Jump to content

Kjøpe Skibsplast 11 med Mariner 20?


Beining

Recommended Posts

Hei,

 

Nå ser det ut til at jeg har kjøpt meg min første båt.

En Skibsplast 11, med en 20hk mariner motor.

Selgern sa at jeg burde ha motoren på en overhalling hver vår.

Så da lurte jeg på hvor det er billigst å best å gjøre.

Jeg bor i Bærum så noe rundt her hadde vært fint.

 

Så lurer jeg også på det med navn:

Hvor får jeg takk bokstavklistremerker eller hva man nå bruker på båt.

Og noen som har et bra forslag til navn på skipet

 

Og er det vanskelig å instalere knop måler og tank måler?

 

Legger ved noen bilder av båten

 

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

 

Hva tror dere?

Grei båt for 12000, eller bør jeg se meg etter noe annet?

Redigert av Beining (see edit history)

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

Den virker en grei båt og 12000 for en liten speedbåt i den standen og motor er ikke så galt.

 

Når det gjelder overhalling av påhengsmotorer, er det vanligvis gjort kun når motoren begynner å virke dårlig eller ikke fungere. Jeg tror hva selgeren mente var en vanlig service (Bytte teningsplugger, girolje, rengjøre bensin filter, bytte impeller hvis det trengs og en generelle smøring av forskjellige deler). Dette bør bli gjort en gang i året, vanligvis før du skal bruke motoren for første gang det året. Det er også en lagrings service (service tatt før du lagrer motoren til vinteren). Dette involvere skifting av girolje, smøring og 'fogging' (smøring av sylindere til å forhindre rust over vinteren). Hvis motoren er i brukt året rundt eller du skal kun lagre motoren en måned, så er det den hoved servicen som bør tas.

 

Angående hvor mye det skal koste, aner jeg ikke. Må nesten høre med de båtverkstedene i ditt område.

Link to post
Share on other sites

VÆR SÅ SNILL, bruk ikke ordet overhaling, om en rutineservice.

 

Det er dyrt nok med båt, om ikke motoren skal overhales hvert eneste år. Olje skal skiftes, impeller sjekkes, og det skal smøres, sjekkes og fikses etter alle kunstens regler, men dette er IKKE en overhaling.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Nei Ingar

Man SKIFTER gearolje :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Vanlig vedlikeholds service høst/vår er så enkelt at selv jeg gjør det! :yesnod: Finnes flere tråder på dette forumet som går igjennom hva og hvordan, i detalj.

 

Tankmåler - hvis du ikke har fast tank (ser ikke sånn ut på bildene) så har du vel måler på den løse tanken?

 

Bokstaver/navn - sjekk f.eks www.profila.no de lager båtdekor etter bestilling og du ser med en gang på skjermen hvordan det blir seende ut. Koster ikke all verden heller.

 

Knopmåler - hvis det du vil vite er hvor fort båten kan gå så lån en gps og få din nysjerrighet tilfredstillt. Trenger du knopmåler til noe annet enn akkurat det?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Overhall - Dette er en full demontering av blokka, forgasseren, tenningssystemet, osv. Da er disse delene reengjort og remontert med nye pakninger. Dette tas vanligvis en god del timer og brukes mange nye deler, dette ser du i prisen (sky høy).

 

Vanlig service - Som jeg beskrev i forrige post og koster MYE mindre en overhall.

 

Håper dette vises hvor viktig forskjellen mellom de to er :wink:

Redigert av Wiggy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for mange kloke svar.

Men, ser ut som om jeg kan levere den til en båt butikk i Leangbukta for han tar service på Mariner.

Men hvis det bare er å smøre opp, bytte girolje osv... kan han jo ikke bruke så mye mere enn 1time.

 

Ja kanskje like greit å bare låne en GPS.

Hvor fort tror dere den går?

