Jump to content

Hjelp - KAD 43 - Lekkasje på sjøvannspumpen


bmb

Recommended Posts

Hei.

 

Håper noen kan hjelpe meg litt med dette:

 

Jeg har en lekkasje fra sjøvannspumpen. Det er ikke fra impeller-lokket, men lenger inn på pumpehuset. Her er det noen "åpninger" i pumpehuset hvor man ser inn på selve aksen (tror jeg...). Her drypper det ut vann jevnt og trutt.

 

Noen som vet hva dette kan være ? Sitter det noen form form for pakning etc. inni her som kan byttes ? Hvordan gjøres evt. dette, må hele pumpen av ?

Link to post
Share on other sites

Litt hjelp kan jeg i alle fall komme med: Det er riktig at du ser akselen og hullene er der for at du skal se at der er lekkasje, om hullene ikke er der går vannlekkasjen inn i motoren og det er ikke så trivelig.... Der er en eller annen pakkboks rundt akselen og denne er nok utskiftbar. Om det bare er noe smådrypp og bare når motoren går er det ikke noe akutt. Slike lekkasjer oppstår gjerne over tid og jeg ville ikke forvente at det blir betydelig verre i løpet av sommeren.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Arbeidet med å skifte cimmerringen er helt kurrant. Sørg for å få ny cimmerring med syrefast fjær.

Min anbefaling er skifte dette snarest da sjøvann som drypper fra pumpehuset treffer vifte og vannpumpereim som igjen medfører at du får saltvann pent sprøytet rundt om i maskinrommet, men mulig senere skade på f.eks dynamo, eletronikk og kontakter.

Link to post
Share on other sites

Min anbefaling er skifte dette snarest da sjøvann som drypper fra pumpehuset treffer vifte og vannpumpereim som igjen medfører at du får saltvann pent sprøytet rundt om i maskinrommet, men mulig senere skade på f.eks dynamo, eletronikk og kontakter.

Been there, done that! Motoren min må ha en solid dose primer og ny lakk over et stort område rundt pumpa.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Volvo selger vel repsett til sjøvannspumpa for rundt tusenlappen. Da følger det med lager, simmeringer, aksling m.m. Hos meg hjalp det ikke å skifte simmeringen da det var slitt spor i akslingen der simmeringen står. Kjøpte derfor repsettet og da ble alt tett.

 

I repsett følger det med en monteringsanvisning. Det skal Volvo ha - på det meste av deler så følger det med en instruksjons/monteringsanvisning som i mange tilfeller er kjekt å ha.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...