Jump to content

ENDELIG klar for Trondheim- Bergen


Hansa666

Recommended Posts

Artig å følge seilasen. Da Marwin og jeg jobbet på samme sted en gang i steinalderen, ble han kalt Super-X, hvor X er hans etternavn. Jeg må si at du fortsatt fortjener det klengenavnet, Marwin. Blir du aldri trett, lei eller kort og godt sliten???? Du driver jo en aktivitet som skal gi deg salt i maten også.

Link to post
Share on other sites

Well, det var helg, båten står fortsatt på hengeren i en betonglåve lengre borte i bygda her, Hansa 666 hadde kjøpt en båt som fallt i MIN smak (du kan fiske fra den uten at verdien forringes vesentlig!! bl.a.), jeg hadde bistått med første syn på båten før han kom oppover, båten lå i heimehavna mi ++++

Åsså hadd æ LØSST!!

 

Venter fortsatt spent på bilder +++ i denne strengen. :-)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vel, da er jeg klar til å berette om min "korte" tur fra Trondheim til Bergen. Er litt usikker på hvor jeg skal starte, men som i alle eventyr, starter jeg på begynnelsen...

 

Som dere sikkert har fått med dere, hjalp Marwin meg med å besiktige båten, en Sea Ray 270 SD i Trondheim, 7 januar 06. Jada, kjørte til trønder byen og kjøpte båten og etter det, har alt i fra CE merking til Marwins kontakter på service for drev , vært benyttet MEN her starter turen...

 

Reiste den 27.4.06 avgårde med en forsinket Norwegian maskin og en ultra klar svigers, til Trondheim. Hadde ikke før landet, før selger rapporterer om et "lite" problem... Motoren ville ikke starte... :headbang: I svarte hel..... tenkte jeg, men svigers gliste og ønsket meg velkommen til båt verden... Vel, det hele endte med at vi fikk en overnatting i Børsa båthavn i Trondheim, da motoren kun startet om en tok et skrujern og lirket på starteren..

 

Er det mulig.... tenkte jeg.... Jada sa svigers og dro frem noe å varme seg på om kvelden... Sov veeeldig godt den natten :cheers:

 

Dagen etter var selger på jobb, men han hadde bestilt en el.kar som skulle ordne saker og ting. Da han parkerte bilen på moloen, kom samtidig en bekymret Marwin på besøk. Ikke før de hadde nærmet seg båten, ja, da startet faanskapet lett som bare det.... Ja, dere kan jo tenke hvor lett det er for en elektriker å fine en feil som ikke lenger er der.... ja veeeeldig lett....

 

Men kl 12.30, la vi ut på turen mot Ålesund, som var vårt første mål. Litt sent i gang som vi var, fikk vi Trondheimsfjorden rett i trynet... MEN Sea Rayen tok det hele med stoisk ro, og fraktet oss lett ut fjorden og vi fartet videre forbi Hitra.

 

Satt å nistirret på svigers stolthet, en Geonav 11c, som var et rått redskap for en slik tur. Bruk av PC i e båt som går litt unna, er ikke å anbefale. Dette grunnet dårlig lysstyrke i skjermen, samt den får kraftig med bank... min edle bærbare, IBM T43, ble parkert i byssa til svigers store tilfredshet....

 

Kom så til et område i Fra Smøla til Gossa med inn i det heite mye skjær. Heldigvis var været strålende, så vi marsjet i 22 knop hele veien, men jeg så en del ekstra ganger på plotteren da vi kjørte slalåm rundt grunnene.....

 

Kartposisjon, ca N63.00.318 E7 03.102

 

Deretter dreide vi innover mot land, mot en fin led mot Ålesund, kart posisjon N62 46.671 E6 35.832

 

Her i fra dro vi strake veien ned til Vigra fjorden og så inn til Ålesund.

Tanket to timer før Ålesund på en grei plass, kart posisjon N62 54.347 E6 54.358

Tanket vel 250 liter, dvs snitt på 33 liter i timen på en GM 6.5 300 HK. Slett ikke verst :)

 

Gikk feil inn til Ålesund, dvs fant ikke med en gang innseilingen til selve byen, men etter litt gestikulering til en Ålesunder, fant vi nå frem. Dette er rett ref på bryggen i Ålesund

N62 28.419 E6 09.313

Marwin prøvde å fortelle meg om dette med innseiling til Ålesund, men da hørte jeg ikke mob.

