Jump to content

Zinkanode på Kjøl? Mulig løsning?


glad

Recommended Posts

Hei,

 

Vi har følgende problem/utfordring (Seilbåt, innenbordsmotor, Alo 28, foldepropell):

 

På akslingen er det ikke plass nok til å feste en zinkanode, og eneste alternativ hadde vært å frese spor i propellen, men dette er veldig kostbart, i tillegg koster zinkanodene som vi senere må kjøpe veldig mye.

 

Forrige sesong gikk båten uten anoder :blush:

 

Ville det vært et alternativ å feste en zinkanode på stålkjølen, for så å jorde kjølen til motorblokken?

 

Andre ideer? Eller må jeg krype til korset, ta av propellen, og bla opp et par lapper?

 

 

Takk for innspill!

 

-Marius

Redigert av mariusak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du tenker på en slike en, som skrus på propellakslingen ("bak" propellen)?

 

Det er en foldepropell, og det er ikke plass til det. Skulle likt å vise et bilde, men jeg kan ikke finnet et i farten.

 

Mellom Propell og båt er det heller ikke plass på akslingen..

 

Hva vil være hovedulempene med å feste anoden på kjølen?

Link to post
Share on other sites

Det paktiske er at du må ha en ledning fra undersjø utvendig og inn til motoren. Deretter bør koplingen overbroes mellom motor og aksling.

 

Personlig ville jeg dratt en 8 mm bolt gjennom bunnen av båten. Anoden på sjøsiden av bolten, ledning på luftsiden. Det hele så nær propellen som mulig. Det vil funke.

Link to post
Share on other sites

Man kan si det slik: Anoder skader ikke. De fleste materialer (alle de Hulda kjenner til) vil ha fordel av anode.

 

Slepering mot akslingen funker ok. Det er lave spenninger som skal overføres. Fast tilkopling vil gi bedre effekt, så sant ikke motoren er isolert/skal være isolert fra propellakslingen. Hulda er jernbåt. Anoden på propellen forsvinner i løpet av to år. Skroganodene viser minimal slitasje. For mitt vedkommende er jeg ikke interessert i strømgjennomgang fra motor til propell. Således ville slepering på akslingen vært alternativet hvis jeg ikke hadde hatt plass for anode på propellen. Det er litt forskjell på hva man er ute etter, hvilke forhold som er tilstede.

Link to post
Share on other sites

Dette med strøm, korrosjon, etc, er jo et komplisert tema. Opplys meg gjerne om dere føler at det trengs ;-)

 

For å si det slik, det er ikke propellen jeg er mest bekymret for. Den er av kopper (vil jeg tro), men har ikke vist noen tegn til korrosjon de siste sesongene.

 

Men det er ikke propellen jeg hovedsakelig er bekymret for. Motoren er en forholdsvis ny Yanmar ferskvannskjølt, og jeg er redd for at den - et eller annet sted hvor den er i kontakt med saltvann - skal begynne å korrodere istedenfor propellen. Ok, propelle koster en del lapper den også, men Motoren koster tross alt temmelig nøyaktig ti ganger så mye. På propelle kan man også lettere se om det er på tide å gjøre noe, om motoren begynner - invendig - å korrodere så er ikke det så lett å oppdage.

 

Hvor mye bør jeg være bekymret for motoren?

 

Ser i innleggene at dere er opptat av at anoden er nærme propellen. Hvorfor må den være det? (Forutsatt at den er "koblet" til propellakslingen med en solid kabel)

 

Takker for tips!

Link to post
Share on other sites

Motoren er i hovedsak beskyttet av den frostvæsken som motorprodusenten anbefaler. I sjøvannskretsen kan det sitte anoder, slik som motorprodusenten anbfaler. Gjør du som produsenten anbefaler, er muligheten til suksess nesten 100%. Så har man alltids skrekkhistorier om krypstrømmer i egen båt, kaianlegg, andre båter o.s.v. Men dette er ikke forhold som får Hulda til å sove dårlig om natta.

 

Avhengig av propellsystem (drev eller aksling): Anode beskytter propellen mot kavitasjonsgroper/hull. Anoden beskytter også akslingen der den gnir mot lagere, tetninger etc. Anoden er meget viktig.

 

Anoden har en reaksjon som er todelt. Det går en strøm av elektroner, man trenger en elektrisk leder (ledning). Anoden avgir ioner når elektronene forsvinner. Disse ionene vil vi ha der vi trenger dem. Ione er gresk for "de som reiser". Våre ioner liker ikke å reise for langt, da gir de heller blaffen og finner andre steder å slå seg ned. Vi vil ha dem på aksling og propell.

Link to post
Share on other sites

Du må gjerne være bekymret for motoren, men det skal relativt mye til før motoren som står tørt på innsiden blir offeranode for noe som er på utsiden.

 

En evt. aksel/propell anode er for beskyttelse av propell og aksel.

Du har muligens en bronsepropell, som også korroderer, så det kan være et poeng å

ha en anode for den, men den ruster ikke så brutalt som jern.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...