Jump to content

Sy kalesje stoff med vanlig symaskin


Sydvesten

Recommended Posts

Skulle sydd litt kallesjestoff og har en vanlig symaskin til disp. Er det noen som vet om dette lar seg gjøre, eller om stoffet blir for tykt??

 

Har også en god gammel sveivesysmaskin fra 1921, den vet jeg syr dette uten problem..... har sydd skaiputetrekk med denne tidligere(20. århundre)... Men nå er vi i gang med det 21. århundre og jeg vurdere sterkt elektrisk drift....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skulle sydd litt kallesjestoff og har en vanlig symaskin til disp. Er det noen som vet om dette lar seg gjøre, eller om stoffet blir for tykt??

Vi har sydd kalesje med en vanlig symaskin, så jeg vil tro at det virker. Men det er viktig at du har en sterk nål...
Link to post
Share on other sites

Opptil tre lag kalesjestoff syr du greit med en vanlig symaskin - eller to lag pluss vindu. Fire - fem lag kan bli litt i tykkeste laget, men det er vel ikke så mange steder du kommer borti det - bortsett fra kanskje noen bretter ved glidelåser og sånt. Det kan imidlertid gå det også, litt avhengig av maskinen.

Et alternativ er å måle og klippe og sy sammen kalesjen med enkle sømmer, og få en kalesjemaker til å gå over sømmene med industrimaskin. Du burde spare en del kroner på det.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

sydde en hel kalesje i fjor, det gikk greit med en vanlig(+)-maskin. Ikke så lett å sy etter den gamle kalesjen som mal, men tett ble det. bestillt stoff og tråd fra Sagen eller hva han nå heter. Fikk med etpar nåler av han og de var mye bedre enn de nålene vi kjøpte i sybutikken for skai. Brukte samme nåla på hele kalesjen men knakk mange jeansnåler da skaiprosjektet ble sydd.

 

skaff deg nåla som proffene bruker....

Link to post
Share on other sites

Skulle sydd litt på kalesjen selv, hva slags tråd bruker man? Tror tidligere eier har sydd litt selv, og at det er disse trådene som nå mer eller mindre har råtnet.

Det er viktig at det brukes bomulstråd til dette mener jeg bestemt. Denne tråden sveller når det kommer vann på den, og tetter derfor bedre.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Skulle sydd litt på kalesjen selv, hva slags tråd bruker man? Tror tidligere eier har sydd litt selv, og at det er disse trådene som nå mer eller mindre har råtnet.

Vi brukte noe som ble kalt bjørnetråd. Det var veldig sterkt og ble anbefalt. Mener det var Suzuki som hadde et annet navn på den???
Link to post
Share on other sites

heisann

Dette har jeg skrevet om fler ggr, men kan gjerne gjenta mine erfaringer, om noen gidder lese.

 

De flese hjemmesymaskiner er alt for veike til sånt bruk. Jeg kjøpte en av markedets desidert kraftigste, en JANOME EASY JEANS. Den betalte jeg vel 4000-5000 kr for ( to år siden ).

Forsøkte meg på 2-3-4 andre modeller ( tok med kalesjestoffbit, spørte om å få teste i butikken ) , men INGEN klarte tilsvarende tykke lag.

Den syr kalesjeduk, og det meste annet også, i mange lag. Problemet er ikke å få nåla til å banke gjennom, men å få dratt frem stoffet. Øvelse gjør mester, jeg klarer nå å mate sånn nogenlunde. Sakene blir ikke kunstverk, men de duger for meg. Litt ujevne sting av og til, må du kunne godta. Hvis ikke, trenger du en proffmaskin.

 

Maskina har to gir, samt en rekke sømtyper. I tillegg har jeg overtransportør, som gir maskine reine firehjulstrekken. Praktisk om man skal sy plast. Et annet alternativ, er å legge på tape som er ru, sy plasten og rive av tapen igjen.

