Jump to content

Propell for snekke ...


btor

Recommended Posts

Hei,

 

Vi har en Skilsø 23' snekke med en Bukh DV36 26,6 kW motor.

 

Jeg ser nå at det har lekket litt olje ut av lageret der propellakselen kommer ut fra hylsen utvendig på båten.

 

Hvordan skifter jeg simmer-ring eller pakning i dette tilfellet? Se bilde her:

 

http://www.kuntigi.net/download/propell.jpg

 

Tar jeg ut plinten på propellmutteren, skrur ut mutteren, drar propellen ut med ters, rengjør akselen mellom propell og hylselager, løsner to muttere som holder hylsedelen m/lager og drar den utvendige hylsedelen forsiktig ut av akselen?

 

Takk for tips for å bytte pakning(er) her mest mulig smertefritt ;-)

 

Så en annen ting. Propellen som stod på da jeg kjøpte båten for et par år siden ser ut til å være stillbar. Jeg har ingen anelse om den er riktig justert og dessuten har den relativt ujevn overflate pga korrosjon. Motoren går lett opp på 3600 o/min. og dette tilsvarer 1200 o/min på propellen etter gearet.

 

Hvilken propellstørrelse / stigning er riktig for ei plastsnekke på 23' med 36hk motor? Båten gå ca 9 mil slik den er nå. Jeg har ingen ambisjoner om å øke farten merkbart, men jeg vil gjerne ha mest mulig igjen for hver dieseldråpe ;-) Er det mulig å kjøpe brukte propeller som passer akselen min? Jeg regner med at det er en original 30mm Bukh hylse. Dreieretning er MED klokken sett bakfra og forover.

 

Takk for tips om passende propeller / type.

 

hilsen Tor

Link to post
Share on other sites

Hei btor!

 

Er ikke noen heksekunst å bytte lageret i akterstevnen på båten.

Løsne propell-akselen fra gearkassen og dra det hele ut med propell og alt. Ingen hensikt å løsne på dette hvis det ikke er behov for det.

 

Da du har dratt ut propellen med aksel, tar du tak i det nylonlageret som sitter inne i beslaget med ei nebbtang og drar det ut. Kjøp et nytt et fra f. eks. sleipner Motor As, eller hos din lokale forhandler.

 

Da du samtidig har ute propell akselen vil det lønne seg å bytte talg pakningen i front av fett-koppen din samtidig.

 

 

Lykke til!!

Link to post
Share on other sites

Uten å ha sett hva du har av pakkboks med smøring inne i båten så vil jeg tro at dette dreier seg om en oljesmørt pakkboks. Se etter om du har en oljebeholder og en liten slange ned til pakkboksen. Følg propellaksling akterover fra gearet så finner du en pakkboks. Inne i denne pakkboksen sitter der simmeringer som kan få defekter med tiden. Den/de bakerste simmeringene har nok lekkasje når oljen kommer ut bak. Skal du bytte så må propellaksling trekkes akterover, gearflensen må løsnes fra akslingen. Slik kan pakkboks løsnes inne i båten og taes ut for bytte av tetninger. Tøm oljebeholder før du tar ut delene eller blir det mye oljegriseri :sad: Husk å bytte alle simmeringer da selvfølgelig med rustfrie fjærer. Aksling må være helt fri for skader/riper nå du skyver nyrenovert pakkboks på plass igjen. Skal ufattelig lite til for å skade disse.

 

Din motor skal ha 3600 o/min ved maks turtall så dette er korrekt for din motor.

 

XD3P

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar på prosedyre. Jeg regner med at det er kurant å koble fra akselen på gearet for å få dette til...

 

Har noen også forslag til hvilken propell jeg bør velge til denne motoren / båttypen ? Eller hvordan jeg evt. kan få sjekket om den justerbare propellen er ok innstillt.

 

Spiller det noen rolle om overflaten er ujevn pga korrosjon?

 

Tor

Link to post
Share on other sites

Hvis du får riktig toppturtall så er propellen riktig innstilt.

 

Du bør nok pusse opp propellen. Når du har fått pusset den ren så kan du polere den med autosol. Jeg ville også satt på en sink på propellmutteren. Kan hende du måt bytte til en mutter med sink i enden. ÅDNE FLAK leverer det til de fleste båtutstyrsbutikker, tror jeg. Sinken som syens på bildet er ikke ikke kontakt med propell.

 

Hvis du vil kjøpe en fast propell så ring f.eks Sleipner Motor 69300060 og oppgi følgende data:

Motorstørrelse - Toppturtall som motoren skal ha - Gearrduksjon - båttype og ca toppfart kan du snakke med de om.

En fast propell vil ofte være bedre enn en fast/vribar. Hadde det vært vribart anlegg med trekkrør og mulighet for å justere vridning underveis så hadde jeg derimot beholdt den.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du bør nok pusse opp propellen. Når du har fått pusset den ren så kan du polere den med autosol.

Hvis du polerer opp propellen med Autosol, trenger du da bunnstoff, eller hindrer denne groe?

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar.

 

Det at motoren går 3600 kan jo like gjerne bety at propellen er for liten / har for liten vridning. Regulatoren på innsprøytningspumpa er nok stillt inn på dette som max turtall...

 

Er det noen som har Skilsø 23' eller kjenner noen som har denne båten og som kan si noe om forventet fart på denne båten med denne motoren?

 

Hva pusser jeg propellen med? Pussemaskin med sandpapir? Grovt / fint?

 

hilsen Tor

Link to post
Share on other sites

Hva pusser jeg propellen med? Pussemaskin med sandpapir? Grovt / fint?

Pusset ned propellen min senest i går. Benyttet en sliperondell med medium korning fra Biltema til å sette på drillen. Gikk knallbra og var unnagjort på 15 minutter. En skikkelig drittjobb.

Link to post
Share on other sites

Slik som denne:

 

http://www.biltema.no/products/product.asp...2&iItemId=90155

 

.. eller denne:

 

http://www.biltema.no/products/product.asp...2&iItemId=88318

 

Hvor får jeg tak i autosol i bygdenorge - bensinstasjoner?

 

Tor

Jeg benyttet denne:

 

http://www.biltema.no/products/product.asp...4&iItemId=90172

 

Autosol får du kjøpthos vanlige bilrekvisita og båtrekvisita butikker.

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Disse sliperondellene bør man være forsigtige med på propellen!

Det går nok bra hvis det er en engangsforeteelse, for å pusse en særlig shabby propell, men du har ikke propell lenge hvis dette blir standard måde å holde den ren på!

Har sjelden sett disse rondellene/lamellskivene mer finkornet enn 120 og det er farlig grovt til dette formålet!

 

Jeg renser/pusser propellen for hånd etter at den er rengjort med 400 i smergelpapir kombinert med vanlig messinpuss og oppnår da en nærmest polert overflate.

 

Det viktige er jo å få propellen så glatt og friksjonsfri som mulig, dette kan godt utgjøre opp mot en knops ekstra fart på en vanlig snekke som din. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...