Jump to content

Hvor blir strømmen av?


kes

Recommended Posts

Jeg har nylig fått et problem med strømmen i båten. Problemet dukket opp sammen med skifte av startbatteri (tilfeldig?) og er som følger:

 

Voltmeteret til styrbord motor på dashbordet viser i underkant av 12 V når tenningen slås på. Babord viser 11 V. Voltmeteret i hhv startkretsen og forbrukskretsen i sikringsskapet viser 13 V og 12,8 V. Spenningen målt direkte på de samme batteriene (frakoblet hverandre og uten lading siste 14 timer) er hhv 13 V og 12,7 V, d.v.s. det samme som i sikringsskapet. Spenningen målt over hovedbryterne er den samme som i sikringsskapet, d.v.s. ikke noe spenningsfall av betydning. Spenningen til babord motor må være høyere enn enn 11 V som voltmeteret til motoren viser siden den starter som et skudd som Valen sier. Det samme gjelder styrbord motor. Det er heller ikke noe spenningsfall av betydning når motorene startes. Ved lading viser babord voltmeter 1,5V mindre enn styrbord motor, dvs 12V mot 13,5V.

 

Jeg har vært inne på tanken om det kan være voltmeteret som viser feil, noe som jeg kan få avkreftet eller bekreftet ved å krysskoble voltmetrene slik at babord viser ladespenningen på styrbord motor og motsatt, men dette krever demontering av øvre del av dashbordet. Før jeg går til dette skrittet ønsker jeg å få vite om det kan være andre mulige årsaker.Det kan også nevnes at under kjøring har voltmeteret, oljetrykksmåler og temperaturmåler gått ned til null, men etter noen minutter kommet opp igjen til normalt nivå. Kan dette ha en sammenheng med den lave spenningen på voltmeteret? Kan f.eks. en lokal jordfeil i dashbord/instrumenter eller dynamo ha slike effekter? Hva sier ekspertisen? :confused:

Link to post
Share on other sites

I tillegg til å sjekke spenningen på batteriene, bør du sjekke spenningen på samme stedet som voltmetrene er tilkoblet. Får du samme lave spenning på multimeteret, er det nok en dårlig kontakt på veien.

 

Bare innslaget på startmotoren får nok strøm vil startmotoren dra skikkelig rundt så lenge batterispenningen er bra. Den blir jo matet med egen ledning. :seeya:

Link to post
Share on other sites

"strømmenes veier i jorden er som kjent uransakelige"

 

hvis du ordner deg slik at du kobler et multimeter til - polen på det eller de aktuelle batteriene og måler deg lengde for lengde - kobling for kobling mot pubktet du målte den laveste spenningen kan du finne ut på hvilket området problemet finnes.

 

gir dette ikke ønsket resultat gjør du motsatt - kobler det til +en på batterietr og måler deg frem langs -en til du finner problemområdet.

 

tyder på at en forbuker er tilkoblet ved målingen din ellers blir det vanligvis intet spenningsfall.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hvilke målinger har du foretatt i tillegg til de du nevner i innlegg 1? Har du flere opplysninger så kommer nok rådene også. :sailing:

Jeg vet det sitter betydelig større kompetanse på strøm i båt i dette forumet enn det som er kommet fram til nå, og det er denne ekspertisen jeg søker. Selv om strøm i båt kan være komplisert, har jeg tro på at en eller annen på et eller annet tidspunkt har vært innom denne eller en tilsvarende problemstilling. Det er derfor de to spørsmålene i slutten av innlegget mitt jeg egentlig ønsker svar på fordi dette vil begrense feilsøkningen min betydelig. :sad:

Link to post
Share on other sites

Du spør du.

Skal forsøke å svare.

Vil tro at sammenhengen med at olje, temp og voltmeter kutter kan ha samme årsak dårlig kontakt. Tror ikke feilen kan ligge på jordsiden da instrimentene får jord igjennom føler for temp og olje. Derimot Voltmeter er jordet i instrumentbord. Felles for alle instrumentene som faller ut er + 12 volt.

Tror du har dårlig kontakt på + fra motor (Batteri) eller svitsen. Siden du har 2 voltmeter vill jeg tro at instrumentene også er skilt med samme strømforsyning. (Kabel)

 

Ellers ligger det mange råd her som du kan bennytte deg av. Har du ikke multimeter må du nok låne eller kjøpe ett slikt.

 

Dynamoen mener jeg bestemt ikke kan ha innvirkning slik du forklarer. Da skulle ikke voltmeter falle til 0 volt. Faller dynamoen ut vil du måle batteri spenningen.

