fra andre Navmann instrumenter med NMEA 183 utgang. Opptil 4 ulike instrumenter kan kobles inn. Man kan også koble inn GPS, vindinstrument, kompass og få * Sann, avdrift og retning * GPS data: COG, SOG, BT/WPT, DT/WPT, XTE, Kun kr 1 990.- Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pete Svart 17.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2006 (redigert) Jeg har sett på Navbus og lurt på dette, det høres jo ut til at dette er enkleste løsning. Da går jeg for å koble sammen via denne. Redigert 17.April.2006 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Jeg har sett på Navbus og lurt på dette, det høres jo ut til at dette er enkleste løsning.Det enkleste er alltid det beste (sier en som er nødt til å holde orden på 3 forskjellige grensesnitt for at instrumentene i båten skal snakke sammen). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 (redigert) Kan absolutt anbefale å benytte Navbus. Har selv kjøpt 5 forskjellige Navman instrumenter som skal kobles sammen med Navbus. En testoppkobling hjemme på kjøkkenbenken med et printkort og loddebolt, viste at dette fungerte helt bra. Neste utfordring blir å koble GPSen (Garmin) og autopiloten (ST4000+) til dette via NMEA. Hadde tenkt å bygge min egen Navbus-boks. 500,- er ikke mye, men med tanke på at denne boksen strengt tatt bare inneholder noen kabelklemmer og en sikring, er det fristende å bestille noen deler hos Elfa i stedet. Redigert 18.April.2006 av ulysses (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 Navbus må jo være akkurat det verden trenger. Nok et proprietary system i tillegg til Navnet, Simnet, Seatalk og hva de nå alle heter. For å låse kundene til en produsent. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
pete Svart 18.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2006 (redigert) Navbus er en mulighet , ikke en nødvendighet. Et proprietært system forlanger at du kun benyter deg av dette for å få til ting. Slik jeg ser det er ikke Navmans instrumenter proprietære, de kan kobles sammen med andre disnsbomser og duppeditter via NMEA. Det er vel en åpen protokoll? Stopp, vent og tenk lærte man i sin tid, det var for å være rimelig sikker på at man hadde belegg for hva man uttalte seg om, jfr. forrige innlegg. Redigert 18.April.2006 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 Her står det da vitterlig proprietary. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
pete Svart 18.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2006 Ordkløveri! Navbus tillater Navmans instrumenter å snakke raskere sammen. Instrumentene kan kommunisere forøvrig via NMEA også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 Navbus er helt klart proprietært som Krapyl påpeker. Akkurat som Seatalk og alt annet. NMEA er vel et forsøk på å rette på det. Godt at dataverden er mer standardisert (om enn langt fra nok), slik at man slipper å slite med HPtalk, DellBus og IBMnet hvis man skal prøve å koble sammen to maskiner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 Min enkle oppkobling Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
pete Svart 18.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2006 Det var noe sånt som det siste jeg håpet på når jeg startet tråden, Krapyl. Takker så mye for dette, kanskje jeg ikke behøver å kjøpe en Navbus allikevel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 Når samtlige instrumenter er NAVMAN er det ikke nødvendig å kjøpe ekstra hardware. Grunnen til at jeg nevnte Navbus var din formulering: Nå går det litt rundt i en stakkar ikke-teknikkers hode i innlegg #1. Det er så enkelt at du kan koble instrumentene sammen "bare" ved å koble de "rette" ledningene samen mellom instrumentene uten ekstra koblingsbokser. Dette har jeg gjort i mange år hvor alle instrumentene snaker sammen via NMEA-setninger, dvs. ekkolodd, kartplotter, temperaturføler, radar, autopilot og GPS. Dette har ikke gitt problemer, men det krever interesse for hvorledes bl.a. kartplotteren settes opp (jeg har Lorenz) og autopiloten (jeg har Corsemaster 850). Jeg har kjørt hele Kieler-kanalen med forhåndsdefinert rute og bare overvåket med fjernkontroll på hydralikkpumpen og jusering av fart - så mye er mulig uten ekstra svarte bokser. Det virker som at det ikke går noen vesentlige kortslutninger i hodet til pete. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 Min enkle oppkoblingFor dem som leser slike tegninger, enkelt og ryddig. Likevel, det er en lemen, en kanin og en AT10 (tror jeg) som koster litt mer enn en Navbus-boks. (Jeg tror at SimNet/NMEA-boksen alene koster mer en Navbus-boksen.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.