Jump to content

Seiltur fra Norge til Frankrike - anbefalinger?


Kosmos

Recommended Posts

Hei!

 

Vi legger i juli kursen fra Trøndelag til Frankrike med seilbåt. Skal selvsagt ha med oss norskekysten nedover, og legger vel kursen over dammen en plass mellom Stavanger og Kristiansand. Alternativene er å seile direkte over til innløpet av den engelske kanal, eller eventuelt å ta med oss Danmark, Tyskland, Nederland osv før vi entrer kanalen. Seilasen slutter i første omgang i Bordeaux.

 

Har folket her inne noen anbefalinger til plasser mellom Norge og Bordeaux vi bør besøke? Kanaløyene er vel et must, men ønsker også andre gode tips.

 

(PS! Ønsker også å kjøpe kart og publikasjoner for strekningen)

 

Mvh Kosmos :cheers:

Link to post
Share on other sites

Les "Sandens gåte" i Jon Winges oversettelse og reis rundt de frisiske øyer,gå inn på de hollandske kanalene på innsiden av Schiermonnikoog og gå på kanalene sydover et stykke ,velg mellom å gå ut i sjøen ved Den Helder eller Vlissingen eller mange steder i mellom.

Et bra sted å stoppe på vei sydover i Belgia er Nieuwpoort.

Videre sydover er Fecamp en fin havn. Hold dere unna Boulogne,skittent og dårlig havn.

Les tidevannstabellene nøye, strømmen kan være formidabel.

Når dere går langs kysten prøv å stoppe på øyene om natten,da slipper dere endeløse venting på tidevann så dere kan komme på elvene som fører til havn ofte langt inne i landet.

Andre bra havner er Deauville,Belfleur, Cherbourg ,Les sables de Olonne og av øyene er Belle Ile et must.

 

Jeg har C95 kart med papirkopier til leie for strekningen Danmark -Biscaya.Også pilotbøker.

Link to post
Share on other sites

ikke mye å bidra med men har vært men bil til ile d´oleron som ligger direkte utenfor bordåx.

fangene på fortet greiene ble spilt inn rett ved.

la merke til at tidevannets max/min er enormt, (visstnok inntil 14m lengre nord!!) og at det var "sluseporter" på småbåthavnene på øya pga dette.

ile d´oleron er regnet for "surfers paradise" i europa - flott sted med enorme sandstrender og ellers alt slik ting skal være i frankoland.

 

Bilde

du må ikke ta feil av ile d´oleron og ile d´re.

på ile d´re. er det bare bruspulvergutta som har råd til å være/bli

like fint på ron men det er dette med prestisje vet du.

 

hvorfor kjører bruspulvergutta båten rett i kaia i strømstad vha fjernkontrollen?

jo for å vise at de har råd til det.

 

bingo.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

været til sjøes i frankoland - hvis linken virket.

anerkjent met tjeneste.

regner med at linken kommer igjen etter at rødvinrusen er sovet ut.

http://www.meteo.fr/meteonet_en/temps/acti...r/cotes/cot.htm

startside:

http://www.meteo.fr/

 

hvis man kan litt romer-slang latin kan denne linken være nyttig:

http://www.meteo-marine.com/english/marine...rts_coastal.htm

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Engelske båtblader, f.eks. Practical Boat Owner har ofte gode artikler om franske havner.

 

Hva dere kan få med dere underveis er litt avhengig av båtens dyptgående. En annen viktig detalj er hvor lang tid denne turen skal ta.

 

For hollandske og franske kanaler er jeg litt usikker på formalitetene for tiden. Disse landene krever vel at båtfører har ICC for å gå i kanalene, og der har vi ikke kommet lengre enn en langtekkelig diskusjon om obligatorisk båtførerbevis.

 

Om dere ikke kan så mye om tidevann og tidevannsstrømmer så er det en god idé å sette seg inn i dette dere kommer så langt som til den engelske kanal. Dette er heftige saker på disse kanter, og strømmene kan gjerne gå raskere enn skrogfarten til en turseiler. Det er kjempemoro når turen er planlagt.

Link to post
Share on other sites

Kan bare istemme at de frisiske øyer er et særegent sted å besøke. Herlige forhold med "gater" mellom sandbankene i Vaddehavet.

Ellers vrimler det av vakre steder langs Kysten av Frankrike. Noen er nevnt, men St.Malo er jo nesten et must. I tillegg har du Concarneau på sørkysten av Bretagne, for ikke og glemme Quiberon - den smale halvøya som stikker ut i Biskayabukta. Steinsettingene ved Carnac på innsiden av denne. Masse flotte småbyer langs nordkysten av Bretagne også. Men tidevannsforskejllen er som nevnt enorm. Opptil 13 meter på kanaløyene. Landskapet ut for St.Helier på Jersey er helt vidt forskjellig ved flo og fjære - fasinerende.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Takker alle sammen for svar!

