Jump to content

Saltkrystaller i treverk.


laaron

Recommended Posts

Jeg har et problem som kan være en utfordring her i forumet. I vinter har jeg i perioder hatt strøm tilkoblet en LADAC batterilader. Denne er garantert sikker mot galvanisk tæring. Mitt elektriske anlegg har hovedbryter på minus. Siden alle kontakter og lamper er isolert på pluss har jeg valgt bryter på minus. Dermed er det ingen forbindelse mellom strøm - batterier - motor - propell. I helgen oppdaget jeg saltkrystaller tundt en av flensene til propellakslingen. Denne sitter ca. en meter inn i skroget. Ca. en meter lenger inn er det et støttelager til akslingen. Denne er festet med to gjennomgående bolter i skroget. På disse var det også en del skrystaller. Under støttelageret, på et av spantene kunne jeg med skrujernet "grave" ut løse trefibere som var fulle av krystaller. Treverket har vært utsatt for en lutings-prosess. Hvordan kan det ha seg når der ikke er tilkoblet landstrøm med jording på minus mot motor og aksling. Jeg er kjent med galvanisk tæring og prosessen mellom ulike materialer, men dette skjønner jeg ikke. Noen ideer???

Link to post
Share on other sites

Har du noen anoder? Hvis så, fjern dem, trebåter greier seg stort sett bedre uten.

 

På Hulda virker det som om det ikke er rare spenningen som skal til for å drive en slik prosess.

 

For et par båter siden hadde jeg en trebåt (Caroline). Denne var utsatt for luting. En av grunnene var en lensepumpe der den ene ledningen hadde ligget og gnage vekk isolasjonen mot prop.akslingen.

 

Generelt vil ikke en sjekk av pumper som er tilkoplet strøm været bortkastet i ditt tilfelle. Du har sikkert en pumpe eller fler som stadig er i kontakt med vann/skrog.

Link to post
Share on other sites

Men, for at laaron skal komme videre med sin etterforskning, så kan ikke jeg se at disse artikler omhandler saltkrystaller på flenser.

 

Jeg har sett saltkrystaller rett som det er i båter, gjerne i forbindelse med bolter, aksel, men faktisk også på overflate på tre i kjøl. Der er målt med voltmeter, ikke funnet strømavvik. Eiere av de båter påberoper seg ikke-tæringsproblematikk. (de båtene var for meg ikke interessante uansett). Jeg har under besiktelse stukket med syl i og rundt angrepne områder, uten at der er løs masse (lutråte).

 

Noen som har forklaring på dette ??

 

Likeledes stusser jeg litt på det at saltkrystaller dannes på flens. laaron har anode. Det betyr at flensen beskyttes med anode, og annet materiale angripes. Er da disse artikler til hjelp for laaron, all den tid man prater om lutråte ved anodebruk, og ikke å beskytte aksel/flens???

 

Nå har det seg slik at jeg kjenner laaron og båten godt også. Jeg ønsker å kommentere at "Bølgen" som er båten, har meget edruelig bruk av anoder, dvs kun 1 såvidt jeg erindrer........ Man skal huske på at Jeppe Juel og andre advarer mot "overforbruk" av anoder, og helst skal ha 0.

 

Mitt inntrykk er dermed at saltkrystallene oppstår av annen årsak, men hva ???

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...