Jump to content

Vann inne i eksosmaifoil mercruiser 7,4 L v8


searay270-1998

Recommended Posts

På min nyinnkjøpte brukt båt har jeg oppdaget at det er litt vann inne i eksosmanifoilen.

Båten har en mercruiser 7,4 L v8.

 

Jeg hadde problemer med høy motor temperatur. Skrudde av riser og mellomstykke(elbow).

Nede i eksosmanifoil kunne jeg da se at det lå litt vann i eksosutslippet fra 2 sylindre. Skiftet olje

Oljen er så vidt jeg kan se fin og sort.

Har hørt at dersom det kommer vann inn i eksosmanifoil, kan det renne inn i sylinderen og ødelegge motoren. Er det riktig?

Eventuelt hvor alvorlig er det med LITT vann i eksosmanifoilen?

 

Så vidt jeg kan se har det ikke vært noen lekasje i foringene mellom manifoil og mellomstykke, eller mellom mellomstykke og riser.

 

Har andre opplevd at sjøvann har kommet inn i eksosmanifoil fra utløpet av riseren?

Link to post
Share on other sites

Det skal være vann i eksos manifoilen. Årsaken er at saltvannet går ut der samtidig som den kjøler ned MFen. Vann i sylinder kan du få dersom du bakker hardt og ikke har vannlås på utløpet i drevet.

 

Pass på oljen så lenke den er ikke er melkeaktig har du ingenting å uroe deg for.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Eksosen skal være tørr til den har passert "riser". Kjølevannet går i eksosen i bakkant av riseren.

Jeg kan ikke forestille meg at det skal være vann i eksosmanifoldene utenom i kjølekanalene. Kan det tenkes at vannet har kommet dit under demonteringen?

Ellers er det som Contraband sier; vanninntrenging i sylindre kan skje via eksosen ved bakking eller bråstopp.

Link to post
Share on other sites

Har hørt at dersom det kommer vann inn i eksosmanifoil, kan det renne inn i sylinderen og ødelegge motoren. Er det riktig?

:yesnod: Og da må du til med overhaling, i alle fall av turboen; sylindrene kan leve en stund til selv om de ikke er begeistret for sjøvann.

 

Sjekk om motoren din dvs. riseren er montert i tilstrekkelig høyde over vannspeilet med fullastet båt. Aktuell høyde får du fra MerCruiser importøren. Hvis ikke det er tilstrekkelig overhøyde, kan vann trenge inn aktenifra gjennom eksosen, over riseren og ned i manifolden. Og DER skal sjøvann absolutt IKKE finnes.

 

En annen sak, om du har vannkjølt manifold, og det har du ganske sikkert, så kan det hende at manifolden har tatt kvelden. Særlig anleggsflatene for pakningen mellom manifold og riser kan være utsatt. Kan hende er dette en mer sannsynlig årsak enn inntrengning aktenfra.

 

Se ellers http://www.yachtsurvey.com/exhaust_risers.htm

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Jeg har sjøvannskjøling av hele systemet. Vannet kom definitivt ikke inn i manifolden ved demontering. Anleggsflatene for pakningen mellom manifold og riser virket å være Ok. Ingen rustmerker inne i eksosgangen i eksosmanifold, mellomstykke eller riser.Da gjenstår at jeg tok den ned av plan for fort, eventuelt bakket for hardt når jeg stoppet ved brygga.

 

Det kan være at jeg har for liten klaring mellom riser og vannflate. Skal sjekke det, når jeg drar til havna.

Trodde det fantes en eller annen vannlås som hindret vannet å komme inn eksosutgangen, men dengang ei :sad:

Håper ikke den mengden ( omlag 0,5 dl) har skadet motoren for alvorlig. Vil jeg merke en vesentlig forringelse av ytelsen på motor dersom noen av sylindrene er skadet/rustet/???

 

Håper jeg slipper unna en total overhaling.

Link to post
Share on other sites

Trodde det fantes en eller annen vannlås som hindret vannet å komme inn eksosutgangen

Det er jo riseren, det. Det er nettop derfor den finnes.

 

Håper ikke den mengden ( omlag 0,5 dl) har skadet motoren for alvorlig. Vil jeg merke en vesentlig forringelse av ytelsen på motor dersom noen av sylindrene er skadet/rustet/???

Hvis det var så lite og et engangstilfelle så går det nok bra. Det skal mere til for å knekke motoren enn det. Havari blir detr bare når det stadig står vann der, som får tid til å gjøre sin djevelske gjerning med metallet ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

"

Hvis det var så lite og et engangstilfelle så går det nok bra. Det skal mere til for å knekke motoren enn det. Havari blir detr bare når det stadig står vann der, som får tid til å gjøre sin djevelske gjerning med metallet ...

"

Dette var som musikk i mine ører. Vet jo ikke helt om dette var et engangstilfelle, men jeg krysser fingrene skifter pakning og setter alt på plass igjen.

