Jump to content

Prosjekt kalesje Stauden....


Sydvesten

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle legge ut litt info om progresjon på proskejt ny kallesej til Stauden... en Sea Ray SRV 300 fra 1978.... som aldri har har hatt kallesje over akterdekket.... Siden jeg er ute i siste liten også her, så er jeg nødt til gjøre dette selv.... Om jeg kommer i mål er en annen sak, men jeg har da forsøkt i allefall...

 

Stoff er innkjøpt via Etaka i Mølstrevåg (Svieo) utenfor Haugesund.. Har landet på Markilux 37 i fargen Captains blue.... Det er bestyrerinnen sitt valg.... Tråd og gode tips fra damene på Eteka har jeg fått og hvordan jeg skal gå frem.... Dobbeltisig tape og sytråd fikk jeg også... fra Eteka.. symaskin er en Singer med manuell drift fra 1921, denne ble testet søndag kveld når jeg sydde rekketrekk til takterassen... Den hompået greit over 6 lag med Markulix med den nålen som er i maskinen.... som også stod der når jeg finne denne maskinen i 1989.. 3-4 lag gikk som smør... I tillegg kommer en del "burkar" av et lisensprodusert produket fra Amsterdam, brygget av Hansa...

 

22mm syrfaste rør ble kjøpt inn via jobben, og bøyd i rørbøyer på jobben.... Dette ble tilpasset båten i går.... (selvsagt etter 1.mai toget)... Mal ble laget av 0,2mm plast og tapet sammen. Vinduen og glidelås ble inntegnet på plasten og alle rør ble også avmerket... Alle planlagte sømmer ble også merket inn på plasten..

 

I ettermiddag er det planlagt å overføre fra plastmalen og til stoffet... samt å klippe ut stykkene jeg sakl ha... Kjøper glidelås og vinduer i morgen.... Da starter selve sy jobben.... Planen er å ha det grove klar til helgen så jeg kan prøve det på båten...., stramme opp og merke av for kantene og sy på vulsten inne mot takterssen.. Benytter en 8mm vulstskinne til å feste mot takterassen...

 

Hvorfor gjør jeg dette selv... vel det er fordi de andre ikke har tid før etter sommeren, det har ikke jeg tid til...

 

Her er bilder av bøyler og plastmalen.... Utfordingen bli nok... innefestingen mot taktereassen... men trekket over takterassen vil går uten på dette så det vil nok bli rimelig tett..... Håper jeg da... :rolleyes:

 

Bilde

Bilde

Her kommer utfordringen... hvordan få festet kallesjen mot flybridgen

Bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Flott å kunne følge deg på dette. Nyttig for mange av oss tipper jeg. Et lite spørsmål: Hva gjør du av kalesje / bøyler når disse ikke er oppe? Ser ut til at de vil stikke rimelig langt ut akter om de bare felles ned?

Har ikke planer om ta ned kallesjen på denne, den vil nok stort sett alltid stå der... Vil kun brette opp siden de dagene været tillater det... Ellers blir det nok at vi holder hus på taket om godværet plutselig skulle komme...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Spennende sydvesten. Jeg er selv i ferd med å gå i gang med et tilsvarende prosjekt. Ny sprayhood/cockpitkalesje til seilbåten. Bøylerør i 18 mm aluminium er innkjøpt. Skal bruke de gamle beslagene og forhåpentlig et av de gamle rørene, ellers hadde jeg valgt tykkere rør. Ellers skal jeg lage den nye kalesjen høyere og bredere enn den gamle - og i lysere stoff for å få mere romfølelse under. Har en en gammel elektrisk pfaff proffmaskin (fra sømlinja på den gamle yrkesskolen), og har (eller gaia har) trent på leskjermer til rekkevaieren i helga. Jeg har hatt stoffet liggende i årevis og husker ikke lenger hva det er (mulig sunbrella). Maskinen feier lett gjennom de tykkelsen vi har forsøkt til nå i hvertfall, men er litt vanskelig å styre. Det kan hende det er noe justering i maskinen som skal til.

