Jump to content

Oljeskift båtmotor kontra bilmotor


Dykker

Recommended Posts

:blush:

 

Hmmm!

 

Har sett mange innlegg her på forumet om hvor viktig det er å skifte olje på båtmotoren hvert år før vi setter båten på vannet. Båtmotoren går alltid i "oppoverbakke" i forhold til en bilmotor. Men jeg har egentlig aldri skjønt hvorfor noen hevder at man må skifte olje så ofte på en motor som kanskje bare går ca. 100 timer i sommerhalvåret ( ca. 4 timers driftstid pr uke).

 

Noen mener at vi må skifte hvert år med normal bruk, andre 3. hvert år. Aldring på olje er jo en ting, men man kan jo ikke stikke under en stol at mange av oss har oversett oljeskift på bilene våres både en og to ganger i henhold til hva serviceboka tilsier. Likevel går bilmotoren mange mere kilometere under hardere påkjeninnger enn båtmotoren.

 

Dette blir vel nesten lik tråd som om hva produsenter/båteiere mener om bunnstoff, men allikevel;

Hvor ofte er det nødvendig å skifte olje på motoren? :rolleyes:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg skifter olje og filter hvert år - jeg også. Også for bilen står det i "boka" at olja skal skiftes hver xxx km eller minst en gang pr år. Det er en gang pr år som er mitt motiv for oljeskiftet på båtmotoren, ikke antall timer drift (km).

 

Olja jeg bruker er ikke dyr og det er enkelt å skifte.

 

Påstanden om at båtmotoren alltid går i motbakke holder ikke for mitt bruk. De fleste driftstimene på min motor er på tomgang eller lavt turtall. Kun få timer av de totale med turtall/belastning over 2/3 av maks. Men, dette varierer jo etter bruk og motor/båttype.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

olje og filter skal skiftes om høsten - og motoren skal kjøres litt - feks varmkjøres en gang med den nye olja og filteret før båten vinterlagres - skift skal ikke foretas om våren.

 

årsaken er at brukt olje inneholder korrosive stoffer og vann som forskyner seg av lagerflater osv - de blir ujevne og slittasen på disse ujevnhetene kan bli relativt stor når motoren startes opp igjen.

 

det er klart at en båtmotor arbeider usansynlig mye hardere enn en bilmotor og selv om smøreoljene i dag er mye bedre enn når mange intruksjonsbøker ble skrevet for motorene er det ingen ulempe å holde seg til de beskrevne intervaller.

 

det er ellers kommet en "graviditetstest" man kan bruke på olja si - leste vel om det i et av båtsmørebladene nylig - husker ikke hvilket - for å finne ut oljas tilstand.

 

for å gi en liten indikajon på hvor hardt en marine- vs bilmotor kan jeg gi dere følgende direkte sammenlikning:

 

i en 6m båt jeg hadde som veide 1500 kg satt det en volvo aq140 -> samme motoren son satt i volvo 240.

båten brukte ca 1.33l/nm - rundt 25l/t på 4500 o/min - 22knuter.

dette forbruket tilsvarer omtrent 5l/10 km dvs ca 6 ganger hva en volvo 240 ville brukt i ca 100 km/ på motorvei.

 

tar man utgangspunkt i hvor mye drivstoff som svis av med noe forbehold om gearing slipp og annet er det arbeider motoren 6 ganger hardere for å flytte båten i når den er i plan enn å kjøre en like tung bil i 100 km og båten beveger seg fortsatt kun i ca 30 km/t.

 

belastningen på en hurtigere gående båts motor og alle båter som forsøker seg på skrogbølgen tilsvarer å kjøre i oppoverbakke hele tiden - selv i saktegående båter med fortrengerskrog arbeider båtmotorer ekstremt tungt.

men kan se på båtmotoren + fremdriftsystem som en veldig kraftig vannpumpe - er du i tvil - tenk vannjet. her er det kun kW (levert energi) som gjelder og det må tilføres motoren en viss mengde drivstoff for å få det til å levere en gitt mengde energi.