 

Det å synse her er ikke lett da måten det er koblet på kan være veldig forskjellig fra båt til båt

Faktisk kan du ha reler som styrer strømmen til dashbord alt etter hvordan batteriene er koblet i banken.

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må nok skaffe deg et multimeter, og måle rundt omkring for å finne ut hvor speningsfallet oppstår. Start på batteriet og jobb deg utover. Om du har lange nok ledninger til multimeteret kan du f.eks. også måle fra pluss på batteriet til pluss på voltmeteret og se hvor stort spenningsfall du har i plussledningen i denne kretsen. Det samme kan du også gjøre på minussiden for å finne ut spenningsfallet der. Pm du har et skjema over ledningsnettet i båten kan det være greit å bruke det som utgangspunkt til å finne fornuftige målepunkter på veien fra batteri til voltmeter for å lokalisere hvor problemene oppstår.

Link to post
Share on other sites

Det kan også nevnes at under kjøring har voltmeteret, oljetrykksmåler og temperaturmåler gått ned til null, men etter noen minutter kommet opp igjen til normalt nivå. Kan dette ha en sammenheng med den lave spenningen på voltmeteret? Kan f.eks. en lokal jordfeil i dashbord/instrumenter eller dynamo ha slike effekter? Hva sier ekspertisen? :confused:

For å svare på om det kan være en jordfeil som gjør at spenningen går til 0 V, vil det være det samme som en kortslutning. Spenningen ville da ikke kommet tilbake og du ville helt sikket kjenne en lukt på grunn av kortslutningen. Dette er nok en dårlig kontakt i et fellespunkt til disse instrumentene.

 

Kontaktfeilen har helt sikkert sammenheng med lav spenning på det ene voltmeteret forutsatt at du har sjekket at det viser rett spenning med et multimeter. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg har den innstillingen til feil med strøm ombord at "dette er spennende". Det er nok hensiktsmessig å ha en utfordrende holdning til strømvansker ombord fremfor en defensiv holdnig.

 

Du må velge en strategi for hvorledes du vil gå frem for å finne "det ene svake punktet". Jeg vil anta at det ene svake punktet ditt er en kabelsko med dårlig kontakt - spørsmålet blir hvor den er?

 

Jeg har opp gjennom årene forsøkt forskjellige strategier med stort hell:

 

En tilnærming har vært å teipe alle ledninger til instrumenter med fargekoder og deretter klippe over ledningene inntil problemet forsviner. Hvilke ledninger som hører sammen fremkommer av fargekodene, og ledingene er speiset med vanlige lavvolt-kontakter.

 

En annen tilnærming har vært å kode alle ledniger og skru av tilkoblingen til instrumentene, ett for ett.

 

Jeg kan ikke se at din beskrivelse hittil tyder på spesilet vanskelige utfordringer.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

En annen tilnærming har vært å kode alle ledniger og skru av tilkoblingen til instrumentene, ett for ett.

 

Jeg kan ikke se at din beskrivelse hittil tyder på spesilet vanskelige utfordringer.

Det er mulig at jeg har vanskelig for å forklare problemet, men det er ikke så enkelt som du kanskje tror! Kablingen fra motorene til innvendig styreposisjon består av 4 kabelstokker hvor all kabling er er innekapslet i vanntett plast/gummihylster med termineringer (stikk-kontakter) i begge ender. Hver kabelstokk har 24 stikk/ledninger og er trukket i rør fra motorrom til innvendig styreposisjon. I tillegg er det 4 kabelbunter hver med ca. 16 ledninger fra motorrom (to fra hver motor) til sikringsskap via hovedbryter og videre til instrumenter og kontroller. Det er 32stk 12V automatsikringer + 12 stk 220V automatsikringer som all denne dævelskaper er innom før den kommer fram til instrumentene. Og da er den framdeles i første etasje. 4 kabelstokker og 2 ledningbunter går videre derfra til flybrigde så feilmulighetene er legio. Jeg ser i hvert fall på dette som en vanskelig utfordring uten å demontere hele båten. Derfor håper og venter jeg framdeles på noen innspill som kan begrense feilsøkingen. Ja, jeg har og har hatt mulitimeter i 30 år og kan behandle instrumentet, hvordan i all verden skulle jeg ellers fått lest av spenningen på frakoblete batterier, ref innlegg # 1? :headbang:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her var det ikke mye takknemlighet og sprore for de som har tatt seg bryderiet med og prøve og hjelpe, jeg syntes nesten at våre båtvenner som gjør et forsøk på hjelpe nesten burde unskylde seg ovenfor denne "Kes" at de forslagene som ble foreslått var så dårlige og lite presise slik at "Kes" ikke klarte og finne feilen foran PC.