Den ideen med plastmal er smart. Jeg skal forsøke å få bøyd rørene i løpet av uken, så er det i gang med tilpassing.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Da er jeg startet med bakveggen... har merket av yttre delen av vinduer, limt fast glidelåsene... Nå skal jeg i gang med syingen av glidelåsene... Når starter moroa... :headbang:

Bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her kommer utfordringen... hvordan få festet kallesjen mot flybridgen

Bilde

Er litt usikker på hvordan det kan gjøres men et par forslag:

1. Bruke glideskinne

2. Bruke norgesknapper

på undersiden av flyén, dvs på den lille bakre veggen som går ned fra flyén.

Har ikke helt for meg hvordan det ser ut i taket der ( mangel på sådan, serru :wink: )

men når man bøyer kalesjen opp (antar ca 5-6 cm) for å fest den på innsiden, vil evnt vann renne ut på sidene og videre ned.

Håper jeg greide å forklare meg forståelig og lykke til.

 

Gudrun på Quantum

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Takker... Skal bruke en slik vulstskinne som det kalles... inn mot flyen.. Det er en slik skinne som man trer kallesjen innpå... slik som forteltet på en campingvogn er festet med... Utfordingen blir å få det tett rundt stigen til taket.... men ser på noen løsninger...

 

Nå er de 4 glidelåsene sydd fast med en søm på hver side, en til som kommer senere etter at jeg har klippet opp ved glidelåset... Nå skal to vinduer klippes ut og festes....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Satt 5 trimer med saksen, dobbelsisdig tape, kritt og fornan symaskinen i går... Det går fremover... Har sålangt hatt ca. 6-7 effektive arbeidstimer med kallesjen...... og kallesjen har tatt form.... skal prøves på båten i helgen og bilde kommer da... skal bli spennende og se om malen jeg hadde er nøyaktig nok... Jeg har en del justeringmuligheter på bøyler blant annet om den ikke passer slik den er..

 

I går kveld flyttet jeg inn på jobben med symaskin og nødvendig utstyr... her er det gulvplass nok til å legge stoffet utover og store nok bord til at jeg kan håndtere stoffet relatvit lett... Legger ved et bilde av hovedstykke med vinduer og glidelåser sydd på... Dette stykket er sidevegger og tak med lengde på 5,7m og bredde 1,5.... Klokken halv ti var dette koblet sammen med bakveggen.... ble jaggu meg en søm på 5,7m..

 

Bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da er kallesjen prøvd på båten, det ser ikke så aller værst ut.... Kantene er kuttet til og vinduene er klippet ut.... Litt merking gjenstår inn mot båten ved flybridgen.. Da er det "bare" å sy ferdig til uken... på feste strikker og knapper der hvor det skal være...

 

Bilde

 

Tror dette kan bli brukbart(bestyrerinnen er i allefall nøgd).... Foreløpig materialkostnad er ca. 4000 kroner... for kallesje og rekketrekk til flybridgen... kommer nok til en hødving eller to når trekket over flybridgen er ferdig.. Timer medgått sålangt... 6-7 timer med sying og klipping.... et par timer tilpassning og merking i dag....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Flott arbeid!!

 

Melder også min interesse på kalesje, men da sier du vel at du ikke har tid før etter sommeren..så da får jeg mekke til noe selv. :lol:

 

Hvor kjøpte du bøylene? Min bøyle er 25 cm for smal for båten, så enten kan jeg spleise inn, eller kjøpe ny. 22 mm er tykkelsen....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det er del jobb ja, det som er mest vanskelig er å håndtere stoffmengden når det skal sys sammen til slutt.... Siden den lensge biten på min kallesje er nesten 6m lang så krever det plass.... Det fikk jeg ordnet meg med på jobben... gulv og bordplass nok..

 

Når det gjelder bøyler så kjøpte jeg 2 lengder med 22mm "Mannesmann" rør eller det som jeg en gang kalte for "meierirør".. De er greit polerte og tynnveggede.. Veggtykkelsen er 1,2mm. De fikk jeg bøyd i en hydraulisk rørbøyer på jobben.... Betalte rett under høvdingen for rørene... fester og beslag er kjøpt inn på kallesjebutikken som levere alt det andre.... Det er forøvrig samme utvalg som Jens Sagen og de samme prisene..