 

Skal sjekke oljen med jevne mellomrom i sommer.

 

Dette forumet er bare helt utrolig bra. Takk til dere alle. :flag:

Link to post
Share on other sites

 

Trodde det fantes en eller annen vannlås som hindret vannet å komme inn eksosutgangen, men dengang ei :sad:

 

 

 

 

Det er vanligvis en tilbakeslagsventil i den delen av eksosrøret som er fast i transomen.

Har hørt at motorer "jager" på tomgang hvis det kommer vann inn i manifold/sylinder :confused:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

det skal ALDRI forekomme vann i den delen av eksosmanifoilen du kan se ned i når du fjerner mellomstykke og albue. (med mindre feilmontering av albue/melomstykke(mangler når påkrevet) ligger til grunn - dvs at vanninntrengning har forekommet eksosveien men dette er like galt)

 

vann forekommer der kun under 3 hvor av 2 feilaktige grunner:

1) det kan kanskje renne noe vann ned når du demonterer albue/mellomstykke,

dette er det minst kritiske med mindre det renner noe ned i eksosporter/ventiler/sylindre og motoren blir stående lenge nok slik til at korrosjon oppstår på nenvte steder.

2) lekkasje i manifoil/mellomstykke/albue pakninger.

kan normalt rettes på med kvalifisert de-remontering

3) rusthull vannkappe/eksos i manifoil/mellomstykke/albue = nye deler.

 

det sitter tilbakelagsventiler på begge grener av bukkehornet som hindrer vann å suges inn i motoren ved raskt gassavslag.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke har tappet manifoldene for vann i vinter kan de ha sprukket av frostspreng. På min båt var begge tilbakeslagsventilene brent bort og falt ned i Y-pipen som er festet til Transomplaten, de bare lå og skranglet nede i der og forrige eier fikk motorstopp en dag (fullt gasspådrag og bråstopp) og dette medførte at vann slo inn i motoren og eieren dro båten på land og lot den stå der uten å gjøre noen ting. Slik blir det seendes ut da et år senere.Bilde

Men det meste lar seg fikse, tilbakeslagsventiler får du billig i USA varenummer:807166A1 og ser slik ut:Bilde

Mercruiserparts.com

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Vann i oljen er ikke alltid lett å se. På min motor var der kommet vann inn. Trodde først at det var diesel siden fargen var svart og fin, men det var vann. Når jeg peilet den var oljen mye høyere enn den skal være.

 

Må poengtere at dette var på den defekte motoren jeg hadde før, og IKKE på den som nettopp er overhalt. Det hadde vært skrekken!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde problemer med dette for et par år siden. Vann lå inne i eksosdelen av manifolden, eller rettere, i inngangen til turboen. Her skal det jo ikke være vann, så forskningen begynnte. Jeg bekymret meg for at vannet hadde trengt inn i motoren, og siden dette skjedde på høsten, passet jeg på å sprøyte inn rusthindrene olje i sylinderene via inn og utblåsningsventilene før båten gikk i opplag.

 

Demonterte manifolden fra motoren i løpet av vinteren, og hete vann inn i vanndelen av manifolden. Dette vannet rant ut gjennom eksosutløpet. Dette er jo ikke riktig, tenkte jeg, og fikk det verifisert hos motorleverandøren. Ny manifold ble bestillt, og montert. Samme feil. Da ble jeg virkelig betenkt, men etter ny demontering viste det seg at den nye delen var ødelagt. Hadde jeg sjekket den før montering hadde jeg spart mange timers arbeide. Så neste gang blir en bedre mottakskontroll foretatt. Fikk enda en ny del, denne ble kontrollert av både leverandør og undertegnede, og funnet i orden før montering. Da var allt i orden.

 

Du kan ha det samme problemet. Det kan ha rustet hull mellom eksoskanalen og vannkanalen i eksosmanifolden. Er den i støpegods kan du nesten sikkert regne med at den må erstattes med en ny. Når det gjelder følgeskader på motoren forøvrig, skal det en god del til før det blir et problem, sålenge tiden ikke får lov å gjøre sitt verk, før det blir truffet tiltak for å begrense skadene.

 

Du kan lett sjekke manifolden ved å tette en av åpningene for vannet i manifolden, og sette lufttrykk på den andre. Ingen luft skal slippe ut om den er i orden.

 

Lykke til

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Forstår at det er en nyinnkjøpt bruktbåt, har du vært i kontakt med tidligere eier? Du kan ha et krav mot ham hvis han visste eller burde vite om problemet. Har du kjøpt av en privatmann så er det kjøpsloven fra 1988 som gjelder. Har du kjøpt "Som den er" eller med en annen kontrakt hvor selger har opplyst at alt er i orden? Hvis det blir en større reparasjon kan det også bli aktuelt å kreve et prisavslag da båten ikke var i den stand som du kunne forvente i forhold til den pris du har betalt.

