Jump to content

Kjøpe Skibsplast 11 med Mariner 20?


Beining

Recommended Posts

Ja, det er helt ny bensin, med 2% to-taktsolje.

Fikk en mail fra ABmarine og de sa at det kommer på 1500 :crazy:

+ evt. deler.

Noen som vet om noen som er litt billigere?

Reddet en båt i går, og da gikk motoren veldig tungt.

Så fusketet den etterpå i lav fart.

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

Det høres mest sannsynlig til å være skitt i forgasseren som har bygget seg opp over tid (dette skjer enda fortere hvis motoren har stått i en lang periode). Dette vil da tette de smale kanaler inn i forgasseren og forhindre bensin tilførsel til motoren. De symptomer du får, peker mot denne årsak.

 

Å rense eller overhalle forgasseren er egentlig en relativt lett jobb samt med å ta en service på motoren hvis du vet hva du gjøre. Personlig gadd jeg ikke å betale høye verksted priser å kjøpte ei bok til min motor og lærte meg opp til hvordan jeg fikser ting selv. Boken jeg kjøpte kun finnes i engelsk og heter Seloc. Og har spart meg MYE penger.

Link to post
Share on other sites

Men før du gjer noko "drastisk" (som å skru frå kvarandre forgassaren :crazy: ) så test litt førstehjelp. Og så etterpå tar du båt og motor med på ein laaang god tur der den får "kjørt seg" litt :smiley:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Er det ikke bedre å gjøre jobben riktig i utgangspunktet og bli kvitt av problem helt, enn å prøve litt førstehjelp og problemet kommer tilbake etter en liten periode.

 

Å skru fra hverandre en forgasser er ikke så vanskelig som du tro, men man må ha ei bok for å gjøre alt riktig.

Link to post
Share on other sites

Ja men herlighet, det er jo ikkje nødvendigt å skru frå kvarandre forgassaren, alle dysene inni for så å måtte justere lufteskrue og alt slags mulig dilldall utan at det trengs. Dessutan virker det ikkje som om "Beining" har så veldig lyst til å skru frå kvarandre forgassaren sia han driv å spør etter serviceprisar. :wink:

 

Eg hadde samme problem med motoren min for ei lite stund sia. Den hadde stått lenge og var veldig tungstarta og nekta å gå på tomgang. Men det viste seg at eg tok sorgene litt på forskudd, for etter litt så kalla "førstehjelp" så gjekk den som ei klokke.

 

Demontering av forgassarar er vil ikkje akkurat det folk vil bruke tida si på no som båtsesongen akkurat har begynnt. Det er eit fint prosjekt til vinteren igjen. :yesnod:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Var ute i dag igjen jeg...

Fint vær og greier.

Men, helt riktig som Sinten sier jeg er ikke veldig klar for å skru opp gassern osv...

Eneste motor erfaring jeg har er fra radiostyrtebiler.

 

Men, jeg skurdde litt på tomgangsskruen i dag så nå går den fint på tomgang.

Bare litt vanskelig å starte.

 

Men, fant også ut at jeg kjører med den sånn som den er nå, men bytter girolje.

Så da er spørsmålet: Hvor får jeg tak i girolje til den motoren?

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

Min erfaring av gasser..

 

Køddete på tomgang, og vanskelig å starte.

Kjøpte repsett til 198,- x2 (to dobble gassere), leverte dette til en kamerat av meg som jobber på møller, fikk dette tilbake samme dag, monterte, og startet på første.. Har ikke hatt probelmer siden.. Har forsåvidt gjort dette en gang tildligere med en annen motor, og det virket like godt :flag:

 

Og det var heller ikke dyrt :smash:

Link to post
Share on other sites

Girolje får du kjøpt på Biltema, bensinstasjoner, osv. Passer på at du kjøper den så er lagt spesielt til påhengs.

 

Angående forgasseren, så er det ikke en så stor jobb som alle sier det er, men jeg enig med Sinten i at du skal prøve hans metode først og ser om hvis det hjelper. Hvis det hjelper, greit, men langsiktig bør du få den overhalt. Jeg vet hvor kjedelig det er å måtte vente til å gå ut på sjøen...... :crazy:

 

Lykke til, og jeg håper du ha en fin sommer :cheers:

Link to post
Share on other sites

Flott dag ute idag, altfor fin til å sitte inne, hadde berre båten vore klar til sjøsetting :cryin::cryin::headbang: .

 

Men tilbake til tema...

 

Girolje: Samma det så lenge den oppfyller kravene til påhengsen. Vanlig er vel EP 90 eller noko slikt. Eg brukte biltema sist, funket fint det. Men det irriterande var at det gjekk akkurat litt meir enn ein tube så det kan vere lurt å kjøpe to. (ein tube = 200ml) Men hugs ta vare på den du berre bruker litt av :wink:

 

Holmedal:

 

Kva inneheldt det repsettet du snakker om, er det nye dyser? Kanskje det hadde vore noko for meg så slepp eg å rense dei gamle. :smiley:

 

Edit: Kom på litt meir å skrive :wink:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Sikker på at det er Skipsplast? Trodde alle disse var 3-kantet i baugen.

Tenkte det samme som Ingar her.... kan liksom ikke helt skjønne at dette er en Skibsplast? Men du Jorg-1 sier jo også så i tillegg til Beining. Er dette den som ble kalt "Junior 11" ?

 

Skibsplast hadde vel ellers (utenom Junior 11) gjerne i tidlige tider en klassisk knekk (som også Ingar kommenterer) i linjeføringen langs fenderlisten på hver side av framdekket.