 

forbruket på marsjfart er en bra indikator på hvilke enorme belastninger en motor utsettes for - i tilegg til de rent maritime selvsagt.

 

det dannes også vann i olja i tillegg til sot, slagg og andre kjemiske uhumskheter.

 

på nyere skip og lastebiler mener jeg å ha sett at motorene nå kan utstyres med avanserte rense systemer som kontinuerlig fjerner vann, sot osv slik at oljens tilstand alltid er som ny og hvis jeg husker riktig skal lastebilmorene kunne gå 100 000km pr oljeskift. etterfylling påkrevet ved behov selvfølgelig.

 

er ikke sikker men tror at motor/en på en av redningsselskapets nye båter er utstyrt med en slik "kjemikaliefabrikk"

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok lurt å følge motorfabrikatens anbefaling ang. frekvens på oljeskift, dvs utgåtte motortimer. I tillegg er det naturlig å skifte olje på høsten for at motoren ikke skal overvintre med "slitt" svovelholdig olje. Noen hever en også bør bytte olje tidlig i båtsesongen pga av kondens/vanninnhold pga temperatursvinginger i en stillestående motor i løpet av vinteren. Når det gjelder oljekvaliteter så har vi vel knapt dårlige kvalitere her i landet, meg bekjent oppfyller alle APIs krav, men en bør følge fabrikanten anbefaling.

Link to post
Share on other sites

Har du fortsatt garanti på motor så følg leverandørens pålegg. Har du en 20år gammel god sliter av en diesel så gjør som meg; Pass på å etterfylle med god oljekvalitet. Skift hvert andre tredje år. Ikke tro på alt vaset om syrer, vann, tæring og tull.

Søk på motordoktorens mange innlegg om oljeskifthysteri.

Link to post
Share on other sites

Hei Scrutinizer.

Bra innlegg, men jeg ser at du konsekvent i alle innlegg nekter å bruke stor bokstav etter punktum. Når du skriver så lange innlegg, er det mye lettere å lese det hvis du skriver stor bokstav etter punktum. Vi er skapt slik at vi leser memorerer linjer på forskudd, og uten stor bokstav en gang i blandt blir det tung lesing.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei Scrutinizer.

Bra innlegg, men jeg ser at du konsekvent i alle innlegg nekter å bruke stor bokstav etter punktum. Når du skriver så lange innlegg, er det mye lettere å lese det hvis du skriver stor bokstav etter punktum. Vi er skapt slik at vi leser memorerer linjer på forskudd, og uten stor bokstav en gang i blandt blir det tung lesing.

 

Lotus

Ja, det er også vankelig for meg til å lese, eller bedre til å skjønne slutten av settningens inneholdet,

noen ganger.

 

Men det må jeg si: som han skriver om, og hvordan, er meget utførende hver gang.

Jeg er en stor venn av inneholder som ikke resulterer mye mer spørsmål, enn svarer.

Og det gjør "The Scrutinizer" hovedsakelig og bra med bidragene sine,

som ofte også inneholder mye bakgrunn, som videre gjør at bildet blir "rund". :yesnod:

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ser det er mange meninger om ojebytte her. Jeg fyrer vel på mange her men jeg tror eller mener det blir byttet ut mye fin olje. Har interessert meg for dette og gjort mange undersøkelser gjennom mange år, På grun av jeg har møtt argumenter som for eksempel. syrer og vann.. Så jeg kontaktet både oljeselskaper og firmaer som utfører analyser av olje.

 

Min konklusjon er at det er att det er soten i oljen som er problemet i liten grad vann og syrer forutsatt god olje og motor.

Syrer blir nøytralisert

Vann perler seg i bunnpannen underst og damper vekk når ojen blir varm

 

Jeg har en volvo 31 motor som er gått 1400 timer til sammen

i sommer kjørte jeg ca100 timer, sendte oljen til analyse og resultatet

ble att jeg helt sikkert kunne kjøre 100 til.