 

Sjøtummel:

Vet du hvor jeg kan finne krav om kvalifikasjoner som stilles til oss som mannskap i forhold til seiling i kanalene, og begrensninger til båtstørrelse osv? Båten er en Lagoon 410, en katamaran på 41 fot. Når det gjelder sertifikater, har jeg fullført all skolegang, men mangler 4 mnd'er på å få D3 sertifikat.

 

Catlina:

Ser du har en noenlunde lik båt som oss, regner med det er denne du har brukt på turene du beskriver? Vi er 7,3 meter bred og i underkant av 20 meter høy. Har du et godt tips til en konkret reiserute? Hadde vært topp å fått et utgangspunkt å gå etter, blir litt vanskelig å planlegge her fra kontorpulten når vi aldri har vært i området før. Vi skal bruke 4-5 uker totalt på turen fra Trøndelag til Bordeaux, så om vi sier 1 uke langs norskekysten og 1 uke langs den franske kyst, så har vi ca 2 uker til de frisiske øyer og kanalene. Man bør vel greie dette med god margin, og samtidig få med seg endel av alt det som kan oppleves der nede?

 

Kosmos

Link to post
Share on other sites

Har du D5 eller bedre tror jeg det ikke er noe stort problem ut over at du bør kunne framvise nødevendig litteratur med regelverk og kart. :yesnod: Du finner antagelig det meste hos Nautisk forlag som har en egen avdeling for elver og kanaler i nettbutkken sin. (Noen av disse bøkene er såpass gamle at de ikke nevner kravene enkelte land har til et båtførerbevis på ICC-nivå, nå og da med tilleggsdokumentasjon om at man i tillegg til å kunne de viktigste sjøveisreglene også kan det fritidsbåtskippere bør kunne av CEVNI. Dog er det ikke bare dårlig nytt. Jeg mener å ha hørt at Berlin har slakket litt av på kravene.)

Link to post
Share on other sites

Alt jeg har er klasse B for personbil og Mercedes SL sertifikat fra Hunderfossen fra slutten av 80-tallet :lol:

 

Vil tro at D5 og oppover er mer enn godt nok, men jeg går direkte fra maritim høgskole til D3, derfor har jeg pr idag ingen. Dog har jeg dokumentert all fartstid, så vil tro at om jeg fremviser Sjøfartsboka, så bør det vel være godt nok. Eventuelt fremviser dokumentasjon på fullført skolegang.

 

Får vel bruke tida frem til juni/juli til å planlegge litt. Så på den ene internettsida det var linka til at det var ca 50 seilbare kanaler i Nederland, så det er vel fort gjort å rote seg bort :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva må man gjennomgå for å få det :confused: .

Dersom norske myndigheter vedtar obligatorisk båtførerbevis med teoretisk og praktisk prøve vil det forhåpentligvis dekke det som ligger i det internasjonale sertifikatet som kalles ICC. Nå er det en liten politisk greie her fordi Norge ved å lage ICC-sertifikater samtidig må godta andre lands ICC-sertifikater, og sannelig om jeg vet hva landets byråkrater og politikere vil si til slikt. For å gjøre det hele litt vanskeligere å forstå så er ikke ICC et sertifikat som sådan, det er kun en betegnelse på en garanti fra myndighetene i ett land til myndighetene i et annet om at et sertifikat tilfredsstiller et felles kompetansenivå man er blitt enige om.

 

Det har vært mulig å ta den enkle prøven f.eks i Nederland tidligere, men det har vært noe skriverier i det siste om at alle må ta disse sertifikatene i sitt hjemland. Jeg følger ikke så godt med på akkurat dette, egentlig.

 

For dem som vil finne ut mer om dette så heter ICC (International certificate of competence) egentlig The United Nations Economic Commission for Europe Inland Water Committee Resolution 40. Sikkert veldig nyttig for dem som vil være med i diskusjonen om et obligatorisk båtførerbevis i Norge.

 

(Formelt sett så skal man vel på et eller annet tidspunkt også bytte ut sitt begrensede VHF-sertifikat med SRC/VHF før man drar ut av landet.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om jeg skal anbefale noe sertifikatrelevant for seilere så er det å prøve seg på et av kursene som er godkjent av RYA (den kongelige britiske båtforeningen) og velge en av skolene som ligger i et område med stor forskjell på høy- og lavvann. Det er seiling med helt andre utfordringer enn du møter i Oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...