Jump to content

Ankerdram - hvilket merke?


o.b.lix

Recommended Posts

Det finnes jo kun en ankerdram, Den heter jo sogar Ankerdram, Meget god og til salgs i....... Danmark.

Etiketten er gøyal, viser noen fiskere som stå å diskuterer og ser spent på et eller annet, bildet heter "klarer han pynten?" og er visst malt av en dansk kjent kunstner.

For øvrig, Rumen som intil nylig ble servert ombord på Engelske orlogskib heter Pussers Rum. Prøver fortvilet å finne den med uten hell. Har prøvd de fleste flyplasser i Europa men etter allt dette EU tullet er det jo ingen som har utvalg mer!!! Intil videre er Capt. Morgan spiced Gold et greit alternativ for ikke å snakke om Metusalem MMMMM!

Link to post
Share on other sites

Kanskje minne om at reklame for alkohol er forbudt ved lov...

...

Det er å håpe at alkohol ikke blir en naturlig del av båtlivet også.

Slapp av, ser du ikke forskjellen på reklame og en diskusjon på nettet?

 

Og alkohol er allerede en naturlig del av båtlivet for mange av oss, det får du bare godta. :drink:

Link to post
Share on other sites

For alt jeg vet kan trådstarteren være ansatt i vinmonopolet for den saks skyld. Jeg ser veldig mange som som sitter og drikker øl og sprit på sjøen, sammen med midreårige. Selv om man ikke bryr seg om sine egne barn, bør man vise mer omtanke for andres barn .

 

Det er svært mange barn i Norge som lider under foreldrenes alkoholvaner. Derfor bør hver enkelt tas sitt ansvar, selv om det er på sjøen og ferietid.

Link to post
Share on other sites

For alt jeg vet kan trådstarteren være ansatt i vinmonopolet for den saks skyld.

Javel, eksluderer det han i så tilfellet fra denne diskusjonen? Jeg tviler på at dette vil øke salget hos polet på grunn av denne tråden!

Det er svært mange barn i Norge som lider under foreldrenes alkoholvaner. Derfor bør hver enkelt tas sitt ansvar, selv om det er på sjøen og ferietid.

Selvfølgelig!!!

Link to post
Share on other sites

Ombord i Astor serveres alltid ankerdram ved landligge. En god akevit til herrene. En god likør til damene.

 

For tiden serveres en nydelig juleakevitt. Det blir ofte litt sosialt når man kan starte landligge med det sosiale rundt en god dram.

Øl kan i noen henseende også serveres. Men i Astor byr man på dram.

 

Vil bemerke at det ikke er midreårige ombord. Da tar man visse hensyn.

 

Den som tar i mot tauet på brygga er alltid den som først blir buden på en ankerdram.

 

Svenskene har noe som kalles "Tilleggare". En grei tradisjon da man ikke alltid kaster ankeret før landligge.

 

:cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

, bør man vise mer omtanke for andres barn .

Nei, det bør man aldeles ikke. :nono: Dersom noen har barn med i båt i en havn jeg ligger får de finne seg en annen havn dersom de vil skjerme barna fra å se noen bruke alkohol. Når jeg er ombord i min båt gjør jeg som jeg vil, akkurat som jeg aksepterer og respekterer at folk følger sine regler i sine båter. (Da ser jeg bort fra skråling og skriking og høy musikk som det er umulig å skjerme seg fra, samt pissing over rekka og annen uanstendig oppførsel.) Alkoholbruk kommer ikke inn under denne kategorien.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Dersom noen har barn med i båt i en havn jeg ligger får de finne seg en annen havn dersom de vil skjerme barna fra å se noen bruke alkohol.

Helt enig. Men i det øyeblikk du trår på brygga er det en offentlig plass, hvor det er regler for bruk av alkohol. Man kan også si at en badestrand eller friområde er et offentlig område, hvor man må rette seg etter de reglene som er gjeldene. Så var det det med regler da. Noen regler er ikke så viktige, helt til man får en hekkbølge i siden under middagen. Da oppdager man at regelverket er til for å i vareta alles ve og vel.

 

http://www.actis.no/article.php?articleID=3332

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi vet at økt tilgang på alkohol øker forbruket. Dersom man opphever forbudet mot å drikke på offentlig sted, vil det føre til mer fyll, bråk og skader.

Det er ikke alle sannheter som er sannheter. Noen er urban legends, mens annet er ikke annet enn tro. Vet i alle fall at et eksempel er Danmark, der alkohol selges på bensinstasjoner, og øl er tilgjengelig helt nede i 7-årsalder (lovlig), så har de ingen helgefylla.

 

Husker godt når broderen var der en uke ved skolen, bodde hos en dansk familie, og selvfølgelig måtte nordmennene drikke seg drita. Dette hadde ikke danskene sett før, selv om å ta "en lille en" er ganske vanlig...

 

Hvorfor? Har vel med at "forbuden frukt" skal testes ut? Er alkohol så skummelt? Ikke hos meg i alle fall - jeg drikker gjerne øl midt i uken - selv om barn er til stede og jeg skal på jobb dagen etter. Men på den annen side - det er ikke viktig for meg om det er lett eller tungt øl jeg drikker, jeg liker smaken og ikke rusen (derfor forstår jeg heller ikke vitsen med blankt brennevin)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alle sannheter som er sannheter. Noen er urban legends, mens annet er ikke annet enn tro. Vet i alle fall at et eksempel er Danmark, der alkohol selges på bensinstasjoner, og øl er tilgjengelig helt nede i 7-årsalder (lovlig), så har de ingen helgefylla.

Denne stiller jeg meg uforstående til. Bor selv i København, og helgefylla er ofte verre enn hva jeg har opplevd i norske byer, med tilhørende grov vold og knivstikking. Det jevne inntaket en del nordmenn tror er tilfellet i Danmark, med en gammeldansk til lunch og en, max. to øl til middag, kommer nok i tillegg til flatfyll i helgen. Det er ikke uten grunn at alkoholinntaket pr. innbygger i Danmark tilsvarer det i Norge og Sverige. Tilsammen!

 

Ta en kikk i danske aviser, så kan du se at problemstillingen blir tatt opp med jevne mellomrom, og da med erkjennelsen av at svært mange i Danmark har et forbruk langt utover det som er helsemessig forsvarlig.

 

Mye OT her, men bare for å understreke at jeg ikke er noen puritansk totalist, så tar jeg meg gjerne litt brunt i et glass, når båten er vel fortøyd for kvelden. En god Islay eller Lowlands er aldri feil, mens en ung Genever kanskje er "riktigere", hvis man skal være streng på det.

Link to post
Share on other sites

Regnes Jaco og Pjokken, som mindreårige... :confused::lol::lol::lol:

 

De lukker begge øya når skippern tar sin velfortjente ankerdram etter en hard tørn bak roret fra Sætre og helt sør til San Polè. Hvis ikke hadde de blitt avmønstra og akterutseilt for lenge siden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...