Jump to content

uflaks?


pete

Recommended Posts

Tråden heter "uflaks".

 

Håper vi får informasjon om hva som var grunnen til skaden. Fra tid til annen hører vi om båter som har problemet med å få fristilt eller å få koblet inn giret. Ved noen tilfeller er det senere år konstatert at girvaier eller girvaierfeste til gir har røket og forårsaket tilsvarende skadetype.

 

Dette er vel neppe å anse som påregnelig slitasje og jeg vil tro at båteier ikke kan klandres for slike skader.

 

Imidlertid kan skadene bli omfattende for ombordværende personer. Jeg ser at vi har forskjellig "style" når det gjelder å legge til kai. Noen bruker mye maskinkraft både forover og akterover, mens andre nærmest "siger" til kai. Denne type skade som omtales kan kanskje føre til at den enkelte bårfører funderer over sin egen måte å anløpe kai.

Link to post
Share on other sites

Jeg har og gått med hekken rett i brygga. Det som hendte da var at jeg grunnet liten plass var nødt til å manøvrere litt hard. Da jeg hadde gitt god fart bak og skulle bikke den raskt frem var gir wiren røket, kun gassen virket. Fikk et fint hakk i hekken da brygga (stål) ikke var fendret på noe vis. Gikk bra med brygga da. :nonod:

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Dårlig start på en forhåpentligvis god sessong. :nonod::yesnod:

 

Håper du får utbedret skadene før sommeren setter inn for fulle seil.

Dette var heldigvis for 3 år siden.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Denne type uhell skjer, og det er jo typisk at det skjer i havner. Mye av grunnen er jo at det er nettop i slike situasjoner man bruker gear aktivt.

 

I sommer - første dag i ferien - var vi på veg fra Oslo til Stavern. I Vrengen skulle vi bunkre diesel, og selvsagt var det mye båter ved brygga og jeg ble liggende å justere på giret. Hørte plutselig et knepp og da jeg skulle bakke opp gikk båten fremover - og fortere fremover jo mer jeg bakket....

 

Ikke en særlig hyggelig opplevelse... Heldigvis fikk jeg svingt unna, og fikk tilslutt kommet meg til land på en langt fra elegant måte, men uten å skade noe.... Da hadde gearviren i drevet hoppet av og båten måtte på land. Med god hjelp fra Tjøme Båtsenter ble ferien reddet - men det var ingen hyggelig opplevelse.

 

Og tusenkronersspørsmålet er da om jeg hadde uflaks siden gearviren hoppet av, eller flaks som ungikk å skade egen eller andres båter. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...