Jump to content

Ankerdram - hvilket merke?


o.b.lix

Recommended Posts

Jeg har søkt litt rundt uten å finne svar - her er det jeg lurer på:

 

Lillefix har ytret ønske om en fastmontert ankerdramholder på skottet.

Jeg har 6 ankedramglass fra Båtmagasinet, 6 flettede underlagsmatter flettet i 4mm tau. Glass blir satt i fastmontert holdere (spesiallaget) i denne stilen

Bilde

, mattene hengende i kroker under. På siden Kommer jeg til å lage to hull til flasker, en for "mors ankerdram" og en for "fars ankerdram".

 

Mors blir Dooleys, men hva passer best til far?

Det skal være godt, helst med visuell flott flaske. Forslag?

 

Og er det bedre etikett-forslag enn "mors ankerdram" og "fars ankerdram"?

Link to post
Share on other sites

Det finnes en utmerket polsk kapteinens vodka, men jeg har bare sett den i polske butikker. (Med den vinteren vi har hatt går det for tiden i et tsjekkisk merke: Amundsen vodka :lol: ) Uansett, jeg sverger egentlig til å servere Norsk urtedram, eller Faun dersom selskapet krever noe med kraftigere smak.

Link to post
Share on other sites

Skipet er ikke sjødyktig uten en skvett Captain Morgan Black Label ombord... :cheers:

Bilde

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Valg av ankerdram kan jammen være vanskelig. Jeg synes at drammen skal være litt spesiel, ha litt "sting" og være en slik "en er nok"-drikk.

 

"Løytens Linie" er jo en klassiker. Passe maritim med ekvatorpassering. På seilferier i Middelhavet har dette vært et klart valg. Utenlendinger vi har invitert ombord har vært begeistret for valget av en "kartoffel wein". Dette er nok min favoritt. :cool:

 

"Cutty Shark" er en grei wisky som har en flott maritim etikett.

 

Av de forslag som har kommet kan jeg absolutt støtte "Captein Morgan" rom. Denne drammen bringer frem gode minner fra besøk i grotten til den kjente sjørøveren på øyen St. Andres i Karibien. Black Label smaker god bar og romtemperert. Is kan anbefales om smaken blir for dominerende. Genever er også et godt forslag. Det er mange artige geneverflasker. Bare husk at de geneverne som ikke er klare smaker best avkjølt.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Den britiske marine har servert rum i hundrevis av år. Kan ikke skjønne

at det går an å tenke seg noe annet ombord. Det er ingen ting som kan

måle seg med to tre fingerbredder Capt. Morgan i et kjøkkenglass kl. 04 om

morran etter å ha seilt hele natta for å komme til en rolig bukt og utsatt

middagen noen timer. Ut med dregg og av med elektisk lys for så å sitte

i parafinlampens skinn og kjenne varmen komme innenfra.

 

Alt annet enn rum er for bruk på land, kanskje det til og med betyr ulykke

å ha med noe annet ?

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Har de siste årene fått mer og mer sansen for "Norsk potitsprit". F.eks Gammel oppland som flere her har nevnt.

 

Forslaget om Capt. Morgan var en god. Har smakt på mange lokale Rom typer i Caribien og Venezuela og det er mye godt på markedet der nede. Romstemperert Rom i Cognacglass på verandan en varm kveld, er bare herligt.

 

Bare synd at det er vel kun Capt. Morgan som selges i Norge. (Tenker da på Brun Rom typer og ikke det blanke sølet).

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Bare synd at det er vel kun Capt. Morgan som selges i Norge.

Stroh 60 er jo heller ikke å forakte og det er jo polvare.

Bilde

Regner med Stroh er standard i den Østerikske marine :lol:

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Stroh er for meg ensbetydende med vinterferie og skitur. Når man er skikkelig blåfrossen og kommer inn på hytta og lager ekte kakao med en god skvett Stroh oppi og en generøs kremklatt på toppen er det ok med snø og vinter..... Men i båten står det gjerne en flaske gammel dansk og en flaske cognac..... Men er det kald pils ombord er det helt greit med en pils også, selv om det ikke er dram da ....

:drink: mmmmm Fri i morgen - lurer på om jeg skal ta en tur ned i kjelleren og se om det finnnes noen små brune ....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Den britiske marine har servert rum i hundrevis av år. Kan ikke skjønne

at det går an å tenke seg noe annet ombord.

Hmm.. ser ut for at man mener at navnet på fludiumet må ha noe "maritimt" over seg ?

 

Felles med hele rukklet er at bare man får nok i seg, setter man sjøbein og øynene svømmer..

ett visst maritimt innslag blir det jo - på ein måde....

 

Geir :crazy:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

For meg assosieres også Stroh rom med skiferie i Alpene (men den kan sikkert passe om sommeren også ?) :lol:

 

Nå har vi ikke noe volumiøst barskap i snipa, men det har vært servert gintonic på vei inn fra regatta.

Tror nok heller det blir en cognac når ankerdrammen kommer på bordet i en evt større båt etterhvert. :sailing:

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

"Stroh 60 er jo heller ikke å forakte og det er jo polvare".

SveinHa

 

Vet ikke hvorfor, men "overproof" Rom som Stroh 60 og 80 forbinner jeg med skiferie i Østerike.

 

Mang en skiturist som har gått skia av seg etter noen blandinger av det stoffet.

Lyset har en tendens til å gå tidlig. Så jeg trur jeg eventuelt holder meg til 40

 

Skal sjekke hva tax free butikken i Aberdeen har av Rom. Når jeg skal hjemmover på Torsdag,

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Den britiske marine har servert rum i hundrevis av år. Kan ikke skjønne

at det går an å tenke seg noe annet ombord. [...]

Jeg har en mistanke om at du ikke har så mange kvelders bekjentskap med det som serveres i den britiske marine. :crazy: Det er ikke capt'n Morgan's (uten at jeg kan huske så mye, egentlig).

 

Jeg bunkrer vanligvis både capt'n Morgan's og Jameson's til bruk i byssa. I medisinskapet kan det dukke opp en Highland Park 60% for desinfisering. Intet av dette serveres som ankerdram når jeg seiler norsk båt. Da skal det helst være noe norsk eller noe lokalt.

Link to post
Share on other sites

... i den britiske marine. :crazy: Det er ikke capt'n Morgan

Kan det være Woods 100+ Royal Navy mon? Lenge siden jeg var borti den.... Ikke polvare...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...