Jump to content

.......og hvor mange har ikke fått sjøsatt båten ennå?


Dykker

Recommended Posts

Er jeg den siste som ennå ikke har fått båten på vannet? :cryin: Fikk endelig hjelp til å sveise eksosrør i går, så det er jo framgang. Tar sikte på å gjøre ferdig endel etter å ha fått båten på vannet. Begynner å få seriøse abstinenser nå...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Sjøsatte for nøyaktig ett år siden! Men det er kanskje på tide å ta seg et par dager på land snart, ser at den begynner å bli litt skjeggete rundt flapsen der bak... Men båter har det nå best på sjøen synes jeg da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er jeg den siste som ennå ikke har fått båten på vannet? :cryin:

Langt ifra....

Håper derimot at jeg har den på vannet til ferien om 4 uker

Fikk telefon fra båtsenteret i dag og den nye starteren kan hentes på Onsdag, men jeg mangler nye motorfester før jeg kan sette den inn

Link to post
Share on other sites

Og da var "beertrip" sjøsatt, med ny(gammel 2002 mod 4T) motor og hydraulisk styring.

Det var som å få ny båt :flag::flag:

Selvfølgelig slo det om med været rett etter sjøsetting. Det ble en "Floing" med torden/lyn og styrtregn :nonod: Bare å legge båten rett i fortøyning uten å få testet toppfart ( glemte selvfølgelig GPSen hjemme)

Nå får en håpe på godt vær slik at kveldsgrillen blir berget.

Ha en god st.hans.

Mvh beertrip

Link to post
Share on other sites

kjenner godt til det der :lol:

Det tok litt lengere tid enn beregnet før jeg selv fikk sjø under kjølen , men endelig så....

Bilde

 

Bilde

 

Må lage ny vannlinje da båten ble mye tyngere på hekken med "ny" motor, men måtte se hvor tungt den lå i sjøen først.

En ting som var merkelig og uventet , var at sjøegenskapene ble forbedret. Kommer sikkert p.g.a. øket tyngde i hekken.

Mvh beertrip

Link to post
Share on other sites

ENDELIG kom båten på sjøen!!! :flag:

Men hadde et j@..la slit med å få båten av hengeren! :headbang: TRODDE jeg hadde laget flott patent med ekstra vinsj for å trekke den av, men NEI! Gummirullene satt, så det måtte MYE grautkraft til for å døtte den til havs. :headbang:

Nå er "Petter Smart" (nabo med mange gode idéer) i gang med å konstruere en løsning med elektrisk vinsj som skal trekke den av hengeren. Mitt bidrag blir kontrollboks med reléer osv. DETTE skal jeg ikke ha om igjen! Hvis ikke hjelpsomme båtklubbmedlemmer hadde trått til, hadde jeg pinadø surra fast båten på hengeren igjen og returnert :puke:

 

Håper det meste av denne frustrasjonen er glemt i morgen. Liker IKKE å stå fast på denne måten.

 

Årsak: Utkjøringsrampen er for slakk (for lite hellning), gummirullene har god klaring i akslingene, men det virker som at de er for myke, og "setter seg". :nonod:

Og jeg vil ikke "drukne" hengeren...

 

Noen som har idéer til annen patent?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg en egen vogn bestående av noen 2x4" og båtruller fra ClasOhlson. Samen med 8 luftfylte hjul fra samme sted så flyter vogna. Når jeg sjøsatte sist helg så ville heller ikke båten av vogna, så vogna ble med båten. Med hjelp av en annen båt så klarte vi til slutt å få befridd de to fra hverandre.

 

Neste gang skal jeg gjøre klart et tau på fjære sjø i en stor stein bakom båten som jeg fortøyer båten i når den er kommet så langt ut at den flyter. Deretter tar jeg sveivevinsjen og drar til meg vogna. Det er i hvertfal planen. Vil bli utprøvd om et par uker, da jeg må ha båten på land et par tre dager for litt mer modifiseringer.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

KRAN er tingen! :smash:

Prubblemet er atte DET ligger 2 år frem i tid (i vår båthavn).

Men "Petter Smart" satser på at mine 2 elektriske 12-volts vinsjer skal klare jobben... Time vill sjov.

 

Dro ned til båten i kveldinga for å overnatte... Et par millioner knott jaga meg hjem :puke:

Tok turen innom vaktbua i båthavna, og DER fikk jeg et godt råd mot knotten (Skulle nesten ha startet en ny streng om dette):

Rådet var å samle kongler, tørke dem, og så mette dem med spillolje; Putte dem i en tom 3-liters malingsbøtte, tenne på, og når det tok skikkelig fyr, kvele ilden; Røyken som kom av "ulmebrannen" (luktet visst tjære, sa de) ville holde knott og mygg unna.... Noen som har prøvd noe lignende??

 

Anyway: Det er meldt møkkavær de neste dagene :headbang::puke:

Kanskje jeg skulle ha gitt blaffen i å sjøsette allikevel??

(Dette ser ut til å ligne sommeren for 3 år siden: Fellesregnet startet og varte til fellesferien var over :headbang: )

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...