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

Nåååå begynner jeg å gråte litt.... He-he..... Dette er nok en Skibsplast ja.... Jeg kjøpte den absolutt siste 11 foteren som ble produsert med dekk og vindskjerm i . Båten var allerede støpt som åpen men etter mye mas ble det støpt opp et dekk og montert på båten. Den ble kjøpt i hmmm....???? 1974 tror jeg og huske. Da var jeg den stolteste 11 åring på hele denne kloden. Denne båten hadde en støpt sittebenk bak med en kombinert motorbrønn også. Ser den er en ny vindskjærm på den..... Tror jeg har et gammelt bilde av den et sted....

 

Lykke til....

 

Hilsen båtfrelst i over 30 år....

Link to post
Share on other sites

Hehe...

Bra det vekker god minner hos noen

Jeg gleder meg veldig til jeg skal hente den.

Må si dette er et knall forum.

 

Så du mener det går såpass fort ja:-)

 

Tenkte å kanskje lage en kasse til å ha dreggen, fendere osv.... oppi.

Noen som vet hvordan tre jeg burde bruke?

 

Er det noen som har båten i indre Oslofjord kan jeg ganske sikkert garantere at dere ser meg.

Kommer til å være MYE ute i sommern.

Vær er ingen hindring;)

 

Det er bare å skrive tips og triks om dere har noen.

 

Takker igjen

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

Tenkte å kanskje lage en kasse til å ha dreggen, fendere osv.... oppi.

Noen som vet hvordan tre jeg burde bruke?

Til ein ynkelig liten kasse har tre og kvalitet (så godt som) ingen betydning, bruk det billigaste du får tak i. Altså gran eller furu.

 

Viss det er ein "stor" kasse du skal lage og du ikkje skal dekke den med glasfiber eller noko slikt kan det hende du bør bruke kryssfiner.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle ha en kasse på motsatt side av tanken på en måte.

I samme størrelse som tanken også, hadde jeg planlagt.

Skal bare ha dregg og litt diverse oppi der.

Så trenger ikke å være av så veldig god kvalitet.

Bare sånn at det ikke "slenger" rundt.

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle ha en kasse på motsatt side av tanken på en måte.

I samme størrelse som tanken også, hadde jeg planlagt.

Høyres lurt ut. Viss det ikkje er større kasse enn tanken så går det nok greit med vanlig heiltre.

 

Eit lite tips angåande festing av kassen så kunne kanskje borrelås av den kraftige typen vert noko. Då sleng den ikkje frå side til side i alle fall og så kan du ta med deg kassen heim etter kvar tur dersom du måtte ønske det. Eg tenkte eg skulle bruke denne ideen på ei batterikasse eg har laga, trur det vil funke fint.

 

PS: Hugs å male, beise, lakkere eller olje kassen godt så den ikkje råtner med ein gong.

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Ja, kanskje ikke så dum ide.

Kunne egentlig tenkt meg lokke og at den var "strappet" fast i båten på en eller annen måte.

Det finnes div solide plastbakker (f.eks fra Clas Olson) som burde passe til formålet. Noen av de med lokk også. Selv bruker jeg en plastdunk som er skjært i 2 på langs som ligger nedi tankrommet.

For festing ville jeg brukt webreimer, feks en slik fra clas o.

Bilde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sansynligvis rusk i forgassaren. Har motoren stått lenge utan å ha vore i gong? I så fall kan det hende det heldt med litt "førstehjelp" Det gjer du ved å gje full gass for så å ta choken på (men trykk den inn igjen før du kveler motoren), dette gjentar du fleire gonger. Viss det er slik at den nesten går på tomgang så berre justerer du tomgangshastigheten med eit par turns.

 

Ta ein titt her, der står det mykje meir.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Er bensinen på tanken fra i fjor så tøm den ut og kjøp ny. Gammel totaktsbensin gjør ofte at motor ikke går på tomgang. Har forresten restaurert akkurat maken båt for mange år siden. Hadde 40 hk mercury på den. LIVSFARLIG. Kom opp i fart så vingla det hit og dit. Byttet motor til 20 hk som er perfekt på den båten. Lykke til med båten din.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Sniker meg inn med en tank(e); Gamle impeller.

Kunne man smøre impellen uten å skru opp huset ved å tilføre olje i ei tønne og dermed la motoren gå?. Jfr. å helle soyaolje i doen for å myke opp pakninger?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...