Hadde god kontakt med marwin på hele turen, da han la inn info, som familie med flere fulgte :cheers: Stoooor takk til Marwin :cheers:

 

Toalettet om bord er tett, og dette medførte at det var litt vanskelig å lense tanken om morgenen med ørten tilskuere... Vi tok noen små brune på kvelden, og disse skulle jo ut igjen FORT på morgenkvisten... Men toalettforholdene i Ålesund for båtturister er ok, så det gikk greit til slutt :lol:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8756/AAlesund.jpg

 

Bildet er tatt på vei ut fra Ålesund

 

Kl. 13.00 startet vi ferden videre mot Stadt, og været var fantastisk. Kruste nedover fjordene med solen speilende i havet :yesnod:

 

Tok bakveien til Stadt, da denne er roligere enn å gå ytre led. Dvs v gikk på innsiden av Hareidlandet.

Ref. N62 23.230 E6 03.784, så kart ref N62 15.415 E6 57.102. Deretter kart ref N62 11.629 E526.698. Fra denne kart ref, tok vi kursen rundt Stadt

 

 

Selve turen rundt Stadt var helt rått. I starten kom havdønningene inn fra siden, og vi lå i 22 til 23 knop og kruste avåre. Jeg gliste som besatt, men svigers lengtet tilbake sin egen seilbåt med tårer i øynene. En kan jo lett tenke seg til hamring og risting i båten, kombinert med en vilter V8 som ikke var/er støyisolert….. hehehe han er fremdeles stiv i ryggen…

 

Bildet tatt mot Stadt

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8756/Stadt111.jpg

 

 

Da vi dreide rundt Stadt, fikk vi dønningene inn akter, og det var ikke like hyggelig. Men her var det bare å jobbe med gassen, holde båten i plan samt gliset på plass… Måtte tømme tanken ved Stadt, og som kjent var ikke toalettet i orden, så jeg følte meg som en trampes artist der jeg stod utpå bade plattformen…. Men men.

I følge svigers, var det kun noen få dager i året hvor Stadt var like rolig som denne dagen, og for oss var dette en lykke :yesnod:

 

Bildet tatt etter runding av Stadt

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8756/Stadt_222222.jpg

 

Da vi hadde passert stadt, var svigers rimelig lei, men vi passerte uttaskjærs forbi Bremangerlandet for så å dreie innover i fjorden for å få det litt roligere. Kart ref

N61.36.284, E04.54.246. 23

 

Vi hadde planer om en tur til Båtmessen i Florø, men droppet tanken fort. Magen var tom, halsen var tørr, det var på tide med påfyll….

Tok turen inn til Askvoll, fortøyde båten i gjestehavnen og gikk for å spise middag.

Middagen var bra, men jeg likte ikke gjestehavnen noe særlig. Alt var stengt, også toalettene…. Vi fant raskt ut at vi dro videre til Krossvik

Kartref Askvoll N61 20.741 E5 04.265

 

Krossvik var et glimrende sted å ligge. Her kommer ikke vind til, selv med Hudini i etternavnet… Litt kronglete å komme inn til bryggen, men her hadde de diesel, butikk, vann og gode dusj/toalett fasiliteter :rolleyes:

MEN når en skal ut fra Krossvik, retning Sognefjorden, må en passere et knøttlite sund som ligger rett ved kaien. I dette lille sundet, har en ca 1,5 meter å plassere aggregatet for ikke å treffe bunnen….. Om morgenen da vi med trøtte øyne stod på bryggen og strakk ut, kom det en ny Skrognes 37 kjørende. Han var tydeligvis ikke kjent, men durte på igjennom det knøttlille sundet…. Trenger jeg å si noe mer….. Vel antar at han må lesse ut en det ti tusener etter den tabben.

Kartref Krossvik N61 15.300 E4 59.490

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8756/Krossvik.jpg

 

Pga. servise på drevet som ble tatt før avreise, hadde nivået på gir oljen sunket slik at jeg ville fylle mer på… Problemet var at det var søndag OG jeg var tom….