 

Satser på å sy denne kallesjen ferdig i løpet av uken.... deretter er det å begynne på den lille biten som skal over flybridgen... Det er jo ikke rare jobben sammenlignet med den store, siden det ikke er vinduer eller glidelåser der...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvor kjøpte du bøylene? Min bøyle er 25 cm for smal for båten, så enten kan jeg spleise inn, eller kjøpe ny. 22 mm er tykkelsen....

Dersom du skal bruke alurør så har Wærners Båtbu i Sandefjord kalesjebøylerør i 18 mm og 22 mm på lager. Ca 6 m lengder. Jeg betalte 360,- pr. lengde for 18 mm.

 

Ellers - utmerket arbeid sydvesten :flag:

Jeg har ikke fått somlet meg til å bøye rørene mine ennå. Fylte du sand i rørene før bøying? Snakket med en i går som har hydr. rørbøyer på jobben og mente at tynnveggede rør var vanskeligere å bøye enn litt tykkveggede (2 mm og oppover). De hadde litt lett for å skrukke seg i innerbøyen.

Jeg har nemlig et prosjekt på gang med 25 x 1,5 mm stålrør til badeplattform også, og her kjøpte jeg nettopp 1,5 mm fordi jeg i min uvitenhet trodde de skulle være lettere å bøye enn 2 mm. :blush:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg fylte ikke sand i rørene, bøyde direkte med radus på 65mm som var standard for 22mm rør i denne maskinen.. Det er en slik maskin som trekker rørene rundt "bakken".... ikke en slik "jekk" sak som bøyer røret... Har brukt det tidligere på 25mm rør med 2mm veggtykkelse, det gikk greit men da var radiusen større... Targabøylen på Stauden er laget på denne måten.... og radien er nok rundt 130-140mm på denne... Også bøyd uten sand...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på hva slags rørbøyer han har. Får sjekke det opp. De alurørene til kalesjen ser jeg vel for meg at jeg skal klare selv på en enkel hjemmelaget konstruksjon, men jeg er mer skeptisk til stålrørene til badeplattformen. Her burde nok radien ligge på omtrent de samme 65-75 mm som du brukte ja. Jeg får hente sand - for sikkerhets skyld - og stille opp på verkstedet en kveld.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Driver å vurderer forskjellige løsninger for å feste kallesjen til båten... og enkelte steder hadde det vært hensiktsmessig å benytte borrelås.... Å feste borrelåsen til kallesjen er greit, men hvordan feste den andre halparten til glassfiberen... Må vel limes på en eller annen måte.....

 

Det bli ikke noen belasning på borrelåsen annet enn at den skal holde kallesjen inn mot båten slik at eventuelt vann som kommer horrisontalt ikke kommer så lett inn....

 

Er det nogen av dette noble selskab som har kjennskap eller kunnskap om "hvordan feste borrelås til glassfiber" på en enkel og grei måte..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det nogen av dette noble selskab som har kjennskap eller kunnskap om "hvordan feste borrelås til glassfiber" på en enkel og grei måte..

På båten min er borrelåsen nå festet med treskruer og skiver. Borrelåsene mine er ca 50 cm lange og det er 3 skruer på hver. Jeg har disse til å feste tøy mot taklukene for å holde lyset ute. Borrelåsene har vært limt til plasten men dette har løsnet så det er vel tidligere eier som har satt inn skruene tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Da er jeg kommet sålangt at jeg skal sy fast festeanordninger på kallesjen mot båten.... Har da kommet til at strikk fester mot skroget nede(horisontalt) er enkelt og greit... benytter en slik glideskinne(vulstskinne) mot flyvebroen, og trykknapper langs det vertikale partiet...

 

Er det noen grunn til at jeg ikke kan/bør benytte kun strikkfester rundt hele kallesjen nede, akterut og langs med sidene.. Det kan jo være noe jeg ikke har tenkt på her.... Greit å avklare før jeg kaster meg over symaskinen igjen i ettermiddag

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...