Jump to content

Fra ett til to forbruksbatterier: Kabling?


index

Recommended Posts

Jeg skal til med å skifte ut mitt heller slappe forbruksbatteri, som i sin ungdom hadde en kapasitet på 105Ah, med 2 stk nye spreke 115Ah batterier. Regner med at det blir to stk Sønnak Nautilus Freeline 115Ah. Men hvordan bør disse koples, og hvor stort kvadrat bør jeg ha på kablene mellom batteriene? Er det en fordel å kople pluss på det ene og minus på det andre, eller spiller ikke dette noen rolle?

 

Kabelen fra batteri og opp til fordelingsskap er vel 10 kvadrat kan det se ut til, og det burde vel holde fortsatt. Det eneste som trekker noe videre er kjøleskapet, av type Supercool. Dette trekker ca 1,5 Ah i økonomistilling, og utover dette er det ikke noe forbruk å snakke om. Men mellom batteriene i banken er det kanskje en fordel med noe større kvadrat, for å raskere utjevne forskjeller mellom de to batteriene? Noen synspunkter på dette?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du sier du skal bytte ut forbruksbatteri. Jeg antar da at du har et startbatteri som du ikke rører i denne omgang. Da skal du koble de to nye batteriene i paralell, dvs, + og + sammen, - og - sammen. Dersom de står et stykke fra hverandre bør de ha hver sin hovedbryter, men dette er normalt ikke nødvendig.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Jeg ville evt. vurdert ett 200Ah+ batteri istedenfor to mindre.

Joda, jeg har tenkt tanken, men slik batteriene står plassert så vil det bli vanskelig å håndtere et såpass stort og tungt batteri. Fysisk plass kan også bli et problem. Den plassen som er nå passer akkurat såvidt til 2x115Ah, så andre kombinasjoner er lite aktuelle i mitt tilfelle.

 

Ellers er planen å paralellkople batteriene ja, spørsmålet er helst hvor stort kvadrat jeg bør ha på kablene mellom de to batteriene for at disse skal være i balanse under forbruk og lading. Startbatteriet holder vi utenom her, det er alerede skiftet og i god form.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ok, ang. kvadrat så må du dimensjonere etter høyeste forbruks- eller ladestrøm samt lengden på sammekoblingen. Om batteriene står inntil hverandre og du lader f.eks 70A så burde 8mm2 være helt kurant. Men bilstereostrømkabel er billig på Biltema så jeg ville kjøpt en 35-730 (21mm2 3m lang) for kr. 89,-

 

Biltema.no

Link to post
Share on other sites

Så ikke så dum ut den nei! Batteriene vil bli stående helt inntil hverandre ja, så det blir korte kabler i dette tilfellet. Har landstrømlader på 30A og dynamo på 36A, og forbruket vil på max ligge et godt stykke under dette. Så det er som du sier ikke noe stort behov for kvadrat i forhold til dette. Men jeg vil nok likevel foretrekke litt ekstra kvadrat på kablingen mellom batteriene. Føles litt tryggere slik...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kabelen fra batteri og opp til fordelingsskap er vel 10 kvadrat kan det se ut til, og det burde vel holde fortsatt. Det eneste som trekker noe videre er kjøleskapet, av type Supercool. Dette trekker ca 1,5 Ah i økonomistilling, og utover dette er det ikke noe forbruk å snakke om. Men mellom batteriene i banken er det kanskje en fordel med noe større kvadrat, for å raskere utjevne forskjeller mellom de to batteriene? Noen synspunkter på dette?

Hvis forbruk er det samme som før skal ikke øket kapasitet gi noen grunn til øket kvadrat på ledninger. Men hva med ladestrømmen? Hvis dynamoen skal lade to batterier i paralellkobling vil ladestrømmen kunne bli doblet avhengig av hva dynamoen kan klare og ladetilstand på batteriene. Hvis det er for tynne ledninger mellom batteriene slik at det blir spenningsfall vil batteriet som er lengst unna dynamo få litt dårligere lading. Ladespenning på batteriene bør du sjekke når dynamoen lader nedtappet batteri. Sjekk også spenningsfall helt fra dynamo både på pluss og minus.

 

En annen ting du kan tenke på er muligheten for å ha reserve startbatteri. Hva hvis startbatteriet tar kvelden når du ligger alene på en uthavn? Du bør ha en mulighet til å starte på forbruksbatteriene.

Link to post
Share on other sites

Du bør ha en mulighet til å starte på forbruksbatteriene.

Har startkabler for båt (lange, fortinnede) liggende i båten. Så hvis jeg trenger å starte på forbruksbanken så setter jeg bare disse mellom. Eventuelt får starthjelp av naboen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei,

Om det er litt fysisk avstand mellom batteriene, er det lurt at tilkoplingen til mototeren gjøres ved at minusledningen koples til batteri 1 og plussledningen til batteri 2. Så en vanlig paralellkopling mellom batteriene. Da oppnår du eksakt samme ladespenning på begge batteriene. Og jeg ville brukt samme kvadrat internt mellom batteriene som du har i tilførsel fra motoren.

Link to post
Share on other sites

Batteriene vil bli stående med langsidene inntil hverandre, så den fysiske avstanden blir nok heller begrenset. Men jeg tror likevel jeg velger løsningen med minus på det ene og pluss på det andre, og en passe grov paralellkopling utenom dette. Da vil det nok fungere helt greit ser det ut til.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...