 

Stoff:

Kalesjeduk er hard og solid. Markilux 37 er beinhard, og meget solid. Fargene varer lenge på denne. Sunbrella er litt mykere, men mye værre å få fatt på i Norge. Jeg brukte Markilux light, mye lettere å sy enn 37 stoffet ( det var reine sponplata )

 

Nåler er viktig. Jeansnål 90 eller 100 er et must, jeg har egne nåler til skai ( skinn ) de har en pyramideformet knivegg. Disse bruker jeg ikke på skai, trengs ikke er min erfaring. Det er stor forskjell på nålene, noen blir sløve / brekke for et godt ord, andre er solide som fy. De beste tror jeg har orange bakplate i pakka, gjennomsiktig front. Kjøpes på vanlig sysjappe.

 

Tråd:

Du trenger UV stabilisert tråd, med polyesterkjerne og bomull utvendig. Polyesteren gjør tråden supersolid, bomullen sveller og gjør det hele tett. Jeg har noen tromler med 3-4000m på hver, men mindre finnes også. Vanlig tråd, varer omlag 2 sesonger. Tråden koster ikke stort, problemet er å få fatt i den. I tillegg er den tjukk som hyssing, og roter ofte til ting, særlig med undertråden. Tålmodighet er tingen. Ha mange sånne sneller til undertråd, det går mindre på de enn du tror. Spol opp minst 5-6 om gangen.

 

Trics:

Teflonspray på nåla, kan hjelpe når ting går tungt.

Å tape sammen delene med dobbeltsidig monteringstape, kan være lurt når du har 4 armer for lite.

Forsøker du sy sammen et tøystykke som er mer enn 1m langt, blir det garantert skeivt.

Tenk kreativt, f.eks hefte sammen for hver 30 cm før du syr kontinuerlig.

Stiftemaskin er kjekt, til å clipse sammen delene. Bruk sånn minimaskin .

Syr du tape, eller stifter, brekker nåla, eller det blir lim på den. Rengjør / bytt ut :smiley:

 

Dette var det jeg kom på i farta. Du kan lese mer om utprøving av maskina HER

 

Jeg tror du får tak i det du trenger på Sagen. Jeg gadd ikke vente på de, og kjøpte i min tid en rull fra Hjertmans i Gøteborg. Samma stoffet finnes på SeaSea i Bærum, de har også tråd om jeg ikke husker feil.

 

Er det mer jeg kanskje har finni ut av, spør i vei. Jeg har vel gjordt de tabbene som finnes med akkurat dette utstyret; tror jeg :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vedr. tråd. Bjørne / Grizzly / Elefanttråd, er en helt vanlig sytråd. Er tjukk, solid og sterk, men er altså designet for å sy i vanlige stoffer med. Er omlag 1/4 så tykk som kalesjetråden, eller kanskje enda tynnere. Er IKKE UV stabil, tåler derfor ikke å stå ute i sola, over tid.

 

Jeg bruker denne til gardiner, sjøkøye saker, puter, og alt som skal befinne seg under dekk. For en rask reperasjonssøm, på noe som bare skal vare en sesong eller to allikvel, hender jeg at jeg benytter denne.

 

For å sette ting i perspektiv, så er kalesjetråden min nesten så tjukk at jeg må spisse den med skalpell, får å få den gjennom nåla...

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vanlig bomullstråd vil råtne ganske fort når den kommer i fuktig miljø. Bjørnetråd er 100% syntetisk. Når det gjelder nålen, er det viktig å bruke jeansnål og ikke skinnnål, da denne har kvasse kanter og kan skjære av trådene i stoffet.

Ella

Redigert av Amica (see edit history)

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Her har dagen i stor grad gått med til sying og montering av ny kalesje til juniorbåten. Junior har stått for preparering av skruer og hva-det-nå-heter på båten, måling har vært fellesarbeid, symaskinen har vært bemannet av hussyersken. De råd som er gitt i tråden er ivaretatt, og resultatet er foreløpig estetisk veldig bra. I morgen fullføres prosjektet, så da burde det være mulig å stille med bilder om noen dager.

 

Igjen, praktiske råd er nyttige: Jeans-nål, vannfast spesialtråd, kalesjestoff innkjøpt profesjonellt; alt som det skal være!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...