 

Ja jeg mistet fort lysten på og bidra her.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen ekspertise på svakstrøm, men endel år i båt har gjort meg sånn delvis selvhjulpen på enkelte ting.

 

Jeg var ikke klar over at det dreier seg om store kabeltrekk som dels går inne i rørgater.

 

Før jeg funderer mer på dette kan det være greit å avklare noen småting.

 

1. Har du tegning av kabeltrekkene mellom motorer og instrumentpanel?

 

2. Fremgår det hvorledes de to dynamoene virker i forhold til lading under gange, jeg tenker her både på laderegulering (utvendig/integrert) og hvorledes de i forhold til hverandre lader batteribankene?

 

3. Har du amperetimeteller med shunt påde på forbrukssiden og startsiden som viser forbruk/lading uavhengig av hvilken motor som går?

 

 

Å finne noe dårlige kontakter på baksiden av instrumentpanelene eller på de ulike sensorene på motorene kan være en langvarig jobb - men må gjøres slik at batteriene ikke tappes uforvarent for strøm og forebygge at feilen tiltar i styrke og omfang.

 

Når motorene står, er det da slik at du med fjernstyrte releer frakobler både pluss og minus?

 

Jeg ville i utgangspunktet tro at spenningstapet består i tilkoblingspunkter. Vil vel ikke tro at ledningene har fått gnisningsskader inne i kabelgatene som gir kortslutningseffekter. Men gnisningsskader kan opptre flere steder i motorrommet grunnet langvarige vibrasjoner.

 

På min gamle båt oppstod det etter 3 års bruk gnisningsskader på kabelstokken fra motor som førte til uforklarlige spenningstap inntil gnisningsskaden var funnet. Jeg tror det var slik at ledning er ble avisolert i et område grunnet vibrasjoner og at denne skaden førte til kontakt mellom ledninger til oljetrykkssensoren og temperatursensoren. Det forhold at noen av instrumentene dine i en periode faller ut skulle tyde på kortslutningsfenomen eller dårlig kontakt.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Her var det ikke mye takknemlighet og sprore for de som har tatt seg bryderiet med og prøve og hjelpe, jeg syntes nesten at våre båtvenner som gjør et forsøk på hjelpe nesten burde unskylde seg ovenfor denne "Kes" at de forslagene som ble foreslått var så dårlige og lite presise slik at "Kes" ikke klarte og finne feilen foran PC.

 

Ja jeg mistet fort lysten på og bidra her.

Jeg er ikke utakknemlig for en del av forslagene som ble gitt, de var både fornuftige og naturlige og kunne kanskje ha ledet fram til en mulig feil, men gjorde det ikke. Til orientering hadde jeg tilbrakt 16 timer med feilsøking FØR innlegg nr. 1.

 

Du skal ikke miste lysten på å bidra i forumet forutsatt at du har noe å bidra med. Jeg har fått hjelp i dette forumet før og derfor vet jeg at det er mange medlemmer med spisskompetanse innenfor lavspenning, elektronikk og instrumentering som er innom og svarer ganske ofte.

 

Hvis en del av bidragsyterne hadde lest mitt innlegg #1 og tenkt over hva som står der før de svarte, ville jeg kanskje ha vært i noe bedre humør. Det er mulig at jeg beskrev feilen som en idiot siden en del av svarene tydeligvis var stilet til en idiot (som man roper i skogen får man svar), men mange ganger får jeg inntrykk av at de som kan og vet minst, svarer først! :cryin:

 

Til Roaldbj:

Ditt innlegg lurte seg inn litt foran mitt, og svarene på dine spørsmål er:

1. Ja. Jeg har originaltegningene fra 1992, men eventuelle endringer som f.eks. senere tilkoblet utstyr er ikke tegnet inn og det er sannsynligvis dette som kan skape problemet.

2. Nei, men babord motor lader normalt startbatteriet og styrbord forbruksbatterene. Men, og et stort men, dette går gjennom to skilledioder hvor det ikke finnes koblingsskjema eller tegninger hverken på diodene eller i el.tegningene.

3. Det er ikke tilkoblet amperemeter til motorene, men det er en av de tingene jeg skal skal få installert.

 

Komm. til ditt siste avsnitt: Jeg har vært inne på samme tanken selv, og guruen som kommer i kveld vil sannsynligvis megge ledningene i de aktuelle kabelstokkene i sine forsøk på å finne feilen.

