glad Startet 6.Mai.2006 Del på Facebook Startet 6.Mai.2006 (redigert) Hei, Vi har følgende problem/utfordring (Seilbåt, innenbordsmotor, Alo 28, foldepropell): På akslingen er det ikke plass nok til å feste en zinkanode, og eneste alternativ hadde vært å frese spor i propellen, men dette er veldig kostbart, i tillegg koster zinkanodene som vi senere må kjøpe veldig mye. Forrige sesong gikk båten uten anoder Ville det vært et alternativ å feste en zinkanode på stålkjølen, for så å jorde kjølen til motorblokken? Andre ideer? Eller må jeg krype til korset, ta av propellen, og bla opp et par lapper? Takk for innspill! -Marius Redigert 6.Mai.2006 av mariusak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 7.Mai.2006 Del på Facebook Svart 7.Mai.2006 Det du skissere er en teoretisk mulighet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glad Svart 7.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2006 Om det jeg skisserte er en teoretisk mulighet; hva ville så vært en PRAKTISK mulighet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 7.Mai.2006 Del på Facebook Svart 7.Mai.2006 hva er gæærnt med sånn rar spesialmutter med sink på da ? Prisen ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
glad Svart 7.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2006 Du tenker på en slike en, som skrus på propellakslingen ("bak" propellen)? Det er en foldepropell, og det er ikke plass til det. Skulle likt å vise et bilde, men jeg kan ikke finnet et i farten. Mellom Propell og båt er det heller ikke plass på akslingen.. Hva vil være hovedulempene med å feste anoden på kjølen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 7.Mai.2006 Del på Facebook Svart 7.Mai.2006 Det paktiske er at du må ha en ledning fra undersjø utvendig og inn til motoren. Deretter bør koplingen overbroes mellom motor og aksling. Personlig ville jeg dratt en 8 mm bolt gjennom bunnen av båten. Anoden på sjøsiden av bolten, ledning på luftsiden. Det hele så nær propellen som mulig. Det vil funke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 7.Mai.2006 Del på Facebook Svart 7.Mai.2006 Ville tro at det går greit å ha stor utvendig anode nær aksling/ propell som du via gjennomgående bolt kobler opp til akslingen innvendig via slepering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nefertiti Svart 9.Mai.2006 Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 Hva slags materiale er det i propellen? ..underforstått...trenger du anode i det hele tatt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Man kan si det slik: Anoder skader ikke. De fleste materialer (alle de Hulda kjenner til) vil ha fordel av anode. Slepering mot akslingen funker ok. Det er lave spenninger som skal overføres. Fast tilkopling vil gi bedre effekt, så sant ikke motoren er isolert/skal være isolert fra propellakslingen. Hulda er jernbåt. Anoden på propellen forsvinner i løpet av to år. Skroganodene viser minimal slitasje. For mitt vedkommende er jeg ikke interessert i strømgjennomgang fra motor til propell. Således ville slepering på akslingen vært alternativet hvis jeg ikke hadde hatt plass for anode på propellen. Det er litt forskjell på hva man er ute etter, hvilke forhold som er tilstede. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glad Svart 10.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Dette med strøm, korrosjon, etc, er jo et komplisert tema. Opplys meg gjerne om dere føler at det trengs ;-) For å si det slik, det er ikke propellen jeg er mest bekymret for. Den er av kopper (vil jeg tro), men har ikke vist noen tegn til korrosjon de siste sesongene. Men det er ikke propellen jeg hovedsakelig er bekymret for. Motoren er en forholdsvis ny Yanmar ferskvannskjølt, og jeg er redd for at den - et eller annet sted hvor den er i kontakt med saltvann - skal begynne å korrodere istedenfor propellen. Ok, propelle koster en del lapper den også, men Motoren koster tross alt temmelig nøyaktig ti ganger så mye. På propelle kan man også lettere se om det er på tide å gjøre noe, om motoren begynner - invendig - å korrodere så er ikke det så lett å oppdage. Hvor mye bør jeg være bekymret for motoren? Ser i innleggene at dere er opptat av at anoden er nærme propellen. Hvorfor må den være det? (Forutsatt at den er "koblet" til propellakslingen med en solid kabel) Takker for tips! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Motoren er i hovedsak beskyttet av den frostvæsken som motorprodusenten anbefaler. I sjøvannskretsen kan det sitte anoder, slik som motorprodusenten anbfaler. Gjør du som produsenten anbefaler, er muligheten til suksess nesten 100%. Så har man alltids skrekkhistorier om krypstrømmer i egen båt, kaianlegg, andre båter o.s.v. Men dette er ikke forhold som får Hulda til å sove dårlig om natta. Avhengig av propellsystem (drev eller aksling): Anode beskytter propellen mot kavitasjonsgroper/hull. Anoden beskytter også akslingen der den gnir mot lagere, tetninger etc. Anoden er meget viktig. Anoden har en reaksjon som er todelt. Det går en strøm av elektroner, man trenger en elektrisk leder (ledning). Anoden avgir ioner når elektronene forsvinner. Disse ionene vil vi ha der vi trenger dem. Ione er gresk for "de som reiser". Våre ioner liker ikke å reise for langt, da gir de heller blaffen og finner andre steder å slå seg ned. Vi vil ha dem på aksling og propell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nefertiti Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Du må gjerne være bekymret for motoren, men det skal relativt mye til før motoren som står tørt på innsiden blir offeranode for noe som er på utsiden. En evt. aksel/propell anode er for beskyttelse av propell og aksel. Du har muligens en bronsepropell, som også korroderer, så det kan være et poeng å ha en anode for den, men den ruster ikke så brutalt som jern. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.