Vel, da var det bare å krysse Sognefjorden og ta inn til Nyhammar der den kan få alt hva en trenger til motoren. Han som driver stedet er en VP entusiast, men selv om jeg hadde en GM, gikk det bra :yesnod: Kart ref N61 00381 E5 00.339

 

Deretter gikk turen strake veien forbi Byrknesøy, over Flensfjorden, på innsiden av Radøy og strake veien til Bergen.

 

Faktisk fikk vi mest juling over Byfjorden, da vannet sprøytet over båten i ett sett. Så på svigers at nå var det nok, men da hadde vi ikke lange strekket igjen.

 

Da vi svingte inn Grimstadfjorden og så huset til svigers, stod hele familien å ventet for å beskue det ny innkjøpte vidunderet. Fruen var strålende fornøyd med valg av båt, så nå er turen til helgen planlagt. ( Må fikse doen og vannet først)

 

Konklusjon:

Beregn gooooood tid på turen,

Sørg for å ha en skikkelig kartplotter med ( prøvde å få svigers kartplotter som forskudd på … ja ett eller annet, man han tviholdt på den…. )

Stadt var i følge svigers blikk stille, i følge meg, store dønninger. SÅ er du fersk, ta med kjentmann, og sjekk værmeldingen.

Rikelig med mat og drikke :cheers:

Tålmodighet….

 

Tar gjerne turen en gang til :flag:

 

 

Vel dette var referatet fra turen, er det noen som skal samme vei og lurer på noe, er det bare å spørre i vei :seeya:

 

PS! Skal legge inn flere bilder, men min kjære Nokia N70 likte ikke turen helt...... :headbang:

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Hansa666!

 

Gratulerer med flott båt! :flag:

 

Har fått med meg at dere også hadde en flott tur, og det er artig at du nevner at dere i "mitt område" her på Mørekysten og Hustadvika hadde en del utfordringer med urent farvann og mange lumske skjær.

Ja, man bør vite hvor man er da, - og ikke minst hvor man skal videre. (Skader ikke med erfaring i navigasjon!)

 

Etter å ha sjekket noen av dine kartref. så ser jeg at det var i fiskeværet Bud like etter at du var ferdig med Hustadvika at du fylte diesel.

 

Forstår at tiden er knapp på slike "transportturer", men det er likevel synd at man ikke har tid til en liten tur innom lokale perler som f.eks. øya Bjørnsund like utom Bud.

 

Antar at dere gikk videre ned Saltsteinsleia forbi Finnøya (eller på innsiden av Gossen?), for så å ende opp på kartreferansen din, like ved den lille bebodde øya Orten, før du satte kursen ned forbi Lepsøy-revet og til Ålesund.

 

Det er i dette røffe og interessante området jeg er meget godt kjent og som regel er det også her jeg holder til en eller annen plass i helgene, som nå da vi overnattet bl.a. på Bjørnsund fra søndag til mandag denne nydelige 1.mai- helgen :flag:

Det var jo det drømmeværet og tilhørende hyggelige aktiviteter sammen med andre båtvenner i denne lune havnen.

 

Lykke til med båten, - og ikke minst, - sett pris på og nyt friheten som vi båtfolket opplever på båtturene med bl.a. unike opplevelser av flott natur! :sailing::seeya:

 

Ship'O'Hoi! :wink:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

"Antar at dere gikk videre ned Saltsteinsleia forbi Finnøya (eller på innsiden av Gossen?), for så å ende opp på kartreferansen din, like ved den lille bebodde øya Orten, før du satte kursen ned forbi Lepsøy-revet og til Ålesund."

 

Hei Seastar.

 

Grunnen til at vi ikke stoppet så mye opp på turen, var at fruen hjemme veeeeeeentet på oss, samt at svigers var klar for å komme hjem :sleep:

 

Vi gikk ned Saltsteinsleia, på utsiden av Gossen, tok strake veien ned til Vigrafjorden.

Forstår at du trives i dette området, da det var en idyll av et sted :yesnod:

 

Antar at vi tar turen tilbake til dette området til sommeren, men da med full båt, og svigers i seilbåten sin :sailing:

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...