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kunne forsøkt å legge en midlertidig ledning rett fra batteriet (med sikring) til voltmeteret og sett hva det viser da, først på pluss siden og deretter minus. Da har du iallefall funnet ut om feilen ligger på pluss eller minus, gjør dette mens nøkkel står i på posisjon. Når du så har funnet ut hvilken side det ligger på ville jeg målt meg bakover mot batteriet, den andre måleledningen rett på batteriet.

Link to post
Share on other sites

Det at voltmeteret ved styreposisjon viser 11-12 V, mens batterispenning er 13 V er ikke uvanlig. (Kombinasjon unøyaktige instrument og spenningsfall)

 

Det blir nevnt her at det ikke kan være jordfeil som er skyld at instrumentene faller ut, da temp.giver og oljetrykkgiver får minus via gods på motoren, men det er da en sannhet med modifikasjoner. Det er da mange slike givere som er topolet, og da kan jo minus til disse giverne, og Voltmeteret, være samlet og koplet til jord på et helt annet sted.

Du har jo koplingsskjema som sikkert viser dette.

Link to post
Share on other sites

Det at voltmeteret ved styreposisjon viser 11-12 V, mens batterispenning er 13 V er ikke uvanlig. (Kombinasjon unøyaktige instrument og spenningsfall)

Jeg har akkurat hatt ut alt av ledninger i min båt og det var koblet som du beskriver, om en må ha riktig avlesning på voltmeteret må begge ledningene dras helt bak til batteriet (husk den berømte sikringen)
Link to post
Share on other sites

Til orientering: metoden jeg beskrev tidligere går ut på det samme og hadde han prøvet den hadde feilen vært funnet i løpet av 5-10 minutter.

Som jeg skrev i innlegg #1 ønsket jeg ikke å demontere dashbordet i første omgang, men siden du øyensynlig vet hvor feilen ligger, kan du kanskje fortelle meg om båten har et 1-polet, 1,5 polet eller 2 polet el.system? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hurra, Guruen fant feilen og nattesøvnen er forhåpentligvis tilbake igjen. Finurlig feil, brent motstand i elektronisk rele VP delenr. 860434 som ligger i el.boksen på toppen av motoren.

 

Guren fant feilen helt tilfeldig da han tok på kompressoren og registrerte at denne hadde en betydelig høyere temperatur enn resten av motoren. Den brente motstanden forårsaket at magnetkoblingen trakk strøm kontinuerlig og hadde gjort dette i nesten en uke. Voltmeteret på dashbordet viste med andre ord korrekt spenning når det viste 11V. Så snart releet ble frakoblet, steg spenningen til batterispenning på 13,5V med laderen på.

 

For de spesielt interesserte er dette reelet som styrer kompressorens magnetkobling ved inn- og utkobling. Nesten umulig å oppdage ved måling uten å kjøre motoren gjennom turtallsområdet hvor kompressoren skal koble inn og ut (hhv ca. 1600 og ca. 2600 omdr.).

 

Takk for mange gode og godt mente tips og forslag, men som nevnt tidligere var dette tydeligvis en sak for ekspertisen! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Takk for flott oppsummering av feilsøkingen.

 

Glad på dine vegne at du fant feilen så pass fort - guruen tok nok ikke tilfeldig på kompressoren, men har nok lagret mange års erfaring i en eller annen del av nervesystemets hukommelsesområder slik at disse bidro til å styre hånden mot kompressoren.

 

Jeg kjenner ikke VP motoren og det som beskrives omkring releets betydning for å starte og stoppe kompressoren på motoren. Jeg var heller ikke klar over at en brent motstand i et rele kan forårsake denne type feil. Oppfatter det slik at kompressoren ble varm selv om du kjørte på lavt turtall hvor den normalt ikke skal slå inn. Er takknemlig for at du informerte om "brent" motstand i releet.

 

Heretter kommer håndspåleggelse på deler som styres av releer om kring i båten til å bli en av feilsøkingsprosedyrene. Ny dag med ny informasjon - flott.

Link to post
Share on other sites

Hei

Skulle kanskje lagt saken død, men syns jeg må svare uten å fornerme noen.

Ved å bruke multimeteret som du var godt kjent med skulle du ha oppdaget dette.

Slik jeg tolker det må klemme spenningen på batteriet under belastning ha vært det samme som på dashbordet.

Det jeg forsøker å si er at viss du hadde målt på batteriett samtidig som voltmetert på dashbordet viste spenning så skulle du ha avlest tilnærmet lik spenning begge steder.

Da blir konklusjonen om hva som er feil en helt annen. Da er spørmålet hvorfor er spenningen lavere på den moteren. (Batteriett)

Kanskje lett å si i ettertid.

 

 

Syns det var flott at du kom med forklaring på hva som feil.

Lykke til

Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...