 

Her er Skibsplast sin egen liste over tidligere modeller:

http://www.skibsplast.no/2006MP/arkiv.htm

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For det første så er jeg 100% sikker på at det ikke er en Skibsplast, den trekantede baugen var et 70-80 talls kjennetegn fra fabrikken på Evje, sjekk hjemmesiden til Skibsplast (Tidligere modeller), der vil man se at båter fra 1957 og oppover slettes ikke har den "ekle" baugen.

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Der hadde vi kliset ja.

Må være en Skibsplast, båten min er fra 1968.

Er faktisk ganske imponert over hvor bra skroget er.

Selv om jeg er litt redd det er et lite hull i den.

Vanskelig å tette?

 

Flere som var ute å kjørte i dag?

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

For det første så er jeg 100% sikker på at det ikke er en Skibsplast, den trekantede baugen var et 70-80 talls kjennetegn fra fabrikken på Evje, sjekk hjemmesiden til Skibsplast (Tidligere modeller), der vil man se at båter fra 1957 og oppover slettes ikke har den "ekle" baugen.

 

Feil....jeg har hatt denne båten på 70 tallet etterfulgt av Sportsmann 14...med den trekantete baugen....

 

...men Junior 11 hadde "vanlig" baug. Var selv med til Evje og hentet skuta. Ble skuffet da de blanke, chromete "Skibsplast" merkene datt av etter bare ett år....

 

Finner ikke igjen nettopp denne båten på arkivet til Skibsplast.....men jeg skal nok finne et bilde i mine private bilder.. Har ikke scanner for øyeblikket....men kommer tilbake. (I'll be back.) Sitat Arnold Swartzenegger.

Link to post
Share on other sites

Okei.. :smiley: Jeg har basert meg på den "Tidligere modeller" lista, når jeg påstår at Skibsplast ikke har lagd denne båten.

Jeg trodde at lista over tidligere modeller ble komplett da min Seamaster 18´fra 1964 kom inn med originalbilde i begynnelsen av dette året, men det kan jo være at de har en modell til som ikke er lagt inn i listen over tidligere modeller, venter spent..

fin båt er det uansett gratulerer med ny båt! :flag:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Okei.. :smiley: .

Seamaster 18´fra 1964 :flag:

 

Ojsan...du har den du...har du et bilde av skuta? Er litt ihuga på Norske,solide båter og selv om jeg har Draco 3000 idag...er jeg litt svak for Skibsplast. Spesiellt da jeg som en stolt 11 åring hoppet rundt med denne Junior 11 med en original Evinrude fra 1958 på hele 7,5 hest....gikk senere opp til 18hk Crescent for så og avslutte med en Johnson 25hk.

 

Norske båter= :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå har det desverre blitt stopp for båtkjøringen for denne gang.

Etter jeg fikk motorstopp midt på fjorden på lørdag fant jeg vel egentlig ut at ny motorer eller full service på motoren er veldig greit.

Det begynnte med at den ikke ville "være med" når jeg ga på gass.

Max 1 sekund så døde den helt og da var det bare å gå av på gassen og kjøre sagte.

Så jeg tenkte at nå drar jeg inn på marinaen igjen, men på vei dit stoppet den.

Virker helt klart som det er noe tull med forgassern.

Merket også at det svarte dekslet som selve motorer delene sitter på er løst.

Så når motoren går på tomgang så skarngler den delen.

660+ moms skal ABmarine ha i timen for repp :crazy:

Prøvde å skru til det dekslet og da så jeg at noen av skruene var kjekt av.

 

Sitter da å lurer på om jeg skal se meg etter en ny (brukt) motor.

Har du egentlig lyst på 25hk, blir det for mye tror dere?

 

Evt. noen i Oslo området som vil skru på den for en 200-300 kroner timen?

 

Og en siste ting det skal være mulig for en 15 åring å starte motoren?

Eller om det er min som er tungstartet.

 

PS: nytt navn: M/Y Motorstopp :lol:

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke begynne med 'I told you so'.........

 

Det er nok forgasseren som er tett med dritt. Den må bli demontert, renset, re-montert med nye pakninger og er problemene vekke.

 

Pris på en 25hk kan være alt fra kr 1500 for en som med fikses til kr 30000 for en fire-takter. Jeg kjøpte en for en måned siden for kr 3000. Stygg på utsiden men mekanisk helt topp (dette er det viktigeste). Jeg har begynt å pusse opp utsiden så blir den fin om ikke så lenge til.

 

Du må sitte ned og vudere om hvis det er kostbart med å kjøpe en 25hk med en ukjent fortid eller fikse den du har.

Link to post
Share on other sites

Kjøp et rep sett til gasserene dine, koster lite som sagt.. husker ikke hva som var med, jeg bare leverte det videre...

 

Se om du finner en som har peiling på gassere, og spør om han har mulighet for å bytte dette for deg.. er en rimelig løsning som virker. . (virket iallefall hos meg)

Link to post
Share on other sites

Hvis du kan få forgasseren av blokka uten å ødelegge noe, så kan du godt sende den til meg og jeg vil overhalle den for deg. Du må selvfølgelig betale for frakt til meg og tilbake pluss pakning pakken men jeg tipper det vil bli en god del billigere enn ett verksted eller en 25hk motor :wink:

Link to post
Share on other sites

Takk takk Wiggy.

Skal se om jeg får den av selv.

Tar nok en tur etterpå for å se på den.

Ellers har jeg en farfar som kan endel om motor, men som han sier så tørr han på en måte ikke å begynne på den siden han ikke kjenner båt påhengere.

 

 

Ship o`hoy :drink:

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

Hvis du gir meg serial nummeret på motoren så kan jeg finne i boka mi bildene og veileding som vil hjelpe din bestefar. Det står på engelsk, men jeg regner med at du er flink i det området :wink:

 

Og da det eneste du trenger da er å gå ned til din nærmeste Mercury verksted og får de til å bestille ett pakning sett til deg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...