Det beste er jo alltid å få løst problemet på en enklest mulig måte og ser at du får mange gode råd, men bare sånn "just in case"!

 

Lykke til.

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja nå har jeg fått mange gode innspill. Jeg drar til havna imorgen for å sjekke med luft om eksosmanifold er tett i vannkanalene. (Tror og håper det).

 

Tror tilbakeslagsventilen er mitt heteste tips. Den kan vel ha rustet i stykker.

Skal sjekke om den er falt ned i utslippet.

Det vil forklare mye, dersom det er årsaken. Krysser fingrene :-)

 

Tidligere eier er veldig samarbeidsvillig. Han har fått et verksted til å gjøre alt med båten. Tror nok det løser seg fint. Problemet er jo at verkstedene har så mye å gjøre, at de ikke tid å å prate med oss i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Hvis den er kjøpt gjennom megler, er det Forbrukerkjøpsloven som gjelder.

Det har vært skrevet en del om båtmeglernes rolle og ansvar. Har de et solidaransvar med selger eller opptrer de som oftest bare som et mellomledd mellom selger og kjøper og det står med liten skrift i kontrakten og derved har de oppfylt sin "plikt" til å utrykkelig gjøre oppmerksom på dette? Da er det vel allikevel "bare" kjøpsloven som gjelder? Og da "toer" vel megleren sine hender?

Er ikke jurist, men synes dete er et viktig tema for lett å gå i baret her. Derfor ville det være fint å høre ekspertens kommentarer til dette, please.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nei Mouche, dette er to forskjellige problemstillinger.

 

Den ene: Når megleren gjør OPPMERKSOM på at han er mellommann, får han intet kjøpsrettslig ansvar for oppfyllelse av kontrakten. Ellers kommer han i samme kurv som selger mht. oppfyllelsen. Dvs. at megleren får selger-ansvar sammen med selger.

 

Den andre: Megleren er yrkesselger. Når en privatmann benytter seg av yrkesselger som mellommann, kommer Forbrukerkjøpsloven til anvendelse. Det er altså selve BRUKEN av megler som avgjør det spørsmålet. For da er i realiteten båten solgt av en profesjonell til en "amatør" og da skal sistnevnte ha den ekstra beskyttelse som følger av Forbrukerkjøpsloven.

 

Man kan spørre seg om dette er så lurt. I og med at megleren ALLTID vil tydeliggjøre sin posisjon for ikke å komme i oppfyllelsesansvar, er det jo den private selger som vil bli sittende i en dårligere rettslig posisjon overfor kjøperen enn han ville ha vært ved å selge uten megler. Og det samme som begrunner anvendelse av de strengere reglene -- bruken av megler -- er ikke reflektert i noen form for ansvar hos megleren. Denne er altså fri alt ansvar, mens selgeren sitter med et strengere regelsett å forholde seg til mens grunnen til akkurat det for lengst er ute av forholdet.

 

Merkelig lovgivning, egentlig. Jeg har en del ganger syntes veldig synd på en del selgere som har kommet svært dårlig ut på grunn av dette. Resultatet -- kjøper og selger er som regel "likevektige" som personer -- blir ofte svært urettferdig for selger.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg skjønner jo det nå, etter at jeg har skjønt at det du ville si var at du hadde skjønt det; skjønt dette er et tema som ikke er lett å skjønne. Skjønner du?

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg skjønner jo det nå, etter at jeg har skjønt at det du ville si var at du hadde skjønt det; skjønt dette er et tema som ikke er lett å skjønne. Skjønner du?

Skjønner og skjønner? Jeg måtte bare forvisse meg om at jeg hadde skjønt det jeg hadde skjønt, og det har jeg jo skjønt nå, med din hjelp. Takk! :rolleyes:

 

ps

Skjønt, det ligger vel litt skjønn i dette og?

ds

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mange tipser, men ikke alvorlig nok for meg.

Eksosen MÅ være tørr som ørken.

Problemer med rust er en del, men det kan blir verre.

Hvis det renner vann i sylindrene så er større motorskade programmert.

Det holder med bare litt vann allerede, fordi vann kan ikke komprimeres.

Resultatet er ikke skjelden også ventiler, stempler, stempelstang og veivaksellagere som kan

øddeleges med en gang, hvis det bare kommer dårlig nok.

For det må motoren ikke går, det holder allerede med å bruke startmotoren.

 

Så, vær oppmerksam.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Da er tilbakeslagsventilen sjekket og den var helt OK. Eksosmanifoild var også i orden

Årsaken til at det fantes litt vann er nok da slik The Scrutinizer antyder på denne tråden

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=21193

 

Jeg må med andre ord skifte risere for å bli kvitt vann problemet helt.

 

Takk igjen for god hjelp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...