 

Sottallet var 42 og det be opplyst at det ikke var noe problem med 150 i sottall såfremt resten av verdiene var bra.

 

Jeg tror att det blir byttet ut mye bra olje på grunn av frykt for motor havari. Se bare på intervallene på lastebiler 20 000 til 70 000km.

 

Det er sikkert mange som er uenige, men tenk over att instruksjons / service boken til min 31 motor er snart 20 år gammel og der står det at man skal bytte hvert år . Hvor mange millioner har oljeselskapene brukt til å forbedre oljen på disse årene?

Fikk forresten et tips av analyse firmaet jeg brukte, og det var å ta opp olje på fingrene trykke disse sammen litt , hvis det går lett å tørke av oljen uten at den legger seg sot i porene i fingerende, så er ikke oljen mettet med sot

Bare prøv med hele hånden tar man papir eller fille å greier å tørke seg rein er ojen ok (det blir jo rein oje igjen på hånden)

Link to post
Share on other sites

Fikk forresten et tips av analyse firmaet jeg brukte, og det var å ta opp olje på fingrene trykke disse sammen litt , hvis det går lett å tørke av oljen uten at den legger seg sot i porene i fingerende, så er ikke oljen mettet med sot

Bare prøv med hele hånden tar man papir eller fille å greier å tørke seg rein er ojen ok (det blir jo rein oje igjen på hånden)

Og hvis man gnukker fingrene mot hverandre, og det kjennes ut som sandpartikler er tilstede, er det heller ikke bra.

 

Det er nok sant som der er skrevet her, og andre steder, det blir byttet mye bra olje, og filtre. Jeg snakket her om dagen med en rep. for et kjent motorforetak i Østfold. Det var snakk om å kjøpe en sats slik at jeg skulle kunne flytte oljefilteret mitt vekk fra motoren, det er trangt. Denne personen kjøpte seg en 10 år gammel båt i fjor, alle servicer og full pakke fulgt. I fjor sommer, etter kjøpet, skulle han starte opp. Alarm fra SB motor. Masse olje i bunnen av båten. Grunnen var istykkerrustet oljefilter på motoren. Dette var et filter det var "umulig" å komme til. Han lurte på hvor lang tid det tar for å ruste hull i et filter. Mitt tips var at det var originalfilteret som satt der.

 

Volvokompisen min har hatt 20 år gamle motorer inn for overhaling der oljefilteteret har originalmaling, og oljen er som tjære. Trolig 20 år uten filterskift og kun etterfylling av olje.

 

For en del "ikke topptrimma" motorer, er vi nok noe hysteriske. Sikkert drevet av prisen på nye motorer. Hulda får renovert motor ex New York for USD 1500, da er det ikke så farlig. Uansett er det en jobb å bytte motor. Jeg var forresten borti en ny båt i går. Der har man satt motoren nedi skroget, limt dørk og overbygg oppå. Umulig å få ut motoren uten å skjære hull i dørk og overbygg. Man må være slangemenneske for å bytte filter. Konstruktørerne ser ikke ut til å lære. Men det var en digresjon.

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er tatt hos VP-verksted, må da dette være svindel? Er dette vanlig?

Rephrase that one: Han sa ikke noe om at servicene var foretatt hos merkeverksted. Det var ikke snakk om Volvo, jeg hadde inntrykk av at det var US-motorer. Hvilket for så vidt også Vovo V6/8 også er.

Link to post
Share on other sites

Hej Hulda!

 

har du någon link eller bild på en sådan sats, det er något jag kunne tenkt mig oxo........

Nei, det har jeg ikke. Men det går an å få kjøpt delene hos Volvo. Dette var opprinnelig en sats som var beregnet for V-type bensinmotorer. Nærmere etterforsking har ledet til at dieselmotorer trenger større gjennomstrømming av olje, slik at disse satsene ikke bør brukes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...